Energieleveranciers

Gewoon screenshot nemen van die tekst in de app. Dan heb je iets om het aan te vechten als ze het niet pro rata voor je berekenen.
@Gassy : Waar vind je die prijsinformatie juist in de app?
Naar “Contracten” gaan, dan bij “Je energiecontracten” bij gas op “Meer info” klikken. Dan heb je “Prijsinformatie” staan (met “i” in blauwe bol). Dat aanklikken.

Naar “Contracten” gaan, dan bij “Je energiecontracten” bij gas op “Meer info” klikken. Dan heb je “Prijsinformatie” staan (met “i” in blauwe bol). Dat aanklikken.
Thanks! Gevonden en screenshots genomen voor het geval ik ze nodig moest hebben in de toekomst.

Daar zou ik nu niet voor gebeld hebben. Iets met geen slapende honden wakker maken. Verschillende mensen hier hebben bevestigd dat het pro rata berekend wordt. Grote kans dat dit nu intern onderzocht gaat worden en we binnenkort wel de volledige jaarlijke vergoeding aan ons been hebben elke keer...

Dus ik mag als klant niet bellen om duidelijkheid te krijgen over mijn eigen financiën? :shutup:

Ter info: het gaat hier over een wissel van optifix februari naar maart. De contracten van optifix deze zomer hadden andere voorwaarden, daar spreekt men over 1 jaar klant zijn bij luminus ipv 1 jaar een contract hebben. Dat verklaart misschien de verschillende informatie die overal gedeeld wordt.

Laatst bewerkt:
Dus als ik 6 maanden deze prijs krijg (inclusief de zomer daar dan altijd de verbruiken laag zijn) scheelt me dat 330 €

Dat is toch zeker een flinke hap nee?

Lijkt me bijna paniek switching naar een vast bedrag...
Da's de keuze die elk voor zich moet maken natuurlijk. 🤷🏼

Switchen van contract doe ik steeds via de website. Heb ook de indruk dat de app soms wat achterloopt.
Net even nagekeken en het contract op myluminus website is wel degelijk maart 2023. In de app inderdaad februari 2023.

Ik quote mezelf even.

Nieuwe situatie:

Afname (enkelvoudige teller)

Optifix Mrt 22
29,52 cent per kwh

VS

Optifix Mrt 23
25,38 cent per kwh

Injectie (enkelvoudige teller)
Berekend met Belpex van Feb '23

Optifix Mrt 22
0,1007 x 143,51 - 1,0500
13,40 cent per kwh

VS

Optifix Mrt 23
0,0660 x 143,51 - 1,0500
8,42 cent per kwh

Een verschil van 4,98 cent per kWh voor injectie (in voordeel van Optifix Mrt 22) vs 4,14 cent per kWh voor afname (in voordeel van Optifix Mrt 23).
Gezien wij meer injecteren dan afnemen nog steeds de moeite om te blijven zitten bij Optifix Mrt 22 dus (tenzij de Belpex naar de zomer toe nog fameus ineen zou stuiken, aangezien de injectie nu nog op een laag pitje staat).
Had het hier ook net berekend, wij gaan ook meer injecteren dan afnemen, dus voorlopig niet interessant.
Misschien dat ik wel overschakel voor gas dan. Scheelt ondertussen toch 100 euro per jaar.

Hey,

Zie hier iedereen op Optifix springen.
Als ik de berekening doe van Basic kom ik bijna 55€ goedkoper uit. Dit omdat het geen vast gegeven is of waarom kijkt iedereen liever naar Optifix?

EDIT: en dat is 55€ per maand verschil eh niet op het einde van de rit.

Mvg

55eur per maand lijkt mij wel heel veel?
Basic staat momenteel duurder met 11,24c (7,13c jaarverwachting)

Dus de jaarverwachting is 1c verschil. Op een verbruik van 17k is dat 14eur per maand?

EDIT: ah het zal wel over elektriciteit gaan in zijn voorbeeld. In ieder geval is gas optifix een no-brainer.

Iemand met zonnepanelen die die Comfy Shine overweegt? Lijkt mij nog net iets interessanter dan Optifix?
Ik ga voor gas alvast wel switchen naar Optifix maart 2023. Voor elektriciteit niet, want die injectieformule zorgt ervoor dat ik duurder uitkom.

De vaste vergoeding is een jaarlijkse forfaitaire vergoeding per gasaansluiting die alle vaste operationele kosten van Luminus dekt. Indien het contract vroegtijdig beëindigd wordt bij Luminus (= in het eerste jaar na de start van levering), is de klant de jaarlijkse vaste vergoeding verschuldigd per gasaansluiting. Na het eerste jaar na de start van levering wordt de vaste vergoeding enkela angerekend in verhouding tot de werkelijke verdere duur van onafgebroken levering door Luminus voor gas. De vaste vergoeding wordt aangerekend op de afrekenings- of slotfactuur.

Dat zie ik staan op Luminusapp en contract.
Ik kan dat ook beoordelen van Optifix naar optifix niet echt beëindigen is van mijn contact bij Luminus en dat op de eindfactuur na 1j dit 1j optifix is.

Dus ik mag als klant niet bellen om duidelijkheid te krijgen over mijn eigen financiën? :shutup:

Ter info: het gaat hier over een wissel van optifix februari naar maart. De contracten van optifix deze zomer hadden andere voorwaarden, daar spreekt men over 1 jaar klant zijn bij luminus ipv 1 jaar een contract hebben. Dat verklaart misschien de verschillende informatie die overal gedeeld wordt.
Tuurlijk wel, maar je had enkel je vraag kunnen stellen zonder te zeggen dat andere klanten hebben gemerkt dat het pro rata wordt toegepast. Dan had je antwoord gehad op je vraag zonder slapende honden wakker te maken.

De geafficheerde injectietarieven zijn wel gehalveerd tussen de tariefkaart van februari en maart. Of zijn die van het februari contract, door de toepassing van de formule, ondertussen ook zo laag? Is me niet helemaal duidelijk...

Zelfde vraag hier, want dat maakt wel een serieus verschil.

Injectie wordt gerekend aan de hand van de formule in de kleine letters op de tarieffiche en is op de basis van de Belpex index.
Dus als de Belplex wijzigt, wijzigt ook de injectieprijs.
Maar soms veranderd Luminus ook de formule en daar moet je goed mee oppassen. De injectie formule voor contracten uit 2022 is veel gunstiger dan de injectie formule nu, dus let op en reken de formules eens uit met de Belpex parameter van de huidige maand.

Luminus had vorig jaar een goed injectie tarief. Dit jaar niet meer...
Engie Direct is een van de tarieven met de kleinste delta tussen afname en injectie dus ik ben naar daar geswitched.
Belpex is idd gehalveerd

Ik heb gebeld met de klantendienst van Luminus in verband met de vaste vergoeding. Ik heb redelijk lang moeten wachten omdat ze het intern even moesten uitzoeken, maar ze gaven duidelijk aan dat de vaste vergoeding officieel pas na 1 jaar pro rata wordt verrekend. In het eerste jaar betaal je officieel dus de volledige vergoeding bij een wijziging van Optifix maand x naar Optifix maand y. Een overstap is een nieuw contract en bijgevolg gaat het jaar daarna opnieuw in.

Ik heb aangehaald dat het in praktijk anders lijkt te verlopen volgens de informatie van klanten op het internet, maar ze gaven aan dat dit de normale manier van werken zou moeten zijn.

Daar zou ik nu niet voor gebeld hebben. Iets met geen slapende honden wakker maken. Verschillende mensen hier hebben bevestigd dat het pro rata berekend wordt. Grote kans dat dit nu intern onderzocht gaat worden en we binnenkort wel de volledige jaarlijke vergoeding aan ons been hebben elke keer...
Als dat nu ineens waar is dan weten we allemaal wie ons die extra 17 euro gaat betalen
Dus @C11 begin maar al te sparen!
Maar zoals @Silence zegt dat zou idd niet kloppen volgens de info op hun contract aangezien uw levering onafgebroken door luminus gebeurd

Ik snap echt niets meer van al die energieprijzen etc.
Ik had een afrekening gekregen omdat ze een digitale meter zijn komen plaatsen.
Ik ging +- 280 euro terug krijgen.

Ondertussen had ik een document ingediend voor sociaal tarief aan te vragen (vrouw ziek).
Dit is geaccepteerd en met terugwerkende kracht ingevoerd.
Nu krijg ik een herberekening en krijg ik maar +- 240 euro terug.

Dus het sociaal tarief is dus nadeliger dan het vast tarief die ik had voordien (vast gelegd van voor de oorlog) ? :s

Sociaal tarief kan slechter geweest zijn dan het vast contract dat je had afgesloten ja. Al is dat niet zo evident. Sociaal tarief rekent de stijging die er op de markt is ook door, enkel limiteert die de stijging tot een bepaald perczntage om de 3 maand. Of zoiets.

De vaste vergoeding is een jaarlijkse forfaitaire vergoeding per gasaansluiting die alle vaste operationele kosten van Luminus dekt. Indien het contract vroegtijdig beëindigd wordt bij Luminus (= in het eerste jaar na de start van levering), is de klant de jaarlijkse vaste vergoeding verschuldigd per gasaansluiting. Na het eerste jaar na de start van levering wordt de vaste vergoeding enkela angerekend in verhouding tot de werkelijke verdere duur van onafgebroken levering door Luminus voor gas. De vaste vergoeding wordt aangerekend op de afrekenings- of slotfactuur.

Dat zie ik staan op Luminusapp en contract.
Ik kan dat ook beoordelen van Optifix naar optifix niet echt beëindigen is van mijn contact bij Luminus en dat op de eindfactuur na 1j dit 1j optifix is.
Ik noem verandering van tarief binnen Luminus niet echt een “beëindiging”, maar een “herziening” in onderling akkoord. 😉 Bij een voetballer die zijn contractvoorwaarden herziet, wordt ook niet gesproken over beëindiging van het bestaande contract 😉. Denk dat Luminus juridisch zelfs geen punt heeft om steeds opnieuw vaste kosten te vragen indien je bij Luminus/bij de zelfde formule blijft.

Laatst bewerkt:
Heb het ook eens gevraagd via de Luminus chat. Die persoon bevestigd ook dat je de vaste vergoeding slechts eenmalig moet betalen bij overstappen van optifix naar optifix. Dus niet telkens terug de 17 euro.

Dat is ergens logisch. Die clausule is er alleen voor mensen die bijvoorbeeld amper 2 maand klant blijven voor een vast contract van 2 jaar lang en dan ineens weer weg zijn naar de concurrentie. Het dient niet om klanten die jaren bij Luminus blijven, te straffen he.

Dat is ergens logisch. Die clausule is er alleen voor mensen die bijvoorbeeld amper 2 maand klant blijven voor een vast contract van 2 jaar lang en dan ineens weer weg zijn naar de concurrentie. Het dient niet om klanten die jaren bij Luminus blijven, te straffen he.
Het zou kunnen geweest zijn om mensen "te straffen" die elke maand een nieuw contract afsluiten omdat de prijs gezakt is he.
Maar het lijkt niet zo te zijn.

Het zou kunnen geweest zijn om mensen "te straffen" die elke maand een nieuw contract afsluiten omdat de prijs gezakt is he.
Maar het lijkt niet zo te zijn.
Liever toch dat de klant naar een goedkoper contract bij jou overschakelt dan bij de concurrentie? Lijkt me echt gewoon de logica zelve.

Ik kan precies nie direct terugvinden wat de injectievergoeding is bij Luminus Comfy Flex.

Is dat ook variabel?

Ben benieuwd of de opzeggingsvergoeding weer wordt ingevoerd: “Om energieleveranciers aan te sporen om met aantrekkelijke vaste prijzen te komen, suggereerde de energiewaakhond CREG vorig jaar al om opnieuw een opzeggingsvergoeding mogelijk te maken voor vaste contracten. 'We bekijken of dat mogelijk is. Het staat met de dalende prijzen weer op de radar en zullen dat met de leveranciers bespreken', zegt Jonas Dutordoir, de woordvoerder van minister van Energie Tinne Van der Straeten (Groen). Het invoeren van zo'n vergoeding is delicaat omdat die tien jaar geleden net werd afgevoerd om consumenten te beschermen.”

Terug
Bovenaan