Goed Spa heeft de laatste jaren een geladen geschiedenis, maar om daarom ook meteen zo te gaan reageren heeft FIA/F1 niet aan sympathie gewonnen. Dat weer hebben we nog altijd geen invloed op of we moeten enkel nog naar Abu Dhabi of Saudi-Arabië gaan racen. Dus die regen moeten we erbij nemen, in het voetbal of wielrennen gaat een wedstrijd ook door als het regent. Extremen zoals Fuji 1976 hoeft ook niet, maar zoals gisteren was toch extreem cautious? Als ik kijk naar gisteren en ik kijk naar Silverstone vorige week dan leek het mij dat de condities in Engeland daar bij momenten toch slechter waren, en daar werd er wel geracet?
Voor mij is het ok als er niet geracet wordt omwille van veiligheid, maar wat mij (en ik denk heel veel fans) wel frustreert dan is het wel het feit dat we nu 4 jaar na de non-race in 2021 zijn, wat is er al ondernomen om de situatie te verbeteren? Niets... Als er een zware crash gebeurt worden we doodgeslagen met data, dat wordt onderzocht en 6 maanden later komen ze met maatregelen af om de situatie aan te pakken. Niet meer dan correct en zo zijn er al ontzettend veel goede zaken bereikt door de FIA. In 2022 hebben ze een heel aerodynamica reglement opgesteld om beter de voorganger te kunnen volgen en meer te kunnen inhalen. En vooral dat eerste jaar hebben we gezegd: daar zijn ze nu wel ingeslaagd. Maar in 2021 hadden we die non-race door de ragen en daar is van de FIA uit nog niets van reactie opgeweest om dat te verbeteren. De enige reactie die we ooit op zo een situatie gehad hebben is Canada 2011 geweest toen de TV stations (daar zit het geld natuurlijk) gingen klagen en dan hebben ze de regels met maximum tijden ingesteld die uiteindelijk geleid hebben tot de non-race in 2021.