Fotografiethread

Vraagje aan iedereen die destijds de stap heeft gezet naar een "betere" camera.
Vanaf wanneer vond je van jezelf dat je de stap kon zetten?

Zelf ben ik al 6 jaar de trotse eigenaar van een Sony a6000. Nu begin ik de laatste periode meer en meer het verlangen te hebben om over te stappen op een a7iii (of a6600)(of toch Fuji 🤔). Maar vanaf wanneer vonden jullie het goed genoeg om over te stappen?

Was het gewoon 'ik heb geld teveel' syndroom, of het 'ik wil het nieuwste hebben'?
Of toch 'met mijn huidige camera kan ik niet genoeg doen wat ik wil'?

Laatst bewerkt:
Was het gewoon 'ik heb geld teveel' syndroom, of het 'ik wil het nieuwste hebben'?

Onlangs van APS-C (Pentax K-5) naar FF (Sony A7C) overgestapt. De K-5 is ondertussen 11-12 jaar oud, mijn beste lenzen ervoor beginnen problemen met de motoren te krijgen (gekend probleem in die reeks) waardoor ik er redelijk wat geld in zou moeten duwen, maar dat wil ik dan weer niet omdat Pentax op zich al jaren aan het doodbloeden lijkt, en al bij al was de fotokwaliteit nog steeds OK maar de mindere AF snelheid stoort me eigenlijk ook al langer.

Ik ging naar een A6600 overstappen, maar op een bepaald ogenblik de klik gemaakt dat ik voor niet gigantisch veel meer geld ineens full-frame kon gaan en zo nog een extra stap kon nemen qua fotokwaliteit. Dus na veel wikken en wegen de overstap gemaakt.

Ik ben gewoon nog steeds content met APS-C eerlijk gezegd. Prima beeldkwaliteit tot aan ISO3200 en bruikbaar tot 6400 als het echt moet maar voor mij is dat zelden het geval omdat ik liever gewoon goed licht opzoek. Ja, het dynamisch bereik is wat beperkter, maar ik ervaar het niet als limiterend.

Wat ik "bespaar" op APS-C kan ik extra uitgeven aan lenzen, en daardoor heb ik een 300mm f/2.8 setup die me minder dan 5000€ heeft gekost, reken maar eens uit wat je kwijt bent voor hetzelfde bereik met die lichtsterkte op FF :D Anderzijds is Fuji glas ook best duur...

Ik heb al heel grote prints gemaakt van mijn vlinderfoto's (ze hangen oa. bij ons op kantoor) dus daarvoor is APS-C zeker goed, je moet al enorm groot afdrukken om baat te hebben bij een FF MP monster.

Ik heb de overstap gemaakt van APS-C (eos-m) naar Sony FF. Niet zozeer vanwege de extra kwaliteit qua sensor maar eerder het lenzenaanbod. Bij Canon eos-m is het aanbod redelijk beperkt of je moet al de DSLR EF-mount lenzen gaan gebruiken met een adapter. Het voordeel dat Sony heeft zijn de betaalbare alternatieven van Tamron, Sigma en de vele anderen. Op het moment van mijn overstap had Canon nog maar net zijn R5 gelanceerd maar het RF systeem is nog enorm duur qua aanbod aan lenzen.

Ik ben gewoon nog steeds content met APS-C eerlijk gezegd. Prima beeldkwaliteit tot aan ISO3200 en bruikbaar tot 6400 als het echt moet maar voor mij is dat zelden het geval omdat ik liever gewoon goed licht opzoek. Ja, het dynamisch bereik is wat beperkter, maar ik ervaar het niet als limiterend.

Wat ik "bespaar" op APS-C kan ik extra uitgeven aan lenzen, en daardoor heb ik een 300mm f/2.8 setup die me minder dan 5000€ heeft gekost, reken maar eens uit wat je kwijt bent voor hetzelfde bereik met die lichtsterkte op FF :D

Ik heb al heel grote prints gemaakt van mijn vlinderfoto's (ze hangen oa. bij ons op kantoor) dus daarvoor is APS-C zeker goed, je moet al enorm groot afdrukken om baat te hebben bij een FF MP monster.
Bedankt voor deze uitleg, maar de vraag ging meer over de stap van je vorige naar je huidige camera. Wat heeft je destijds doen overstappen en veel geld uitgeven voor een nieuwe camera. Ik zal proberen de vraag aan te passen ter verduidelijking.
(daarom dat ik de a6600 ook nog vernoem, aangezien de beslissing APS-C vs FF nog iets apart is)

Ik denk dat het antwoord op die vraag wel heel sterk individueel kan verschillen, in functie van hoe fel je bezig bent met fotografie als hobby en hoeveel budget je daar (jaarlijks) aan wil uitgeven :)

In functie van je budget moet je dan gaan afwegen welke "verbetering" een nieuwe camera zal opleveren. En met verbetering bedoel ik een combinatie van beeldkwaliteit, flexibiliteit, functionaliteit en gebruiksgemak.

