Filmreview: De Bad Guys

Waar is de tijd dat DreamWorks de ene na de andere klepper op het publiek afvuurde en volle cinemazalen wist in te palmen? Animatiefilms uit de Shrek- en Kung Fu Panda-franchises behoren misschien wel tot de bekendste én de beste, terwijl producties als The Croods en The Boss Baby wel wat op minder enthousiasme konden rekenen. Bij mij is het van The Croods 2 geleden dat ik nog een film heb gezien van dit Amerikaans bedrijf. Althans, tot ik De Bad Guys bekeek. Is het op het niveau van Shrek of van The Croods? Je leest het in deze review.

In principe heb ik altijd een zwak gehad voor alles wat Disney en Pixar produceerden, al heeft DreamWorks ook een belangrijk aandeel in mijn jeugd. Alle Shrek-films zijn de revue gepasseerd en ook Chicken Run, destijds met een pak Vlaamse dialecten, was vree wijs. Films als The Boss Baby zeggen mij niks, maar De Bad Guys trok wél direct mijn aandacht toen ik deze opmerkte. Dat was helaas niet tijdens de bioscooprelease, maar pas onlangs bij het uitbrengen van de blu-ray. Uitgever Universal Pictures stuurde mij een exemplaar op, waarna ik vergezeld van mijn twee kinderen zo'n anderhalf uur kon genieten.

10E41_FTP_0052-3.jpg


Ocean's Eleven

En ja, genoten hebben we. De Bad Guys vertelt namelijk het verhaal van een groepje van vijf beesten uit het criminele milieu. De bende bestaat uit Wolf, Haai, Slang, Piranha en Tarantula aka Webs. Dieren waarvan veel mensen standaard schrik hebben, dus slechteriken met een imagoprobleem. Ze plannen de ene roof na de andere en al het gestolen waardevol spul bewaren ze in hun onderduikadres. De groep wordt na vele jaren door de politie gepakt, waardoor ze hun leven achter de tralies moeten slijten. Gelukkig schiet professor Marmalade te hulp. Hij kan de politiecommissaris namelijk overtuigen de criminele bende nog een kans te geven. Met de bende onder zijn hoede belooft de voormalige proefcavia het vijftal op het goede pad te brengen. Wolf heeft deze deal geregeld, al is het niet zijn bedoeling deze deal ooit na te komen. Dit wordt zijn uitdagendste oplichting ooit!

De Bad Guys is grafisch een waar spektakelstuk.


Professor Marmalade is er namelijk van overtuigd dat iedereen, hoe slecht ze ook zijn, diep vanbinnen ergens een bloem hebben van goedheid. Een bloem die op bepaalde momenten begint te bloeien en een gelukkigmakend gevoel geeft, bijvoorbeeld door iemand te helpen. Wolf ontdekt dat hij echt wel geniet van deze goede momenten, ondanks dat hij een slechterik wil blijven. Ze hebben namelijk het imago, dus kunnen ze er evengoed hun werk van maken. Werk dat hen al veel heeft opgebracht, de problemen daargelaten. Wolf wil misschien wel écht goed worden, maar daar zijn de andere bendeleden niet mee akkoord. Wat volgt is een doldwaze film, met een pak actie, komedie en veel op andere films geïnspireerde beelden. Dat laatste is vooral tof voor de volwassen kijkers.

10E41_FTP_0072-2.jpg


Geïllustreerd en gestilleerd

Het verhaal is narratief niet hoogwaardig, maar voor kinderen moet het uiteraard niet meer zijn. Helaas is het verhaal wat voorspelbaar. Belangrijker is hoe alles als totaalplaatje in elkaar past en op dat vlak zit het meer dan goed. Ik ben voornamelijk onder de indruk van de graphics van deze animatiefilm, een waar spektakelstuk. Ik weet niet hoe ik het precies moet omschrijven, maar iets als geïllustreerde, gestileerde animatie komt wel in de buurt. Denk een beetje aan Spider-Man: Into the Spider-Verse. Zéér knappe animatie alleszins en het past zelfs perfect bij De Bad Guys als film. Dat er hier en daar nog wat comic-effecten aan te pas komen, is ook nog een toffe extra. De Bad Guys wordt bijgestaan door een knappe soundtrack, een niet te onderschatten element van een film.

De Bad Guys is gebaseerd op de ondertussen vijftiendelige boekenreeks, waarvan het eerste boek in 2015 verscheen. Het heeft dus even geduurd vooraleer er een eerste film op het witte doek verscheen. Met nog een pak andere boeken, heeft DreamWorks misschien nog ideeën om er een franchise van te maken, al is daar nog niets over bekend. Van mij mogen er alleszins nog De Bad Guys-films verschijnen, op voorwaarde dat de kwaliteit behouden blijft.

Conclusie

Persoonlijk vind ik De Bad Guys een van de betere animatiefilms, al is niet iedereen het daarmee eens. Het verhaal stelt op zich niet bijzonder veel voor en is voornamelijk voor volwassenen wat voorspelbaar. Wel ben ik onder de indruk over de speciale grafische stijl die perfect bij dit soort film past. Voor volwassenen zitten er ook genoeg verwijzingen naar andere misdaadfilms in en het geheel wordt bijgestaan door een knappe soundtrack. De Bad Guys is alvast een knap debuut van regisseur Pierre Perifel.

Pro

  • Knappe grafische stijl
  • Soundtrack
  • Prima tempo

Con

  • Verhaal voorspelbaar
8

Over deze film

Beschikbaar vanaf

30 maart 2022

Genre

  1. Actie
  2. Animatie
  3. Avontuur
  4. Familie

Speelduur

100 minuten

Regie

Pierre Perifel

Cast

Sam Rockwell, Marc Maron, Awkwafina, Craig Robinson, Anthony Ramos, ...

Uitgever

Universal Pictures
 
Terug
Bovenaan