Europese wetgeving tegen kindermisbruik: deur op kier voor massasurveillance?

En het is weer van de agenda gehaald:
Stemming controversiële chat control opnieuw van de agenda: “Opent deur naar systeem waar elk autoritair regime jaloers op zou zijn”
“Het is positief dat meer Europese lidstaten onze mening onderschrijven”, aldus De Bleeker. “We kunnen niet toestaan dat de Europese Unie de deur opent naar een systeem van massasurveillance. Chat control opent de deur naar een surveillancemaatschappij door een systeem te creëren waar elke autoritair regime jaloers op zou zijn. Wie zegt dat het systeem later niet wordt gebruikt voor andere zaken?”
No shit, Sherlock, dat is precies waar al de hele tijd voor wordt gewaarschuwd door een resem experten. De Bleeker heeft het dossier precies toch naar zich toe getrokken zodat Vautmans er geen schaamtelijke onwaarheden meer over moet verkondigen.

Helaas is "Chatcontrol" nog steeds niet definitief doodverklaard, dus over een paar maanden zullen ze waarschijnlijk nog eens opnieuw proberen.

Ik snap alleen niet waarom België dan niet gewoon tegenstemt. Als je er dan effectief zo hard tegen bent dan keur je dat toch gewoon af?
Lijkt mij vooral weer paraplu opentrekken om te kunnen zeggen dat je het niet goedgekeurd hebt mocht het er toch ooit doorkomen.

Ik snap alleen niet waarom België dan niet gewoon tegenstemt. Als je er dan effectief zo hard tegen bent dan keur je dat toch gewoon af?
Lijkt mij vooral weer paraplu opentrekken om te kunnen zeggen dat je het niet goedgekeurd hebt mocht het er toch ooit doorkomen.
Open-VLD is tegen het voorstel maar er zijn ook partijen in de huidige regering van lopende zaken die pro zijn waardoor het eindresultaat een onthouding is. Duidt voor mij vooral op technologische incompetentie en het handhaven van kritiekloze moraliteitsargumenten om voor te stemmen. Je opent een doos van Pandora m.b.t. privacy en een heel logistiek kluwen dat geen resultaat gaat opleveren. Pedofielen die toegang hebben tot beelden van de CSAM dataset die gebruikt zou worden hebben sowieso al een zekere technische kennis en gaan die platformen simpelweg niet meer gebruiken en een van de ettelijke andere kanalen gebruiken.

Er zijn al apps (ik dacht Badoo?) die actief fotocontent scannen op inhoud.
E-mail verkeer wordt ook al jaren gescand (hoe werkt een spamfilter denk je?) en er was vroeger een running joke dat je bepaalde keywords in je mailfooter moest zetten om gegarandeerd in USA op de radar te komen van overheidsdiensten :biglaugh:

Privacy in de digitale wereld is vrijwel onbestaande.

Er zijn al apps (ik dacht Badoo?) die actief fotocontent scannen op inhoud.
E-mail verkeer wordt ook al jaren gescand (hoe werkt een spamfilter denk je?) en er was vroeger een running joke dat je bepaalde keywords in je mailfooter moest zetten om gegarandeerd in USA op de radar te komen van overheidsdiensten :biglaugh:

Privacy in de digitale wereld is vrijwel onbestaande.
Je hebt de keuze om Badoo niet te gebruiken. En bij e-mail heb je ook de keuze om encryptie toe te voegen, of een dienst te gebruiken die dat voor jou doet. Het voorstel wil juist de opties wegnemen voor diegenen die wel iets om hun privacy geven. Al is willen misschien niet het juiste woord, het is eerder een gevolg van het voorstel.

Het volledige dubbelinterview met Nel Broothaerts, nieuwe CEO van Child Focus in de HLN krant van vandaag is in dat opzicht opzienbarend. Er wordt expliciet vermeld dat hun uiteindelijke visie is om te werken naar een systeem dat zowel tekstberichten als beeldmateriaal gaat scannen m.b.v. A.I. om kindermisbruik te detecteren. Haar verdediging dat zoiets tot een controlemaatschappij kan leiden waar ook op 'foute' politieke meningen kan gecontroleerd worden komt neer op geloof in onze rechtstaat, waar zij vertrouwen in heeft.

Ik ben het eens met de analyse dat zoiets neerkomt of je de overheid vertrouwt om toegang te hebben tot elk bericht, foto en video die je verstuurd. Wat ze daarbij vergeet te vermelden is dat dit ook geld voor elke toekomstige regering. Zou de politieke oppositie in Hongarije daar hetzelfde over denken? En in Italië of Nederland? En de rest van Europa waar extreem-rechts voet aan de grond krijgt in regeringen?

En los van de privacy en logistieke-gerelateerde nachtmerrie is die hele gedachtegang op een verkeerde premisse gesteund. Er worden pedofiele beelden verstuurd via WhatsApp omdat men weet dat er een sluitende end-to-end encryptie gehanteerd wordt. Als dat kanaal actief gecontroleerd wordt gaat er gewoon overgeschakeld worden naar een andere communicatie-app die wél versleutelde encryptie aanbiedt, gezien enkel de meest populaire applicaties en platformen gecontroleerd zouden worden.

Het volledige dubbelinterview met Nel Broothaerts, nieuwe CEO van Child Focus in de HLN krant van vandaag is in dat opzicht opzienbarend. Er wordt expliciet vermeld dat hun uiteindelijke visie is om te werken naar een systeem dat zowel tekstberichten als beeldmateriaal gaat scannen m.b.v. A.I. om kindermisbruik te detecteren. Haar verdediging dat zoiets tot een controlemaatschappij kan leiden waar ook op 'foute' politieke meningen kan gecontroleerd worden komt neer op geloof in onze rechtstaat, waar zij vertrouwen in heeft.

Ik ben het eens met de analyse dat zoiets neerkomt of je de overheid vertrouwt om toegang te hebben tot elk bericht, foto en video die je verstuurd. Wat ze daarbij vergeet te vermelden is dat dit ook geld voor elke toekomstige regering. Zou de politieke oppositie in Hongarije daar hetzelfde over denken? En in Italië of Nederland? En de rest van Europa waar extreem-rechts voet aan de grond krijgt in regeringen?

En los van de privacy en logistieke-gerelateerde nachtmerrie is die hele gedachtegang op een verkeerde premisse gesteund. Er worden pedofiele beelden verstuurd via WhatsApp omdat men weet dat er een sluitende end-to-end encryptie gehanteerd wordt. Als dat kanaal actief gecontroleerd wordt gaat er gewoon overgeschakeld worden naar een andere communicatie-app die wél versleutelde encryptie aanbiedt, gezien enkel de meest populaire applicaties en platformen gecontroleerd zouden worden.

Het is trouwens niet enkel het risico dat het misbruikt wordt. Als ik een foto van mijn kinderen trek die in hun blootje door de tuin lopen dan vind ik het een heel onzalige gedachte dat dat geflagged kan worden en dat er een ambtenaar dan die AI geselecteerde beelden gaat moeten checken met in zijn achterhoofd de vraag of ie die foto's van mijn kinderen nu seksueel moet zien of niet. Die actie op zich zou al het meest seksueel geweld-achtige zijn waar mijn kinderen aan blootgesteld zijn en ik vind het best wel straf dat iemand die Child Focus leidt daar geen graten in ziet. Ik denk dat ik ook naar een end-to-end encryptie zou gaan om mijn kinderen te beschermen als zoiets werkelijkheid wordt. Het idee dat ik nu moet hopen dat er instanties zijn die de rechten van mijn kinderen beschermen tegen wat instanties als Child Focus zouden willen doen is ook best wel wat verontrustend.

Laatst bewerkt:
Vooral Annelies Verlinden (CD&V) zou naar verluidt nog steeds grote voorstander zijn.
Is toch niet onlogisch dat zij voorstander is ?

Zij is verantwoordelijke voor de politiediensten. Als ze dmv van een aanvraag ter controle tgv verdenkingen dit gewoon kunnen activeren dan kan dit nu eenmaal een enorme hulp zijn. Uiteindelijk is het nu ook niet dat deze chatcontrol enkel van toepassing gaat zijn op Whatsapp... dit zal opgelegd worden voor ELKE vorm van communicatie om dit te implementeren. En diegene die dit niet doen zijn dan strafbaar en kunnen ook effectief geband worden.

Allez ik begrijp het idee erachter.

Is toch niet onlogisch dat zij voorstander is ?

Zij is verantwoordelijke voor de politiediensten. Als ze dmv van een aanvraag ter controle tgv verdenkingen dit gewoon kunnen activeren dan kan dit nu eenmaal een enorme hulp zijn. Uiteindelijk is het nu ook niet dat deze chatcontrol enkel van toepassing gaat zijn op Whatsapp... dit zal opgelegd worden voor ELKE vorm van communicatie om dit te implementeren. En diegene die dit niet doen zijn dan strafbaar en kunnen ook effectief geband worden.

Allez ik begrijp het idee erachter.
Het is nu toch ook niet omdat je als minister verantwoordelijk bent voor politie dat je daarom de politie zoveel mogelijk rechten moet willen geven en dat van de burgers zoveel mogelijk moet willen inperken, dat je dus eigenlijk een voorstander moet zijn van een politiestaat.

Het is nu toch ook niet omdat je als minister verantwoordelijk bent voor politie dat je daarom de politie zoveel mogelijk rechten moet willen geven en dat van de burgers zoveel mogelijk moet willen inperken, dat je dus eigenlijk een voorstander moet zijn van een politiestaat.

Het is niet omdat je online bent dat uw privacy daarom voor 100% gegarandeerd is of moet zijn.
Je kan perfect uitzondering toestaan die een normaal mens als aanvaardbaar acht om de privacy in te trekken.

Net zoals de wetgeving dit nu ook al voorziet. Chatcontrol is of moet dan ook eerder op die manier gezien worden.
Er zijn nu al regels om mensen af te luisteren. Er zijn regels om ervoor te zorgen dat mensen een telefoon, PC,... mogen aftappen. Er zijn regels die ervoor zorgen dat mensen aan surveillance mogen doen en in uw privacy u storen. Hell er zijn zelfs regels dat als jij in uw privacy zit dat ze mogen binnenkomen met een stormram.
Er zijn nu al regels om ervoor te zorgen dat je biometrische gegevens kan en mag gebruiken.

Uiteindelijk is chatcontrol niets anders dan dit.
Het enige verschil is dat je om ervoor te zorgen dat zo'n systeem nuttig is, een flag all moet doen. Waarna je ervoor zorgt dat die gegevensbank niet vrij toegankelijk is voor eender wie voor een specifieke query te doen. Of dat je een heksenjacht moet organiseren op basis van het feit dat er matches uitkomen.

Dit maakt het daarom geen politiestaat. Maar wel dat je gebruik maakt van de technologische middelen.

Wat niet wil zeggen dat het niet verkeerd gebruikt kan worden. Maar als je alles defacto verbiedt omdat het potentieel verkeerd gebruikt kan worden. Dan schiet er niet veel meer over natuurlijk. En moet je nu ook niet verwonderd zijn dat het overkomt naar de mensen die instaan voor uw veiligheid dat men hen de handen achter hun rug bindt.

Daarnaast moeten we eerlijk zijn. Het moment dat partijen die het slecht met onze privacy voor hebben aan de macht komen. Dan bestaat die regel gewoon niet meer. En voert men het evengoed in. Ongeacht of we het nu hebben tegengehouden.
Nu, ik ken de volledige inhoud van chatcontrol nu niet. Maar om nu direct te gaan claimen van politiestaat, onze privacy is in gevaar, etc... puur en alleen omdat de politie zo'n tool heeft of had. Lijkt mij nogal dramatisch...

Allez China, Rusland doet dat gewoon hoor.
Dat de minister, die dat dan ook wel beter bekeken heeft als ons samen met haar experten, en met een juridische achtergrond vindt dat dit eigenlijk wel zou moeten kunnen. Dan wil dat daarom niet zeggen -> politiestaat of dat ze onredelijk is.

Het is niet omdat je online bent dat uw privacy daarom voor 100% gegarandeerd is of moet zijn.
Je kan perfect uitzondering toestaan die een normaal mens als aanvaardbaar acht om de privacy in te trekken.

Net zoals de wetgeving dit nu ook al voorziet. Chatcontrol is of moet dan ook eerder op die manier gezien worden.
Er zijn nu al regels om mensen af te luisteren. Er zijn regels om ervoor te zorgen dat mensen een telefoon, PC,... mogen aftappen. Er zijn regels die ervoor zorgen dat mensen aan surveillance mogen doen en in uw privacy u storen. Hell er zijn zelfs regels dat als jij in uw privacy zit dat ze mogen binnenkomen met een stormram.
Er zijn nu al regels om ervoor te zorgen dat je biometrische gegevens kan en mag gebruiken.

Het enige verschil is dat je om ervoor te zorgen dat zo'n systeem nuttig is, een flag all moet doen. Waarna je ervoor zorgt dat die gegevensbank niet vrij toegankelijk is voor eender wie voor een specifieke query te doen. Of dat je een heksenjacht moet organiseren op basis van het feit dat er matches uitkomen.

Dit maakt het daarom geen politiestaat. Maar wel dat je gebruik maakt van de technologische middelen.

Wat niet wil zeggen dat het niet verkeerd gebruikt kan worden. Maar als je alles defacto verbiedt omdat het potentieel verkeerd gebruikt kan worden. Dan schiet er niet veel meer over natuurlijk. En moet je nu ook niet verwonderd zijn dat het overkomt naar de mensen die instaan voor uw veiligheid dat men hen de handen achter hun rug bindt.

Daarnaast moeten we eerlijk zijn. Het moment dat partijen die het slecht met onze privacy voor hebben aan de macht komen. Dan bestaat die regel gewoon niet meer. En voert men het evengoed in. Ongeacht of we het nu hebben tegengehouden.
Nu, ik ken de volledige inhoud van chatcontrol nu niet. Maar om nu direct te gaan claimen van politiestaat, onze privacy is in gevaar, etc... puur en alleen omdat de politie zo'n tool heeft of had. Lijkt mij nogal dramatisch...

Dat de minister, die dat dan ook wel beter bekeken heeft als ons samen met haar experten, en met een juridische achtergrond vindt dat dit eigenlijk wel zou moeten kunnen. Dan wil dat daarom niet zeggen -> politiestaat of dat ze onredelijk is.
Dat er nu al mensen afgeluisterd kunnen worden is hemelsbreed verschil met wat er nu voorligt. Het is die gerechtelijke controle op zo'n maatregelen, waarbij een rechter eerst moet oordelen dat er effectief voldoende redenen zijn en waarbij die toepassing ook uitzonderlijk is, die net het verschil maken tussen een normaal land en een politiestaat.

Ik heb er geen probleem mee dat ze overheid zijn burgers beschermd door mijn telefoon af te luisteren als ze ernstige vermoedens heeft dat ik gevaarlijk ben maar een overheid die al haar burgers continu afluistert om zeker te zijn dat ze niets verkeerd doen is opnieuw het typevoorbeeld van een politiestaat.

En idd, als de overheid evil wordt kunnen ze die bescherming van de burger alsnog afschaffen maar net daarom is het belangrijk die te laten bestaan want het is niet altijd zo eenvoudig uit te maken of een overheid kwaadaardig is of niet. Regels als dit kunnen dan gelden als een kanarie in de koolmijn. Overheden die basisrechten niet meer respecteren, die de vrijheid van meningsuiting inperken of die zoals hier van zichzelf vinden dat ze het recht hebben burger continu te monitoren zijn overheden waarvan je er kan uitgaan dat ze niet ok zijn, los van wat ze inhoudelijk zeggen of wat je denkt waar ze voor staan. Het afschaffen van dit soort bescherming kan dan dienen als een moeilijk te betwisten bewijs dat de overheid naar de dark side aan het overhellen is.

Kijk naar wat er in de VS gebeurt. Er is heel wat speculatie over wat Trump al dan niet gaat doen met de democratie en in zo'n situatie zijn het wetten als deze die onomstotelijk zouden aantonen dat ie het echt niet goed voorheeft met de democratie. Moesten de democraten zoiets zelf al hebben ingevoerd kan je het Trump moeilijk aanwrijven dat hij het dan gebruikt voor de dingen die hij belangrijk vindt en dus ook niet gebruiken als bewijs voor zijn slechte intenties.

Laatst bewerkt:

Ja, er zijn (gelukkig regels en voorwaarden om uw privacy te mogen schenden. Maar om het met uw analogie te gebruiken: in het geval van chatcontrol is de stormram niet meer nodig maar heb je gewoon geen voordeur meer en ligt alles al open en bloot op straat om het zo te zeggen.

Alé, trek het door naar het echte leven. Bij een privégesprek dat je voert met iemand, zou er dan iemand naast jullie staan die alles meeluistert en controleert.

Daarnaast staat het technisch waarschijnlijk toch niet op punt en kan je ervan op aan dat het snel voor andere zaken zal worden ingezet. De ANPR-camera's waren er toch ook enkel maar voor terreur en maffia? Nee, nu wordt dat duur spul ook gebruikt voor een agent die sjoemelt met zijn fietsvergoeding te controleren.

Als ze dmv van een aanvraag ter controle tgv verdenkingen dit gewoon kunnen activeren dan kan dit nu eenmaal een enorme hulp zijn.
Maar dat is helemaal niet wat voorligt. Men wil alle communicatie preventief scannen. Eerst om die te matchen tegen een database van gekende CSAM, later met AI om nieuw materiaal te detecteren. De overheden willen met andere woorden een blanco cheque om alle privécommunicatie in te kijken.
Uiteindelijk is het nu ook niet dat deze chatcontrol enkel van toepassing gaat zijn op Whatsapp... dit zal opgelegd worden voor ELKE vorm van communicatie om dit te implementeren. En diegene die dit niet doen zijn dan strafbaar en kunnen ook effectief geband worden.
De dag nadat dit wordt geimplementeerd verhuist iedereen met duistere bedoeling op platformen die zich niks aantrekken van Europese wetten. Kijk bijvoorbeeld naar de strijd tegen digitale piraterij en hoe vlot men servers in verwegistan uit de lucht kan halen.

En het staat ondertussen weer terug op de agenda blijkbaar.

Plus leeftijdscontrole wetgeving zoals in het VK.

Wat gaat het internet toch plezant worden in de toekomst met al die nieuwe "save the children" regulering. :sarcastic:

In oktober zal men het nog eens proberen. Deze week ook nog eens besproken in VRT NWS Laat

N-VA zal alvast tegen stemmen: https://www.hln.be/tech/n-va-verzet...e-privacy-en-niet-meer-getemd-wordt~a84cb9ed/. Beetje (positief) verrast dat N-VA tegenstander is. Hopelijk blijft het zo.
CD&V bij monde van o.m. Annelies Verlinden is uiteraard nog altijd voorstander.
Lijkt me dat België tegen zal stemmen, of op z'n minst onthouden. Vlaams Belang, Groen en PVDA zijn ook tegen. Kathleen van Brempt heeft zich ook kritisch uitgelaten maar was minder definitief.

Maar als ik kijk naar het lijstje landen dat deze maatregel wel steunt, dan vrees ik ervoor.

Terug
Bovenaan