Fotografiethread

Wat is jullie standaard camera rugzak?
Ik ben aan het rondkijken naar de ideale multifunctionele tas, maar begin iets te veel voorwaarden te stellen denk ik 😅

-plaats voor camera en 2 lenzen
-fatsoenlijke rug voor te kunnen hiken (ook in warm weer, dus geen zweetrug)
- 15” laptop vak
-afmeting voor handbagage
- nog ruimte voor alledaagse spullen

Zat al te kijken naar een hike rugzak met een Tenba BYOB module in. Maar dan kan ik geen laptop meenemen en dus voor alledaags gebruiken.
Andere kant is dan een mooie alledaagse camera rugzak (Tenba Fulton V2 16l nu besteld om te testen), maar betwijfel of een hike in de zomer nog zo comfortabel zal blijven.

En anders wordt het toch terug meerdere rugzakken, maar had nu toch eens wat minder rugzakken in huis willen hebben.
Ik heb er eentje van WANDRD

Beetje prijziger, maar ben er super tevreden van. Gebruik die ook om te hiken. Zit comfortabel op de rug. Laptop past er ook in.

Ook levenslange garantie.

Deze heb ik:

Ik heb er eentje van WANDRD

Beetje prijziger, maar ben er super tevreden van. Gebruik die ook om te hiken. Zit comfortabel op de rug. Laptop past er ook in.

Ook levenslange garantie.

Deze heb ik:
Was in het begin niet zeker over de backpanel, maar na wat research lijkt deze toch wel goed te zijn.

Hoeveel liter heb jij en vind je dat ideaal of had je toch liever een andere maat genomen?
En heb je de V2 of V3?

Laatst bewerkt:
Net eens wat gespeeld met de nieuwe Lens Blur functie in PS en LR en het is wat hit or miss. Met 1 iemand erop werkt dat wel soepel, maar bijvoorbeeld twee personen en een fiets wordt het al moeilijker.

Natuurlijk nog wel in Early Acces dus kan alleen maar beter worden. Deze twee foto's genomen.

Bekijk bijlage 24476

Visual van wat LR ziet:

1699196473945-min.png

Visual met Blur:

1699196542847-min.png

Bekijk bijlage 24475

Visual van wat LR ziet:

1699196647248-min.png

Visual met Blur:

1699196720839-min.png

Overigens zijn het gewoon JPG's met CC uit Google gehaald, dus al bij al nog wel okay. Het zou ook niet uitmaken of het RAW of JPG is daar het door AI gebeurd.

Ik vind dit nogal een rare toevoeging aan LR en PS.
Het zal handig zijn als je een beeld maakt op pakweg 5.6 omwille van lichtomstandigheden, maar toch liever de DOF. hebt van een 2.8.
Maar zoals het voorbeeld van het koppel hierboven, daarvoor dient het in mijn ogen absoluut niet. De blur is zo onnatuurlijk dat het duidelijk fake is. Het natuurlijke van een DOF omwille van uw focaal afstand + diafragma is compleet weg, waardoor je in de toekomst rare toestanden gaat tegenkomen van situaties die helemaal niet kloppen...
Bijvoorbeeld in het beeld hierboven zou de achtergrond veel platter moeten zijn tov het koppel om zo'n blur te krijgen...Althans da vind ik toch.
Allemaal goed om een misser op te vangen of om in post nog wa minimale aanpassingen te doen, maar toch geen tool waarop ik écht zou rekenen in opname.

Ik ben aan het rondkijken naar de ideale multifunctionele tas, maar begin iets te veel voorwaarden te stellen denk ik 😅

- 15” laptop vak

Zat al te kijken naar een hike rugzak met een Tenba BYOB module in. Maar dan kan ik geen laptop meenemen en dus voor alledaags gebruiken.
Andere kant is dan een mooie alledaagse camera rugzak (Tenba Fulton V2 16l nu besteld om te testen), maar betwijfel of een hike in de zomer nog zo comfortabel zal blijven.

En anders wordt het toch terug meerdere rugzakken, maar had nu toch eens wat minder rugzakken in huis willen hebben.

Ik heb er eentje van Think thank. Niet de meest esthetische rugzak, maar wel super handig en oersterk.

