Fotografiethread

Af en toe heb ik eens tijd om een camera boven te halen.

Straatjes in de koekenstad:

20250628-115818.jpg
20250618-170306.jpg

Hoog in de lucht:

DSC-0067.jpg

Totaal geen tijd gehad voor fotografie dit jaar, gelukkig is er nog de zomervakantie. Zuid Tirol, nog maar eens :p

allemaal sooc fuji jpeg's?

tijdens mijn laatste vakantie had ik zowel mijn fuji x-e2 en sony a7iv mee, en eigenlijk heb ik minstens 90% procent van mijn foto's met de x-e2 gemaakt. voornamelijk omdat die camera gewoon zoveel aangenamer is om mee te sleuren tijdens langere wandelingen of stadsbezoeken waar je hem dan weer makkelijk kunt wegsteken als je ergens binnen gaat.
Ben dan ook op het punt gekomen dat ik overweeg van de sony te verkopen en voor de x100vi te gaan

tijdens mijn laatste vakantie had ik zowel mijn fuji x-e2 en sony a7iv mee, en eigenlijk heb ik minstens 90% procent van mijn foto's met de x-e2 gemaakt. voornamelijk omdat die camera gewoon zoveel aangenamer is om mee te sleuren tijdens langere wandelingen of stadsbezoeken waar je hem dan weer makkelijk kunt wegsteken als je ergens binnen gaat.
Ben dan ook op het punt gekomen dat ik overweeg van de sony te verkopen en voor de x100vi te gaan
Als eigenaar van een X100VI kan ik zeggen dat hij heel gebruiksvriendelijk en compact is. Ideaal voor citytrips en minder opvallend fotograferen.

Alhoewel de kwaliteit super is voor zo een klein toestel komt hij toch niet in de buurt van mijn full frame Canon EOS 5D (Mark IV) qua beelddiepte en algemeen fotogevoel.

Voor mij heeft het meer een “smartphone camera on steroids” gevoel.

Voor je uw Sony A7 verkoopt zou ik de X100IV eerst ergens uitproberen of lenen?

Ik gebruik mijn toestellen door elkaar op basis van waar ik naar toe ga en of ik compact wil gaan of niet.

Als ik op reis ben wil ik soms heel wijdse foto's nemen, maar om telkens een UWA (18mm) mee te sleuren .... daar heb dan geen zin in. Mijn smartphonecamera is echter brol, dus ik ga vroeg of laat toch eens overstappen naar een beter smartphonemodel zodat ik dat kan compenseren. Met een 35 mm kan ik wel dat reportagegevoel in mijn foto's steken, maar in krappe ruimtes schiet die eigenlijk tekort en zit ik te dicht op mijn onderwerp.

Die Sony 28-70 f/2 ziet er trouwens erg leuk uit, maar de prijs vind ik wel zeer stevig. Zou wel een absolute toplens zijn volgens de reviews ...

Ja ik schiet nog wel JPG + RAW maar voor deze vakantie staan de RAWs zelfs nog niet op mijn PC.

Op sommige foto's zet ik wel wat gerichte maskers en verder gebruik ik een zeer gelimiteerde preset, dat is echt heel subtiel denk ik.

Misschien die waterval als voorbeeld:

SOOC, ik neig altijd wel naar iets onderbelichten gezien ook het werk in JPG
(kleine plekjes water mssn wat detail kwijt in hooglicht maar dat vind ik niet erg)

i-fBvXTDX-X2.jpg

Basic preset (zeer milde tooncurve, lichter maken en algemeen contrast wat lager, schaduwen lichter maken + vignette)

i-xWrqbB2-X2.jpg

En dan lokaal met maskers vnl het onderwerp accentueren of de kijker wat "gidsen"

i-wMVSFjN-X2.jpg

Bij uw laatste edit vind ik de hi's in de waterval wel net iets té. Waar er in de originele file nog detail te zien is, is dit in de edit niet meer het geval.

Hier sterk aan het denken om de A7III te verkopen (voor wat het nog waard is) en te kijken voor een A6700. Zou graag de eerste stappen zetten in wildlife/vogels en dat lijkt mij een prima camera hiervoor. Daarnaast de extra compactheid is ook mooi meegenomen voor als ik op reis ga.
Iemand een mening of het zinvol is om voor de Sony FE 200-600 te gaan? Deze is uiteraard een fullframe lens, terwijl de A6700 een APS-C camera is. Enige alternatief op APS-C is de Sony 70-350 zo te zien.
Ben wel een beetje sceptisch over APS-C. Tot nu toe altijd fullframe gehad dus weet niet zo goed wat ik van de kwaliteit mag verwachten.

A7IV is helaas wat boven budget :tongue: en bovendien alweer niet compact genoeg.

Veel denkvoer alweer :thinking::coffee:

Bij uw laatste edit vind ik de hi's in de waterval wel net iets té. Waar er in de originele file nog detail te zien is, is dit in de edit niet meer het geval.

Hier sterk aan het denken om de A7III te verkopen (voor wat het nog waard is) en te kijken voor een A6700. Zou graag de eerste stappen zetten in wildlife/vogels en dat lijkt mij een prima camera hiervoor. Daarnaast de extra compactheid is ook mooi meegenomen voor als ik op reis ga.
Iemand een mening of het zinvol is om voor de Sony FE 200-600 te gaan? Deze is uiteraard een fullframe lens, terwijl de A6700 een APS-C camera is. Enige alternatief op APS-C is de Sony 70-350 zo te zien.
Ben wel een beetje sceptisch over APS-C. Tot nu toe altijd fullframe gehad dus weet niet zo goed wat ik van de kwaliteit mag verwachten.

A7IV is helaas wat boven budget :tongue: en bovendien alweer niet compact genoeg.

De A7CII is wat compacter, maar zal helaas ook wat boven budget vallen?

FF is niet noodzakelijk beter dan APS-C en zeker als je richting moderne toestellen gaat, maar eens je het gewoon bent ... dan ruil je toch niet zo snel in lijkt me.

Ik ben benieuwd naar de A7V. Als ik opdrachten heb "dual wield" ik met een A7RV en een A7III en het verschil vind ik toch wel groot: zeker de snellere, intuïtieve en betrouwbaardere AF in combinatie met een volledig uitklapbaar scherm maakt die A7RV heel wat praktischer. Qua beeldkwaliteit heb je natuurlijk meer megapixels, maar eigenlijk vind ik de beelden op die A7III nog altijd heel erg kwalitatief. Hij blijft ook nog gewoon werken, dus hem van de hand doen ben ik niet van plan. En de vraagprijs van een nieuwe A7V zal toch wel richting 3000 (?) gaan, dus hem meteen aanschaffen zit er toch niet in.

De A7CII is wat compacter, maar zal helaas ook wat boven budget vallen?

FF is niet noodzakelijk beter dan APS-C en zeker als je richting moderne toestellen gaat, maar eens je het gewoon bent ... dan ruil je toch niet zo snel in lijkt me.

Ik ben benieuwd naar de A7V. Als ik opdrachten heb "dual wield" ik met een A7RV en een A7III en het verschil vind ik toch wel groot: zeker de snellere, intuïtieve en betrouwbaardere AF in combinatie met een volledig uitklapbaar scherm maakt die A7RV heel wat praktischer. Qua beeldkwaliteit heb je natuurlijk meer megapixels, maar eigenlijk vind ik de beelden op die A7III nog altijd heel erg kwalitatief. Hij blijft ook nog gewoon werken, dus hem van de hand doen ben ik niet van plan. En de vraagprijs van een nieuwe A7V zal toch wel richting 3000 (?) gaan, dus hem meteen aanschaffen zit er toch niet in.
Helaas is de A7CII inderdaad ook boven het budget.
Qua beeldkwaliteit van de A7III heb ik absoluut niet te klagen, maar de serieus verbeterde AF van de A6700 lijkt me wel echt een groot pluspunt voor het soort foto's dat ik wil gaan maken in de toekomst.

onlangs is mijn rx100 (de eerste versie) kapot gegaan. Speciaal gekocht voor op vakantie in Brazilië, maar er na ook gemerkt dat dit echt super handig is als compact camera die je altijd kan meenemen. En zelfs met dat oude model nog prachtige foto’s genomen. Dus zeker aanrader om te doen.
Bij mij wil de lens niet meer opengaan en nog geen tijd gehad om ernaar te kijken.

Zelf heb ik de a7III en a6600. Moet toch zeggen dat ik de a6600 veel fijner vindt.
Lichter, betere AF en mooiere jpeg kleuren, dus minder vaak dat ik foto’s moet bewerken. Qua scherpte zie ik geen verschil.
De A7III houdt ik momenteel nog bij voor opdrachten, maar gebruik die voor de rest niet meer. Al zeker niet voor op vakantie, waar het na een tijd meer een hinder werd.

Btw, zijn er specifiek dingen die je nodig hebt van de a6700 tov de a6600? Anders bespaar je weer wat geld en kan je de a7III bijna gewoon inruilen.

Zelf de Sigma 100-400mm FE lens gebruikt op de a6600 tijdens een safari. Gaat perfect.

Btw, zijn er specifiek dingen die je nodig hebt van de a6700 tov de a6600? Anders bespaar je weer wat geld en kan je de a7III bijna gewoon inruilen.

Zelf de Sigma 100-400mm FE lens gebruikt op de a6600 tijdens een safari. Gaat perfect.
Ja, het ontbreken van het instelwiel aan de voorkant van de a6600 is voor mij echt een dealbreaker. Zou dit niet kunnen missen op eender welke camera. Ook heeft de 6700 blijkbaar nog een betere AF

Ja, het ontbreken van het instelwiel aan de voorkant van de a6600 is voor mij echt een dealbreaker. Zou dit niet kunnen missen op eender welke camera. Ook heeft de 6700 blijkbaar nog een betere AF
Ok, inderdaad het enige echt grote verschil.
Aangezien ik met de a6000 bijna 8 jaar heb gefotografeerd werk ik vrij makkelijk zonder front wheel. Vergeet het zelfs de helft van de tijd op mijn a7 😅

Terug
Bovenaan