Ervaringen met aannemers

Das erg kut natuurlijk. Je kan het ook nog proberen via Test-aankoop, Online Geschillenbemiddeling van de EU of de Consumentenombudsdienst. Op een of andere manier haal je je slag wel thuis. Als je een rechtsbijstandverzekering hebt, kun je die daar ook voor aanwenden dacht ik.
Via custom Support nu toch een terugbetaling verkregen voor het incorrecte bedrag. Eind goed al goed. :)

Wel alleen voor de montagekosten, niet voor de extra leveringskosten. Maar dat laatste vind ik gewoon correct, want ze moesten wél 2x een levering doen.

Voor wat is die vloerplaat? Als het voor een huis is, vermoed ik dat die toch nog onder de grond komt en zal dat wel zo blijven. Voor een tuinhuis of zo en het dus zichtbaar blijft, zou ik wel vragen om die randen of te zagen.

Wat je ziet, komt gewoon door de plooien van de plastiekfolie aan de bekisting

Voor wat is die vloerplaat? Als het voor een huis is, vermoed ik dat die toch nog onder de grond komt en zal dat wel zo blijven. Voor een tuinhuis of zo en het dus zichtbaar blijft, zou ik wel vragen om die randen of te zagen.

Wat je ziet, komt gewoon door de plooien van de plastiekfolie aan de bekisting
Ja dat het door de plastiek is weet ik maar euh ja.. Ik had het toch rechter verwacht :) Het is voor een huis.

Dat beloofd voor de rest van de bouw, als ge u al zorgen maakt om een niet zo kaarsrechte rand van de vloerplaat die ge nooit meer gaat zien.

Dat beloofd voor de rest van de bouw, als ge u al zorgen maakt om een niet zo kaarsrechte rand van de vloerplaat die ge nooit meer gaat zien.
Zet daar een huis voor. :unsure:

Nee, totaal onnodig om je daar zorgen in te maken natuurlijk, maar als iemand voor het eerst bouwt en niet thuis is daarin, is het niet abnormaal om zoiets te vragen imo.

Ik vraag mij precies af hoe ze dat gegoten hebben. Zo'n randen krijg je toch niet met betonplex? Niet dat het veel uitmaakt, dat verdwijnt onder de grond.

Ik vraag mij precies af hoe ze dat gegoten hebben. Zo'n randen krijg je toch niet met betonplex? Niet dat het veel uitmaakt, dat verdwijnt onder de grond.
Normaal leg je een plastic folie op je ondergrond zodat je beton niet zo snel zijn water kan verliezen, dat is dus gewoon die plooien van die folie die je ziet. Betonplex is imo serieuze overkill om te gaan gebruiken als koffer wanneer je gewoon in de grond stort. Zelfs voor verloren bekisting gebruikt men bijna geen betonplex meer maar eeder speciale vezelplaat omdat betonplex veel te duur geworden is.

Bon, enkele tuinaannemers aangesproken.
Eerste offerte, als ik de kleine lettertjes lees:
- 30% te betalen bij aanvaarding van zijn offerte
- 50% te betalen bij aanvang van de werken
- 20% bij oplevering

?!

Zeg me dan gewoon dat
- ge de werken niet wil doen
- ge niks van buffer hebt om de materialen aan te kopen
- dat ge dus gewoon 80% kunt cashen en dan weglopen zonder iets te doen.
- dat de klanten u wel moeten vertrouwen maar gij de klanten niet.

ik verwoord het wat cru, maar als dat de standaard voorwaarden van uw aannemingen zijn? Amai!

Laatst bewerkt:
Géén idee of dit standaard is, maar bij mijn aannemer voor rolluiken is het véél éénvoudiger (dus géén tuinaannemer hé)

Betalen = NA uitvoeren van de werken (in september)
Worden de werken bijvoorbeeld uitgevoerd op 10 en 20 sept, dan betaal je na 10 sept het deel dat reeds uitgevoerd is en na 20 sept hetgeen dan pas wordt uitgevoerd.

Dus géén werken uitgevoerd? = NIETS betalen.

Zo extreem als @Biljart heb ik het ook nooit gezien. Grootste verbouwfactuur lag rond de 65k en dat was gewoon volledig na oplevering. Voor een factuur van rond de 30k moesten we 20% voorafbetalen, maar wel NA plaatsen van stellingen, dus je weet dan al dat ze er aan gaan beginnen. 80% nog voor er begonnen is, is belachelijk.
Mijn neef doet trouwens ook tuinwerken en dat is ook zonder voorafbetaling.

Ik probeer altijd een logica te hanteren:
- De ramen worden bijvoorbeeld op maat gemaakt voor uw project, daar vind ik het logisch dat je een (relatief groot) voorschot betaalt
- Zaken die enkel standaardmateriaal vereisen zoals metsen, daar beperk je het voorschot best tot het minimum

M.a.w. 80% op voorhand betalen voor een tuinaannemer is bullshit. Tenzij 80% van je factuur bestaat uit heel zeldzame planten waar hij speciaal voor jou moest aangeraken.

M.a.w. 80% op voorhand betalen voor een tuinaannemer is bullshit. Tenzij 80% van je factuur bestaat uit heel zeldzame planten waar hij speciaal voor jou moest aangeraken.

Standaard-afsluiting (bekaert/Heras-draad), doorsnee oprit/terras (resp betonklinkers en keramische tegel), grasmatten en een brievenbus.

Als ik 80% moet betalen op voorhand, gaan er allerlei alarmbellen af eerlijk gezegd.

Standaard-afsluiting (bekaert/Heras-draad), doorsnee oprit/terras (resp betonklinkers en keramische tegel), grasmatten en een brievenbus.

Als ik 80% moet betalen op voorhand, gaan er allerlei alarmbellen af eerlijk gezegd.
Klopt. Je kan ook altijd vragen of hij zijn voorwaarden wil aanpassen. Is vroeger nog gelukt bij ons.

Ik zit even met volgend probleem gerelateerd aan aannemer/architect.

Ik heb een gashaard laten plaatsen in mijn living met een bekasting rond.
De bekasting komt over de haard heen waardoor je het metalen profiel rond die haard niet ziet. Voor mij geen probleem want dat komt zoiezo met die haard mee.
Nu werd in de offertes ook een optie gegeven om een metalen profiel te bestellen om onder aan de kast te plaatsen zodat je over de hele lengte (niet enkel de haard dus) een zwarte metalen lat zou zien zitten.
De aannemer van de haard heeft die offerte gezonden naar onze binnenhuisarchitect en die heeft dat doorgezonden naar ons.
We zijn eens over die offertes gegaan en die lat is even ter plaatse gekomen als iets dat esthetisch mooi zou zijn ter afwerking van de kast.
De afmetingen stonden ook in die offerte maar daar heb ik geen aandacht aan geschonken want we werken met een binnenhuisarchitect en ik ga er van uit dat ik me daar niet mee bezig moet houden.
Toen we de offerte zijn gaan tekenen bij de aannemer haard is dat ook nog even ter sprake gekomen, en hebben we daar hetzelfde verhaal uit verstaan. Het zou een esthetisch mooie afwerking zijn. Nu heeft die persoon ook de plannen van onze binnenhuisarchitect ontvangen dus moest die eigenlijk weten dat die kast over die haard heen zou komen en er niet op.

We ontvingen een metal profiel, niet over de gehele lengte van de kast maar wel de lengte van de kast min de lengte van de haard.
Die ging er dus van uit dat die kast even ver als de haard stond en dat we eigenlijk in het verlengde van de haard een profiel willen.

Ik zit hier nu met een profiel waar ik 1439€ ex voor betaald heb en dat ik niet kan gebruiken. We zijn dat pas achteraf te weten gekomen dat die lengte niet ok is en ik heb die aannemer haard dan ook al volledig betaald.
De binnenhuisarchitect is nog niet volledig betaald. Die heeft een tussentijdse factuur gezonden die ik nog niet heb willen betalen tot ik duidelijkheid heb over hoe dit zal afgehandeld worden. Ondertussen heb ik daarvoor al 2 rappels gekregen en een mail met dat dat debacle met dat profiel geen reden is om zijn factuur niet te betalen en dat er kosten zullen volgen.

Ik vraag me nu af of ik een poot heb om op te staan want even 1439€ weggooien is iets waar ik niet om sta te springen.
Iemand een idee wat best te doen in zo'n situatie?

Keuken gekocht bij de keukenbouwers

keuken volledig moeten betalen 5dagen voor de plaatsing.

ik was hier niet met akkoord, omdat er op de offerte stond “betaling bij levering.”
+ ik had ik liever 1000€ achtergehouden voor te betalen bij de oplevering.

Maar de kleine lettertjes op de offerte bleek dat ik ongelijkheid had. En toch alles betaald.

1 maand later nog steeds geen blad, afwasmachine en dampkap.

wa een smeerlappen.

Keuken gekocht bij de keukenbouwers

keuken volledig moeten betalen 5dagen voor de plaatsing.

ik was hier niet met akkoord, omdat er op de offerte stond “betaling bij levering.”
+ ik had ik liever 1000€ achtergehouden voor te betalen bij de oplevering.

Maar de kleine lettertjes op de offerte bleek dat ik ongelijkheid had. En toch alles betaald.

1 maand later nog steeds geen blad, afwasmachine en dampkap.

wa een smeerlappen.
Wanneer heb je die factuur gekregen? Normaal heb je minimum 14 dagen betalingstermijn hé.
Volledig bedrag betalen voordat alles in orde is ga ik nooit doen, dan mogen ze hun brol terug komen halen.

Wanneer heb je die factuur gekregen? Normaal heb je minimum 14 dagen betalingstermijn hé.
Volledig bedrag betalen voordat alles in orde is ga ik nooit doen, dan mogen ze hun brol terug komen halen.

geen factuur gekregen.
Ze belde me dat de keuken anders niet geleverd ging worden.
En verwezen gewoon naar de kleine lettertjes.
Ze begrepen mijn gedachte gang maar beloofde dat ze hun beloftes ging nakomen…

ondertussen ook niemand meer gehoord, sinds de plaatsing van de keuken
Na zelf contact op te nemen, weten ze niet wanneer ze komen. (Voor de vaatwas en damkap) Want de techniekers zijn allemaal ingeplant.

de steen komt van een ander bedrijf (wel door keukenbouwers gekozen) deze zijn ze wel al komen opmeten maar wss is de plaatsing pas beging augustus wegens bouwverlof. Hier heb ik geen problemen mee.

wel dat ze niet eens contact opnemen voor alles goed op te volgens, zoals ze deden voor hun geld te krijgen

Vriendin van me kocht 2 jaar terug nieuwbouw appartement aan de Kust.
Dat wordt eind volgende week opgeleverd.
Grote betrouwbare bouwer, zo lijkt het.
Ze vraagt zich af of het de moeite waard is een expert mee te nemen bij die oplevering. Toch snel 400€ ex btw
De moeite waard? Toegevoegde waarde?

Ondertussen kent ze het lastenboek zelf ook en kan ze zelf ook eea verifieren.
Bouwkundig mag je toch aannemen dat alles op orde is.
Er werd al wel gevraagd de laatste schijf voor die voorlopige oplevering te betalen.

Terug
Bovenaan