Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Iemand ervaringen met strato voor cloudopslag? Niet van de goedkoopste in mijn ogen maar wel Europees.
.Wel goedkoop zo te zien. Eens kijken of we daar wat meer ervaringen over vinden.Jaartje bijgezeten door een promotie van 12 euro voor een jaar voor 2TB. Software voelde wel "verouderd" aan.
Ik had deze gevonden op tweakers:
Zwitsers bedrijf: +- 60 euro per jaar voor 3tb.
Geen persoonlijke ervaring ermee.
Ik herinner mij nu plots wel van Strato:Wel goedkoop zo te zien. Eens kijken of we daar wat meer ervaringen over vinden.
Denk niet dat ik ze al gedeeld zag hier:
![]()
European Alternatives
We help you find European alternatives for digital service and products, like cloud services and SaaS products.european-alternatives.eu
![]()
Go European — Discover European products and services
Go European is a community-driven directory bringing you European products and services from across the continent.www.goeuropean.org
Zou zeker nog steeds zelf ook wat opzoekwerk doen maar kan een goed startpunt zijn.
Tresorit draait op Microsoft Azure en is dus bezwaarlijk een Europees alternatief voor Proton.Hun mail en VPN zijn zeer goed, maar voor hun andere producten zijn er echt wel betere alternatieven (en zorgt ervoor dat moest Proton 'gek' beginnen doen, je niet alles moet veranderen): LibreOffice/CryptPad (document editor), Bitwarden (pw manager), Tresorit/pCloud/Filen/... (cloud storage), Aegis (2FA), Wire (communicatie), Le Chat (AI bot/chat), ...
Proton staat bovendien klaar om Zwitserland te verlaten en naar Duitsland en/of Noorwegen te trekken: Proton is technisch klaar om Zwitserland te verlaten vanwege surveillancewetdie site gaat dan ook over Europese Alternatieven en dan is een Zwitsers bedrijf toch "één van ons" aangezien we over Europa bezig zijn en niet EU.
Ik herinner mij deze case: https://proton.me/blog/climate-activist-arrestIk dacht dat zij in het verleden ook als eens wat onder vuur lagen inzake privacy omdat ze data hadden overgedragen aan de VS voor een of ander onderzoek (al tijdje geleden dus herinner het mij niet zo goed meer en weet dus ook niet of dat dan door hun kwam of door toedoen van de Zwitserse overheid).
Swiss law is still better than most
No matter what service you use, unless it is based 15 miles offshore in international waters, the company will have to comply with the law. The Swiss legal system, while not perfect, does provide a number of checks and balances, and it’s worth noting that even in this case, approval from 3 authorities in 2 countries was required, and that’s a fairly high bar which prevents most (but obviously not all) abuse of the system. Under Swiss law, it is also obligatory for the suspect to be notified that their data was requested, which is not the case in most countries.
Als je met je eigen IP en betaalkaart de stalker gaat uithangen, dan biedt Proton (gelukkig) vooralsnog geen bescherming.Wendy diende klacht na klacht in bij de politie. Die zat met de handen in het haar, omdat ze niet konden achterhalen wie die berichten in haar naam verstuurde. Tot ze stootten op een mailadres dat altijd terugkwam. “Een account bij de speciale, beveiligde berichtendienst Protonmail.” Probleem: Protonmail is een Zwitsers bedrijf. De speurders stuurden een rogatoire commissie naar Zwitserland en uiteindelijk konden ze betaalgegevens en IP-adressen bemachtigen die Enrico linkten met het account.
Ik heb Proxmox gebruikt voor mezelf, en dat is idd zeer gemakkelijk in gebruik. De laatste jaren hebben die ook wel enorm ingezet op bedrijven (als in meer functies, zoals hun backup Server)Wij zijn recent overgeschakeld van VMware (Broadcom) naar Proxmox. Broadcom heeft huisgehouden in hun prijszettingen en voor kleine licenties als de onze is de prijs ongeveer x10 gegaan. Dat was voor ons de trigger om over te gaan naar Proxmox.
En wat een verbetering!!! Ongelooflijk veel sneller, gebruiksvriendelijker en veel goedkoper.
![]()
Check out Proxmox on Go European!
Proxmox is an open-source platform for virtualization and containerization, offering powerful tools for managing virtual machines and containers in IT infrastructures.www.goeuropean.org
Elke keer een wijziging in WhatsApp doorgevoerd wordt, zeggen mensen dat het gebruik van andere apps opmerkelijk gaat stijgen. En elke keer blijft de overgrote meerderheid van de mensen bij WhatsApp omdat ze het hun niet aantrekken/de wijzigingen geen of niet genoeg impact hebben voor hun. Zoals die status channels, ik weet dat die bestaan maar ik heb daar nog nooit naar gekeken. Dus ik zie niet in waarom je je ergert aan iets optioneel.Ik geef het nog een jaar of twee en de kwaliteit van WhatsApp is helemaal down the drain. Sowieso is het al enorm verslechterd tegenover vroeger met die f*cking Status Channels om te volgen en wat nog allemaal. Ik denk dat het gebruik van Signal in de nabije toekomst wel opmerkelijk zal stijgen.

Elke keer een wijziging in WhatsApp doorgevoerd wordt, zeggen mensen dat het gebruik van andere apps opmerkelijk gaat stijgen. En elke keer blijft de overgrote meerderheid van de mensen bij WhatsApp omdat ze het hun niet aantrekken/de wijzigingen geen of niet genoeg impact hebben voor hun. Zoals die status channels, ik weet dat die bestaan maar ik heb daar nog nooit naar gekeken. Dus ik zie niet in waarom je je ergert aan iets optioneel.
Maar het belangrijkste blijft natuurlijk dat de mensen met wie je communiceert niet mee overschakelen.
En dat blijft het grote probleem bij veel van die alternatieven (toch als het gaat over zaken met een sociaal aspect); ze worden pas interessant als genoeg mensen overschakelen. Ik ken ondertussen een aantal mensen die op een bepaald moment met veel show naar Signal of Telegram overgeschakeld zijn. Om uiteindelijk met Signal/Telegram + WhatsApp te zitten momenteel; of zelfs enkel nog WhatsApp omdat zij de enige waren in hun kennissengroep met de andere apps![]()
Signal is ook Amerikaans ;-)
Meta heeft recent de enshittification van WhatsApp geïnitieerd, met een WhatsApp premium model waarbij je "kan" betalen voor premium features zoals verdere personalisering van je whatsapp, user stats, geen reclame in bepaalde zaken, etc.
Ok, maar bron?Ik denk dat als men eenmaal begint met abo-modellen en reclame bij de gratis gebruikers, er wel een vlucht naar alternatieven zal zijn.
faq.whatsapp.com
wabetainfo.com
The plan will include some premium features, such as exclusive stickers, app themes, the ability to pin more than 3 chats, app icon customization, and a dedicated set of new chat ringtones. This is just the first set of features, and more may be added over time as WhatsApp collects feedback. However, while this subscription plan remains under development, some features and details may be revised before the official release. Additionally, this premium subscription will be optional.

Ok, maar bron?
Als ik google op WA premium vind ik enkel iets officiëel over WhatsApp Business:
Over Meta Verified voor bedrijven op WhatsApp | WhatsApp-helpcentrum
faq.whatsapp.com
Dan nog dit artikel van BBC van bijna een maand geleden dat het enkel heeft over mogelijks experimenteren met subscriptions voor AI features:
![]()
Meta to trial premium subscriptions for Instagram, Facebook and WhatsApp
Under the plan, access to the Meta platforms' core services would remain free.www.bbc.com
Alle andere hits zijn van sites zonder specifieke bronvermeldingen. Ik vermoed dat ze allemaal komen van dit (sinds 1 van die artikels wel verwijst naar de site maar niet specifiek naar dit artikel):
Wat iets compleet anders zegt dan wat jij er van maakt:![]()
WhatsApp is working on a new premium subscription plan with exclusive features | WABetaInfo
WhatsApp is developing a new optional premium subscription that offers exclusive features on Android and iOS.wabetainfo.com
Ohja, en de reclame bij gratis gebruikers is er al bijna een jaar, waar is de vlucht geweest?
Idem bij facebook en instagram trouwens.
Maar dat zijn de enige "bronnen" dat ik vind en dat zijn geen officiële bronnen, wat mijn punt was...Je haalt uit je bronnen hetzelfde aan als wat ik zeg, moet ik alsnog een bron geven of is het in orde?
Enkel in status & channels. Is al bijna een jaar wereldwijd uitgerold:Wat reclame betreft, ik heb nog geen enkele reclame op Whatsapp. Hebben jullie in Belgie serieus reclame in Whatsapp? En mensen blijven het gebruiken?
Daar gaat mijn hoop.
business.whatsapp.com