Filmreview: The Northman

Love him or hate him, maar als er één ding vaststaat, is het dat Robert Eggers interessante films maakt. Akkoord, zijn werk zal niet voor iedereen zijn weggelegd, maar je kan niet ontkennen dat hij op zijn eigen manier een frisse wind tracht te brengen in het filmlandschap. Dit deed hij eerder met The VVitch en The Lighthouse, twee historische horrorfilms, overgoten met een fantasy-sausje en zijn gekende folklore-elementen, die goed werden ontvangen door het grote publiek. Benieuwd of hem dat ook lukt met zijn nieuwste langspeelfilm: The Northman! Op basis van de review van collega @Karel-Jan leek dit alvast het geval te zijn. Tijd om voor mezelf uit te maken of ik deze mening deel. Je komt het te weten in onderstaande review van de 4K UHD blu-ray!

Robert Eggers als regisseur, Alexander Skarsgård in de hoofdrol als Viking in een wraakepos en een resem aan bekende namen in de cast. Laat ons zeggen dat het er op papier alvast goed uitziet voor The Northman .

Northman 1.jpg


We cannot escape our fate - Amleth

Op een dag is de jonge Vikingprins Amleth (0scar Novak als jonge acteur, nadien Alexander Skarsgård) getuige van de moord op zijn vader, koning Aurvandill War-Raven (Ethan Hawke). Dader van dienst is Fjölnir (Claes Bang), de broer van de koning die zelf de troon wenst te bestijgen. Onze jonge prins verliest die dag niet enkel zijn vader, maar ziet ook hoe zijn moeder, Queen Gudrún (Nicole Kidman) wordt meegenomen. Hij kan niet anders dan vluchten. Eén ding staat echter vast: hij komt terug om de moord op zijn vader te wreken en zijn moeder te bevrijden!

Dat je niet onvoorbereid aan dergelijke wraakactie begint, spreekt voor zich. Vanaf dat moment staat voor Amleth alles in het teken van zijn wraak. Dit vormt hem jaren later uiteindelijk tot de man die hij is geworden: een ware Vikingkrijger die met zijn clan Slavische dorpen aanvalt en plundert. Een ‘beest’, fantastisch vormgegeven door een fysiek imposante Skarsgård, volledig klaar om de strijd aan te gaan. Vastberaden klimt hij aan boord van een schip op weg naar zijn vroegere thuis. Met het vuur in de ogen, de ijzeren blik zoals het een echte Viking betaamt. Hier leert hij ook Olga of the Birch Forest kennen (Anya Taylor-Joy), een slavische tovenares waar hij al snel een band mee krijgt. Samen gaan ze ten strijde. Lukt het hem zijn vader te wreken en zijn moeder te bevrijden?

Northman 2.jpg


Een klassiek wraakverhaal met een ruwe, donkere Vikingsfeer

Wie dacht dat Travis Fimmel de enige Vikingheld was, think again! Skarsgård zet in The Northman namelijk een ijzersterke Viking neer. Door zowel zijn acteerprestaties als zijn présence (en dan heb ik het niet enkel over zijn indrukwekkende sixpack, maar ook over zijn ruwe, genadeloze uitstraling) weet hij de film als geen ander te dragen. Combineer dit met de knappe Ierse landschappen, de mooie donkere beelden en de dreigende, bijna nerveuze, soundtrack, overgiet dit met een Eggers-sausje en je krijgt als verhoopt die grauwe Vikingsfeer die nodig is om de opzet te doen slagen. De film zou naar verluidt een van de meest accurate Vikingfilms tot op heden zijn. Of dat klopt, kan ik niet beoordelen, maar op basis van wat ik gezien heb, kan ik dat best geloven!

Uiteraard is het niet enkel Skarsgård die de film maakt. Ook de overige acteurs weten, ondanks de soms ‘kleinere’ rollen (ja jij, Willem!), puike prestaties neer te zetten. En dan is er uiteraard die Eggers-eigenheid. Toegegeven, hier en daar een vreemde, beetje f*cked-up scène die vermoedelijk niet voor iedereen zal zijn, maar die mijns inziens wel perfect bij de film past.

Wie fan is van Eggers’ werk, zal dat ongetwijfeld ook zijn van The Northman.


Dat het verhaal hier en daar wat magertjes is, hoeft voor mij geen probleem te zijn. Wie Hamlet kent, weet alvast wat te verwachten. Waar ik mij wel iets meer aan stoorde, was dat de film wat vaart mistte in het middenstuk, waardoor deze soms iets te lang aanvoelde. En oké als ik dan écht kritisch mag zijn: zoals het de echte Noormannen betaamt, kunnen we niet anders dan keiharde actie verwachten. Ondanks dat deze zeker aanwezig was, mocht het er van mijn part nog nét iets bloederiger aan toe gaan.

Northman 3.jpg


Nog beter in Ultra HD

Dat de film het voor een groot stuk moet hebben van de mooie, donkere beelden en de bijhorende grimmige sfeer, was al duidelijk. Die zijn uiteraard nog nét iets mooier in Ultra HD. Bij dergelijke films heerst steeds het gevaar dat iets te veel details dreigen verloren te gaan in de donkere beelden, maar daar leek deze uitgave alvast geen last van te hebben. Beeld en geluid zijn met andere woorden top. Ook de extra’s worden trouwens in 4K weergegeven, wat toch een pluspuntje is. Heb je The Northman niet gezien in de bioscoop? Twijfel dan niet en geef de film zeker een kans op (UHD) blu-ray.

Conclusie

The Northman kan omschreven worden als een klassiek wraakverhaal, maar dan wel eentje die op een geweldige manier de ruwe, grauwe Vikingsfeer weet te capteren. Naast Alexander Skarsgård, zijn het vooral de prachtige Ierse decors, de mooie donkere beelden en de dreigende soundtrack die hiertoe bijdragen. Wie fan is van Eggers’ werk, zal dat ongetwijfeld ook zijn van The Northman. Al besef ik dat dat zeker niet voor iedereen zal gelden.

Pro

  • Alexander Skarsgård
  • Prachtige decors en mooie, donkere beelden
  • Soundtrack
  • Extra's op de UHD blu-ray zijn ook in 4K

Con

  • Middenstuk is iets te langdradig
  • Mocht van mijn part nog iets bloederiger
8

Over deze film

Beschikbaar vanaf

31 augustus 2022

Genre

  1. Actie
  2. Avontuur
  3. Drama

Speelduur

136 minuten

Regie

Robert Eggers

Cast

Alexander Skarsgård, Nicole Kidman, Claes Bang, Ethan Hawke, Anya Taylor-Joy en Willem Dafoe

Uitgever

Universal Pictures, Focus Features
 
Terug
Bovenaan