FIA Formula One 2022

Wie wordt wereldkampioen in 2022 ?

• Totaal aantal stemmers
    81
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik snap je punt hoor Stungunner. En inderdaad, we hebben een prachtige race gezien. Maar het feit dat er 46 waarschuwingen zijn uitgedeeld wil volgens mij zeggen dat er iets mis is met het circuit. Volgens mij moet die bocht 10 een beetje hertekend worden.
Heb je al eens geprobeerd om dat circuit, met de huidige wagens, te rijden in een sim ? Heb van de week eens geprobeerd in Assetto Corsa. Niet gemakkelijk. Je ziet het circuit helemaal niet.
Ik heb die inderdaad al in een sim gereden. Ik vind niet dat je het circuit en de lijn moet kunnen zien om te weten dat de lijn er is en waar ze is. Ik weet ze de hele tijd perfect zijn en kan perfect inschatten wanneer ik een waarschuwing aan mijn been ga hebben of niet de moment dat ik de bocht inga. Het moeilijkste is de juiste snelheid inschatten bergaf waarmee je de bocht kan nemen, maar ik ben dan ook geen pro. Ik geloof dat pro's dat wel perfect kunnen en zou eigenlijk eens de situaties willen zien waarin al die waarschuwingen gegeven zijn. Ik weet niet of er ergens een site is waar je kan zien voor piloot x in ronde x, y, en z ofzo. Ik heb het al gezegd maar ik vermoed dat ze perfect de situaties inschatten waarin ze wel of niet een waarschuwing kunnen pakken. En dat dan dikwijls is bv in een achtervolging op een voorligger de bocht iets wijder nemen of bij het verdedigen. Dan hebben ze al wat extra snelheid en nog eens drs erbij waardoor ze nog wat extra snelheid hebben tov van de voorligger en hebben ze 3 bochten tijd om er voorbij te gaan (ale 4 want die kink wordt ook meegeteld). Als je het uiteindelijke manoeuvre paar bochten later doet gaat er geen een spreken over een lasting advantage terwijl het dat eigenlijk wel is. Als je dat 3x in een race ongestraft kan doen dan kan dat toch een aantal plekken schelen. Ze doen niets anders dan regels in hun voordeel draaien, het zou mij niet verbazen dat ze het hier ook doen.

Ik heb die inderdaad al in een sim gereden. Ik vind niet dat je het circuit en de lijn moet kunnen zien om te weten dat de lijn er is en waar ze is. Ik weet ze de hele tijd perfect zijn en kan perfect inschatten wanneer ik een waarschuwing aan mijn been ga hebben of niet de moment dat ik de bocht inga.
Dan ben je een betere piloot dan Lewis Hamilton. Ik heb Lewis een paar keer horen roepen dat hij binnen de lijnen gebleven was en dat terwijl hij wel een waarschuwing kreeg. In replays kon je dan zien dat hij wel degelijk over de lijn ging, al was het maar een millimetertje. Lewis kon het dus niet inschatten, oftewel was het show.
En wat te denken van Perez die na de race beweerde dat voor sommige piloten een oogje dichtgeknepen werd en voor andere niet ? Allemaal nodeloze discussies. Zorg er gewoon voor dat buiten de witte lijnen langzamer is dan er in. Moeilijker hoeft dat toch niet te zijn.

kijk, dit is dan toch gewoon letterlijk mentaliteit? want als ze wel meteen penalties zouden krijgen, of als er een grindbak zou liggen, zouden ze anders rijden, omdat ze weten dat er gevolgen zijn.

het circuit blijft hetzelfde, de witte lijnen "die ze niet zien" liggen op dezelfde plaats...
Ze liggen inderdaad op dezelfde plaats, maar er is achteraf wel geen discussie mogelijk. Indien er een grindbak ligt weten ze het wel.

als je Radillon omhoog gaat, zie je ook helemaal niks.
als je de Corkscrew in Laguna Seca indraait, zie je ook helemaal niks.
op Bathurst zie je vaak ook helemaal niks

moeten al die bochten dan hertekend worden?
De Radillon is hertekend dacht ik. Rond de Corkscrew liggen grindbakken geloof ik. En Bathurst ken ik niet goed genoeg om daar commentaar op te geven.

Dan ben je een betere piloot dan Lewis Hamilton. Ik heb Lewis een paar keer horen roepen dat hij binnen de lijnen gebleven was en dat terwijl hij wel een waarschuwing kreeg. In replays kon je dan zien dat hij wel degelijk over de lijn ging, al was het maar een millimetertje. Lewis kon het dus niet inschatten, oftewel was het show.
natuurlijk is het show. da's gelijk een tackel in het voetbal. de éne gaat doen alsof zijn been 2 straten verder ligt, de ander gaat de vermoorde onschuld spelen en de ref proberen te overtuigen dat hij niks geraakt heeft.
kunnen die 2 dat dan ook niet inschatten wat er gebeurd is?
(en tbf, als wij op onze TV dat kunnen inschatten op een replay, kan Hamilton dat ook in zijn wagen hoor, maar dan is het méér dan een millimetertje)
En wat te denken van Perez die na de race beweerde dat voor sommige piloten een oogje dichtgeknepen werd en voor andere niet ? Allemaal nodeloze discussies. Zorg er gewoon voor dat buiten de witte lijnen langzamer is dan er in. Moeilijker hoeft dat toch niet te zijn.
again: show. er waren blijkbaar sensoren aangebracht waardoor ze al die track limits zo nauwkeurig kunnen meten. anders zouden ze er ook al zo veel niet hebben hoor.
Ze liggen inderdaad op dezelfde plaats, maar er is achteraf wel geen discussie mogelijk. Indien er een grindbak ligt weten ze het wel.
nu is er ook geen discussie mogelijk, tbh
De Radillon is hertekend dacht ik. Rond de Corkscrew liggen grindbakken geloof ik. En Bathurst ken ik niet goed genoeg om daar commentaar op te geven.
Radillon is niet hertekend ;) alleen de runoff is breder geworden.
Corkscrew heeft niet echt zandbakken, er groeit daar gewoon geen gras. en toch (bvb):

maar mijn punt was: "we zien het niet" is geen argument dat er een probleem is met een circuit, of dat het circuit moet hertekend worden.
ge zijt zogezegd de beste 20 rijders op de planeet, ge zit in 1 van de beste 10 wagens op de planeet: bewijs het dan maar door op de baan te blijven.

Ik wil er nog de visor cam van Norris dit weekend aan toevoegen. Dat is +/- hetzelfde wat zij zien in de wagen. Dat ze net voor hun auto niets zien dat is duidelijk. Maar de lijnen zijn duidelijk zichtbaar 10 meter voor hun wagen net als de kromming die ze maken. Ze kunnen perfect inschatten waar dat hun auto op de lijn zich bevind en waar de lijn onder hun auto ergens zit. Voor mij blijft het mentaliteit (of truuken van de foor) van de rijders en de FIA die veel te veel toelaat alvorens echt te gaan straffen.

natuurlijk is het show. da's gelijk een tackel in het voetbal. de éne gaat doen alsof zijn been 2 straten verder ligt, de ander gaat de vermoorde onschuld spelen en de ref proberen te overtuigen dat hij niks geraakt heeft.
kunnen die 2 dat dan ook niet inschatten wat er gebeurd is?
(en tbf, als wij op onze TV dat kunnen inschatten op een replay, kan Hamilton dat ook in zijn wagen hoor, maar dan is het méér dan een millimetertje)
Hamilton heeft natuurlijk wel geen replay tot zijn beschikking om eens te kijken of hij over de lijn was geweest of niet. Kan zijn dat het show was. Kan zijn dat hij effectief dacht dat hij binnen de lijnen gebleven was. Ik weet het niet.
Ik heb in elk geval een hekel aan show. Direct ook de reden dat ik in 50 jaar tijd nog nooit 1 wedstrijd voetbal volledig heb kunnen uitkijken. Als ik toneel wil zien ga ik wel naar het toneel. Als is sport wil zien kijk ik naar sport.

again: show. er waren blijkbaar sensoren aangebracht waardoor ze al die track limits zo nauwkeurig kunnen meten. anders zouden ze er ook al zo veel niet hebben hoor.
sensoren ??? Ik heb nergens iets gelezen van sensoren. In het volgend filmpje van WTF1 roepen ze zelfs op om sensoren of iets dergelijks te gebruiken indien ze track limits zo strikt willen bestraffen :
(op 2:10 )
Ik beweer niet dat er geen sensoren waren hé. Ik heb nergens gelezen dat ze er waren en in dat filmpje riepen ze op om er te plaatsen. Niet meer, niet minder.

nu is er ook geen discussie mogelijk, tbh
Volgens Perez wel : https://www.planetf1.com/news/sergio-perez-critical-austrian-stewards/ ("But what I found very wrong was they don’t quite have the system to be policing these kind of track limits and some people get away with it, some people not.")

Radillon is niet hertekend ;) alleen de runoff is breder geworden.
Is er ook geen gravel gelegd ?

Corkscrew heeft niet echt zandbakken, er groeit daar gewoon geen gras. en toch (bvb):
Elke autosportfanaat kent de beroemde move van Zanardi op Herta in de corkscrew. Ze hebben Zanardi zijn overwinning ook niet afgenomen omwille van track limits ook niet hé. Terecht. Zanardi was het eerst over de lijn.

maar mijn punt was: "we zien het niet" is geen argument dat er een probleem is met een circuit, of dat het circuit moet hertekend worden.
ge zijt zogezegd de beste 20 rijders op de planeet, ge zit in 1 van de beste 10 wagens op de planeet: bewijs het dan maar door op de baan te blijven.
Het is misschien geen argument, maar ik snap het wel. Het is gewoon heel moeilijk om in de huidige F1 wagens witte lijnen op de grond te zien. Door de 18 inch wielen, door de halo, door de wheel deflectors, door de hoge zijkanten.. Zorg er gewoon voor dat de piloten (en ook wij) weten wanneer ze zich niet aan de track limits houden. Dan hoef je achteraf niet te zitten discussiëren.

En of dat de 20 beste piloten op de planeet zijn... ik reken Stroll en Latifi niet bij de 20 beste piloten van deze planeet hoor. Het zijn in elk geval 20 van de rijkste piloten op deze planeet. Dat wel. Maar de 20 beste ???

Hamilton heeft natuurlijk wel geen replay tot zijn beschikking om eens te kijken of hij over de lijn was geweest of niet. Kan zijn dat het show was. Kan zijn dat hij effectief dacht dat hij binnen de lijnen gebleven was. Ik weet het niet.
Ik heb in elk geval een hekel aan show. Direct ook de reden dat ik in 50 jaar tijd nog nooit 1 wedstrijd voetbal volledig heb kunnen uitkijken. Als ik toneel wil zien ga ik wel naar het toneel. Als is sport wil zien kijk ik naar sport.
ik geloof nooit dat Lewis niet weet of hij erover gaat of niet. misschien als het echt héél miniem is, maar daarover gaan jij en ik niet zeggen dat het op een replay duidelijk is.
sensoren ??? Ik heb nergens iets gelezen van sensoren. In het volgend filmpje van WTF1 roepen ze zelfs op om sensoren of iets dergelijks te gebruiken indien ze track limits zo strikt willen bestraffen :
(op 2:10 )
Ik beweer niet dat er geen sensoren waren hé. Ik heb nergens gelezen dat ze er waren en in dat filmpje riepen ze op om er te plaatsen. Niet meer, niet minder.

Volgens Perez wel : https://www.planetf1.com/news/sergio-perez-critical-austrian-stewards/ ("But what I found very wrong was they don’t quite have the system to be policing these kind of track limits and some people get away with it, some people not.")
kijk, als je dat puur met het blote oog moet monitoren, voor élke wagen, 71 ronden lang, kom je ogen te kort voor andere dingen. zeker omdat ze niet énkel die éne bocht monitoren. dus ofwel hebben ze één of ander electronisch hulpmiddel, ofwel heeft Perez gelijk, maar kan dat bijna niet anders.
Is er ook geen gravel gelegd ?
nope. enkel bredere runoff. exit la source is er wél gravel, bvb.
ik denk dat op eau rouge/radillon de snelheid en de laterale G's te hoog zijn, en dat je met een gravel trap flips riskeert.
Elke autosportfanaat kent de beroemde move van Zanardi op Herta in de corkscrew. Ze hebben Zanardi zijn overwinning ook niet afgenomen omwille van track limits ook niet hé. Terecht. Zanardi was het eerst over de lijn.
en toch was er discussie. en niemand legde het probleem bij de layout van de bocht.
Het is misschien geen argument, maar ik snap het wel. Het is gewoon heel moeilijk om in de huidige F1 wagens witte lijnen op de grond te zien. Door de 18 inch wielen, door de halo, door de wheel deflectors, door de hoge zijkanten.. Zorg er gewoon voor dat de piloten (en ook wij) weten wanneer ze zich niet aan de track limits houden. Dan hoef je achteraf niet te zitten discussiëren.
al eens een cockpit-view van een prototype gezien? en in P2 rijden daar amateurs mee, he.
En of dat de 20 beste piloten op de planeet zijn... ik reken Stroll en Latifi niet bij de 20 beste piloten van deze planeet hoor. Het zijn in elk geval 20 van de rijkste piloten op deze planeet. Dat wel. Maar de 20 beste ???
tjah, Vandoorne werd een tijdje als 1 van de beste gezien, en is nu weer steengoed bezig in FE.
maar in F1 viel dat toch een beetje tegen...
zelfde voor een Hartley of zo: WK in WEC, prutser in F1.

Stroll en Latifi zingen het nu toch al een aantal jaren uit, Stroll heeft zelfs verschillende podia en een pole achter zijn naam.

ik geloof nooit dat Lewis niet weet of hij erover gaat of niet. misschien als het echt héél miniem is, maar daarover gaan jij en ik niet zeggen dat het op een replay duidelijk is.
Wij weten inderdaad niet of het Lewis het weet of niet. En de stewards ook niet. Enkel Lewis zelf. En indien die blijft volhouden dat hij binnen de lijntjes is gebleven, is er discussie.

kijk, als je dat puur met het blote oog moet monitoren, voor élke wagen, 71 ronden lang, kom je ogen te kort voor andere dingen. zeker omdat ze niet énkel die éne bocht monitoren.
Dat is mijn gedacht er dus ook over. Indien er geen elektronisch hulpmiddel is, wat ik dus nergens gelezen heb, is er plaats voor fouten en heeft imo Perez gelijk. Dit valt niet te controleren dus zullen er wel gevallen zijn waarmee piloten er mee weg geraken. En dat is niet correct.

ik denk dat op eau rouge/radillon de snelheid en de laterale G's te hoog zijn, en dat je met een gravel trap flips riskeert.
Waarschijnlijk. Maar ik dacht dat er, na een brede asfalt runoff area, net voor de rand een paar meter gravel gelegd was. Kan mis zijn hé. Ik weet het niet precies. In elk geval was het nodig dat er daar iets gebeurde.

en toch was er discussie. en niemand legde het probleem bij de layout van de bocht.
In de F1 zou dit zowiezo niet mogen. Dit is duidelijk buiten de lijnen. Maar indien je zo strikt gaat controleren zoals afgelopen weekend het in Oostenrijk het geval was, moet je er ook wel zeker van zijn dat je elke keer wanneer iemand buiten de lijnen gaat een een waarschuwing of een straf volgt. Indien je dat niet zo is, wat volgens mij het geval is, moet je een andere oplossing bedenken. Oftewel zorg je voor een manier waarop iedereen kan zien wanneer iemand buiten de lijnen gaat, oftewel herteken je het circuit.

al eens een cockpit-view van een prototype gezien? en in P2 rijden daar amateurs mee, he.
Yep. Dat is nog erger. En ik zie die ook dikwijls buiten de lijnen gaan. En ik betwijfel of ze daar dan direct opspringen als een hond op een frikandel.

tjah, Vandoorne werd een tijdje als 1 van de beste gezien, en is nu weer steengoed bezig in FE.
maar in F1 viel dat toch een beetje tegen...
Wat er achter de schermen speelde zullen we nooit weten. Vandoorne mocht volgens mij gewoon niet. Hij moest rondjes draaien, zorgen voor data, Alonso mocht de wielen van zijn wagen rijden. In elk geval, van het moment Bouillier kon vertrekken bij McLaren was het lot van Vandoorne bezegeld.

zelfde voor een Hartley of zo: WK in WEC, prutser in F1.
In het WEC rij je natuurlijk in een team hé. Van het moment je in een team rijdt kan je je verschuilen achter je teamgenoten. Ik beweer niet dat Hartley dat gedaan heeft, daarvoor volg ik het WEC niet genoeg.

Stroll en Latifi zingen het nu toch al een aantal jaren uit, Stroll heeft zelfs verschillende podia en een pole achter zijn naam.
Zonder pappa's centen zouden die 2 nooit in F1 geraakt zijn.

De Vries rijdt FP1 ipv Hamilton. Blijkbaar moet elke piloot ten minste 1 sessie opgeven voor een “young driver”. De Vries is blijkbaar al 27, voor de rest hebben ze enkel Frederik Vesti, maar die mag nog niet met de auto rijden.

Toch bizar dat De Vries zo lang en zo vaak nog genoemd wordt of betrokken wordt bij F1 zaken...
Ook de geruchten dat hij volgend jaar misschien bij Williams zou rijden begrijp ik niet. Er zit wel iets in, maar is soms wat onstuimig en is volgend jaar 28. Er zijn genoeg interessantere alternatieven.

Idd, Piastri, Pourchaire, Drugovitch zijn al betere kandidaten. Misschien nog Logan Sargeant.
Wat is er trouwens gebeurd met Shwartzman? Heeft die ook last gehad van de Russische invasie?

Wat is er trouwens gebeurd met Shwartzman? Heeft die ook last gehad van de Russische invasie?

Die is dit jaar testrijder voor Ferrari. Het was vorig jaar al bekend dat hij geen derde seizoen F2 zou rijden + hij heeft ook een Israëlische licentie, dus daar ligt het probleem niet echt.

Zijn eerste jaar in F3 was niet goed, het tweede veel beter. Een beetje zoals Mick SCH. Hij zit nu in de Alpine academie, geen idee waar ze al die rijders gaan kunnen placeren.

Nyck in de F1 zit ik nu niet echt op te wachten. Ik vraag me eerder af hoe het gaat uitdraaien met de nieuwe technical directive omtrent de flexing floors. Er zou nu al anders gemeten worden, maar er worden nog geen sancties uitgedeeld. Volgende GP ook nog niet. Pas vanaf de GP van België zou dat het geval zijn.
Volgens de meeste insiders zou het vooral Red Bull en Ferrari zijn die dit trucje gebruiken. Ferrari heeft al toegegeven dat ze hun vloer zullen moeten aanpassen wanneer de nieuwe TD van kracht is, wat dus wil zeggen dat hun vloer te veel plooit. Christian Horner zegt dan weer dat hun wagen in orde is en dat ze hun vloer niet moeten aanpassen, maar hij zegt ook dat 'de geest van het reglement' niet bestaat. "Enkel het reglement bestaat", aldus Christian. Nogal tegenstrijdige berichten vanuit het kamp van Red Bull dus. Bij Mercedes speelt Toto Wolff de vermoorde onschuld. Hij kon zijn oren niet geloven toen de FIA liet weten dat enkele teams een loophole in het reglement gevonden hadden. Volgens Max Verstappen dan weer bullsh*t want volgens Max is het net de Mercedes wagen wiens vloer het hardst flext.
Ik vraag me af of we dit weekend al gaan horen welke teams uiteindelijk dus gebruik hebben gemaakt van die fout in het reglement. En ik vraag me ook af hoe groot de impact zal zijn wanneer die teams tegen de GP van België hun vloer dus zullen moeten aanpassen. Dit kan volgens mij de pikorde helemaal overhoop gooien.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan