Fluvius elektriciteitskabel, diefstal?

Satangel

Member
Mijn vriendin en ik verbouwen momenteel een woning.
Wij hadden Fluvius aangeschreven om de elektriciteitskabel ondergronds aan te sluiten in plaats van bovengronds. Hiervoor moesten wij een (dure) kabel kopen en ondergronds aanbieden op de rooilijn, hetgene wij gedaan hebben.

Fluvius heeft de ondergrondse kabel aangekoppeld en bovengrondse weggenomen. Zij hadden eerst deze oude kabel mooi opgerold en laten liggen in de woonst.
Bij hun vertrek hebben ze deze kabel meegenomen.
Volgens mij is deze oude kabel nog geld waard en hebben zij het recht niet om die kabel mee te nemen (ook gelet op het feit dat ik volledig de ondergrondse kabel moest voorzien tot hun aansluitingspunt (ongeveer 40m)).
Ik heb mij laten vertellen dat deze oude elektriciteitskabels niet van koper gemaakt zijn maar van aluminium (minder waardevol?).

Doe ik er goed aan Fluvius te contacteren en deze kabel terug te vragen? De verbouwingen zijn extreem duur dus elke 100 euro dat we kunnen besparen is welkom.
 
Hangt er van af wiens kabel het was zeker. Zou kunnen dat die oude van de nutsmaatschappij zelf was.
 
Als ik mij niet vergis, wordt de aansluitkabel eigendom van fluvius zodra deze aangesloten is en de meter in dienst genomen. Dit is toch ook zo bij de meterkast zelf. Bij nieuwbouw moet je die kast zelf aankopen en voorzien tegen dat fluvius de aansluiting komt doen en de meter plaatst.

Uiteindelijk mag de aansluitkabel ook gewoon totaal niet gemanipuleerd worden door eender wie dan Fluvius of onderaannemers met toestemming, begin en eind is verzegeld...
Dus ik denk ook niet dat er iets aan te doen valt dat ze de oude kabel meegenomen hebben.

Edit: in artikel 6 van het "Reglement betreffende de aansluitingen op het distributienet laagspanning Un < 1 kV voor afname en injectie van elektrische energie"
staat "De distributienetbeheerder is eigendom van de aansluiting ongeacht de tussenkomst van de laagspanning distributienetgebruiker in de kosten of in de uitvoeringswerken."
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan