cege
Well-known member
Ben bezig aan een simulator thuis om mijn exports van fluvius, mijn p1 meters en mijn sma-exports in kaart te brengen om te zien hoe vaak ik een batterij kan laden, en hoeveel profijt ik me doe.
In april had ik ondanks 470kWh zonneopbrengst een netto voordeel op de batterij van 13,68 euro... (129kWh heb ik in batterij kunnen stockeren, al de surplus dat ik niet meer kwijt kon heb ik aan het geschat injectietarief van april verwerkt) Dan wordt het idd een hééél lange terugverdientijd.
Misschien toch beter eerst opteren om voor het bedrag van de thuisbatterij een aantal extra panelen op de 2de omvormer te gooien in een O/W setup.
Zonder batterij maar met PV heb ik nu 110-150kwh/maand. pak 2500 per jaar. Aan 20 cent per kwh, is dat 500 euro. In de veronderstelling dat je je verbruik naar 0 kunt doen en dus niks meer afneemt, batterij 10k kost. 20 jaar terugverdientijd. Lijkt me slechte deal.
In de winter ga je nog altijd van net moeten halen, een batterij hebben die misschien 1 of 2 weken gewoon leeg is of misschien 10% vult en onmiddellijk terug leeg (goed voor de batterij...). Dus best case terugverdientijd 30-40y. Yoo.
Als je dan nog rekent dat je injectie geld opbrengt en je eigenlijk moet rekenen met de delta tussen injectie en afname als opportuniteitskost, dan is de terugverdientijd al 50 of 60y. Ik injecteer aan 11 cent, ik neem af aan 20 cent of zo. Dat is al 40y terugverdien in het beste theoretische scenario...
(had vorig jaar Optifix afgesloten maar ze hebben dat actief gezet als een comfy, heeft lang geduurd om recht te trekken).