Hard en kordaat ingrijpen, de samenleving heeft hier nood aan bescherming van de slachtoffers, geen medelijden met de achtergrond van de daders, rehabilitatie is voor na de vergelding.
We leven in een te softe samenleving waarbij deze dader(s) minderjarig of niet, niet eens minstens een paar nachtjes in een cel mogen gaan zitten (gevangenis/instelling voor minderjarigen uiteraard), zonder de moderne comfortjes waarmee ze deze feiten ook nog eens filmen.
Een preventieve schorsing op school, daar gaan ze van onder de indruk zijn... zonder de juiste ouders (nu wie weet zijn die er wel natuurlijk) voelt zo'n schorsing aan als vakantie.
De discussie of dit nature of nurture is, is academisch wel interessant, maar helpt ons praktisch niet op korte termijn vooruit natuurlijk... om nog maar te zwijgen van de gevoeligheden die daar weer bij komen kijken indien je daar de vinger op bepaalde wondes legt... de extremen varen er natuurlijk weer wel bij.
De school heeft hier duidelijk gefaald, en de excuuspraatjes in de pers zijn herkenbaar, de suggestie die hier werd geopperd dat er in zo'n geval wel eens een klacht van schuldig verzuim tegen dat secretariaat of de directie zou mogen komen vind ik eigenlijk echt niet verkeerd. Enige "verzachtende" omstandigheid is dat sommige scholen natuurlijk géén enkele ervaring hebben met dit soort geweld, waar het voor andere min of meer een trieste en regelmatige realiteit is, naargelang de samenstelling van hun leerlingenpubliek...
Van het weinige dat ik al ooit gehoord heb van die school (kende mensen die daar werkten) leek me dat nu wel niet bepaald een school met een kwalijke reputatie natuurlijk, één rotte appel volstaat om met dit soort gedrag het nieuws te halen.