FIA Formula One 2022

Wie wordt wereldkampioen in 2022 ?

• Totaal aantal stemmers
    81
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat leek mij inderdaad ook gewoon een 100% foute beslissing.

Er is wel 1 verzachtende factor in het spel: ik meen mij te herinneren dat Charles al redelijk dicht bij de pitingang zat toen Ocon stil viel. Ze hadden misschien 10 à 15 seconden om te beslissen om binnen te komen. En dus ook om te beslissen of ze konden double stacken, en volgens mij zat geen enkel ander team zo dicht op elkaar (waarmee ik dus bedoel dat Ferrari ook echt wel de moeilijkste beslissing moest nemen van het hele veld).

Maar de beslissing blijft fout, en ze hadden alle informatie om de juiste beslissing te maken.

Beetje boordradio info: ze waren net voor de SC al aan het communiceren over het SC window: "SC window is closed, SC window is closed".
Vervolgens voor hij aan de pit entry is "Stay out, stay out" - het was wel een bewuste keuze. Charles vraagt daarna nog of ze toch nog kunnen boxen - "it's too late now". En Charles wist het toen al, "it's gonna be hard".

Waar ik nog maar amper iets over gelezen heb is Verstappen zijn nutteloze pitstop. Hij denkt dat hij een platte band heeft, vraagt aan het team om te controleren, en het team zegt dat de banden prima zijn. Na aandringen komt hij toch binnen voor nieuwe banden, en uiteindelijk rijdt zijn auto nog even slecht na de bandenwissel. Volgens mij heeft hij daar mogelijk 1 of 2 plaatsen verloren: de Ferrari's, Perez en Hamilton hadden hem sowieso wel ingehaald ergens in de GP vermoed ik, maar mogelijk had hij wel nog voor Alonso en Norris kunnen blijven.

Volgens mij had hij het team moeten vertrouwen, zij hebben tenslotte alle data. Maar ik kan er ergens wel inkomen dat als je een platte band voelt (al is het dan niet echt een platte band) dat je niet nog een extra rondje wil rijden. En ik herinner mij ook Bahrein, waar hij overtuigd was dat er iets met de ophanging vooraan was, maar waar niks aan de hand bleek te zijn voor zover ik het nog goed weet (buiten dan dat de motor even later uitviel door dat brandstofprobleem, maar dat lijkt me ongerelateerd). Da's dan toch de tweede keer in 1 seizoen dat hij de verkeerde diagnose stelt, en deze keer heeft het mogelijk plaatsen gekost.

Waar ik nog maar amper iets over gelezen heb is Verstappen zijn nutteloze pitstop. Hij denkt dat hij een platte band heeft, vraagt aan het team om te controleren, en het team zegt dat de banden prima zijn. Na aandringen komt hij toch binnen voor nieuwe banden, en uiteindelijk rijdt zijn auto nog even slecht na de bandenwissel. Volgens mij heeft hij daar mogelijk 1 of 2 plaatsen verloren: de Ferrari's, Perez en Hamilton hadden hem sowieso wel ingehaald ergens in de GP vermoed ik, maar mogelijk had hij wel nog voor Alonso en Norris kunnen blijven.

Volgens mij had hij het team moeten vertrouwen, zij hebben tenslotte alle data. Maar ik kan er ergens wel inkomen dat als je een platte band voelt (al is het dan niet echt een platte band) dat je niet nog een extra rondje wil rijden. En ik herinner mij ook Bahrein, waar hij overtuigd was dat er iets met de ophanging vooraan was, maar waar niks aan de hand bleek te zijn voor zover ik het nog goed weet (buiten dan dat de motor even later uitviel door dat brandstofprobleem, maar dat lijkt me ongerelateerd). Da's dan toch de tweede keer in 1 seizoen dat hij de verkeerde diagnose stelt, en deze keer heeft het mogelijk plaatsen gekost.
"If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck." -> vervang duck met een lekke band

Ik vraag me ook af of ze niet konden proberen dat stuk schroot van onder de auto te halen. Kost misschien 20 seconden bij de volgende pitstopt, maar dan had hij wel een pak meer snelheid gehad na de SC.

Maarja, achteraf is het makkelijk praten natuurlijk.

Marko heeft hem die pitstop ook kwalijk genomen. En ook het feit dat hij dan ook nog eens zo snel binnenkomt en alles moet dichtgooien om geen snelheidsovertreding te hebben dat zijn medium bandenset niet meer te gebruiken was. Op hard had hij dan nog eens meer last van de problemen.
Wat mij toch weer opgevallen is dat als er wat mis is bij Verstappen en het is meteen paniek. Je hoort zo de irritatie/paniek in die stem. Dat zijn toch nog de kleine momenten waar hem nog aan moet werken. Moeilijk natuurlijk want zoveel problemen kent hem niet 😄

Marko heeft hem die pitstop ook kwalijk genomen. En ook het feit dat hij dan ook nog eens zo snel binnenkomt en alles moet dichtgooien om geen snelheidsovertreding te hebben dat zijn medium bandenset niet meer te gebruiken was. Op hard had hij dan nog eens meer last van de problemen.
Wat mij toch weer opgevallen is dat als er wat mis is bij Verstappen en het is meteen paniek. Je hoort zo de irritatie/paniek in die stem. Dat zijn toch nog de kleine momenten waar hem nog aan moet werken. Moeilijk natuurlijk want zoveel problemen kent hem niet 😄
dat vind ik wel wat BS. in welk universum zouden ze een bandenset die al xx aantal race-ronden gedaan heeft, nog eens opnieuw erop gooien?

dat vind ik wel wat BS. in welk universum zouden ze een bandenset die al xx aantal race-ronden gedaan heeft, nog eens opnieuw erop gooien?
Die vroege stop heeft inderdaad hun geplande strategie doen mislukken. Die hadden 10 rondjes gehad, dus goed halfweg. Eventueel met de 2e stint op medium langer te maken konden ze die later ofwel er op nieuw opzetten of naar soft gaan om de race uit te rijden. Nu hebben ze Verstappen op zijn 2e set mediums ook vrij snel binnengehaald om hem op de hard te zetten want ook daar was die medium set nog maar goed halfweg. Ik denk niet dat ze de bedoeling hadden de hards te gebruiken bij RB. RB wou met max oorspronkelijk gewoon 1 stop maken Medium/Medium want de Soft hadden ze al een halve ronde gebruikt.

Laatst bewerkt:
Nja, hij rijdt over carbon en vervolgens voelt de wagen niet goed aan. Hij geeft aan aan het team dat hij "denkt" dat hij een puncture heeft maar zeker is dat niet, wordt op dat moment door de Ferrari's ingehaald en is ook nog eens vlakbij pit entry op dat ogenblik.

Lijkt me niet raar dat hij binnenkomt :)

Nja, hij rijdt over carbon en vervolgens voelt de wagen niet goed aan. Hij geeft aan aan het team dat hij "denkt" dat hij een puncture heeft maar zeker is dat niet, wordt op dat moment door de Ferrari's ingehaald en is ook nog eens vlakbij pit entry op dat ogenblik.

Idd, het risico was te groot om nog een volledige lap te moeten rondrijden met een platte band, dus ik snap die call ook wel volledig.

Misschien herinner ik het mij ook verkeerd. Ik dacht dat hij aan het team vroeg om de bandenspanningen te controleren, dat het team antwoordde dat die in orde waren, en dat Verstappen dan toch maar begon aan te dringen dat er toch een platte band was. Dat vind ik dan ook een fout: je hebt wederom alle informatie die je nodig hebt om te weten dat je eigenlijk door moet rijden, maar je vertrouwd het niet helemaal en stopt toch.

Nu, ik snap het ook wel: een ronde doorrijden met een platte band zou veel meer tijd kosten, en mogelijk de vloer beschadigen. Maar ik dacht dus dat het team wel degelijk al gezien had dat er geen puncture was voor hij aan de pin ingang was.

Twee rode vlaggen (Norris met panne + iets dat los kwam aan een kerb)... Ze gaan niet veel geoefend hebben tegen de Q straks.

De maatregelen tegen porpoising zijn alweer uitgesteld, tot Spa.

beetje uitleg.
blijkbaar hebben Red Bull en Ferrari een manier gevonden om de wagen zo laag te stellen dat er minder porpoising is, en waarop de plank op de punten waar het gemeten wordt, minder slijt.

Ricciardo die zich er probeert uit te lullen met het feit dat de windstoten minder in zijn voordeel zouden zijn geweest :laugh:

vraag mij af of de mensen die klaagden over het boe-geroep vorige week nu ook gaan klagen over het gejuich nu.
De marginaliteit van het orange army... Voordat Max F1 reed nog nooit een F1 race gezien. Met moeite ooit een F1 wagen gezien zelfs. Maar nu zijn het allemaal zelfverklaarde kenners die alles weten en elke keer opnieuw vertellen dat Max hard maar fair heeft gereden. Ze hebben geen flauw idee waar ze het over hebben maar soit.
Wees eerlijk, vroeger had je dat toch niet. Ik herinner me nog de gevechten tussen Alonso en Vettel bijvoorbeeld. Je had fans van Vettel en fans van Alonso. Beide kampen vuurden hun idool aan. Op enkele randdebielen na die niet beter wisten dan de tegenstander uit te jouwen waren dat echte F1 fans. Dat orange army van nu denken dat ze F1 fanaten zijn maar het zijn niet meer of minder dan een bende fanboys die niet beter weten.
Alsof het omgekeerd ook niet gebeurde, of vorig jaar in Silverstone met de crash van VER.
Klopt. Wanneer het ene kamp zich kinderachtig begint de gedragen volgt het andere kamp redelijk snel. Zielig dat de F1 fans zich tot zo een niveau verlaagd hebben.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan