Flitspaal op privaat terrein

Ik hoef er toch helemaal niet voor af te remmen of op m'n voorliggers te rijden. Er is een derde optie: inhalen. En lang zal het niet duren voor iedereen weet dat de flitspaal niet werkt hoor. Er zijn voldoende communities die zo'n dingen delen, waaronder fb en Waze :pDat jullie daar gaan liegen over het feit dat die paal wel werkt, zal daar niet zoveel aan veranderen. Zoveel hoef je trouwens van flitspalen niet af te weten om te zien dat die heel oud is en op termijn nergens anders in het land meer vookomt. Als ze in brand gestoken worden, anders gericht werden door vandalen, ... werd er ook al jaren niets meer aan gedaan wat ook veel mensen opgevallen is. Logisch verstand is voldoende om te weten dat deze niet meer werken. En de laatste maanden zie je deze flitspalen in versneld tempo verdwijnen of vervangen worden, dus jouw regio zal binnenkort ook aan de beurt zijn. Voordeel is wel dat je binnenkort mogelijk heel je tuin zal kunnen volzetten met oude Gatso flitspalen die vervangen werden.

Ooh, maar als wat je zegt waar is... waarom maak je je dan zo veel zorgen?
De reactie op de nieuwe paal zal ik hier wel delen.
Dit zal nog zeer leuk worden denk ik. :oi22:
 
Geldverspilling om zo een lelijke flitspaal te kopen om dan nog in uw eigen tuin te plaatsen. Hopelijk gaat er niemand hard op de rem staan na het zien van de flitspaal of flits want bij een eventueel ongeluk zal je er dan ook bij betrokken worden, met al miserie die er op volgt...
Idd. Kijk maar naar al die andere flitspalen waar er zo veel ongelukken gebeuren. Schande!
 
Ooh, maar als wat je zegt waar is... waarom maak je je dan zo veel zorgen?
De reactie op de nieuwe paal zal ik hier wel delen.
Dit zal nog zeer leuk worden denk ik. :oi22:
Maak ik mij dan zorgen? Geen idee waar je dit haalt. Ik begrijp mensen die zich hiermee bezighouden gewoon niet. Dat verzuurde gepensioneerden met te veel tijd dit doen kan ik nog inkomen, maar ik ga er (misschien verkeerdelijk) vanuit dat zo'n mensen niet op dit forum zitten. Daarnaast wou ik je waarschuwen voor de verloren moeite, maar steek er gerust verder je tijd in. :p
 
Maak ik mij dan zorgen? Geen idee waar je dit haalt. Ik begrijp mensen die zich hiermee bezighouden gewoon niet. Dat verzuurde gepensioneerden met te veel tijd dit doen kan ik nog inkomen, maar ik ga er (misschien verkeerdelijk) vanuit dat zo'n mensen niet op dit forum zitten. Daarnaast wou ik je waarschuwen voor de verloren moeite, maar steek er gerust verder je tijd in. :p
Ik doe dit niet om mensen te pesten he.
Het is nu eenmaal zo dat wagens en vrachtwagens veel meer lawaai maken hoe sneller ze rijden.
Aangezien mensen vaak de limieten aan hun laars lappen en overlast veroorzaken moest ik iets doen.

Het asociale gedrag van anderen is de reden dat ik een paal zet.
Moesten ze gewoon de limiet rijden dan is er voor mij geen enkel probleem.
 
Is het ondertussen niet algemeen geweten dat die oude Gatso radar palen nergens meer werken? Zijn al jaren geen rolletjes meer voor te vinden, dus ik rem er ook al lang niet meer voor af. Daarnaast worden die overal vervangen door de nieuwe Gatso of Redflex flitspalen, dus dat oude model zal ook snel uit het straatbeeld verdwijnen. Daar sta je dan, met een lelijke oude flitspaal in je tuin die nergens meer gebruikt wordt in België. Je kan op Waze ook "fake" flitspalen doorgeven en dan worden deze weergegeven als camera met een kruis erover o.i.d., dus dat zal ook niet lang duren.

Lijkt me veel werk voor iets wat weinig tot geen effect zal hebben. Als ik zoiets zie, geef ik alleszins meteen door op Waze dat het een niet werkende flitspaal is.
Dan nodig ik u uit om de N8 ook gekend als de ninoofse steenweg tussen ninove en brussel eens af te rijden aan 100 per uur, laat mij een maand later eens weten hoeveel boetes er in uw bus zitten :smile:

Ik zie er daar nog elke maand geflitst worden en dat zijn nog steeds van die gatso's
 
Ik doe dit niet om mensen te pesten he.
Het is nu eenmaal zo dat wagens en vrachtwagens veel meer lawaai maken hoe sneller ze rijden.
Aangezien mensen vaak de limieten aan hun laars lappen en overlast veroorzaken moest ik iets doen.

Het asociale gedrag van anderen is de reden dat ik een paal zet.
Moesten ze gewoon de limiet rijden dan is er voor mij geen enkel probleem.
Auto's maken meer lawaai als ze optrekken hoor. Mogelijks gaat uw flitspaal voor meer lawaai zorgen ipv voor minder.
 
Dan nodig ik u uit om de N8 ook gekend als de ninoofse steenweg tussen ninove en brussel eens af te rijden aan 100 per uur, laat mij een maand later eens weten hoeveel boetes er in uw bus zitten :smile:

Ik zie er daar nog elke maand geflitst worden en dat zijn nog steeds van die gatso's
Dit, die oude bakken worden gewoon geretrofit met nieuwe interne hardware hoor.

Auto's maken meer lawaai als ze optrekken hoor. Mogelijks gaat uw flitspaal voor meer lawaai zorgen ipv voor minder.
Nee, het is een weg met meerdere opeenvolgende snelheidsverlagingen tot je opeens een scherpe bocht moet maken.
Mensen laten het gewoon na om vroeger al te vertragen zoals de borden aangeven.
Ze racen gewoon door tot voor de bocht om daar hard te remmen zodat ze iedere dag 4 seconden minder lang in de wagen moeten zitten.
 
Dan nodig ik u uit om de N8 ook gekend als de ninoofse steenweg tussen ninove en brussel eens af te rijden aan 100 per uur, laat mij een maand later eens weten hoeveel boetes er in uw bus zitten :smile:

Ik zie er daar nog elke maand geflitst worden en dat zijn nog steeds van die gatso's
Als het een model op radar is, zal dit het nieuwe digitale model zijn welke er anders uitziet:

De rolletjes zijn er gewoon niet meer en dat al een heel aantal jaren.

Edit: net eens enkele flitspalen bekeken op de N8 via streetview en zijn één voor één lussenpalen (Gatso en Traffipax). Die zien er beiden heel anders uit dan de Gatso radarpaal waarover sprake is in dit topic. Beiden hebben bijvoorbeeld niet het typische groene glas voor de flits zitten, hebben een hele andere vorm en hebben geen radarbalk (aangezien ze via lussen werken). Dat van die radarbalk zal de meesten misschien niet opvallen, maar de vorm en dat groene glas zie je wel meteen.

Dit, die oude bakken worden gewoon geretrofit met nieuwe interne hardware hoor.
Klopt niet voor het model dat je gekocht hebt. Er is indertijd een nieuwe Gatso radar flitspaal geïntroduceerd, maar dat model ziet er anders uit (zie hierboven). Sommige van die oude analoge modellen zijn indertijd idd vervangen door het nieuwere model (dat ondertussen ook al gedateerd is, maar wel digitaal werkt).

Dat digitale model wordt nu zelfs ook niet meer aangeboden en zoals ik eerder zei vervangen door de nieuwere Gatso RT4 (of Redflex NK7, maar die is van een andere leverancier):

De oude Gatso lussenflitspalen die bvb ook aan kruispunten en op snelwegen gebruikt worden kunnen idd wél geretrofit worden met een digitale camera, maar die worden nu stilletjes aan ook overal vervangen door de Gatso RT4.
 
Laatst bewerkt:
Ik doe dit niet om mensen te pesten he.
Het is nu eenmaal zo dat wagens en vrachtwagens veel meer lawaai maken hoe sneller ze rijden.
Aangezien mensen vaak de limieten aan hun laars lappen en overlast veroorzaken moest ik iets doen.

Het asociale gedrag van anderen is de reden dat ik een paal zet.
Moesten ze gewoon de limiet rijden dan is er voor mij geen enkel probleem.
Rijd jezelf overal de limiet?

Toen ik nog met de bus reed was er in bepaalde straat een flitsdag gepland want de buurt had geklaagd dat de bussen altijd te snel rijden. Rarara 0 bussen geflitst meerdere bewoners wel...
 
Edit: net eens enkele flitspalen bekeken op de N8 via streetview en zijn één voor één lussenpalen (Gatso en Traffipax). Die zien er beiden heel anders uit dan de Gatso radarpaal waarover sprake is in dit topic. Beiden hebben bijvoorbeeld niet het typische groene glas voor de flits zitten, hebben een hele andere vorm en hebben geen radarbalk (aangezien ze via lussen werken). Dat van die radarbalk zal de meesten misschien niet opvallen, maar de vorm en dat groene glas zie je wel meteen.
Als ik te snel aan het rijden ben en ik zie een flitspaal, ga ik echt niet eerst zitten beoordelen of het nu een oud of nieuw model is hoor.
En al die zaken die je hier opsomt wist ik allemaal niet, laat staan dat het gros van de bevolking hiervan op de hoogte is.
 
Rijd jezelf overal de limiet?

Toen ik nog met de bus reed was er in bepaalde straat een flitsdag gepland want de buurt had geklaagd dat de bussen altijd te snel rijden. Rarara 0 bussen geflitst meerdere bewoners wel...
Sowieso hebben heel veel mensen een verkeerde perceptie van snelheid.
Er wordt 3 a 4% geflitst tijdens een flitsmarathon, dat is heel weinig... Te snel rijden is eigenlijk een zwaar overbelicht probleem.
 
Rijd jezelf overal de limiet?

Toen ik nog met de bus reed was er in bepaalde straat een flitsdag gepland want de buurt had geklaagd dat de bussen altijd te snel rijden. Rarara 0 bussen geflitst meerdere bewoners wel...
Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet te snel maar wel 125 km/h op GPS rij op de autosnelweg.
In de wijk waar ik woon rij ik traag, doordat de wegen niet breed zijn (zicht is er nogal belemmerd) en er een school in de buurt is.
Het is ondertussen al een jaar of 5 geleden dat ik een snelheidsboete gekregen heb.
Wel indrukwekkend hoor. Je hebt je huiswerk wel gemaakt. :laugh:
 
Laatst bewerkt:
Maak ik mij dan zorgen? Geen idee waar je dit haalt. Ik begrijp mensen die zich hiermee bezighouden gewoon niet. Dat verzuurde gepensioneerden met te veel tijd dit doen kan ik nog inkomen, maar ik ga er (misschien verkeerdelijk) vanuit dat zo'n mensen niet op dit forum zitten. Daarnaast wou ik je waarschuwen voor de verloren moeite, maar steek er gerust verder je tijd in. :p
Ik begrijp mensen die zich zó bezighouden met het weerleggen van het nut van die paal niet. Dat komt voor mij écht wel even verzuurd over hoor :laugh:
 
Sowieso hebben heel veel mensen een verkeerde perceptie van snelheid.
Er wordt 3 a 4% geflitst tijdens een flitsmarathon, dat is heel weinig... Te snel rijden is eigenlijk een zwaar overbelicht probleem.
Sowieso hebben heel veel mensen een verkeerde perceptie van percentages. Het is niet omdat het aantal geflitsten laag is, dat het probleem overbelicht is.

Op flitsmarathons is het de bedoeling trouwens net om te maken dat er zo weinig mogelijk zijn, het feit dat er geflitst wordt wordt héél goed aangekondigd, dus die 3%-4% zijn dan domme mensen (bvb omdat ze het nieuws niet volgen :p).

Overdreven snelheid is nog altijd de grootste oorzaak van dodelijke ongevallen, ondanks het "overbelichten van het probleem".

(wat wél klopt is dat bvb een bus véél rapper als té snel aanzien wordt ivm een gewone wagen, maar dat is dan eerder perceptie door het grote volume)
 
Sowieso hebben heel veel mensen een verkeerde perceptie van percentages. Het is niet omdat het aantal geflitsten laag is, dat het probleem overbelicht is.

Op flitsmarathons is het de bedoeling trouwens net om te maken dat er zo weinig mogelijk zijn, het feit dat er geflitst wordt wordt héél goed aangekondigd, dus die 3%-4% zijn dan domme mensen (bvb omdat ze het nieuws niet volgen :p).

Overdreven snelheid is nog altijd de grootste oorzaak van dodelijke ongevallen, ondanks het "overbelichten van het probleem".

(wat wél klopt is dat bvb een bus véél rapper als té snel aanzien wordt ivm een gewone wagen, maar dat is dan eerder perceptie door het grote volume)
Ja, natuurlijk zijn dat de domme mensen :p, maar het blijft een feit dat overdreven snelheid (zeker de mate waarin je het zou horen) eigenlijk niet zo extreem vaak voorvalt. Er zullen zeker banen zijn waar er altijd te snel gereden wordt, en zone 30's worden ook zelden consistent aangehouden. Maar een bus (of vrachtwagen) die tegen 50 naast een voetpad rijdt, voelt inderdaad aan alsof die veel sneller rijden... En hetzelfde geldt voor luidere auto's ook trouwens.

Ik vraag me trouwens af of die vette zin eigenlijk wel klopt. Is het niet eerder "overdreven snelheid is de grootste oorzaak dat ongevallen een dodelijke afloop hebben"? Ik vermoed dat overdreven snelheid nu niet zo extreem vaak de oorzaak van het ongeval zal zijn. Al ben ik er niet zeker van...

Hiermee ben ik trouwens geen voorstander van "te snel rijden" he, maar ik heb het gevoel dat er vaak wordt gedacht dat er door iedereen continu te snel gereden wordt, en dat is nu ook weer niet zo.
 
Ik vraag me trouwens af of die vette zin eigenlijk wel klopt. Is het niet eerder "overdreven snelheid is de grootste oorzaak dat ongevallen een dodelijke afloop hebben"? Ik vermoed dat overdreven snelheid nu niet zo extreem vaak de oorzaak van het ongeval zal zijn. Al ben ik er niet zeker van...
De zin zoals ik ze zeg klopt: overdreven snelheid is de grootste oorzaak van dodelijke ongevallen => als er een dodelijk ongeval is, is de meest voorkomende oorzaak van het (dodelijk) ongeval overdreven snelheid. Wordt geschat op 30%.

Gezien veel andere oorzaken niet of moeilijk vermeden kunnen worden (bvb verblind, hartaanval/medische problematiek, poging tot zelfmoord door spookrijden en zo anderen mee de dood insleuren, weersomstandigheden, ...), lijkt me het veilig te zeggen dat het reduceren van overdreven snelheid (zoals dit nu gebeurt) héél veel doden voorkomt. Het zal de ongevallen op zich niet altijd voorkomen (op zich is een ongeval met enkel materiele schade ook niet erg), maar het zal de gevolgen minder erg maken.
 
@anders. Onze lokale politie kondigt regelmatig aan in welke straat ze gaan flitsen. Regelmatig posten ze dan de cijfers, dat gaat in sommige straten tot 30% van de auto's die geflitst worden!
 
@anders. Onze lokale politie kondigt regelmatig aan in welke straat ze gaan flitsen. Regelmatig posten ze dan de cijfers, dat gaat in sommige straten tot 30% van de auto's die geflitst worden!
Maar, 30% is uiteindelijk nog altijd verre van "iedereen vliegt hier voorbij". Het is natuurlijk niet goed, maar haal daar degenen nog uit waar je het verschil zou horen tussen hoe snel ze rijden (dus niet diegenen die 55 rijden ipv 50) en er blijft volgens mij een vrij klein percentage over.
Ik weet bij ons in de buurt ook straten waar iedereen consistent te snel rijdt, en dat zou ook niet mogen. Maar ik zie zelden mensen 70 door een zone 50 rijden bvb...
 
Als ik te snel aan het rijden ben en ik zie een flitspaal, ga ik echt niet eerst zitten beoordelen of het nu een oud of nieuw model is hoor.
En al die zaken die je hier opsomt wist ik allemaal niet, laat staan dat het gros van de bevolking hiervan op de hoogte is.
De eerste keer dat je die ziet misschien niet, de volgende keer wel. De ene mens is uiteraard opmerkzamer dan de andere en ik ken er waarschijnlijk zelf wel iets meer van dan de gemiddelde mens, maar dat die oude Gatso radar-palen niet meer werken weten echt wel veel mensen ondertussen hoor (logisch ook als een hoop van die flitspalen bvb. al jaren verkeerd gericht staan). Of ik heb toevallig heel veel opmerkzame mensen bij mijn kennissen/vrienden/familie natuurlijk...
 
Terug
Bovenaan