FIA Formula One 2022

Wie wordt wereldkampioen in 2022 ?

• Totaal aantal stemmers
    81
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
"Watching Nascar, drinking beer!"

Als Vegas jouw Walhalla is, dan snap ik dat zeker.

Ik houd echter veel meer van de oude sfeer in de paddock, de sfeer van de jaren 70, 80 en 90. En die is helaas ver te zoeken op vele circuits.
Niet alleen Las Vegas hoor (dat is natuurlijk een exponent van alles wat kapitalisme en USA is, waar ik zwaar verliefd op ben), maar gewoon (breder getrokken dan F1 of racen alleen): de show die Amerikanen rond sport maken in het algemeen: wauw. NBA, NHL, NFL,…

Ik hou van de show rond sport.

Het zou me verbazen als Liberty Media het op z’n minst niet bespreekt/bekijkt, op een gegeven punt.

Om met Bubba te antwoorden: “it’s easy to follow when you’re loaded!”

Persoonlijk blij dat Liberty Media de F1 als bedrijf in handen heeft. Ik zie de F1 jaar na jaar meer show opvoeren rond de race zelf, en inzetten op visitor experience. Persoonlijk (dus jullie mogen voor mijn part allemaal niet akkoord gaan!) ben ik daar heel blij mee.
Ben ik niet volledig akkoord mee. Liberty media is een media bedrijf en moet zich inzetten om de F1 in optimale condities en liefst zo spannend mogelijk op TV te brengen. Wat ze overigens op geweldige wijze doen momenteel. We zijn wat meer de Amerikaanse weg opgegaan met veel statistieken etc maar de manier waarop alles getoond wordt valt niet over te klagen. F1 tv met al zijn neven programma's, F2, F3. Sociale media die gebruikt worden etc. Het is een hele verademing tov het Bernie tijdperk.

Maar visitor experience? Als ik naar een GP ga is dat om F1 te zien, en F2 en F3. Niet om een of andere celebrity de race een ronde te vroeg te zien afvlaggen of een optreden te zien geven. Niet om die jumbojet te zien overvliegen, niet om paar gebouwen met neonlampen te zien. Geef mij op dat vlak maar het Bernie tijdperk: de celebs waren ook aanwezig in de pitboxen, werden eens in beeld getoond maar voor de rest had je er geen last van. Als ik naar voetbal ga kijken is dat voor voetbal en niet om celebrity X de aftrap te zien geven en tijdens de rust een of ander optreden te zien. Als ik naar een film kijk is dat voor de film en niet voor de reclame. Mij lijkt visitor experience maar bijzaak als slechts een klein % van het miljoenen grote tv publiek ook daadwerkelijk een GP kan en zal bijwonen. En die visitor experience is uiteindelijk meer van belang voor de race promotoren die volk naar de GP moeten lokken om met hun tickets de hosting fee aan F1 te betalen.

Mij gaat de F1 sinds Liberty media aan de macht is de weg op van FIFA (laat ons nog een WK elke 2 jaar doen) en UEFA (nog een extra Europese beker en voor je het weet hebben we een Europese competitie voor degraderende teams): nog een extra race, en nog eentje... En net als in het voetbal er niet gekeken wordt naar zijn spelers zijn het hier de rijders en teamleden waar geen rekening mee gehouden wordt en het allemaal maar moeten opbrengen.
En zoals ik deze week al gezegd heb vind ik het een kwalijke evolutie dat er naar veiligheid al helemaal niet meer gekeken wordt. Ik vind het zeer dubbel dat een permanente race track als spa moet miljoenen investeren om het circuit veilig te houden en dan nog eens 25miljoen moet betalen aan F1 om te mogen host zijn en er dan stratencircuits zijn als Jeddah die dan moeiteloos minstens het dubbele op tafel leggen om te mogen hosten maar aan diezelfde veiligheidsmaatregelen belangen niet voldoen.

Maar je moet er toch helemaal niet mee akkoord gaan? Ik zet ik vette letters in m’n post persoonlijk. Voor mij dus. Ik vraag aan niemand om met mij akkoord te gaan, ik zeg wat ik er van denk.
Ik zoek geen bevestiging bij iemand anders.

Ben ik niet volledig akkoord mee. Liberty media is een media bedrijf en moet zich inzetten om de F1 in optimale condities en liefst zo spannend mogelijk op TV te brengen. Wat ze overigens op geweldige wijze doen momenteel. We zijn wat meer de Amerikaanse weg opgegaan met veel statistieken etc maar de manier waarop alles getoond wordt valt niet over te klagen. F1 tv met al zijn neven programma's, F2, F3. Sociale media die gebruikt worden etc. Het is een hele verademing tov het Bernie tijdperk.

Maar visitor experience? Als ik naar een GP ga is dat om F1 te zien, en F2 en F3. Niet om een of andere celebrity de race een ronde te vroeg te zien afvlaggen of een optreden te zien geven. Niet om die jumbojet te zien overvliegen, niet om paar gebouwen met neonlampen te zien. Geef mij op dat vlak maar het Bernie tijdperk: de celebs waren ook aanwezig in de pitboxen, werden eens in beeld getoond maar voor de rest had je er geen last van. Als ik naar voetbal ga kijken is dat voor voetbal en niet om celebrity X de aftrap te zien geven en tijdens de rust een of ander optreden te zien. Als ik naar een film kijk is dat voor de film en niet voor de reclame. Mij lijkt visitor experience maar bijzaak als slechts een klein % van het miljoenen grote tv publiek ook daadwerkelijk een GP kan en zal bijwonen. En die visitor experience is uiteindelijk meer van belang voor de race promotoren die volk naar de GP moeten lokken om met hun tickets de hosting fee aan F1 te betalen.

Mij gaat de F1 sinds Liberty media aan de macht is de weg op van FIFA (laat ons nog een WK elke 2 jaar doen) en UEFA (nog een extra Europese beker en voor je het weet hebben we een Europese competitie voor degraderende teams): nog een extra race, en nog eentje... En net als in het voetbal er niet gekeken wordt naar zijn spelers zijn het hier de rijders en teamleden waar geen rekening mee gehouden wordt en het allemaal maar moeten opbrengen.
En zoals ik deze week al gezegd heb vind ik het een kwalijke evolutie dat er naar veiligheid al helemaal niet meer gekeken wordt. Ik vind het zeer dubbel dat een permanente race track als spa moet miljoenen investeren om het circuit veilig te houden en dan nog eens 25miljoen moet betalen aan F1 om te mogen host zijn en er dan stratencircuits zijn als Jeddah die dan moeiteloos minstens het dubbele op tafel leggen om te mogen hosten maar aan diezelfde veiligheidsmaatregelen belangen niet voldoen.

Die sprintraces ook. Dat is ook letterlijk veramerikanisering van de F1 want Amerikanen vinden kwali's blijkbaar saai.

Ecclestone wou van F1 een elitaire sport maken waar ik ook niet akkoord mee ging zijn. F1TV ging geen waar zijn met Ecclestone. Had Ecclestone zijn zin gekregen, dan ging je 50 euro per maand betalen voor F1 op tv te zien.

Liberty Media maakt de sport weer toegankelijk maar ze moeten het ook niet ferm "Amerikaniseren". Dat ze dan een paar shows extra doen zoals DTS maar dat je als F1-kijker tijdens de race er tenminste niet mee geambeteerd wordt :p. En iedereen geraakt ook uitgebrand op de FIFA/UEFA logica. Er is echt veel te veel voetbal op tv waardoor niks meer speciaals aanvoelt. Zie Belgisch voetbal: Brugge - Anderlecht was vroeger een speciaal moment waar iedereen een half seizoen naar uitkeek maar nu is dat maar een doordeweekse match geworden want tis al minimaal 4 keer Brugge-Anderlecht op een jaar. De gewone fan geeft er geen bal meer rond. Die matchen zijn niet eens uitverkocht.

Die omkadering van de Amerikaanse en Mexicaanse races beginnen al tenenkrullend te zijn.
Dat Will Smith bandje tijdens de race
Dat Martin Brundle momentje bij de USA gridwalk. https://www.independent.co.uk/f1/f1-martin-brundle-grid-megan-thee-stallion-b1954283.html
Serena Williams - Max Verstappen na Monaco.
Al die streetraces
Dat is letterlijk Amerikaanse saus in mijn F1-soep :p

Ik kan wel die drang naar Arabische GP's wel snappen. Dat zijn de enigste die serieus geld op tafel liggen. Geld die waarschijnlijk wel welkom is na twee jaar Covid.

Volgens mij gaan we naar een soort mix op historische circuits in Europa (en eigenlijk mag je daar Australië en een aantal races in centraal- en zuid-Amerika bijtellen voor mij), een aantal races in het midden oosten voor de $€ (en, ik geef toe: bij die luchtbeelden van Jeddah gaan mijn ogen toch fonkelen, prachtig gedaan, zie ook Abu Dhabi, Singapore,…), en een aantal races in de USA waar de show veel meer verzorgd wordt.

Zeg wat je wil, maar een Amerikaanse fan ga je niet overtuigen met énkel maar een race. Die moeten show hebben. Voor, tijdens en na de race. En er 100’en viewing party’s rond organiseren, met veel drank en eten. Het is gewoon the American way.

Maar je moet er toch helemaal niet mee akkoord gaan? Ik zet ik vette letters in m’n post persoonlijk. Voor mij dus. Ik vraag aan niemand om met mij akkoord te gaan, ik zeg wat ik er van denk.
Ik zoek geen bevestiging bij iemand anders.
Dat hoeft ook niet dat jij akkoord bent. Maar ik mag even goed mijn standpunt verdedigen als dat jij dat gekwijl op een paar lichtjes in Jeddah en de show blijft verdedigen.
Ik vind enkel dat Liberty moet opletten dat ze de lijn niet overschrijden van 1) te veel races (ik heb de tijd nog gekend van 16 races op 52 weken, nu spreken ze van bijna het dubbele met 30 te willen op 52. Op de duur is een race weekend niets speciaal meer. Die 3e race van die triple headers zijn nu al beuh weer F1)
2) te Amerikaans te gaan. Die show is enkel nodig als het op het circuit niet goed is en dat weg te steken. En als het op het circuit goed is dan heb je al die show niet nodig om mensen te lokken. Ik begrijp dat Liberty die extra interesse vanuit US wil aanboren (wou Bernie ook al trouwens in de jaren 80) en niets mis mee maar ze moeten wel realiseren dat als ze 300 miljoen mogelijk Amerikaanse kijkers bij winnen met hun show dat niets opbrengt als een groot deel van de huidige 1,9 miljard kijkers net daardoor afhaakt. F1 is een mondiale sport (waarom niet terug een race in Afrika bv omdat wereldkampioenschap echt wereld te maken?) Wil je echt Amerikaanse kampioenschappen zien dan is er nascar en Indy (die trouwens begin jaren 2000 ook ooit in Europa zelfs op zolder in 2006 of 7 en Japan voet aan grond hebben proberen krijgen maar hier begrijpelijker wijs nooit gesmaakt en uiteindelijk ook enkel in Noord Amerika gebleven).

Van mij mogen ze direct naar Afrika. Te beginnen met Zuid-Afrika, en daar zijn ze ook mee bezig.

Als het een echt wereldkampioenschap is, en een echte mondiale sport, dan zal men nooit de Amerikaanse kaart alleen trekken. Maar anderzijds: neem nu de race in Oostenrijk. Straaljagers en historische vliegtuigen. Een optreden na de race.
Ook dat is ‘de show verzorgen’ en zorgen dat de mensen buiten het racen ook iets te doen hebben.

Ik twijfel er niet aan dat die show in Vegas van een ander niveau zal zijn. Ongetwijfeld komt er vuurwerk, 101 after-race-feestjes, een gigantisch duur VIP gebeuren, en ongelofelijk meer kitsch bij kijken. Zoals het al een beetje in het midden oosten ook is.

30 wedstrijden op 1 jaar is al veel voor NASCAR-werknemers, die in 1 land racen.
F1 is globaal. dat is echt te veel. en toch heeft Liberty plannen om in de concord-agreemtent, bij de volgende aanpassing in 2025, er zo veel mogelijk te maken.
doel van Liberty is zoveel mogelijk geld verdienen. sommige dingen die ze gerealiseerd hebben, zijn idd een verbetering, maar het moet geen circus worden.

beste bewijs idd: die sprint-races. teams hebben het niet graag, piloten hebben het niet graag, fans haten het, Liberty wil er meer.
Als het een echt wereldkampioenschap is, en een echte mondiale sport, dan zal men nooit de Amerikaanse kaart alleen trekken. Maar anderzijds: neem nu de race in Oostenrijk. Straaljagers en historische vliegtuigen. Een optreden na de race.
Ook dat is ‘de show verzorgen’ en zorgen dat de mensen buiten het racen ook iets te doen hebben.
ja, maar dat is de on-site experience voor vips.
Racing fans zullen meer dan genoeg hebben aan een goeie race, op het hoogste niveau van de autosport. het is zoals bij het WEC: op een bepaald autosportforum las ik ooit de klacht dat er zo weinig voorprogramma was. de hóófdrace duurt 6 uur, voor veel mensen is dat alleen al een hele daguitstap. wat voorprogramma heb je nog nodig?

hier werd al het voorbeeld van voetbal aangehaald. Ik heb een abo op Gent, en ze hebben daar wel "randanimatie" gehad in't verleden (bvb de Gentse Olympische medaillewinnaars naar de promenade gehaald voor meet&greet, DJ die in het stadion speelt, vanaf een uur voor de wedstrijd, ...). 85% van de supporters negeert dat, komt een max een half uur voor de match toe (omdat er toch queueing is aan de ingangen), spendeert de rust aan wc-bezoek, pintje halen, en is na de match meteen weg (of na het groeten van de spelers). als je nu de hele sport gaat afstemmen, op diegenen die wel komen voor de DJ, gaat er ook protest komen hoor.

en voor mensen die thuis voor de TV kijken (omdat ze niet allemaal de hele wereld rond kunnen reizen, om op een jaar 5.000€ enkel aan F1-tickets te spenderen) heeft al die show 0.0 meerwaarde.

Simpel, voor mij is het samen te vatten als ‘meer = beter’. Van mij mag het elk weekend F1 zijn. Desnoods experimenteren ze maar met een midweekrace, om maar iets te zeggen.

NASCAR mag dan wel in 1 land zijn, van de westkust naar de oostkust van dat land vlieg je 5 uur. Ik zeg niet dat ze elke 2 weken moeten continent-hoppen, maar dat doen ze nu ook niet. Spa-Zandvoort-Monza staan ook na elkaar op de kalender…

In the end: money talks. Zoals ik al zei, ‘vote with your feet’. Kijk niét naar de races die je haat en ga er zeker niet naartoe. Ik durf echter te wedden dat de race in Las Vegas bakken geld gaat opbrengen. Een deftig zitje voor een thuismatch van de Raiders kost makkelijk $600 en meer. Het stadion zit altijd vol. In Vegas komen rijke toeristen van de hele wereld samen. Volgens mij kunnen ze $2000 voor een grandstandticket vragen en zit het nog afgeladen vol.
De race vind plaats op 3 km van een groot internationaal vliegveld, waar je vanuit Amsterdam, London, Parijs, Frankfurt, en vele andere plaatsen in de wereld… rechtstreeks naartoe kan vliegen.
Limo, taxi of Uber/Lyft staan te wachten op je. Als je echt zot wil doen ga je met de helikopter (Maverick zit er pal NAAST de luchthaven)
Probeer als Aziatische toerist of Amerikaanse toerist met veel geld maar eens in Spa of Zandvoort te geraken… dat is niet even makkelijk.

En ik zag het filmpje met de reacties van rijders na de bekendmaking op het F1 YouTube-kanaal, ofwel is dat zwaar scripted maar de meesten leken echt zin te hebben in die locatie.

NASCAR mag dan wel in 1 land zijn, van de westkust naar de oostkust van dat land vlieg je 5 uur. Ik zeg niet dat ze elke 2 weken moeten continent-hoppen, maar dat doen ze nu ook niet. Spa-Zandvoort-Monza staan ook na elkaar op de kalender…
maar nu heb je bvb ook:
Saudi - Australie - Europa - VS - Europa. Da's continent-hoppen, imo. om dan van Azerbeijan naar Canada te gaan.

voor de rest blijf je gewoon hetzelfde herhalen, terwijl je letterlijk de enige bent die er om geeft.
goed dat het jouw persoonlijke voorkeur is, maar als wij dan niet mogen argumenteren naar onze voorkeur, allez ja, dan houdt het eigenlijk op he.

Simpel, voor mij is het samen te vatten als ‘meer = beter’. Van mij mag het elk weekend F1 zijn. Desnoods experimenteren ze maar met een midweekrace, om maar iets te zeggen.
Nja elke week is wat erover, zeker voor de rijders mentaal. Om nog maar te zwijgen van de transport.
ik vind het nu wel goed zo.

ik vind 20 ideaal. om de 2 weken een GP. logische volgorde. geen nutteloze zomerstop.
met 5-6 classics die elk jaar op de kalender staan, en voor de rest een soort wisselwerking. en misschien elk jaar een one-off street-circuit. dan krijg je óók meer opties voor locaties.

Van mij mogen ze direct naar Afrika. Te beginnen met Zuid-Afrika, en daar zijn ze ook mee bezig.
Wist eigenlijk niet dat ZA een optie was. Denk dat PR effort echt nog veel meer naar boven moet als ze ooit kans willen maken.

Kyalami track is echt wel leuke track ook al zelf op gereden.

Net eens tijd gehad om de Las Vegas track te bekijken en eens zien gereden worden op assetto corsa. Wat een belachelijk circuit is dat zeg. Gewoon 90% rechtdoor rijden. Dat is geen Formule 1 voor mij. Stel je voor dat Spa daarvoor verdwijnt, triestige toekomst vind ik maar.

Ik geef het nog het voordeel van de twijfel. Niemand geloofde ook in de Bahrein outer loop, en dat bleek een zeer amusante race te zijn.

ik geloofde wel in de Bahrein outer loop, maar da's geen 2km straight die naar een tight chicane leidt, omgeven door muren.

Lees het ook net. Schandalig en nog maar eens een teken dat het showgehalte omhoog moet. Vroeger was het een kunst om iemand in te halen, nu is het op een knopje drukken.
Spijtig, ik had gehoopt dat ze met deze nieuwe wagens zouden inzien hoe belachelijk DRS wel niet wad. Ik had ook verwacht, en dat was ook gezegd dacht ik, dat ze het aantal DRS zones en de lengte er van zouden verminderen met de bedoeling het stilletjes aan te laten verdwijnen. Het vollefig afschaffen dfurden ze nog niet want het was niet zeker of er dan überhaupt wel een inhaalmaneuvre mogelijk zou zijn met deze wagens. Maar wat zien we ? Niet minder dan 4 DRS zones in Melbourne... wat een klucht. Dan gaan we. eens terug naar een meer gekend circuit en dan maken ze er zo een circus vann. Triestig.

Lees het ook net. Schandalig en nog maar eens een teken dat het showgehalte omhoog moet. Vroeger was het een kunst om iemand in te halen, nu is het op een knopje drukken.
Spijtig, ik had gehoopt dat ze met deze nieuwe wagens zouden inzien hoe belachelijk DRS wel niet wad. Ik had ook verwacht, en dat was ook gezegd dacht ik, dat ze het aantal DRS zones en de lengte er van zouden verminderen met de bedoeling het stilletjes aan te laten verdwijnen. Het vollefig afschaffen dfurden ze nog niet want het was niet zeker of er dan überhaupt wel een inhaalmaneuvre mogelijk zou zijn met deze wagens. Maar wat zien we ? Niet minder dan 4 DRS zones in Melbourne... wat een klucht. Dan gaan we. eens terug naar een meer gekend circuit en dan maken ze er zo een circus vann. Triestig.
Is DRS net niet nuttiger met de nieuwe wagens aangezien het slipstream effect een pak kleiner is?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan