Terug naast de kwestie. De vraag is niet "had hij moeten pitten?". Je stelling was: ALS hij gepit had, DAN had hij niet gewonnen.
Als je daar wil op reageren, doe gerust, maar dit quoten en dan over een heel andere kwestie beginnen, waarom?
Het enige moment dat Lewis had kunnen pitten was misschien na de crash van Gio. Maar op dat moment was er helemaal geen reden om te weten. Hij was volledig in controle van de race, zijn banden waren bijlange niet versleten en hij zou met die banden het einde van de race halen. Als eerste pitten zou dom geweest zijn omdat hij dan trackpositie moest opgeven. Dan zou hij Max moeten inhalen en we weten allemaal tot wat Max in staat zou zijn op zo een moment. Een DNF voor beiden zou de wereldtitel betekenen voor Max. Lewis moest proberen bij Max uit de buurt te blijven. Hij moest dus gewoon afwachten wat Max ging doen en wees eerlijk, iedereen was een beetje verrast dat Max toen al ging pitten. Indien Lewis een ronde later gepit had waren er meerdere wagens tussen Max en hem geweest.
Wie dan allemaal? Hij had veel meer dan een pitstop voorsprong op Perez in P3, dus daar zou niemand tussengezeten hebben die voor positie mocht vechten.
Dit snap ik al helemaal niet, de AT's zaten zelfs niet eens tussen Hamilton en Max nadat Max pitte, dus hoe hadden die voor Hamilton geraakt? De AT's zaten nog in de lead lap he.
Zoals hierboven. Op geen enkel moment in de race heeft Lewis de vrijheid gehad om als eerste te kunnen pitten. Ook het geval Checo heeft daar iets mee te maken. Lewis kon enkel reageren op wat Max deed, maar dan moest hij altijd een ronde later pitten. En indien hij een ronde later moest pitten zat elke wagen die in de lead lap zat tussen hem en Max in. Zowel bij de crash van Gio als bij die van Latifi kon Lewis gewoon niet gaan pitten zonder dat hij de race zowiezo zou verloren hebben.
Sorry, maar dat ook weer niet. Zowel Mercedes als Lewis zijn veel te voorzichtig geweest. Lewis had nooit zoveel tijd mogen verliezen met Checo (en zonder dat tijdsverlies had hij kunnen pitten), Lewis laat zich redelijk als een beginneling pakken door Max (zeg wat je wil, Max had dat manoeuvre afgeblokt mochten de rollen omgekeerd geweest zijn) en indien hij daar niet was ingehaald door Max had hij mogelijk op de rechte stukken zelfs voor kunnen blijven, gezien het snelheidsvoordeel dat hij nog had op de rechte stukken.
Het geval Checo. Sommigen prijzen hem er voor, sommigen vonden het er over. Het was een knap staaltje stuurmanskunst, dat moet ik toegeven. Was het er over ? Volgens mij wel ja. Checa heeft zich zo niet te moeien. En ik ben echt niet de enige die daar zo over denkt. Veel oud-piloten delen die mening met mij. Niet vergeten dat Checo niks te verliezen had hé. Als de 2 met elkaar in aanraking kwamen was er voor Checo niks aan de hand. Voor Lewis daarentegen...
Dat Lewis zich als een beginneling heeft laten pakken door Max... Sorry Eniac... je kent veel van F1 hé. Meer dan genoeg om te weten dat je met 35ronden oude harde banden geen schijn van kans hebt tegen vers zacht rubber. Natuurlijk had Max dat maneuvre geblokt. Nogmaals, Max had het voordeel dat hij wereldkampioen zou worden indien ze er beiden uit lagen. Lewis had die vrijheid niet.
En dat Mercedes hem niet binnenhaalde op het einde snap ik perfect, maar dat ze hem in ronde 36 niet binnenhaalden was sowieso een misser. Ze hadden meer dan genoeg snelheid om Max op de baan terug in te halen. Door dat niet te doen zitten ze tegen het einde van de race op stokoude banden. Een safety car en restart is sowieso altijd een mogelijkheid, dus daar hebben ze zich onvoldoende tegen beschermd.
Nogmaals, op het moment dat Gio crashte was het voor Lewis niet nodig om te pitten. En een ronde later was het te laat omdat de safety car het hele veld terug bij elkaar had gebracht.
Een safety car restart is inderdaad altijd een mogelijkheid, en daar heb ik ook geen problemen mee. Maar Lewis is niet verloren omdat er een safety car restart geweest is. Lewis is verloren omdat Masi de safety car procedure niet uitgevoerd heeft zoals ze zou uitgevoerd moeten worden, of zoals ze tot nu toe altijd uitgevoerd geweest is.
Ik kan begrijpen dat de race onder groen moest eindigen, maar dan had Masi die 5 wagens moeten laten zitten. NIet Mercedes en niet Lewis hebben op 1 moment in de race de kans gehad om zich te wapenen tegen wat Masi daar gedaan heeft, en dat klopt niet. Hoe je het ook draait of keert.