Goed dat ik hier die WNRD zie passeren, want die overweeg ik voor shoot waar het net iets deftiger mag zijn.
Op een poepchique huwelijk toekomen met dat lomp thinktankding is soms wat beschamend...

Was in het begin niet zeker over de backpanel, maar na wat research lijkt deze toch wel goed te zijn.

Hoeveel liter heb jij en vind je dat ideaal of had je toch liever een andere maat genomen?
En heb je de V2 of V3?
Ik heb de 31L. Ik denk dat ik de V2 heb, want toen ik m kocht was er geen V3, denk ik. Wat is het verschil tussen beide? :thinking:

Ik heb de grootst mogelijke genomen. Kleiner zou te klein geweest zijn voor mij.
Nu passen er 2 camera's, 1 tele, en 3 medium lenzen in, ongeveer. En daarnaast passen er nog wel zaken in en heb je 5L bovenaan voor nog wat spullen. Als ik ga hiken, pak ik ook niet al mijn camera gerief mee en is er nog ruim voldoende plaats voor eten, water en andere zaken.

Als ik sport events fotografeer heb ik ook zo een klein kampeerstoeltje mee en dat kan ik er ook aan de buitenkant aanhangen met straps.

Ik heb de 31L. Ik denk dat ik de V2 heb, want toen ik m kocht was er geen V3, denk ik. Wat is het verschil tussen beide? :thinking:

Ik heb de grootst mogelijke genomen. Kleiner zou te klein geweest zijn voor mij.
Nu passen er 2 camera's, 1 tele, en 3 medium lenzen in, ongeveer. En daarnaast passen er nog wel zaken in en heb je 5L bovenaan voor nog wat spullen. Als ik ga hiken, pak ik ook niet al mijn camera gerief mee en is er nog ruim voldoende plaats voor eten, water en andere zaken.

Als ik sport events fotografeer heb ik ook zo een klein kampeerstoeltje mee en dat kan ik er ook aan de buitenkant aanhangen met straps.
V3 zou blijkbaar nog een betere backpanel hebben. 31l lijkt wel ideaal inderdaad.

En heb je dan gewoon een camera cube die je er uit kan halen indien je het als dagelijkse rugzak wilt gebruiken? Lijkt mij zeer vlot wisselen.

Zoveel camera’s en lenzen heb ik wel nog niet 😅

V3 zou blijkbaar nog een betere backpanel hebben. 31l lijkt wel ideaal inderdaad.

En heb je dan gewoon een camera cube die je er uit kan halen indien je het als dagelijkse rugzak wilt gebruiken? Lijkt mij zeer vlot wisselen.

Zoveel camera’s en lenzen heb ik wel nog niet 😅
Die krijg je er wel relatief vlot uit ja, al doe ik het zelden (die verdeling die er dan inzit vind ik ook makkelijk voor andere zaken, maar verder zit er ook gewoon altijd een camera in hier.

Ik gebruik hem wel niet als dagelijkse rugzak, eerder als storage unit voor mijn camera gerief, thuis :unsure:

- 15” laptop vak

Ik heb een Lowepro Flipside 400 AWII. Esthetisch niet de mooiste rugzak, want er zijn heel wat mooie camerarugzakken maar wel een degelijke en praktische rugzak. Ik zou ooit graag wel eens een esthetischere rugzak willen kopen, maar die zijn vaak niet zo praktisch. Ik heb eens de fout gemaakt om zo'n mooie esthetische rugzak online te bestellen, maar die zaak ging *plots* failliet en ik ben een van de vele gedupeerden. 80 euro kwijtgespeeld op die manier. Dus als ik er een koop, zal het toch via Kamera Express zijn.

