Energieleveranciers

Wat zijn de voorwaarden? (Betalend artikel op HLN is het enige wat ik terug vind?)
Nog onzeker, vermoed ik.
Op basis van het artikel is het voorlopig precies nu nog redelijk ruim: "“De korting is voor iedereen die beschikt over een digitale meter, een klein verbruik heeft, géén zonnepanelen heeft én die er gedomicilieerd is”, legt Demir uit."

Ik snap de maatregel wel niet.
"De regering verwijst naar de veelbesproken studie van de UGent over de impact van het capaciteitstarief. Die toonde aan dat zeer kleine verbruikers (tot 900 kWh per jaar) hun factuur op jaarbasis met 20 tot 100 euro zien toenemen."
Factuur stijgt op jaarbasis 20€ tot 100€ en dan gaan ze 250€ als tegemoetkoming geven. Ok dan...

Budget neutral :cautious:

Lijkt mij grotendeels symboolpolitiek. Omdat haar klacht niet is geslaagd. Onder de noemer, dan heeft ze toch iets gedaan, ook al kreeg ze ongelijk.

Vooral omdat je iets moet kopen om het te krijgen. Dus echt een besparing is het nu ook weer niet. Dat is gewoon ecocheque 2 maar met een andere naam voor een beperkter publiek.

@Mulan
Slim bekeken: je moet hem zelf aanvragen èn ze communiceren het bijna een jaar op voorhand waardoor het al lang weer vergeten is eer je hem aan kan vragen.
Zal geen gigantisch groot gat in de begroting slaan, zo te lezen...

Slim bekeken: je moet hem zelf aanvragen èn ze communiceren het bijna een jaar op voorhand waardoor het al lang weer vergeten is eer je hem aan kan vragen.
Zal geen gigantisch groot gat in de begroting slaan, zo te lezen...
Wat slim bekeken?
Elke € die zo buiten gaat is weer onnodig.

Met zo'n laag verbruik heb je toch geen steun/compensatie nodig hè.

Also in de gazet binnenkort.

Ik verbruik 1000kWh per jaar en grijp naast de maatregelen. Een schande. We gaan allen failliet!

Also in de gazet binnenkort.

Ik verbruik 1000kWh per jaar en grijp naast de maatregelen. Een schande. We gaan allen failliet!

Mja, daar sta ik al lang niet meer van versteld.

De mentaliteit om te zeggen van ik los het zelf wel op lijkt uit onze maatschappij gekneed/... te zijn. Onder de noemer van klagers worden gehoord mensen die hun schouders ophalen en zelf een oplossing zoeken die krijgen nooit iets. Dus aangezien mensen geen lompe wezens zijn graviteren die dan ook eerder richting klagen... aangezien ze zo mogelijks nog iets uit de brand slepen.

Een ander betaalt dat toch, en de belastingen zijn toch al zo hoog dus verdienen we dat ook - rhetoriek.

Ik heb een 2e teller thuis waarmee we momenteel slechts 600kwh verbruiken.
Zou echt zot zijn moesten wij nu 250 euro krijgen.

Vraag me echt af hoe ze dat gaan bekijken. Ik heb dus thuis 2 tellers op privé laten aansluiten. Op 1 teller hangen zonnepanelen.

Bij energie.be : stroom 25,31 ( dag en nacht het zelfde) incl btw

Gas : 11.57 / kw incl btw
Tegenover welke index waarde geldt deze prijs? Kans is groot dat dit de prijs is aan de indexwaarde van Q42022, en dus totaal niet overeenkomt met de huidige prijs; die op energie.be geadverteerd staat als 7,66 momenteel.
Ik heb dus thuis 2 tellers op privé laten aansluiten. Op 1 teller hangen zonnepanelen.
Waarom heb je dat zo gedaan als ik vragen mag? Is er een speciale reden om twee aansuitingen te hebben? Of heb je 1 aansluiting met twee tellers?

Dat je met Optifix nog altijd 23% meer betaalt na die prijsstijging? :)
Het is echt zo, de prijs na die prijsstijging voor variabelen is nu nog altijd 6,6 cent.

Ik hou de markt in de gaten en wissel als het onzeker wordt.
6,6 cent? Ik zie overal 7,x staan (voor de variabele tarieven die maandelijks geupdate worden)? Welke prijs heb jij dan?
Een promo op mijn energie?

6,6 cent? Ik zie overal 7,x staan (voor de variabele tarieven die maandelijks geupdate worden)? Welke prijs heb jij dan?
Een promo op mijn energie?
Als je de huidige TTF spotprijs van maart (voorlopig, bvb vanop https://my.elexys.be/MarketInformation/SpotTtf.aspx) invult in de formule van Luminus Basic (0,1*TTF DAHW + 1,16 dacht ik dat het was) kom je op zoiets uit. Klopt natuurlijk niet volledig, maar komt aardig in de buurt van wat het gaat zijn. Pakt een cent ofzo marge en je zit op 6,6.

Als je de huidige TTF spotprijs van maart (voorlopig, bvb vanop https://my.elexys.be/MarketInformation/SpotTtf.aspx) invult in de formule van Luminus Basic (0,1*TTF DAHW + 1,16 dacht ik dat het was) kom je op zoiets uit. Klopt natuurlijk niet volledig, maar komt aardig in de buurt van wat het gaat zijn. Pakt een cent ofzo marge en je zit op 6,6.
Ah ok. De prijs van april aldus (voorlopig). Ja dat klopt wel +-

Misschien ipv Optifix te wijzigen naar de nieuwe Optifix moet ik toch eens nadenken / overwegen of ik tegen april niet opnieuw een variabel tarief ga nemen.

Ah ok. De prijs van april aldus (voorlopig). Ja dat klopt wel +-
Wut? Nee? De voorlopige april prijs staat er niet eens bij op de elexys website.
Basic is in principe driemaandelijks geïndexeerd, en dat over de lopende periode. Je weet pas hoeveel het allemaal kost eens het kwartaal voorbij is (of, hoop ik, eens ze eens een maandelijkse afrekening sturen).

Wut? Nee? De voorlopige april prijs staat er niet eens bij op de elexys website.
Basic is in principe driemaandelijks geïndexeerd, en dat over de lopende periode. Je weet pas hoeveel het allemaal kost eens het kwartaal voorbij is (of, hoop ik, eens ze eens een maandelijkse afrekening sturen).
Hoezo? Als je vandaag intekent op een variabel tarief dan krijg je dit toch nooit aan 6,6 cent maar aan die 7,x die ik nu zie staan?

Met wat 'vandaag' geweten is gaat de prijs na 1 april toch +- die 6.6 cent zijn?
Vandaar dat ik zeg voorlopig want tegen dat het 1 april is kan dit alweer anders zijn.

Wat mis ik in mijn redenatie hier? De prijs die je ziet bij de energieleveranciers is toch altijd met vertraging .. ?

Laatst bewerkt:
Hoezo? Als je vandaag intekent op een variabel tarief dan krijg je dit toch nooit aan 6,6 cent maar aan die 7,x die ik nu zie staan?

Met wat 'vandaag' geweten is gaat de prijs na 1 april toch +- die 6.6 cent zijn?
Vandaar dat ik zeg voorlopig want tegen dat het 1 april is kan dit alweer anders zijn.

Wat mis ik in mijn redenatie hier? De prijs die je ziet bij de energieleveranciers is toch altijd met vertraging .. ?
De prijs die je ziet voor Luminus Basic is de prijs berekend tegen de indexwaarde van Q42022. De prijs die je voor het eerste kwartaal betaalt, hangt af van de indexwaarde tijdens dat eerste kwartaal.
De tarieffiches lopen inderdaad achter, maar je afrekening klopt wel.
Natuurlijk zijn er allerlei exotische andere indexaties die bvb wel doen wat jij zegt, maar voor zover ik weet, is dat bij Basic niet het geval.

De prijs die je ziet voor Luminus Basic is de prijs berekend tegen de indexwaarde van Q42022. De prijs die je voor het eerste kwartaal betaalt, hangt af van de indexwaarde tijdens dat eerste kwartaal.
De tarieffiches lopen inderdaad achter, maar je afrekening klopt wel.
Natuurlijk zijn er allerlei exotische andere indexaties die bvb wel doen wat jij zegt, maar voor zover ik weet, is dat bij Basic niet het geval.
Ah ik heb weer iets nieuws geleerd, we leren nog elke dag weer bij. Thanks.

Dat is wel het voordeel als je het een beetje volgt, .. dan maak je wel fouten, maar leer je nog bij. :tongue:
(Tov Jan modaal van de straat)

Nu goed dan doe ik nu tov variabel lichtjes verlies .. met Optifix vast. (en loopt dit op jaarbasis dan wel op)

Even de simulatie gedaan
Optifix = 70.2€ / maand (fixed)
Basic = 62.9€ / maand (schatting)

Nu ja ik verbruik niet zo erg veel gas (8000 Kwh ruw geschat, 2000 Kwh minder verbruik dan voor de crisis).

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan