Energieleveranciers

Ben bezig aan een simulator thuis om mijn exports van fluvius, mijn p1 meters en mijn sma-exports in kaart te brengen om te zien hoe vaak ik een batterij kan laden, en hoeveel profijt ik me doe.

In april had ik ondanks 470kWh zonneopbrengst een netto voordeel op de batterij van 13,68 euro... (129kWh heb ik in batterij kunnen stockeren, al de surplus dat ik niet meer kwijt kon heb ik aan het geschat injectietarief van april verwerkt) Dan wordt het idd een hééél lange terugverdientijd.

Misschien toch beter eerst opteren om voor het bedrag van de thuisbatterij een aantal extra panelen op de 2de omvormer te gooien in een O/W setup.

Zonder batterij maar met PV heb ik nu 110-150kwh/maand. pak 2500 per jaar. Aan 20 cent per kwh, is dat 500 euro. In de veronderstelling dat je je verbruik naar 0 kunt doen en dus niks meer afneemt, batterij 10k kost. 20 jaar terugverdientijd. Lijkt me slechte deal.

In de winter ga je nog altijd van net moeten halen, een batterij hebben die misschien 1 of 2 weken gewoon leeg is of misschien 10% vult en onmiddellijk terug leeg (goed voor de batterij...). Dus best case terugverdientijd 30-40y. Yoo.

Als je dan nog rekent dat je injectie geld opbrengt en je eigenlijk moet rekenen met de delta tussen injectie en afname als opportuniteitskost, dan is de terugverdientijd al 50 of 60y. Ik injecteer aan 11 cent, ik neem af aan 20 cent of zo. Dat is al 40y terugverdien in het beste theoretische scenario...

Zonder batterij maar met PV heb ik nu 110-150kwh/maand. pak 2500 per jaar. Aan 20 cent per kwh, is dat 500 euro. In de veronderstelling dat je je verbruik naar 0 kunt doen en dus niks meer afneemt, batterij 10k kost. 20 jaar terugverdientijd. Lijkt me slechte deal.

In de winter ga je nog altijd van net moeten halen, een batterij hebben die misschien 1 of 2 weken gewoon leeg is of misschien 10% vult en onmiddellijk terug leeg (goed voor de batterij...). Dus best case terugverdientijd 30-40y. Yoo.

Als je dan nog rekent dat je injectie geld opbrengt en je eigenlijk moet rekenen met de delta tussen injectie en afname als opportuniteitskost, dan is de terugverdientijd al 50 of 60y. Ik injecteer aan 11 cent, ik neem af aan 20 cent of zo. Dat is al 40y terugverdien in het beste theoretische scenario...
Ik weet niet hoe groot die batterij is die jij in gedachten hebt maar er zijn wel al meer betaalbare thuis batterijen op de markt.
https://etronixcenter.com/nl/817334...ff-grid-energieopslag-voor-zonnesystemen.html

Wij hebben in maart 2023 onze installatie (zonnepanelen + batterij) in gebruik genomen.

12 panelen Trina Solar Vertex S 390Wp, totaal 4740Wp, Oost-West opstelling.
Growatt MOD 6000TL3-XH hybride driefasige omvormer
Growatt batterijsysteem ARK2,5H: Totaal 7,68kWh

Mijn doel was het nachtverbruik te kunnen overbruggen met de batterij, wat vanaf april wel lijkt te lukken.

Vorige maand te horen gekregen dat we recht hebben op sociaal tarief, wat de terugverdientijd wel uitermate langer zal maken, maar ja.

Wij hebben in maart 2023 onze installatie (zonnepanelen + batterij) in gebruik genomen.

12 panelen Trina Solar Vertex S 390Wp, totaal 4740Wp, Oost-West opstelling.
Growatt MOD 6000TL3-XH hybride driefasige omvormer
Growatt batterijsysteem ARK2,5H: Totaal 7,68kWh

Mijn doel was het nachtverbruik te kunnen overbruggen met de batterij, wat vanaf april wel lijkt te lukken.

Vorige maand te horen gekregen dat we recht hebben op sociaal tarief, wat de terugverdientijd wel uitermate langer zal maken, maar ja.
Vorig jaar ook van begin Maart -> begin November kunnen overbruggen met mijn batterij.
Verschil injectie en inkoop op sociaal tarief is tegenwoordig ook al 15/20 cent hoor.

Pff eindelijk bevestiging gekregen van de fod dat ik recht heb op dat basispakket van november en december. Nu nog daadwerkelijk dat geld ontvangen. En dan begint het spelletje voor die periodes dit jaar opnieuw...
Nu pas bevestiging gekregen bij Luminus dat ik recht heb op dat basispakket gas van 2022. Nu nog wachten totdat het effectief op mijn rekening staat gezien ik er geen klant meer ben.

Is het eigenlijk ondertussen al de moeite terug te switchen tussen leveranciers voor promo’s?

Ik heb engie direct variabelvoor gas en eletriek en elke keer ik keek de voorbije maanden scheelde hem dat op jaarbasis Max 20 euro.

Pre Corona was dat snel 200- 400 euro als je jaarlijks wisselde

Afrekening van Luminus gehad voor de Optifix van maart 2022.
Maar die lijkt fout opgesteld. Iemand anders die ook eens bij hem kan kijken?

Prijs op de factuur: 10,5 c
qexCgko.png

10,05c op het contract met nog de 21% btw. Op het portaal stond iets van 8,8c met 6% btw.
lq5XyOH.png

Is het eigenlijk ondertussen al de moeite terug te switchen tussen leveranciers voor promo’s?

Ik heb engie direct variabelvoor gas en eletriek en elke keer ik keek de voorbije maanden scheelde hem dat op jaarbasis Max 20 euro.

Pre Corona was dat snel 200- 400 euro als je jaarlijks wisselde

Best voor jouw specifieke situatie om dat te simuleren op VREG (de V-test) en mijnenergie.be

De laatste maanden zie ik terug iets grotere promo's (maar de grotere bedragen zijn vooral voor de duurdere contracten), in mijn geval zijn die onvoldoende om de meerprijs t.o.v. mijn huidige Engie Direct contracten te compenseren.

Leveranciers zoals Mega laat ik sowieso buiten beschouwing, geen zin in gedoe met bijna-failliete leveranciers die hun zaken niet op orde hebben om in het beste geval een paar tientallen €'s per jaar uit te sparen...

Afrekening van Luminus gehad voor de Optifix van maart 2022.
Maar die lijkt fout opgesteld. Iemand anders die ook eens bij hem kan kijken?

Prijs op de factuur: 10,5 c
qexCgko.png

10,05c op het contract met nog de 21% btw. Op het portaal stond iets van 8,8c met 6% btw.
lq5XyOH.png
Ik heb dit op m'n factuur staan voor gas: Optifix | 6% | 7.786,61 kWh | 0,0830190 €/kWh | 646,44 €

Ik heb een soortgelijk contract maar dan voor april, en daar staat overal 6% Btw op.
Dit is duidelijk een foutje.

Ik zal vanaf 1 juni ook eens een nieuw contract regelen voor ons moeder te starten vanaf 1 juli voor elektriciteit
(want ze zit dus ook in deze groep)
Ze weigert halsstarrig elk variabel contract. Maar goed, wat raden jullie dan aan? Easy Fixed vast? Optifix 2 jaar vast?

Ze verbruikt als alleenstaande vrij weinig elektriciteit.

In de Luminus app kan ik manueel de meterstand (gas) ingeven. Is er geen manier dat dit automatisch ingelezen wordt?
Bij engie werd elke dag mijn gas- en elektriciteitsverbruik automatisch ingelezen. (Digitale meter)

Moet ik Luminus ergens toegang geven via Fluvius of?

