Fooien in de horeca

Ik geef toch ook altijd een fooi en hoe zatter hoe meer die fooi is jammer genoeg. :unsure:

Wij gaan bijna maandelijks eten met een hoop vrienden, 8 à 10 man en dan is dat snel een rekening van €1000
Meestal geven wij dan €10 pp, zeker als het eten en vooral de service in orde is.

Als ik met de vriendin en de kindjes uit eten ga of iets ga drinken in't weekend rond ik het meestal wel af naar boven.

Vriendin van ons werkt in een brasserie/restaurant sinds een 3-tal jaar en die heeft op een maand tijd toch gemakkelijk €1000 aan fooien en die mogen ze blijkbaar bijhouden, worden nooit gedeeld met de rest.
Aan jouw post hoor ik dat je genoeg geld verdient. Helaas zijn er heel veel gezinnen die niet meer op restaurant gaan, want de rekening voor 4-5 personen is gewoon te duur.

Horeca bezoeken is na corona iets geworden voor de middenklasse.

Ik heb dit gevoel al heel mijn leven. Ik ben omgeven door zwartwerkers, mensen met uitkeringen die toegeven dat ze niet ziek zijn, mensen die dagelijks met de wagen rijden na 6-8 pinten,…

Ps: nog nooit iemand verraden voor alle duidelijkheid
Dat soort zaken is allemaal schering en inslag spijtig genoeg.

Die zwartwerkers en profiteurs kloten er wel heel de maatschappij mee in feite. Iedereen betaalt in feite meer belastingen daardoor.

En dat wordt dan allemaal nog sociaal aanvaard ook. Zoals drinken en autorijden in veel gevallen. Niet door iedereen, en dat verandert stilaan wel, maar we zijn er nog niet.

Laatst bewerkt:
Eerste wat ik hier van hoor en ik kom toch 3x per jaar in Duitsland..Fooi geven is daar totaal niet de standaard hoor.
Alle google zoekresultaten zijn eensluidend: “In Deutschland gelten zwischen 5 und 10 % des Gesamtbetrags als angemessenes Trinkgeld.”
In Wikipedia wordt er tevens aan toegevoegd: “dieses ist aber in der Regel von der Zufriedenheit des Gastes abhängig.”

Geen dank.

Wij geven fooi als het goed was. In de praktijk is dat dus regelmatig (> 1 op 2 keer), omdat we zelden in het wilde weg ergens gaan eten. Dat is op voorhand altijd goed uitgedokterd, én daarnaast hebben we natuurlijk onze vaste adressen waar ze ons zelden tot nooit teleurstellen die het gemiddelde wel omhoog tillen. Als ik ergens een rekening krijg en het idee had dat ik er wel wat meer geld voor over had, zal ik altijd fooi geven.

Als het eten in een betere zaak écht uitzonderlijk goed is, zullen we ook wel fooi geven, tenzij de bediening niet goed was.

Ik ga er wel steeds van uit dat fooi gedeeld wordt tussen keuken en zaal. Is dat niet in het grootste deel van de zaken het geval?

Aan jouw post hoor ik dat je genoeg geld verdient. Helaas zijn er heel veel gezinnen die niet meer op restaurant gaan, want de rekening voor 4-5 personen is gewoon te duur.

Horeca bezoeken is na corona iets geworden voor de middenklasse.

Verre van eigenlijk als ik het brutoloon topic bekijk, maar eten en drinken is zowat het enigste waar ik geld aan uitgeef.

Dat het duur geworden is ga je mij niet horen ontkennen, ik verschiet er soms nog van maar het gaat hier over fooien geven en ik vind als je €100 kan uitgeven wat is dan die €5 of €10 extra die je geeft.

Objectief gezien is een fooi een echte mindfuck of gewoon clever business model uitgekiemd door, in dit geval, 1 bepaalde industrie. Zoals iemand hier aangaf - waarom geven we al de rest dan geen fooi. Je mag en kan de cultuur in de VS ook niet vergelijken met hier, dat zijn 2 verschillende werelden.

Ik ben zeer tevreden van mijn wagen van 100k - hier is 1000 € fooi, verhoudingsgewijs perfect hetzelfde - als je dat hier zou verkondigen krijg je spontaan adreskaartjes van psychologen toegestuurd :ROFLMAO:

Objectief gezien is een fooi een echte mindfuck of gewoon clever business model uitgekiemd door, in dit geval, 1 bepaalde industrie. Zoals iemand hier aangaf - waarom geven we al de rest dan geen fooi. Je mag en kan de cultuur in de VS ook niet vergelijken met hier, dat zijn 2 verschillende werelden.

Ik ben zeer tevreden van mijn wagen van 100k - hier is 1000 € fooi, verhoudingsgewijs perfect hetzelfde - als je dat hier zou verkondigen krijg je spontaan adreskaartjes van psychologen toegestuurd.
Daar ben ik het (als fooigever) mee eens. Het is gewoon ingeburgerd en ik doe het ook omdat ik het fijn vond om bij m'n studentenjob fooi te ontvangen, idem voor m'n vriendin. 😅

Verre van eigenlijk als ik het brutoloon topic bekijk, maar eten en drinken is zowat het enigste waar ik geld aan uitgeef.

Dat het duur geworden is ga je mij niet horen ontkennen, ik verschiet er soms nog van maar het gaat hier over fooien geven en ik vind als je €100 kan uitgeven wat is dan die €5 of €10 extra die je geeft.

Ja want het brutoloon-topic op een forum met bovengemiddeld meer universitairen/zelfstandigen met een zekere leeftijd is een weerspiegeling van de maatschappij... Hier ligt het gemiddeld nettoloon bijna op hetzelfde niveau als het gemiddeld brutoloon buiten BG...

Wij geven eigenlijk geen fooi op restaurant, ik verwacht van een rekening in een horicazaak dat het all-in is. We zijn met 5 en de rekening is dan 200+ euro, dat is genoeg. De prijs is sinds corona een stuk omhoog geschoten (in verhouding meer dan ons loon), de porties zijn kleiner geworden en de kwaliteit is op zijn best gelijk gebleven.
Laatste keer heb ik 215 euro afgetikt voor ons in een brasserie en 2 van de 3 kinderen hadden nog honger. En dan hadden ze al een extra portie (betalend aan 4 euro/kleine portie) frietjes gevraagd. Waanzin gewoon, dat je dat moet spenderen om ze thuis terug eten te geven.

We doen tegenwoordig dan ook niet meer de moeite om nog naar een brasserie/restaurant te gaan.
Als ik zelf spareribs maak voor 4 (want eentje eet dat niet), dan kom ik op 35 euro vlees, 10 euro benodigdheden voor te marineren, 15 euro voor frietjes en groentjes. Voor 60 euro hebben we de lekkerste spareribs die je kan voorstellen gegeten, sappig en mals en niet uitgedroogd omdat ze veel te lang in de oven hebben liggen uitdrogen.

Ik denk dat je dan ook wel best naar een echt ribbetjesrestaurant gaat (zoals de Gekroonde Hoofden ofzo) ipv een brasserie.
En dat is dikwijls nog schappelijk van prijs en à volonté.

Horeca is idd best pittig qua prijs geworden - hier in de streek is er best wat ruimte voor extra zaken - voornamelijk restaurants. Ik herinner me een studie uitgevoerd na de prijsdaling van de brandstoffen een paar jaar terug - gezinnen kregen daardoor meer budget en volgens de studie ging veruit het grootste deel naar horeca. Zelfs wat mindere zaken waar men erin slaagt zelfs een simpele croque monsieur compleet om zeep te helpen draaien uitstekend.

Maar dat is wat off topic.

Zaterdag nog gaan eten in de ‘betere brasserie’ 174€ voor 2. En heb eigenlijk echt niet zo goed gegeten. Aperitief, voor/hoofdgerecht, elk 1 glas wijn en 1 koffie.
Dan geef ik liever nog 100€ meer of dubbel aan een klasse hoger.
Bestek valt, boeien doorwerken, raap zelf maar op. Toppunt een van de koekjes bij de koffie half afgebeten en terug op het schaatlje gelegd, tof om dat voor u neus te krijgen.

Fooi zal ik niet rap geven. Moet al uitzonderlijk zijn, rekening naar boven afronden kan nog gebeuren.

Horeca is idd best pittig qua prijs geworden - hier in de streek is er best wat ruimte voor extra zaken - voornamelijk restaurants. Ik herinner me een studie uitgevoerd na de prijsdaling van de brandstoffen een paar jaar terug - gezinnen kregen daardoor meer budget en volgens de studie ging veruit het grootste deel naar horeca. Zelfs wat mindere zaken waar men erin slaagt zelfs een simpele croque monsieur compleet om zeep te helpen draaien uitstekend.

Maar dat is wat off topic.
Het is alsof ze hun schade na corona dubbel en dik moeten goedmaken en helemaal doorgedraaid zijn.
Maar ook bijvoorbeeld (sommige) reizen zijn veel duurder geworden heb ik al gemerkt. Denk dat een reis naar Turkije wel minstens 50% duurder is geworden tegenover voor Corona. Terwijl ze daar toch al jaren met zware inflatie kampen, ik ben geen econoom maar je zou toch verwachten dat het voor ons dan goedkoop is? Vroeger ging ik naar Turkije omdat het prijs-kwaliteit gezien interessant was maar dat is nu niet echt meer het geval. Dan liever Spanje (of een ander EU land). Die reisbureau's hun winstmarges moeten nu toch veel hoger liggen als ze ipv 1000 euro nu 1500 euro vragen voor hetzelfde.

enk dat een reis naar Turkije wel minstens 50% duurder is geworden tegenover voor Corona. Terwijl ze daar toch al jaren met zware inflatie kampen, ik ben geen econoom maar je zou toch verwachten dat het voor ons dan goedkoop is?

Hangt af van je wisselkoers he.
Bij gelijke wisselkoers zal inflatie in Turkije je reis net duurder maken (hypothetisch: een koffie kost 100 lira. En de wisselkoers is €1/100 lira. Dan kost een koffie €1. Als door inflatie de koffie nu 200 lira kost, maar de wisselkoers blijft gelijk. Dan kost een koffie plots €2).

Het is alsof ze hun schade na corona dubbel en dik moeten goedmaken en helemaal doorgedraaid zijn.
Maar ook bijvoorbeeld (sommige) reizen zijn veel duurder geworden heb ik al gemerkt. Denk dat een reis naar Turkije wel minstens 50% duurder is geworden tegenover voor Corona. Terwijl ze daar toch al jaren met zware inflatie kampen, ik ben geen econoom maar je zou toch verwachten dat het voor ons dan goedkoop is? Vroeger ging ik naar Turkije omdat het prijs-kwaliteit gezien interessant was maar dat is nu niet echt meer het geval. Dan liever Spanje (of een ander EU land).
Goh ja, op zich gewoon een vaststelling - het is een vrije markt natuurlijk, ik bezoek vaak horeca en kan zowel genieten van een bruine kroeg met vrienden, een spaghetti, bar met live optreden of een wat meer verfijnd restaurant. Je bent niet verplicht horeca zaken te bezoeken - ik heb dan ook het liefst een klein over -aanbod, dat is goed voor de prijzen en voor de kwaliteit - helaas momenteel te weinig aanbod.

Mocht ik een vriendin hebben die horeca zou zien zitten - ik zou meteen een restaurant openen - eigen kookkunsten zijn op niveau van een standaard brasserie (geen verfijnde keuken) en daar is hier veel vraag na. Al komt er heel wat meer bij kijken - maar proberen zou ik zeker doen.

Let op: voor wie in de horeca werkt - fooi krijgen moet fantastisch zijn, dat besef ik maar al te goed - maar principieel heb ik het moeilijk met dergelijk systeem in combinatie met al de rest dat al vermeld is. Wie als werknemer in horeca de goesting en de kans heeft om zelf een zaak te starten zou dat gewoon sneller moeten en kunnen doen - de markt is gewoon steengoed momenteel.

