Daniël-Kun
Member
Er is momenteel een officiële EU petitie om alle Europese hoofdsteden te verbinden met hogesnelheidstreinen. Teken dit aub.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Waarom (wel) kan toch wel toegelicht worden als je iemand vraagt een petitie te tekenen?waarom niet?
omdat ik geen treinen pak tussen de hoofdsteden van de Europese landen?waarom niet?
Die vliegtuigen moeten er dan ook gewoon uit. Treinverkeer heeft gewoon een veel kleinere voetafdruk.Europa zou dan betalen ?
Een hoop van die treinen gaan toch nooit kost efficiënt zijn. Beter gericht plaatsen waar het nut heeft dan zomaar voor het prestige hoofdsteden gaan verbinden.
Persoonlijk is het ofwel te dichtbij om de meerprijs van een hoge snelheids trein versus auto waard te zijn, ofwel te ver en dan vlieg je beter .
Enkel voor het werk neem ik ze soms (bv als je van parijs of Amsterdam vliegt sluiten ze direct aan)
Kostenefficiënt voor de reiziger dan: zo heb je die kerel die van Newcastle via Spanje naar Londen vloog omdat het goedkoper was dan met de trein te gaan. Nam wat meer tijd in beslag door de overlay, maar dan kon hij nog een rondritje doen op Menorca.Die vliegtuigen moeten er dan ook gewoon uit. Treinverkeer heeft gewoon een veel kleinere voetafdruk.
Gek dat je spreekt over kostenefficiëntie, ik hoop dat je beseft dat vliegtuigverkeer ook gewoon profiteert van heel wat verborgen staatsteun? Onder meer bij de bouw van die infrastructuur en omdat er nog steeds geen belasting geheven wordt op kerosene?
Newcastle to London on train
Total – £78.50
Newcastle to London via Spain on plane
Newcastle to Menorca flight – £15.99
Menorca to London flight – £10.99
Car hire – £7.50
Sex on the Beach cocktail – £4
Total – £38.48
Die vliegtuigen moeten er dan ook gewoon uit. Treinverkeer heeft gewoon een veel kleinere voetafdruk.
Gek dat je spreekt over kostenefficiëntie, ik hoop dat je beseft dat vliegtuigverkeer ook gewoon profiteert van heel wat verborgen staatsteun? Onder meer bij de bouw van die infrastructuur en omdat er nog steeds geen belasting geheven wordt op kerosene?
Beide hebben extremen.
Maar hogesnelheidstreinen zijn gewoon extreem duur en hebben zeer veel passagiers nodig om rendabel te kunnen zijn.
Vliegtuig is de goedkoopste optie voor verre routes (zeker 1000+km) die niet extreem veel passagiers hebben. Daar gaat belasting op kerosine niets aan veranderen (de elektriciteit van de trein is trouwens ook niet zo zwaar belast. 6% nu in Belgie ?). Zeg je nu echt dat vliegtuigen eruit moeten ook op verre routes van 500km+ ? Dat is dan wel een heel extreem standpunt eerlijk gezegd.
Niemand verplicht je trouwens om het vliegtuig te nemen. Persoonlijk ga ik tot 1500km ook gewoon met de auto wegens flexibiliteit en kost (familie met kinderen vliegen + auto huren ter plaatsen is bijna altijd duurder)
Duurder wanneer je de externe, vernorgen kosten niet inrekent. Het wordt gewoon tijd dat we die wel inrekenen. Als je het puur egoïstisch bekijkt, laten we allemaal deze planeet maar naar de kloten helpen door een extreem inefficiënt transport te behouden en te stimuleren.Kostenefficiënt voor de reiziger dan: zo heb je die kerel die van Newcastle via Spanje naar Londen vloog omdat het goedkoper was dan met de trein te gaan. Nam wat meer tijd in beslag door de overlay, maar dan kon hij nog een rondritje doen op Menorca.