Federaal Geschiktheidsattest (FGA) Brandweer & Civiele Bescherming

KnightOfCydonia

Well-known member
Crowdfunder FE
Zijn hier mensen op dit forum die dit attest behaald hebben en/of bij de (vrijwillige) brandweer zijn?
En zoja, zouden die bereid zijn wat tips en/of schema's ter voorbereiding op die proeven te delen?
 
Seriously, no one? 🔥 😶

Qua fysiek weet ik waar ik me op moet voorbereiden (en zeker nu met m'n knieblessure is daar nog werk aan, maar getting there), maar ik zit vooral met die operationele handvaardigheidstest in m'n hoofd, daar is bijvoorbeeld nergens een lijst van voorbeeldproeven van te vinden.
Met hout kan ik behoorlijk goed overweg, elektriciteit... tja, nooit veel mee gewerkt buiten basis fysica labo's en daar zijn de kabels plug-and-play bij wijze van spreken.
 
Er is een filmpje over de handvaardigheidsproeven op de website van de brandweer. Die IQ-test is gemakkelijk, sportproeven vallen ook wel mee, maar die handvaardigheid is idd het moeilijkste. De opdrachten zijn op zich nogal basic (bv een houten balkje zagen en dat dan aan een ander balkje monteren zodat het past in een mal, wat foefelen met kabels), maar de tijd om het te doen is nogal krap. De man met chronometer staat naast u en dat helpt niet. Op die test kan je je enkel maar voorbereiden door in je huis wat te knutselen, en kleine dingen te doen in de praktijk, probeer bv es een vogelkastje te maken, zo'n dingen.
 
Plus, hou bij de handvaardigheidsproeven ook rekening met het aspect ‘veiligheid’. Zet een veiligheidsbril op als je dat nodig acht, doe handschoenen aan, ... al dat materiaal ligt er, gebruik het ook :)
 
Wat ik me nog herinner van een x-aantal jaar geleden (dus geen idee of dat nu nog zo is):
  • Handvaardigheid bestaat uit twee testen:
    • Iets met houtbewerking (Twee planken zagen, gaatje boren en dan in elkaar vijzen in een L- of T-vorm en dit moet dan in een ander stuk passen.
    • Iets anders, bij mij was het PVC-buisje zagen om dan in een leiding te doen passen.
Kijk zeker naar het filmpje op https://www.brandweer.be/nl/fga

Enkele tips:
  • Je hebt 5 min om je voor te bereiden dus kies je materiaal, meet alles goed af en schuif hetgeen je niet nodig hebt aan de kant.
  • Erna heb je 5 min om alles uit te voeren.
    • 5 min is niet veel dus doe door. Veiligheid is belangrijk maar het is geslaagd of niet geslaagd. Als je binnen de 5 min uw stuk afwerkt en het past ben je geslaagd, lukt dit niet dan ben je niet geslaagd, zo simpel is het. Dus verlies geen tijd met zaken die geen impact hebben op het tijdig afwerken van uw stuk. HINT: tijdens mijn testen heb ik geen handschoenen of bril gebruikt maar zorg dan wel uiteraard dat je niet in uw vinger zaagt.
    • Ken je materiaal, als je het verschil niet kent tussen een steenboor, metaalboor en ene voor hout dan heb je een probleem.
Competentietest zijn echt standaardvragen niveau 6de beroeps waar je amper 50% voor moet halen dus zou nooit een probleem mogen zijn.
Fysieke testen staan perfect op bovenstaande site beschreven, ook dat zou nooit een probleem mogen zijn. Alle testen (buiten ofc de brandladder) zijn perfect in te oefenen dus doe dat zeker om toch tegen geen verrassingen aan te lopen.

Mijn laatste tip is, stel nu dat je toch niet zou geslaagd zijn, laat de moed niet zakken. Die testen mag je denk ik blijven proberen en het concept is altijd hetzelfde.
 
Terug
Bovenaan