Erfenis door middel van schenking

Hoezo? Zowel ik als mijn vriendin hebben een redelijk bedrag gekregen voor de aankoop van ons huis. De bank heeft daar geen enkele vraag over gesteld.
Als uw ouders binnen het jaar na die schenking het loodje leggen komen ze misschien wel eens aankloppen.

Je hebt dat geld natuurlijk - in principe - ook niet cash kunnen geven bij de aankoop van je huis
 
Hoezo? Zowel ik als mijn vriendin hebben een redelijk bedrag gekregen voor de aankoop van ons huis. De bank heeft daar geen enkele vraag over gesteld.
Cash? Grote sommen cash zijn vandaag de dag sowieso verdacht en worden met grote argwaan bekeken door het risico op witwassen.

Ik heb zelf ook al bankgiften ontvangen zonder vragen van de bank, dat kan.
 
Ik stel mij nu wel serieuze vragen hoe je 300k in cash schenkingen in eerste plaats geeft, en in de tweede plaats ontvangt.
Ergens moet daar toch een alarmbel afgegaan zijn? 300k was je niet zomaar even wit.

Dar is geen witwasserij hé. Die gelden zijn belast geweest. Het is gewoon een kwestie van verstandige successieplanning te doen. De typische salamischenking is daar een voorbeeld van.

Zoals @ThomasMore zegt banket de fiscus op de onwetendheid van de burger om bij overlijden langs de kassa te passeren. Letterlijk een uurtje samenzitten met een successieplanner en daarna enkele uurtjes papierwerk kan je tienduizenden euro's belasting perfect legaal besparen
 
Dar is geen witwasserij hé. Die gelden zijn belast geweest. Het is gewoon een kwestie van verstandige successieplanning te doen. De typische salamischenking is daar een voorbeeld van.

Zoals @ThomasMore zegt banket de fiscus op de onwetendheid van de burger om bij overlijden langs de kassa te passeren. Letterlijk een uurtje samenzitten met een successieplanner en daarna enkele uurtjes papierwerk kan je tienduizenden euro's belasting perfect legaal besparen

Jij kan niet aantonen wat de oorsprong van dat geld is, dus ja strikt genomen is dat inderdaad wit geld. Maar cash geld zonder oorsprong is waarvan jij de oorsprong maskeert is witwassen.
Maar als jij grote bedragen of zeer recurrente bedragen in cash gaat storten dan gaat daar vragen over komen.

Je kan u ook al die moeite besparen en gewoon een storting doen. 10x makkelijker, maar dat is traceerbaar.
Wat ik begrijp is dat heel de deze constructie bedoeld is om ontraceerbaar te zijn en het ook is. Er is 300k van die vrouw haar rekening verdwenen, en er is geen enkel spoor enkel vermoedens naar waar het naartoe is.
Enkele duizenden euro’s daar geraak je nog wel links en rechts vanaf, maar zulke grote bedragen dat vergt toch al wat meer dan is de Colruyt betalen en eens gaan tanken.
 
Enkele duizenden euro’s daar geraak je nog wel links en rechts vanaf, maar zulke grote bedragen dat vergt toch al wat meer dan is de Colruyt betalen en eens gaan tanken.
2e keer dat je dit vraagt/zegt en is hier al beantwoordt:
Ging om 8 kinderen en kleinkinderen die in totaal over een periode van vier jaar die 300.000 hebben gekregen. Dat is dan 9.375 per hoofd per jaar. Met zo'n bedragen gaan de alarmbellen bij de bank nog niet af denk ik.
Ervan uitgaande dat iedereen evenveel kreeg, is dat om en bij de 150 euro per persoon per week. Dat is eigenlijk gewoon de bomma die 5 jaar lang elke week de kleinkinderen betaalt voor hun kommiesjes te doen.

We weten natuurlijk niet exact hoe de vork in de steel zit, maar als het evenredig (zowel over tijd als personen) verspreid is, is het niet zo moeilijk om dit bedrag cash uit te geven.
Zelfs als het niet zo is (sinds het artikel ook spreekt van 10~20k per keer) is dit nog steeds geen probleem als de ontvangers het ook gespreid uitgeven of storten.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Ik snap niet echt waarom we in dit land een systeem hebben van erfbelasting waarbij men meer betaalt als men niet thuis is in de wetgeving of als iemand overwacht overlijdt voor er aan enige successieplanning is gedaan.

Het is wel in lijn met hoe de personenbelasting werkt natuurlijk, maar ik blijf het apart vinden hoe iedereen zoiets kennelijk normaal vindt.
 
Terug
Bovenaan