Die Lowepro zou ik niet gebruiken om een trektocht mee te doen, er is geen ruimte voorzien tussen de rug en de rugzak zodat je snel een zweetrug gaat krijgen.
Ik vind dit nogal een rare toevoeging aan LR en PS.
Het zal handig zijn als je een beeld maakt op pakweg 5.6 omwille van lichtomstandigheden, maar toch liever de DOF. hebt van een 2.8.
Maar zoals het voorbeeld van het koppel hierboven, daarvoor dient het in mijn ogen absoluut niet. De blur is zo onnatuurlijk dat het duidelijk fake is. Het natuurlijke van een DOF omwille van uw focaal afstand + diafragma is compleet weg, waardoor je in de toekomst rare toestanden gaat tegenkomen van situaties die helemaal niet kloppen...
Bijvoorbeeld in het beeld hierboven zou de achtergrond veel platter moeten zijn tov het koppel om zo'n blur te krijgen...Althans da vind ik toch.
Allemaal goed om een misser op te vangen of om in post nog wa minimale aanpassingen te doen, maar toch geen tool waarop ik écht zou rekenen in opname.
Ik zie de meerwaarde ook niet helemaal, maar ik denk dat ik mijn onscherpte meestal wel goed onder controle heb. Dat je ook kan spelen met het type bokeh is een beetje jammer, want ik laat graag het karakter van de lens spreken wat dat betreft. Misschien wel handig als je een lens hebt met een minder uitgesproken karakter? Als je met de feature overdrijft ga je inderdaad een heel onnatuurlijke onscherpte krijgen, zoiets wat je momenteel wel hebt in de portretmodus van een smartphone. Al is het wel een leuk dingetje om mee te spelen en ik neem aan dat de tool over enkele jaren wel een stuk beter zal zijn.

De Sony A9III is gelanceerd (enfin, pas beschikbaar volgende lente), de eerste full frame met global shutter, waardoor je geen vervorming meer krijgt bij (zeer) snel bewegende onderwerpen en je maximale sync met flash is 1/80.000 wat razendsnel is. Een gamechanger, maar het zal je wellicht meer dan 6000 dollar kosten. Voor sport- en actiefotografen en voor wie die razendsnelle sluitertijd kan gebruiken. Voor de hobbyfotograaf overkill.

En ook een 300 f/2.8 GM is uitgebracht, dingetje zal ook 6000 dollar kosten.

Ook nog een vraagje van mijn kant:

- Welke camera/lenzen hebben jullie als portretfotograaf?
- Voor mensen die ook kindjes fotograferen (newborn, milestone,...), welke camera/lenzen gebruik je?
- En als je huwelijken doet: welke camera/lenzen/materiaal gebruik je?

- Voor mensen die ook kindjes fotograferen (newborn, milestone,...), welke camera/lenzen gebruik je?
A7III, voor alles gebruik ik de 35 f/1.4 Sony GM en de 85 f/1.8 Zeiss Batis. Ik heb ook nog een 18 f/1.8 maar die is voor portretten of familieshoots helemaal niet zo handig. Ik heb ook een Godox v860 opzetflitser, maar die gebruik ik liefst zo weinig mogelijk. Ik leer nu wel meer werken met flitser, dus misschien kan ik daar wat meer vertrouwen mee kweken.

Ik zou graag een extra body willen omdat het me veel meer flexibiliteit geeft. De beeldkwaliteit van mijn primes is echt top, dus ik zou die graag willen blijven gebruiken. Ik denk dat een "dual wield" me de nodige flexibiliteit geeft, in die mate dat ik zoomen niet echt mis. Enige nadeel is dat een 35 mm soms iets te krap is in een besloten ruimte. Dus dan zou ik eventueel willen investeren in een 24 mm prime.

A7III, voor alles gebruik ik de 35 f/1.4 Sony GM en de 85 f/1.8 Zeiss Batis. Ik heb ook nog een 18 f/1.8 maar die is voor portretten of familieshoots helemaal niet zo handig. Ik heb ook een Godox v860 opzetflitser, maar die gebruik ik liefst zo weinig mogelijk. Ik leer nu wel meer werken met flitser, dus misschien kan ik daar wat meer vertrouwen mee kweken.

Ik zou graag een extra body willen omdat het me veel meer flexibiliteit geeft. De beeldkwaliteit van mijn primes is echt top, dus ik zou die graag willen blijven gebruiken. Ik denk dat een "dual wield" me de nodige flexibiliteit geeft, in die mate dat ik zoomen niet echt mis. Enige nadeel is dat een 35 mm soms iets te krap is in een besloten ruimte. Dus dan zou ik eventueel willen investeren in een 24 mm prime.

In welke situatie kies je dan voor de 35 en welke voor de 85? Heel interessant!

In welke situatie kies je dan voor de 35 en welke voor de 85? Heel interessant!
De 35 is meer reportage/documentairestijl terwijl de 85 de klassiekere portretten kan geven, al gebruik ik die ook graag om onbewaakte momenten vast te leggen op afstand. 35 is een stuk "intiemer" omdat je dichter bij je onderwerp moet komen, de 85 is dat minder maar je kan je onderwerp een stuk meer afzonderen. Maar dat heeft ook zijn charme. Soms maak je ook mooie portretten met een 35 mm.

Dit is zo'n intiemere foto die je snel betrekt bij het verhaal:

En dit geeft wat meer afstand:

Voor veel fotografen zal dat variëren.
Zoals @Avondland al aangaf is een kit van 35mm en 85mm de "to go combo" voor huwelijksfotografen. Vaak wordt dat aangevuld met een 135mm voor ceremonies. Als heb ik andere zien zweren bij 35mm en 50mm of zelfs 24-70 en 70-200. Veel hangt af van stijl van fotograferen en waar je je zelf goed bij voelt.
Ik gebruik dan weer een 70-200mm als ik echt niet uit de voeten geraak met mijn 85mm tijdens de ceremonie, maar dat gebeurt zelden.

Portretfotografen die newborns fotograferen zie ik dan weer vaak rondlopen met een 24-70, ideaal als je wat meer flexibiliteit wil. Je hebt in dit geval geen 2 bodies nodig, ideaal als startende fotograaf. Gaan ze dan weer naar buiten is dezelfde combo als huwelijksfotografen gebruikelijk. Al durf ikzelf ook al eens een sessie fotograferen met enkel een 50mm.

Mijn kit voor huwelijken:
2x Nikon Z6 II
Sigma 35mm 1.4
Nikon 50mm 1.8
Nikon Z 85mm 1.8
(Nikon Z 70-200 2.8)
Flash Godox V1 met remote

Mijn kit voor lifestyle:
2x Nikon Z6 II
Sigma 35mm 1.4
Nikon Z 85mm 1.8
of
Nikon Z 24-70 2.8

Kleine sidenote: hou rekening met het feit dat deze brandpuntsafstanden allemaal op een fullframe camera zijn! Als je met een cropsensorcamera werkt moet je de brandpuntsafstanden x factor 0,75 doen (vuistregel)

Laatst bewerkt:
Voor veel fotografen zal dat variëren.
Zoals @Avondland al aangaf is een kit van 35mm en 85mm de "to go combo" voor huwelijksfotografen. Vaak wordt dat aangevuld met een 135mm voor ceremonies. Als heb ik andere zien zweren bij 35mm en 50mm of zelfs 24-70 en 70-200. Veel hangt af van stijl van fotograferen en waar je je zelf goed bij voelt.
Ik gebruik dan weer een 70-200mm als ik echt niet uit de voeten geraak met mijn 85mm tijdens de ceremonie, maar dat gebeurt zelden.

Portretfotografen die newborns fotograferen zie ik dan weer vaak rondlopen met een 24-70, ideaal als je wat meer flexibiliteit wil. Je hebt in dit geval geen 2 bodies nodig, ideaal als startende fotograaf. Gaan ze dan weer naar buiten is dezelfde combo als huwelijksfotografen gebruikelijk. Al durf ikzelf ook al eens een sessie fotograferen met enkel een 50mm.

Mijn kit voor huwelijken:
2x Nikon Z6 II
Sigma 35mm 1.4
Nikon 50mm 1.8
Nikon Z 85mm 1.8
(Nikon Z 70-200 2.8)
Flash Godox V1 met remote

Mijn kit voor lifestyle:
2x Nikon Z6 II
Sigma 35mm 1.4
Nikon Z 85mm 1.8

Kleine sidenote: hou rekening met het feit dat deze brandpuntsafstanden allemaal op een fullframe camera zijn! Als je met een cropsensorcamera werkt moet je de brandpuntsafstanden x factor 0,75 doen (vuistregel)
of
Nikon Z 24-70 2.8

Ook heel interessant. Ik heb zelf ook een Sony alpha A7 iii, maar heb enkel de 55mm f1.8. Maar ik merk dat ik meer zou willen experimenteren in mijn portretfotografie. Maar ik twijfel om dus naar de twee kanten: ga ik voor een 35mm of eerder voor een 85.

Ook heel interessant. Ik heb zelf ook een Sony alpha A7 iii, maar heb enkel de 55mm f1.8. Maar ik merk dat ik meer zou willen experimenteren in mijn portretfotografie. Maar ik twijfel om dus naar de twee kanten: ga ik voor een 35mm of eerder voor een 85.

Je moet jezelf eens de vraag stellen als je aan het fotograferen bent: mis ik ruimte ruimte in mijn beelden? Of geraak ik juist niet dicht genoeg?
Of zelfs nu eens door je beelden gaan. Hoe zijn jouw foto's? Hebben ze veel omgeving? Of ga je sterk gaan incroppen met je 55mm.

Voor portret heb ik de 85mm nog niet in handen gehad maar van wat ik zag bij reviews is het mij net nog iets te dicht buiten m'n comfortzone, ik hou wel van wat afstand waar ik zelf meer op m'n gemak ben en met een 135mm lijkt me dat net voldoende, niet te dicht en discreet op voldoende afstand, en het onderwerp staat centraal op de voorgrond met mooie bokeh, bij een 85mm is het onderwerp ook op de voorgrond maar met wat meer verhaal rondom.

Voor portret heb ik de 85mm nog niet in handen gehad maar van wat ik zag bij reviews is het mij net nog iets te dicht buiten m'n comfortzone, ik hou wel van wat afstand waar ik zelf meer op m'n gemak ben en met een 135mm lijkt me dat net voldoende, niet te dicht en discreet op voldoende afstand, en het onderwerp staat centraal op de voorgrond met mooie bokeh, bij een 85mm is het onderwerp ook op de voorgrond maar met wat meer verhaal rondom.

Dat hangt dan vooral samen met welk type fotografie jij doet.
Als ik een 135mm zou gebruiken voor portretwerk zou ik mijn koppels nooit loskrijgen voor bepaalde poses omdat ik dan weer té ver sta.
Ieder zijn ding, da maakt het dan weer geestig :-)

Je moet jezelf eens de vraag stellen als je aan het fotograferen bent: mis ik ruimte ruimte in mijn beelden? Of geraak ik juist niet dicht genoeg?
Of zelfs nu eens door je beelden gaan. Hoe zijn jouw foto's? Hebben ze veel omgeving? Of ga je sterk gaan incroppen met je 55mm.

Ik hou wel echt van dat intieme. Te ver vind ik meestal niet fijn omdat het te weinig vertelt (ik spreek nu even voor mezelf). Toen ik startte cropte ik veel, nu maak ik dat mijn foto's ongeveer genomen zijn zoals ik ze wil op het scherm zien, zeg maar. Soms crop ik wel nog.

En toch zie ik dan soms van die fotografen die dat 'intieme beeld' kunnen betrekken in een zeer mooi landschap of lucht en dan denk ik: dat wil ik ook eens proberen. Maar ik voel dat mijn lens dan niet zo geschikt is.

Dus eigenlijk weet ik het nog steeds niet, haha. :p

Ik hou wel echt van dat intieme. Te ver vind ik meestal niet fijn omdat het te weinig vertelt (ik spreek nu even voor mezelf). Toen ik startte cropte ik veel, nu maak ik dat mijn foto's ongeveer genomen zijn zoals ik ze wil op het scherm zien, zeg maar. Soms crop ik wel nog.

En toch zie ik dan soms van die fotografen die dat 'intieme beeld' kunnen betrekken in een zeer mooi landschap of lucht en dan denk ik: dat wil ik ook eens proberen. Maar ik voel dat mijn lens dan niet zo geschikt is.

Dus eigenlijk weet ik het nog steeds niet, haha. :p
Ik denk dat ik er stilaan wel uit ben met welke lens ik een bepaalde foto wil maken, maar ik ben wel jaloers op het fraaie licht waar sommige fotografen mee kunnen werken. Die golden hour shoots vind ik geweldig om te doen, maar soms kan je dat effect ook hebben rond 11u op een herfstdag. In de volle zomer is het harde licht moeilijker om mee te werken, maar in een bos kan je dan nog altijd mooie beelden maken met fraai licht.

Terug
Bovenaan