Ik ben nog steeds super content van de beeldkwaliteit van mijn X-T1 (°2014!!) maar mijn X-T4 (°2020) maakt het fotograferen veel gemakkelijker en aangenamer.

Ik ben geswitched van een klassieke APS-C DSLR naar een APS-C systeemcamera. Grotendeel omdat APSC bij Nikon nogal stiefmoederlijk behandeld werd, plus het feit dat ze net de Z-reeks aangekondigd hadden voorspelde weinig goeds.

Ik miste vooral wat performance in het duister en vooral zo'n DSLR is verre van compact. Heb gistgeren de X-S10 + 35m f2 op de weegschaal gelegd en dat kwam op 450 gram uit!

Ik ben geswitched van een klassieke APS-C DSLR naar een APS-C systeemcamera. Grotendeel omdat APSC bij Nikon nogal stiefmoederlijk behandeld werd, plus het feit dat ze net de Z-reeks aangekondigd hadden voorspelde weinig goeds.

Ik miste vooral wat performance in het duister en vooral zo'n DSLR is verre van compact. Heb gistgeren de X-S10 + 35m f2 op de weegschaal gelegd en dat kwam op 450 gram uit!

Mijn initiële wens om compacter en lichter te gaan dan mijn K-5 is dan weer nogal scheef gegaan met de overstap 😂

ik ben zelf aan het uitkijken naar een nieuwe camera (momenteel een canon m50 waar ik al enkele jaren plezier aan beleef)
wou in de eerste plaats overstappen naar full frame met de sony a7 III, maar twijfel de laatste tijd nogal hard met de fuji x-t4 (wat dan weer een crop sensor is)
Ik maak ook veel video's en daarin scoort de x-t4 toch weer beter

Toen ik een horde fotografen zag lopen richting de pier van Nieuwpoort, kon het niet zomaar om vissers te fotograferen zijn.
Bleek dat de zeldzame "Ross meeuw" gespot was. Ik als niet ervaren wildlifefotograaf me toch tussen de horde gemengd en wat beelden gemaakt.
Alle begin is moeilijk...

Zeldzame meeuw lokt massa vogelspotters richting staketsel van Nieuwpoort

Waar staat gij? :unsure:

Zeldzame meeuw lokt massa vogelspotters richting staketsel van Nieuwpoort

Waar staat gij? :unsure:

Ofwel was ik er nog niet, of wel was ik al weg.

Ik wil wildlife gaan doen, maar vogels is inderdaad iets vrij apart :p
Leuk om eens te doen, maar zoals hier al gezegd, het zijn rare snuiters die spotters :D

Vraagje aan iedereen die destijds de stap heeft gezet naar een "betere" camera.
Vanaf wanneer vond je van jezelf dat je de stap kon zetten?

Zelf ben ik al 6 jaar de trotse eigenaar van een Sony a6000. Nu begin ik de laatste periode meer en meer het verlangen te hebben om over te stappen op een a7iii (of a6600)(of toch Fuji 🤔). Maar vanaf wanneer vonden jullie het goed genoeg om over te stappen?

Ik had de Sony A77 (crop sensor DSLR) gekocht in 2012 en had daarvoor een Sony A330. Dat was een echte instapcamera en ik stootte al snel op de limiet, dus die A77 was een aardige opstap. Daar heb ik foto's mee getrokken tot begin 2019 toen die ook op zijn limiet zat (beperkt dynamisch bereik, "kuren" en verschillende knoppen die niet meer goed werken). Ik heb dan de beslissing genomen om over te stappen naar FF en heb dan, met behulp van cadeaubons én een mooie korting van de Sony demodag bij Grobet de A7III kunnen kopen.

Maar toen moest ik nog FF lenzen kopen, dus het was toch een dure affaire. Ik had al een A-mount Zeiss 85 f/1.4, maar die was enkel bruikbaar met een adapter. En dan ook vrij snel een 35 f/1.4 Sigma Art (DG HSM) gekocht. Het is eigenlijk toen dat ik véél meer ben beginnen fotograferen. Dat heeft sinds de lockdown een grote vlucht genomen. Intussen is mijn lenzengamma uitgebreid (UWA en macro erbij, de 85 vervangen door een E-mount 85) en denk ik na over de volgende budgettaire stappen, maar ik vind de overstap naar FF op véél vlakken een vooruitgang en al bij al zijn die camera's van Sony redelijk compact. Het zijn geen zware, lompe guusten zoals een Canon DX1.

Het is een dure passie, al garandeert topmateriaal zeker geen topfoto's, dat is afhankelijk van de kunde en creativiteit van de fotograaf. En vergeet nabewerking ook niet, daarin kan je je stijl bepalen. Maar met een ruimer budget kan je je wel body's en lenzen permitteren die betere beeldkwaliteit, betere AF (én eye-AF en tracking), betere HDR, ... garanderen, waardoor je gemakkelijker een gewenst resultaat kan bekomen (bijvoorbeeld scherpe foto's bij weinig licht of tegenlicht of snelle actiefoto's die haarscherp zijn). Gelukkig zijn de instapmodellen bij de courante merken vandaag al zeer capabel. Al zou ik geen nee zeggen tegen de Sony A1.

Leuk om eens te doen, maar zoals hier al gezegd, het zijn rare snuiters die spotters :D

Op de moment heb ik geen telelens meer maar mis dat wel, een portret van een doodgewone pimpelmees geeft al veel voldoening vind ik. Allicht wordt dat de volgende lens. Eerst wachten tot mijn vriendin mijn laatste aankoop vergeten is :lol:

Op de moment heb ik geen telelens meer maar mis dat wel, een portret van een doodgewone pimpelmees geeft al veel voldoening vind ik. Allicht wordt dat de volgende lens. Eerst wachten tot mijn vriendin mijn laatste aankoop vergeten is :laugh:

Ik volg u daar in.

Ik doe nu verschillende opdrachten. Van concert & evenement tot huwelijken & communies.
Mijn hart en passie zit in het concertfotografie. De rush, de adrenaline om een beeld te maken van een situatie da je totaal niet in de hand hebt, van een onderwerp die ook niet bepaald alledaags is (type band, bekendheid band, ...). Ik had bijna hetzelfde gevoel toen ik die vogel aan het fotograferen was. Het zoeken naar, het geluk hebben om da beeld te maken, de rush, ook die adrenaline. Zalig gewoon.
Ik kijk alvast om een 150-600 aan te schaffen volgend jaar. Staat al eventjes op de lijst omdat ik wat meer eigen fotografie wil doen (lees: hobby, los van opdrachten en adminstratie). Na deze week is het toch zo goed als zeker dat ik wildlife wil verder exploreren.

Laatste 2 hier, telkens met smartphone en natuurlijk met maar 1 thema (voor m'n IG).

B2FRrKw.jpeg

obKsiJz.png

Vogels zijn wel leuke dieren om te observeren vind ik. Ik ben er nog niet toe geraakt om ergens een uur of 3 te gaan zitten en te hopen dat er iets leuk gebeurd, ik spot ze zo goed als altijd tijdens een gewone wandeling. En af en toe krijg je dan wel de kans om mooie foto's te maken.
Jammer genoeg krijg ik mijn vrouw niet overtuigd om een Sony 200-600 te kopen en daarmee gaan wandelen is sowieso echt geen plezier.

Maar die lens had wel van pas gekomen eerder deze week:

Vandaag een sony 18-135 f3.5-5.6 lens gaan afhalen (aps-c) Heeft meer bereik tov de kitlens en zou ook wat scherper zijn. Ben benieuwd wat ik er mee kan fotograferen. Het leek mij een heel leuke lens qua compactheid en versatiliteit.

Heeft mijzelf ook nog overtuigd om nog een jaartje extra met mijn huidige body te doen 😅 (a6000).

Daarnaast in de winkel ook eens vanalle bodies en lenzen geprobeerd en apprecieer ik toch meer de compactheid van aps-c. Een camera/lens die je niet meeneemt door de grootte is natuurlijk ook nutteloos.

(spijtig dat de nieuwe 18-50 f2.8 Sigma geen stabilisatie heeft, want wat een compacte, lichtsterke, kleine zoomlens 😮)

Vandaag een sony 18-135 f3.5-5.6 lens gaan afhalen (aps-c) Heeft meer bereik tov de kitlens en zou ook wat scherper zijn. Ben benieuwd wat ik er mee kan fotograferen. Het leek mij een heel leuke lens qua compactheid en versatiliteit.

Heeft mijzelf ook nog overtuigd om nog een jaartje extra met mijn huidige body te doen 😅 (a6000).

Daarnaast in de winkel ook eens vanalle bodies en lenzen geprobeerd en apprecieer ik toch meer de compactheid van aps-c. Een camera/lens die je niet meeneemt door de grootte is natuurlijk ook nutteloos.

(spijtig dat de nieuwe 18-50 f2.8 Sigma geen stabilisatie heeft, want wat een compacte, lichtsterke, kleine zoomlens 😮)
Zo'n lenzen zijn zéér handig op reis: je moet niet zeulen met een hoop lenzen. Met primes ben je op dat vlak gesjareld. Die Sigma die je aanhaalt had ik vroeger in een Tamronversie. f/2.8 vond ik wel een meerwaarde en het bereik was voldoende als walk-aroundlens. Voor mij toch.

Zo'n lenzen zijn zéér handig op reis: je moet niet zeulen met een hoop lenzen. Met primes ben je op dat vlak gesjareld. Die Sigma die je aanhaalt had ik vroeger in een Tamronversie. f/2.8 vond ik wel een meerwaarde en het bereik was voldoende als walk-aroundlens. Voor mij toch.
Inderdaad, er was ook een tamron versie (wel met OSS), maar die vind ik dan weer te zwaar voor op mijn aps-c body.
Even getest en de balans zat niet goed.

Terug
Bovenaan