In de Luminus app kan ik manueel de meterstand (gas) ingeven. Is er geen manier dat dit automatisch ingelezen wordt?
Bij engie werd elke dag mijn gas- en elektriciteitsverbruik automatisch ingelezen. (Digitale meter)

Moet ik Luminus ergens toegang geven via Fluvius of?
Maandelijkse facturatie aantikken. Maar dan krijg je ook een maandelijkse exacte factuur. Je stelt dat je een digitale meter hebt.

Anders leest men die gegevens 3 maandelijks of op een ander timeframe in aangezien uw afrekening gebaseerd is op het slp profiel en niet op de maandelijkse waarden. Dus ook geen meerwaarde voor de energieleverancier om dat nog korter op te volgen.

Die instelling staat in uw luminus platform ergens.

Wil je de waarden van korter opvolgen, daarvoor dient dan dat fluvius portaal. Of een eigen toestel om die gegevens terug te melden.

'tzal wel een foutje zijn. Heb een mail gestuurd en hoop dat ze het snel corrigeren.

Klantendienst heeft me terug gebeld.
Volgens haar zat ik op een contract van 14c in het systeem. Nog iets helemaal anders :laugh: (had vorig jaar Optifix afgesloten maar ze hebben dat actief gezet als een comfy, heeft lang geduurd om recht te trekken).

Ze heeft een case aangemaakt voor haar collega. Gaat over iets van een 150eur. Ben benieuwd hoe lang het gaat duren.

december afrekening gekregen bij Engie van 877€ terug te krijgen. Nu gisteren een “annulatiefactuur” van 877€ te betalen?
Na 40 min bellen met veel moeite binnengeraakt bij Engie en zei de juffrouw dat het een foute afrekening was en dat daarom de “Annulatiefactuur” gestuurd was.
Op mijn vraag wat de fout was kon ze geen antwoord geven want de Annulatiefactuur is net dezelfde als de afrekeningsfactuur.
Dan waren het mijn zonnepanelen en daarna was het mijn injectiecontract.
Lang verhaal kort ze wist zelf niet hoe of wat.
Zijn er nog mensen wat zo een Annulatiefactuur gekregen hebben?

Ik heb net mijn eindafrekening ontvangen van Luminus voor elektriciteit, maar zie geen injectievergoeding staan voor de maand april aangezien de zonnepanelen toen geplaatst werden. Nochtans maakt mijn optifix contract van juni vorig jaar melding van een injectievergoeding en ik dacht dat dit automatisch verrekend ging worden?

Ik heb net mijn eindafrekening ontvangen van Luminus voor elektriciteit, maar zie geen injectievergoeding staan voor de maand april aangezien de zonnepanelen toen geplaatst werden. Nochtans maakt mijn optifix contract van juni vorig jaar melding van een injectievergoeding en ik dacht dat dit automatisch verrekend ging worden?
Vanaf datum aanmelding bij fluvius

december afrekening gekregen bij Engie van 877€ terug te krijgen. Nu gisteren een “annulatiefactuur” van 877€ te betalen?
Na 40 min bellen met veel moeite binnengeraakt bij Engie en zei de juffrouw dat het een foute afrekening was en dat daarom de “Annulatiefactuur” gestuurd was.
Op mijn vraag wat de fout was kon ze geen antwoord geven want de Annulatiefactuur is net dezelfde als de afrekeningsfactuur.
Dan waren het mijn zonnepanelen en daarna was het mijn injectiecontract.
Lang verhaal kort ze wist zelf niet hoe of wat.
Zijn er nog mensen wat zo een Annulatiefactuur gekregen hebben?
Een annulatiefactuur annuleert de oorspronkelijke factuur. Er zal binnenkort een nieuwe factuur volgen. Dan kan je gaan nakijken wat er precies verandert is

Terug
Bovenaan