Filmreview: Yuku en de Himalayabloem

Met de herfst die vorige maand gestart is, worden de dagen steeds donkerder en natter. Veel buiten spelen zit er niet meer in voor de kleinsten onder ons, waardoor we als ouder andere bezigheden moeten zoeken. Aangezien de Pritt, glitterlijm, gekleurd knutselpapier en wat weet ik nog allemaal stilletjes aan mijn oren beginnen uit te komen, plof ik met mijn twee kinderen graag eens in de zetel voor een goede film. Onder een warm dekentje genoten we met z'n drietjes van Yuku en de Himalayabloem. Vanaf 19 oktober vind je de film terug in de bioscoop.

Yuku en de Himalayabloem is een Belgisch-Frans-Zwitserse coproductie van Artémis Productions, La Boîte... Productions, Les Films du Nord, Vivement Lundi! en Nadasdy Film. Er zijn dus heel wat partijen bij betrokken, maar daar liggen de kijkers uiteraard niet wakker van. Belangrijker is de film zelf natuurlijk, aangezien het daar allemaal om draait. In Yuku en de Himalayabloem volgen we het kleine muisje Yuku, het oudste kind uit het muizengezin. Normaal gezien staat zij in voor de bewaking van de voedselvoorraad, maar ze luistert liever naar oma's verhalen. Helaas zijn oma haar laatste momenten ingezet. Eens een muis heengaat, reist deze naar een andere bestemming onder begeleiding van een mol. Hierover maakt Yuku zich zorgen ...

Yuku 1.png


Lichtgevende bloem

Een mol is blind en weet de weg dus niet, en ondergronds is het donker, waardoor oma niet op haar bestemming zal geraken. Dat is de inzet van een grote reis die Yuku onderneemt. Ergens ver weg, hoog op de top van de Himalaya, groeit de eeuwig lichtgevende Himalayabloem. Deze bloem kan oma helpen om haar laatste bestemming te bereiken, dus vertrekt het dappere muisje samen met haar ukelele op reis. Helaas loert er gevaar om elke hoek, maar Yuku is ervan overtuigd dat muziek het een en ander losmaakt bij anderen. Tijdens haar tocht naar de Himalaya maakt ze onder andere kennis met een rat. Hoewel hij eerst een vijand lijkt te zijn, verandert dat al snel als Yuku enkele noten op haar ukelele speelt en zingt op toffe deuntjes. Het duurt niet lang vooraleer de rat meedoet, waarna hij Yuku graag verder op weg helpt.

Yuku en de Himalayabloem is een film voor groot en klein.


Yuku loopt ook andere beesten tegen het lijf, waaronder een stotterend konijn, een eekhoorn met geheugenverlies en een vos die niets liever doet dan rijmen. Ze onderneemt zelfs een poging bij de boze wolf, maar zijn die beesten niet altijd door en door slecht, zoals in alle sprookjes? Eén ding is zeker: Yuku gebruikt bij elk dier een andere melodie. Het ene moment galmt er ska uit de speakers, terwijl je enige momenten later een rustige ballade op je af laat komen of zelfs een boogiewoogie. Het mag dus duidelijk zijn dat Yuku en de Himalayabloem de kijkers een muzikale reis voorschotelt.

Yuku 2.png


Kort maar krachtig

Yuku heeft het, net als haar oma, ook voor raadsels. Die zijn niet altijd even voor de hand liggend, maar doen kinderen er eens bij stilstaan. Hetzelfde geldt voor de rijke woordenschat die werd gebruikt. Geen kinderlijk gezever dus, maar woordkeuzes waar ook volwassenen iets aan hebben. Dat zorgt ervoor dat zowel kinderen als hun ouders en grootouders met volle teugen kunnen genieten van Yuku en de Himalayabloem. Dat de animatiefilm dan ook nog eens een speciale tekenstijl voorschotelt, doet daar nog een schepje bovenop. Yuku en de Himalayabloem is een waar genot om naar te kijken, ondanks dat duizenden partikels die van je scherm spatten ontbreken en de o zo populaire Spider-Verse stijl niet wordt gebruikt. Een ware verademing!

De film vliegt trouwens voorbij en dat mag je nogal letterlijk nemen. De confrontaties met de verschillende bosdieren nemen niet veel tijd in beslag, waarna het tijd is aan de volgende kennismaking. De film duurt dan ook maar 65 minuten. Begrijpelijk als je de kleinsten onder ons geconcentreerd wil houden, maar naar mijn mening mochten er nog enkele minuten extra aan de film worden gebreid. Dat dit het enige minpunt is, vertelt wel genoeg denk ik. De film is kort en krachting en de boodschap komt over. En laat net dat een van de belangrijkste aspecten van een film zijn.

Conclusie

Yuku en de Himalayabloem vertelt een kort maar krachtig verhaal van Yuku's reis om de eeuwig lichtgevende Himalayabloem te plukken. Haar oma ligt namelijk op sterven en Yuku wil haar licht geven op haar laatste reis. Wat volgt is een onvergetelijk avontuur vol aanstekelijke deuntjes, een uitgebreide woordenschat en een bijzonder mooie visuele stijl. Ik ben zéér aangenaam verrast.

Pro

  • Mooie visuele stijl
  • Aanstekelijke liedjes
  • Niet te kinds

Con

  • Kort
8.5

Over deze film

Beschikbaar vanaf

19 oktober 2022

Genre

  1. Animatie
  2. Avontuur
  3. Familie

Speelduur

65 minuten

Regie

Arnaud Demuynck, Rémi Durin

Cast

Lotte Villays, Bent Van Looy, Tine Embrechts, Ben Segers, Gloria Monserez, Lucas Van den Eynde, ...

Uitgever

JEF
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan