En 30-35 in Noorwegen. Je kan de kost van een zaak gewoon niet vergelijken over de grenzen heenGin tonic Lanzarote/gran Canaria: 5 euro
In België? 15?
Graaien.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
En 30-35 in Noorwegen. Je kan de kost van een zaak gewoon niet vergelijken over de grenzen heenGin tonic Lanzarote/gran Canaria: 5 euro
In België? 15?
Graaien.
Verre van eigenlijk als ik het brutoloon topic bekijk, maar eten en drinken is zowat het enigste waar ik geld aan uitgeef.
Dat het duur geworden is ga je mij niet horen ontkennen, ik verschiet er soms nog van maar het gaat hier over fooien geven en ik vind als je €100 kan uitgeven wat is dan die €5 of €10 extra die je geeft.
In de supermarkt is het totaalbedrag aan de kassa vaak ook een getal van drie cijfers, maar daar zal toch ook zelden of nooit iemand 5-10 euro extra geven?
Niemand. Maar daar zit je dan ook geen hele avond.Zoals ge idd zegt, wie geeft er fooi in een supermarkt? Of bij de apotheker? Of in de aveve?
Iemand die zijn garagist fooi geeft?
Hier geven ze typisch 5-7% korting bij cash betaling in een aantal zaken.Gewoon zeggen als ze komen opnemen: “ik betaal cash”.
Maar die koffie, wat is dat waard (kostprijs)? 1 euro of wellicht zelfs veel minder.
Op de rekening valt de btw niet weg hè, en waar gaat die btw naar toe? In de zwarte kas.
Domme Belgen.
Belgen zitten raar in elkaar. Er leeft nog steeds iets van “ocharme die horeca-uitbater”,
Hier geven ze typisch 5-7% korting bij cash betaling in een aantal zaken.
Van een goede stroper maak je de beste boswachter, ik moet eens solliciteren bij de belastingdienst denk ik
maar enfin, dat zo'n dingen blijven duren snap je toch niet? Of anders gezegd: ongeloofelijk hoe pure domheid zo zelden wordt afgestraft...Niemand. Maar daar zit je dan ook geen hele avond.
Op die 5min in die zaken maken zij geen verschil. In een horeca-zaak kan iemand die je goed gaat bedienen wel degelijk een verschil maken in beleving.
Persoonlijk vind ik dit dan ook een fooi waard.
Hiermee kan ik enkel maar akkoord gaan. Trouwens, in de VS, waar "tipping" in de horeca standaard is, leidt dat ook tot een hoop onduidelijkheid en conflicten. Google eens: "should you tip the .." en blijkbaar weet men het daar gewoon niet meer. Een kapper, de persoon die je internet komt installeren, ...? Anderzijds heb je daar mensen die vinden dat ze recht hebben op een fooi, ongeacht wat de klant daarvan vindt.Een kassierster wiens tempo qua scannen goed is zodat ge mooi kunt volgen, rekkenvullers die alles mooi in de rekken leggen en goed opruimen zodat het er geen chaos is, een medewerker die me even kon antwoorden waar ik product X kan vinden, ... Tuurlijk maakt dat ook allemaal verschil in beleving want een supermarkt kan vaak een bron van ergernis worden dus elk beetje dat er bij helpt die ergernissen te beperken, is altijd welkom.
Ik heb vijf jaar als receptionist in een hotel gewerkt en aan ons gaven gasten geen fooi terwijl wij ook in dezelfde onregelmatige uren werkten als de bediening in de brasserie in dat zelfde hotel, wij ook constant vriendelijk moesten blijven en zorgen dat gasten het naar hun zin hadden, ...
Totaal onlogisch toch eigenlijk dat mensen wel vijf euro zouden achterlaten omdat hun steak gesmaakt had en vriendelijk aan tafel werd gebracht, maar die neiging niet hebben bij die vriendelijke receptionist die zorgde dat ze toch al een paar uur eerder op hun kamer konden, nog dat babybedje naar de kamer bracht, en vlug even de tickets voor het concert uitprinte omdat ze dat thuis vergeten waren.
En neen hoor, mij stoorde het niet dat ik geen fooien kreeg, ik wil er maar mee duiden dat het gewoon vreemd blijft dat de horeca zowat de enige sector is waar dit nog als vanzelfsprekend wordt beschouwd terwijl er in zoveel andere sectoren en jobs ook hard gewerkt wordt om het u als klant naar uw zin te maken.
maar enfin, dat zo'n dingen blijven duren snap je toch niet? Of anders gezegd: ongeloofelijk hoe pure domheid zo zelden wordt afgestraft...
2-3% kan je nog verklaren omdat worldline oid bij cash daar dan niet mee gaat lopen, maar 5-7%??? Dat is vaak de volledige netto marge waaraan veel grote bedrijven draaien, ge moet niet vragen...
Op één of andere manier zijn veel mensen stekeblind voor het geld dat er sommige sectoren écht om gaat.
. Ik denk dat het idee dat zwart geld veel minder aanwezig is dat dat nog vooral bij de jongeren steken die zich iets laten wijsmaken door hun ouders. 
Ik vind de meerwaarde van iemand die eten naar mijn tafeltje brengt toch ook redelijk minimaal. De beleving is dan toch eerder het gezelschap waarmee je aan tafel zit. Een stukje vlees bakken of de tafel afruimen is toch ook maar routine voor die mensen.Die garagist, die apotheek, de winkelbediende .... is voor mij iets anders dan een horeca medewerker. Die eerste voorbeelden zijn dagelijkse activiteiten, zijn routine dingen, vluchtig en daar is de kans op meerwaarde van degene die u 'bedient' eerder beperkt (hoewel ik die mensen hun taak ook ten zeerste apprecieer).
Terwijl een bezoek aan een horeca gelegenheid, en zeker een restaurant bezoek dikwijls meer is dan een zoektocht naar iets om te eten. Een etentje doe je samen met uw geliefde, samen met vrienden of familie om iets te vieren, of gewoon om een gezellige tijd te beleven. Als er u dan iemand bedient die zijn uiterste best doet om te helpen bij die beleving, dan verdient deze voor mij zeker een fooi.
Maar ik vind wel dat zoiets niet mag aanvoelen als een verplichting en dat je de vrijheid moet hebben om te kiezen welk bedrag je geeft.
Persoonlijk zal ik de fooi ook altijd proberen rechtstreeks en in cash te geven aan de persoon die het voor mij verdient. Een extraatje bij een digitale betaling, dat zal ik nooit doen.
Goh, bij een gemiddeld etentje komt die persoon meermaals aan uw tafel. Verwelkoming, naar uw tafel leiden, jassen aannemen, bestelling opnemen, elke gang opdienen en afruimen, afrekenen, afscheid nemen ... Uiteraard is dat routine voor die persoon, maar die kan daar toch echt een persoonlijke touch aan geven: advies geven, vragen of het gesmaakt heeft, een vriendelijk woordje voor eventuele kindjes in het gezelschap, een extraatje aanbieden, ....Ik vind de meerwaarde van iemand die eten naar mijn tafeltje brengt toch ook redelijk minimaal. De beleving is dan toch eerder het gezelschap waarmee je aan tafel zit. Een stukje vlees bakken of de tafel afruimen is toch ook maar routine voor die mensen.
Horeca = Hotel Café RestaurantIk heb vijf jaar als receptionist in een hotel gewerkt en aan ons gaven gasten geen fooi terwijl wij ook in dezelfde onregelmatige uren werkten als de bediening in de brasserie in dat zelfde hotel, wij ook constant vriendelijk moesten blijven en zorgen dat gasten het naar hun zin hadden, ...
Totaal onlogisch toch eigenlijk dat mensen wel vijf euro zouden achterlaten omdat hun steak gesmaakt had en vriendelijk aan tafel werd gebracht, maar die neiging niet hebben bij die vriendelijke receptionist die zorgde dat ze toch al een paar uur eerder op hun kamer konden, nog dat babybedje naar de kamer bracht, en vlug even de tickets voor het concert uitprinte omdat ze dat thuis vergeten waren.
En neen hoor, mij stoorde het niet dat ik geen fooien kreeg, ik wil er maar mee duiden dat het gewoon vreemd blijft dat de horeca zowat de enige sector is waar dit nog als vanzelfsprekend wordt beschouwd terwijl er in zoveel andere sectoren en jobs ook hard gewerkt wordt om het u als klant naar uw zin te maken.

Horeca = Hotel Café Restaurant
Grapje he![]()
Die garagist, die apotheek, de winkelbediende .... is voor mij iets anders dan een horeca medewerker. Die eerste voorbeelden zijn dagelijkse activiteiten, zijn routine dingen, vluchtig en daar is de kans op meerwaarde van degene die u 'bedient' eerder beperkt (hoewel ik die mensen hun taak ook ten zeerste apprecieer).
Terwijl een bezoek aan een horeca gelegenheid, en zeker een restaurant bezoek dikwijls meer is dan een zoektocht naar iets om te eten. Een etentje doe je samen met uw geliefde, samen met vrienden of familie om iets te vieren, of gewoon om een gezellige tijd te beleven. Als er u dan iemand bedient die zijn uiterste best doet om te helpen bij die beleving, dan verdient deze voor mij zeker een fooi.

Ik vind dat je het beroep van horecamedewerker hier nogal inkleedt met wollige termen en dat dan gewoon niet doet voor die andere beroepen. "Helpen bij de beleving van een gezellige tijd te beleven met vrienden", mja. Is de basis dan "dingen tijdig brengen met een minimum aan vriendelijkheid", en al de rest zou zijn om een fooi te verdienen?Die garagist, die apotheek, de winkelbediende .... is voor mij iets anders dan een horeca medewerker. Die eerste voorbeelden zijn dagelijkse activiteiten, zijn routine dingen, vluchtig en daar is de kans op meerwaarde van degene die u 'bedient' eerder beperkt (hoewel ik die mensen hun taak ook ten zeerste apprecieer).
En ter zijde nog verder dit weekend in Duitsland, wou ik afrekenen voor onze groep waar we ergens elk 2 pinten gedronken hebben, 64,4€ vraagt die of ik wil afrekenen aan 70€, ik uiteraard neen want is nu niet dat de service daar van zo'n vriendelijk niveau is en het waren gewoon pintjes.
Die mens volledig ambetant verder afrekenen en rekening in mijn handen duwen
In geen enkele andere zaak waar we geweest zijn daar vragen of opmerkingen rond gekregen.
Beeld je elk ander beroep in waar men dit zo zou durven vragen, je zou spontaan in de lach schieten.En ter zijde nog verder dit weekend in Duitsland, wou ik afrekenen voor onze groep waar we ergens elk 2 pinten gedronken hebben, 64,4€ vraagt die of ik wil afrekenen aan 70€