Fooien in de horeca

Hoeveel bedragen de boetes volgens jou?

Lijkt me bullshit.

google:
Bedragen van de administratieve geldboeten
Het sanctieniveau 4 is bijgevolg toepasbaar voor de meest ernstige inbreuken (vb.: ontbreken van dimona-aangifte) = zwartwerk

Bedragen van de administratieve geldboeten VOOR toepassing van de opdeciemen op de boetes:
Sanctie Niveau 4
Van 300 tot 3.000 €

Inbreuken gepleegd vanaf 01/01/2017 -> geldboete x opdeciemen = 8

Dus het is al minimum 2400€ per werknemer + er komt nog een Solidariteitsbijdrage van de RSZ bij
Het bedrag van de solidariteitsbijdrage is berekend op een forfaitaire basis en is gelijk aan 3 maal de basisbijdragen op het gewaarborgd gemiddeld minimum maandinkomen, maar kan niet minder dan 2.500,00 EUR bedragen (ongeindexeerd)

administratieve geldboete is dan nog zonder vervolging.
Maar zoals bij meerdere dingen zou de pakkans omhoog moeten natuurlijk

Zo hoog is dat toch niet? Ik ben vrij zeker van dat als je <10% pakkans hebt dat het gewoonweg een positief verwacht rendement is.
Hoe vaak wordt er ook "sanctie 4" uitgedeeld? Meestal werken mensen deels in het zwart (dus niet echt sprake van ontbreken van dimona-aangifte maar eerder verkeerde aangifte dus waarschijnlijk lagere sanctie. Niet mijn branche maar ik verwacht mij aan zoiets.)
En bewijs dan maar eens dat het opzettelijk was.

Tuurlijk. Je kan altijd zeggen dat je inviel wegens te druk en dat het dus een vriendendienst was. Beetje zoals drugs, het was allemaal de eerste keer, excuses, ik zal het niet meer doen, blablabla, ….

Inderdaad, maar ook spijtig. Ook ik val soms even in als het te druk is (sportclub waar ik veel kom) en dat zou dan spijtig zijn voor die paar glazen die dan opraap die avond

Inderdaad, maar ook spijtig. Ook ik val soms even in als het te druk is (sportclub waar ik veel kom) en dat zou dan spijtig zijn voor die paar glazen die dan opraap die avond
Dan kunnen ze u inschrijven als flexi met een dagdimona?
Allè ge moet maar één keer pech hebben natuurlijk

De introductie van het 'tipping screen' bij het betalen op restaurant of zelfs schaamteloos de bedragen onder het ticketje zetten. Laat dat fenomeen aub aan de andere kant van de oceaan.

Ik betaal al 4 EUR voor een pintje, ik ga daar geen 10 , 15 of 20% bijlappen voor uw schoon ogen.

Vanuit het perspectief van de Amerikanen is het fooisysteem net een incentive voor het personeel om extra aandachtig te zijn voor de klant. Vanuit ons perspectief zien we dat anders, maar we denken anders dan Amerikanen.

Ik ben er ook niet happig op om door een patron aangepord te worden om fooi te betalen in België.

Naar mijn mening mag dat concept ook terug van waar het komt. Ik heb onlangs de opmerking gemaakt naar een restauranthouder die mij aansprak waarom ik geen fooi wou geven. Hij vroeg zich af of er iets mis was met de bediening. Toen ik aangaf dat ik volgens mij in Belgie al betaal voor de service die zit in de menuprijzen begon die een reeks af te steken dat ik dat zo niet mocht zien en dat de fooi integraal naar de bediening gaat en voor hun een mooi extra was etc. Hij werd wel stil toen ik zei dat ipv te zitten smeken om fooien om zijn personeel een deftig loon te voorzien hij ook zelf gewoon zijn prijzen kon optrekken en zijn volk deftig betalen. Dat ganse fooisysteem is gewoon sociale afbraak en een manier voor de horeca om nog wat verder hun personeel uit te buiten. Betaal uw volk deftig for fuck sake.
Dit volledig, om in het Belgisch systeem je klanten aan te spreken om je personeel een fooi te geven moet je wel durven vind ik.

Vanuit het perspectief van de Amerikanen is het fooisysteem net een incentive voor het personeel om extra aandachtig te zijn voor de klant. Vanuit ons perspectief zien we dat anders, maar we denken anders dan Amerikanen.

Ik ben er ook niet happig op om door een patron aangepord te worden om fooi te betalen in België.
Hun systeem is daar volledig anders natuurlijk. Ik krijg er de kriebels van dat men hier poogt om die 2 systemen te mixen en dat is echt niet om een betere service voor de klant te garanderen of om het personeel beter te soigneren.

