Filmreview: Ladybug & Cat Noir: de Film

We hebben er even op moeten wachten, want de komst van Ladybug & Cat Noir: de Film werd reeds in 2018 aangekondigd. Vanaf 5 juli speelt deze film in de Belgische bioscopen. Wie niet vertrouwd is met wat Ladybug en Cat Noir nu precies zijn ... De film is gebaseerd op de Franse serie Miraculous: Tales of Ladybug & Cat Noir die sinds 2015 te volgen is en ondertussen uit vijf seizoenen bestaat, waarvan de eerste drie seizoenen op Netflix te bekijken zijn. Ladybug & Cat Noir: de Film is de eerste film en ik vertel je graag of je ervoor af 'moet' zaken naar de cinema.

Het Miraculous-avontuur speelt zich af in Parijs, waar twee tieners op regelmatige basis de boel moeten redden. Enerzijds heb je Marinette Dupain-Cheng, die in de huid kruipt van superheld Ladybug. Anderzijds heb je Adrien Agreste die de rol van Cat Noir op zich neemt. Beide tieners worstelen met hun gevoelens, want ze kennen elkaars identiteit niet. Marinette is verliefd op Adrien, maar niet op Cat Noir. Adrien is dan weer verliefd op Ladybug, maar niet op Marinette ... Ondanks de moeilijke situatie, moeten ze samenwerken om wereldstad Parijs van de ondergang te redden, want antagonist Gabriel Agreste zet als superschurk Hawk Moth de boel op stelten. Dat is uiteraard ook het geval in Ladybug & Cat Noir: de Film.

Ladybug 1.png

De oorsprong van​

Ladybug & Cat Noir: de Film doet eigenlijk dienst als oorsprongsverhaal, want we maken kennis met Marinette en Adrien terwijl er van een superheldenbestaan nog geen sprake was. Tot er een nieuwe dreiging opduikt ... Gabriel Agreste, de vader van Adrien, is zijn geliefde verloren. Door gebruik te maken van speciale juwelen, Miraculouses genaamd, wil hij zijn vrouw weer tot leven wekken. En daar heeft de man veel voor over. Zéér veel zelfs, want hij teistert de Parijzenaren met diverse schurken en aanvallen. Op dat moment worden Marinette en Adrien respectievelijk Ladybug en Cat Noir. Deze twee jonge superhelden verschillen in alles van elkaar, maar toch zullen ze die verschillen opzij moeten zetten om hun geliefde stad te redden.

Ladybug & Cat Noir: de Film was een aangename verrassing.


Tijdens dit oorsprongsverhaal wordt al snel duidelijk dat beide tieners niet doorhebben van elkaar wie ze zijn. Zoals reeds gezegd is er verliefdheid te bespeuren, maar helaas is het niet geheel wederzijds. Daarnaast kennen ze ook de identiteit niet van het grote gevaar, terwijl Gabriel niet weet dat hij het opneemt tegen zijn zoon. Hoe dan ook zorgt Gabriel voor groot gevaar, want door akuma's - vlinders doordrenkt in negatieve energie - op de Parijzenaren los te laten, wordt er heel wat chaos gecreëerd. Het zorgt ook voor enkele nieuwe schurken waartegen Ladybug en Cat Noir het moeten opnemen.

Ladybug 2.png

Zingen maar​

Mijn kinderen zijn fan van Miraculous en hebben alles tot op heden gezien (wat beschikbaar is op Netflix). Zij keken dus reikhalzend uit naar wat de film te bieden zou hebben. Ik kwam alvast voor een aangename verrassing, want in tegenstelling tot de serie wordt er in de film ook gezongen. De achttal liedjes klinken bijzonder goed en hoewel het niet echt meezingers zijn, geven ze de film wel wat meer cachet. Op zich is dat ook nodig, want voor een film die voor een jonger publiek is bedoeld, is de speelduur van 102 minuten behoorlijk lang. Mijn kinderen kunnen zo'n speelduur al goed verdragen, maar ik kan me voorstellen dat de wat jongere kijkertjes het er iets lastiger mee zullen hebben. Toch doet de film er alles aan om de aandacht te behouden, want rustige scènes worden afgewisseld met actievolle momenten, waarna er wat tijd is voor romantiek om vervolgens terug in de actie te duiken. Of Ladybug en Cat Noir er na al dat geweld in slagen om de Parijzenaren te redden, ondervind je natuurlijk in de film zelf.

Conclusie

Ladybug & Cat Noir: de Film is een tof oorsprongsverhaal waarin we ontdekken hoe Marinette en Adrien als superhelden gelanceerd werden. Het kwaad dreigt in Parijs en ondanks hun verschillen moeten beide tieners samenwerken om de stad van de ondergang te redden. Verwacht je aan een tikkeltje romantiek, een pak actie en af en toe een tof nummer. Ik ben aangenaam verrast.

Pro

  • Tof oorsprongsverhaal
  • Bijzonder veel details
  • Er wordt in gezongen

Con

  • Speelduur aan de lange kant
7.5

Over deze film

Beschikbaar vanaf

5 juli 2023

Genre

  1. Animatie
  2. Avontuur
  3. Musical

Speelduur

102 minuten

Regie

Jeremy Zag

Cast

Anouck Hautbois, Benjamin Bollen, Antoine Tomé, Marie Nonnenmacher

Uitgever

Belgafilms
 
  • Leuk
Waarderingen: Tova
Terug
Bovenaan