Ik vind zeker dat euthanasie moet kunnen, ook voor psychisch leiden. Maar ik heb gisteren in de krant het verhaal van Aron Wade gelezen (verhaal dat hij zelf met de kranten gedeeld heeft) en ik vind dat we als maatschappij daar enorm tekort geschoten zijn. Ik kan erin komen dat er bepaalde mentale stoornissen zijn waar je, buiten poging tot onderdrukking met medicatie, niet veel aan kan doen. Dat er jou iets verschrikkelijks overkomen is waar je mentaal niet overgeraakt. Maar het verhaal van Aron is dat van iemand die als kind een tekort aan ouderliefde gekend heeft omdat de ouders het te druk hadden met hun onderneming, dat heeft hem getekend en hem een onzeker persoon gemaakt die continu op zoek was naar bevestiging. Dat we als maatschappij zo iemand niet kunnen helpen, dat is toch omdat we te weinig bezig zijn met de anderen? Dat we te weinig aandacht schenken hoe onze directe omgeving zich voelt? Dat we teveel prestatie en perfectiedruk leggen op de mensen? En dat er misschien ook te weinig efficiënte hulpverlening beschikbaar is.
Ik snap dat hij zelf geen andere uitweg meer zag. Maar als maatschappij zou het toch een serieuze wake-up call mogen zijn.