Naar mijn mening mag dat concept ook terug van waar het komt. Ik heb onlangs de opmerking gemaakt naar een restauranthouder die mij aansprak waarom ik geen fooi wou geven. Hij vroeg zich af of er iets mis was met de bediening. Toen ik aangaf dat ik volgens mij in Belgie al betaal voor de service die zit in de menuprijzen begon die een reeks af te steken dat ik dat zo niet mocht zien en dat de fooi integraal naar de bediening gaat en voor hun een mooi extra was etc. Hij werd wel stil toen ik zei dat ipv te zitten smeken om fooien om zijn personeel een deftig loon te voorzien hij ook zelf gewoon zijn prijzen kon optrekken en zijn volk deftig betalen. Dat ganse fooisysteem is gewoon sociale afbraak en een manier voor de horeca om nog wat verder hun personeel uit te buiten. Betaal uw volk deftig for fuck sake.
Bovendien betaal je al (onrechtstreeks) voor het systeem van flexijobs waar de horeca met veel plezier gebruik van maakt.

Die hele incentive is toch gewoon het excuus dat een werkgever gebruikt om zijn personeel niet te te hoeven betalen?
Tot enkele jaren terug zorgde dat er ook gewoon voor dat de prijzen op restaurant een 20-25% lager laggen dan hier waardoor het op hetzelfde neerkwam. Dat is ondertussen ook niet meer waar.

Dat venster op een bankcontact van een tip hoeft voor mij ook niet al geef ik grif toe dat toen ik vroeger cash betaalde ik veel sneller geneigd was om af te ronden en zo mijn garcon een paar euro tip te geven. Dat ze de bankcontact hard voelen in de horeca wil ik wel geloven dus indien dat scherm gebasseerd is de Belgische markt (lees: afronden naar €1-€5-€10 en niet 18-20%) vind ik het niet eens zo slecht gezien.

De introductie van het 'tipping screen' bij het betalen op restaurant of zelfs schaamteloos de bedragen onder het ticketje zetten. Laat dat fenomeen aub aan de andere kant van de oceaan.

Ik betaal al 4 EUR voor een pintje, ik ga daar geen 10 , 15 of 20% bijlappen voor uw schoon ogen.
Een restaurant dat met zo'n truuken afkomt krijgt van mij niks extra. Zo'n soort dingen moet je in de kiem smoren. Ik betaal tegenwoordig al genoeg (te veel) op restaurant, ik ga daar niet nog eens tien of twintig procent bijlappen. Een bedrag afronden als het goed is geweest doe ik standaard wel, maar als ze zo gaan beginnen gaan ze later nog huilen dat niemand nog op restaurant gaat.

Die hele incentive is toch gewoon het excuus dat een werkgever gebruikt om zijn personeel niet te te hoeven betalen?
Tot enkele jaren terug zorgde dat er ook gewoon voor dat de prijzen op restaurant een 20-25% lager laggen dan hier waardoor het op hetzelfde neerkwam. Dat is ondertussen ook niet meer waar.

Dat venster op een bankcontact van een tip hoeft voor mij ook niet al geef ik grif toe dat toen ik vroeger cash betaalde ik veel sneller geneigd was om af te ronden en zo mijn garcon een paar euro tip te geven. Dat ze de bankcontact hard voelen in de horeca wil ik wel geloven dus indien dat scherm gebasseerd is de Belgische markt (lees: afronden naar €1-€5-€10 en niet 18-20%) vind ik het niet eens zo slecht gezien.
Ja, uiteraard is die werkgever blij met zo'n fooisysteem. Weinig personeelskost.

Anderzijds is klantvriendelijkheid in de VS veel meer een ding dan hier in Europa. Soms wel een beetje op het kleffe af.

Ja, uiteraard is die werkgever blij met zo'n fooisysteem. Weinig personeelskost.

Anderzijds is klantvriendelijkheid in de VS veel meer een ding dan hier in Europa. Soms wel een beetje op het kleffe af.
Ik vind de klantvriendelijkheid daar vaak gewoon storend, omdat wij dat als geforceerd/fake ervaren. Het obligate gesprekje als je de zaak binnenkomt, alles dat je zegt of kiest dat fanastisch is, het elke 10 minuten komen kijken of je nog iets nodig hebt, ...
Het is een cultuurverschil natuurlijk, maar het cultiveert volgens mij ook wel de overdreven "klant is koning" mentaliteit die het slechtste in mensen naar boven brengt.
de ironie is dat ze in de VS ook beginnen te beseffen dat afhankelijk zijn van fooien geen goeie praktijk is
Video niet bekeken maar ik weet dat toen ik er zat ik eens opzocht of ik mijn kapper nu eigenlijk een fooi zou moeten geven, toen vond ik daar hopen internetdiscussies rond. Natuurlijk zijn er geen regels voor, waardoor sommigen zowat alles en iedereen een fooi geven, inclusief de technieker de je internetverbinding komt activeren.

Terug
Bovenaan