Fotografiethread

It's not going well 😂
Hoofd zit nog steeds vooral bij de A6600, maar de A7C speelt nu ook ineens mee. Tamron 28-200 lijkt een uitstekende lens te zijn in het bereik dat ik zoek. Maar "compact" kan ik dat ook weer niet echt meer noemen.

Dringend tijd om een winkel te bezoeken. Maar zo druk :/
Mijn eerste lens is de 28-200 geweest met de bedoeling een echte travellens te zijn en zo dus niet teveel materieel mee sleuren op reis. Voor wat het bedoeld is is het echt subliem maar voor specifieke doeleinden ben je uiteraard beter af met dedicated lenzen...

Ik weet niet of een travel lens eigenlijk zo lang moet zijn? Ik ben eens door m'n laatste reisfoto's geweest en daar gaat zelden iets boven de 100mm.

Natuurlijk als ge hier en daar eens een vogeltje of een ander wild beest wilt fotograferen is het handig maar zowel in steden als grote vista's lijkt een 18-135mm of 16-80mm meer dan voldoende.

Deze zijn vaak compacter en dus aangenamer om mee te sleuren.

Ja maar ik doe niet echt trouwshoots. Het zou dan ook handiger zijn om 2 canons te hebben dan bijvoorbeeld.

Maar nog eens goed over nadenken :D
Als je zo'n prime overweegt is het trouwens interessant om de Sony met de zoom eens op 24 mm vast te klikken, dat komt zowat overeen met een 35 mm op full frame. Gewoon er een dag mee fotograferen, eens zien of die "lengte" iets is voor jou. Ik heb hetzelfde gedaan toen ik de overstap naar FF deed.

Had in het weekend eens de Sony 200-600 gehuurd om te zien of dat iets was.
Was me iets te zwaar om mee rond te lopen maar voor wat het gemaakt is werkt het echt subliem.

Enkele sfeerbeelden van Sanicole:
pexels-photo-9546613.jpeg

pexels-photo-9546612.jpeg

pexels-photo-9546611.jpeg

pexels-photo-9546610.jpeg

pexels-photo-9546609.jpeg
pexels-photo-9546608.jpeg

Het is mijn jongensdroom om in een Flanker mee te vliegen, hoewel die SU57 er ook heel sexy uit ziet. Die flares van die helikopter zijn wel heel cool.

EDIT: het is nu 7u 's ochtends en het licht lijkt me buiten belachelijk mooi te worden. Helaas deze ochtend geen tijd om naar buiten te hollen omdat ik moet vertrekken. Dat is het voordeel dat het later licht wordt: dan kan ik al die mooie ochtendtaferelen gemakkelijker fotograferen, want met een eenjarige thuis én het feit dat ik altijd de ochtendshift heb (vrouw vertrekt héél vroeg naar het werk en slaapt in het weekend uit) maakt het niet gemakkelijk om zomaar even naar buiten te gaan.

Laatst bewerkt:
Het is mijn jongensdroom om in een Flanker mee te vliegen, hoewel die SU57 er ook heel sexy uit ziet. Die flares van die helikopter zijn wel heel cool.

EDIT: het is nu 7u 's ochtends en het licht lijkt me buiten belachelijk mooi te worden. Helaas deze ochtend geen tijd om naar buiten te hollen omdat ik moet vertrekken. Dat is het voordeel dat het later licht wordt: dan kan ik al die mooie ochtendtaferelen gemakkelijker fotograferen, want met een eenjarige thuis én het feit dat ik altijd de ochtendshift heb (vrouw vertrekt héél vroeg naar het werk en slaapt in het weekend uit) maakt het niet gemakkelijk om zomaar even naar buiten te gaan.
De Flanker was helaas niet aanwezig in tegenstelling tot 3 jaar geleden op Kleine Brogel. Een gigantisch ding vergeleken met onze F16 maar daarom niet perse minder wendbaar.
Nu kan ik wel begrijpen waarom sommigen opteren voor een Sony A9 of A1 met de viewfinder zonder blackout. Dit maakte het wat moeilijker om de vliegtuigen te volgen als je aan hoge snelheid voorbij vlogen. Was natuurlijk mijn eerste keer met dergelijke lens dus veel oefening heb ik niet gehad.

De Flanker was helaas niet aanwezig in tegenstelling tot 3 jaar geleden op Kleine Brogel. Een gigantisch ding vergeleken met onze F16 maar daarom niet perse minder wendbaar.
Nu kan ik wel begrijpen waarom sommigen opteren voor een Sony A9 of A1 met de viewfinder zonder blackout. Dit maakte het wat moeilijker om de vliegtuigen te volgen als je aan hoge snelheid voorbij vlogen. Was natuurlijk mijn eerste keer met dergelijke lens dus veel oefening heb ik niet gehad.
Die A1 zou ik wel eens voor een weekendje willen uitlenen. :p Maar je hebt toch een aantal scherpe beelden kunnen maken, dus het was zeker geen fiasco.

Die A1 zou ik wel eens voor een weekendje willen uitlenen. :p Maar je hebt toch een aantal scherpe beelden kunnen maken, dus het was zeker geen fiasco.
Voorlopig heb ik van een totaal van 2200+ foto's een selectie van 114 foto's bekomen. Dus het zou nogal moeten lukken dat er geen scherpe foto's tussen zitten... 🤣

Voorlopig heb ik van een totaal van 2200+ foto's een selectie van 114 foto's bekomen. Dus het zou nogal moeten lukken dat er geen scherpe foto's tussen zitten... 🤣
Goh, dat is nu eenmaal digitaal fotograferen: erop los klikken en overblijven met een handvol goede foto's. :p Op een trouw worden ook meer dan 1000 foto's getrokken en doorgaans koesteren de meeste koppels maar 1 foto die ze inkaderen.

Ik heb wel altijd schrik dat ik zo mijn sluiter te snel ga verslijten 😀
Was toch verschoten dat ik op een jaar tijd al boven de 15k kliks zat met mijn X-T4. Anderzijds, aan 15 frames per seconde, wat actiefotografie en die automatische focus stacking functie ga je er wel heel snel door...

Ik heb wel altijd schrik dat ik zo mijn sluiter te snel ga verslijten 😀
Was toch verschoten dat ik op een jaar tijd al boven de 15k kliks zat met mijn X-T4. Anderzijds, aan 15 frames per seconde, wat actiefotografie en die automatische focus stacking functie ga je er wel heel snel door...
Mijn Sony A7III zou gemiddeld 200K halen, dus aan een ratio van 15k clicks zou ik er toch meer dan 12 jaar mee kunnen fotograferen. Op jouw Fuji zouden 300k clicks mogelijk zijn.

Weet ik, maar ik heb een soort camera-hypochondrie :') Ik heb de "continuous low" drive mode daarom bewust op 5fps gezet, dat is eigenlijk voldoende voor dynamische portretten.

Mijn Sony A7III zou gemiddeld 200K halen, dus aan een ratio van 15k clicks zou ik er toch meer dan 12 jaar mee kunnen fotograferen. Op jouw Fuji zouden 300k clicks mogelijk zijn.
Wat gebeurt er eigenlijk als uw sluiter versleten is? Sluit hij dan niet meer of sluit die trager?

Worst case moet die dan vervangen worden zou ik denken, "best case" kan je terug verder met een onderhoud/herstelling?

Over herstellingen gesproken: mijn 10-24 f/4 was eind augustus in het verkooppunt aangekomen, voorlopig nog geen nieuws van Fujifilm...

Wat gebeurt er eigenlijk als uw sluiter versleten is? Sluit hij dan niet meer of sluit die trager?
De mijne is versleten en hij sluit trager en niet uniform, een deel van het beeld is dan meer belicht dan het andere. Wel +10 jaar gedaan (waarvan de eerste 5 zeer intensief) met die camera dus 'k kan er niet boos op zijn :)

Morgennamiddag afgesproken met mijn vrouw in Antwerpen aan het Centraal Station. Eerst nog wat zaken in orde brengen en dan neem ik de trein. Met wat geluk heb ik een uur overlap zodat ik nog wat foto's kan trekken tot ze er is. Mijn doel is met de 85 mm rond te dwalen en beelden maak in de stijl van Professor Hines. Mogelijk neem ik ook de 18 mm mee om de spoorwegkathedraal in al haar weidse glorie vast te leggen. Een mens leeft toe naar zo'n momenten.

Terug
Bovenaan