Ik denk dat je dan ook wel best naar een echt ribbetjesrestaurant gaat (zoals de Gekroonde Hoofden ofzo) ipv een brasserie.
En dat is dikwijls nog schappelijk van prijs en à volonté.

Met 3 kinderen is dat allemaal geen evidentie. ALs ik die buiten stil en braaf zitten in de brasserie/restaurant ook nog eens 3 uur moet stilhouden in de auto kan ik wss een nieuwe wagen bestellen :P.

Maar lijkt me idd wel eens iets om te gaan doen met mijn vrouw en wat vrienden.

Voor degene die geen fooi geven. Ga maar eens in de horeca werken. Constant service bieden, vriendelijkheid, een babbeltje, lange dagen, veel dagen. Dan is 10 cent op een koffie op een euro of 2 op een volledige maaltijd maar een kleine moeite. Het is niet dat de verloning daar een vetpot is.
Mjah mijn job is een pak zwaarder, ik verwacht geen fooien. En als mijn verloning tegenvalt ga ik naar ergens anders... Is niet mijn verantwoordelijkheid dat hun voetjes pijnlijker aanvoelen relatief met de hoeveelheid duiten ze van de baas krijgen.

Ik geef altijd fooi, maar ik voel me niet verplicht.

Zaterdag nog gaan eten in de ‘betere brasserie’ 174€ voor 2. En heb eigenlijk echt niet zo goed gegeten. Aperitief, voor/hoofdgerecht, elk 1 glas wijn en 1 koffie.
Dan geef ik liever nog 100€ meer of dubbel aan een klasse hoger.
Bestek valt, boeien doorwerken, raap zelf maar op. Toppunt een van de koekjes bij de koffie half afgebeten en terug op het schaatlje gelegd, tof om dat voor u neus te krijgen.

Fooi zal ik niet rap geven. Moet al uitzonderlijk zijn, rekening naar boven afronden kan nog gebeuren.

Dat is toch gewoon de duurdere maar slechtere brasserie als ik dat zo lees? Half afgebeten koekjes recupereren o_O

Er zijn gelukkig nog wel brasseries / restaurants in die prijsklasse waar je wel waar voor je geld & service krijgt, dat moet ook gezegd. Maar inderdaad, liever meer betalen voor iets goed dan wat minder voor slechte prijs/kwaliteit.

Dat is toch gewoon de duurdere maar slechtere brasserie als ik dat zo lees? Half afgebeten koekjes recupereren o_O

Er zijn gelukkig nog wel brasseries / restaurants in die prijsklasse waar je wel waar voor je geld & service krijgt, dat moet ook gezegd. Maar inderdaad, liever meer betalen voor iets goed dan wat minder voor slechte prijs/kwaliteit.
Ja, was een slechte keuze en zal ik ook niet meer terug gaan. Kan gebeuren natuurlijk.
Dat koekje is natuurlijk gewoon niet opgemerkt en niet bewust maar het geeft een idee van de kwaliteit idd.

Ik geef geen fooien en ik heb het nooit gedaan. Nu zijn de prijzen wel torenhoog aan het worden. Wij gaan graag voor een speciale gelegenheid eens tafelen in een sterrenzaak, al is het de laatste tijd wel extreem duur geworden. Grof gerekend betaal je in de betere brasserie voor een etentje met 2 personen tussen de 165 en 175 euro (en dan moet je nog niet zot doen)

In een zaak met 1 ster ster ligt de prijs al snel tussen de 400 en 500 euro.

Met 2 sterren ga je al snel naar 700

3 sterren richting 1000

dit zijn dan Prijzen met menu en wijnen aperitief, koffie ..

Ik kan mij toch niet van de indruk ontdoen dat de prijzen kunstmatig hoog worden gehouden.

We zijn onlangs gaan tafelen met vrienden en de prijzen voor een speciaal bier schommelden tussen de 6,50 en 8,50 terwijl een fleske nog geen €1,90 kost voor de particulier in de supermarkt ..

Ik ken enkele mensen met een café en een brasserie en die hanteren toch nog altijd aanvaardbare prijzen en ze verdienen meer dan goed hun boterham.

Terug
Bovenaan