Energieleveranciers

Engie Direct is een van de tarieven met de kleinste delta tussen afname en injectie dus ik ben naar daar geswitched.
Daar ben je toch enkel iets mee als de tarieven gelijk blijven over het hele jaar heen en dat is hiet niet het geval aangezien het een variabel tarief is.
Injectie heb je vooral in de zomer en afname vooral in de winter. Als de tarieven in de winter hoog zijn (afname) en in de zomer laag (injectie), is de delta tussen afname en injectie nog steeds groot. Of zie ik iets over het hoofd?

Daar ben je toch enkel iets mee als de tarieven gelijk blijven over het hele jaar heen en dat is hiet niet het geval aangezien het een variabel tarief is.
Injectie heb je vooral in de zomer en afname vooral in de winter. Als de tarieven in de winter hoog zijn (afname) en in de zomer laag (injectie), is de delta tussen afname en injectie nog steeds groot. Of zie ik iets over het hoofd?
Door het SLP profiel wordt uw jaarverbruik gespreid over heel het jaar. Ik verbruik vooral in de winter (warmtepomp) en vanaf het tussen seizoen heb ik niet veel afname meer. Dankzij het SLP profiel wordt mijn winter verbruik verspreid over een heel jaar, dus prijsschommelingen heffen elkaar wat op.
Wat betreft de injectie klopt het SLP wel ongeveer met de realiteit.

Maar je kan dan ook hetzelfde zeggen voor Optifix. Het injectietarief wijzigt met de Belpex, dus als het in de zomer verder zakt, dan krijg je peanuts voor uw injectie, maar betaal je wel nog steeds uw vrij hoog vast tarief.

Het enige scenario waar Optifix voordelig uitkomt, is wanneer de energieprijs terug zou exploderen en je mee krijgt voor injectie dan uw afname tarief.

Het afgelopen jaar was de piek in de energieprijs vooral in juli-september toen er paniek was om de gas voorraden te vullen en dat zijn nog goeie maanden voor de zonnepanelen.

Ik zal wel zien op het einde van de rit, maar volgens mij eigen simulaties en de Vtest komt Engie Direct me het goedkoopst uit op jaarbasis.

Ik heb gebeld met de klantendienst van Luminus in verband met de vaste vergoeding. Ik heb redelijk lang moeten wachten omdat ze het intern even moesten uitzoeken, maar ze gaven duidelijk aan dat de vaste vergoeding officieel pas na 1 jaar pro rata wordt verrekend. In het eerste jaar betaal je officieel dus de volledige vergoeding bij een wijziging van Optifix maand x naar Optifix maand y. Een overstap is een nieuw contract en bijgevolg gaat het jaar daarna opnieuw in.

Ik heb aangehaald dat het in praktijk anders lijkt te verlopen volgens de informatie van klanten op het internet, maar ze gaven aan dat dit de normale manier van werken zou moeten zijn.

Wij zitten zowel voor gas als elektriciteit nog op optifix van maart '22 (de 29e, dus nog eventjes wachten voor ik overschakel).
Voor gas is het een nobrainer om over te schakelen denk ik, tenzij we die bonus zouden verliezen waar we ergens rond oktober november op ingetekend hebben die we krijgen als we x% minder zouden verbruiken.

Maar voor elektriciteit is het een ander verhaal. Wij zitten op enkelvoudige digitale teller, het verschil is ongeveer 5 cent.
De injectietarieven die we nu nog hebben liggen een pak hoger. Dus hierop gebaseerd zou ik zeggen dat het interessanter is om het oud contract te blijven behouden.

Maar we hebben ook een EV en die terugbetaling voor februari was al nipt lager dan wat wij betaalden aan elektriciteit. In maart gaat dit dus nog een pak erger worden (pas rond 15 maart weten we het effectieve bedrag van VREG), we gaan kijken om zo veel mogelijk op werk te laden ipv thuis. Maar het gemak om thuis te laden is wel érg groot, dus daar zullen we denk ik af en toe toch eens gebruik van maken.
Dit maakt de keuze wel een stuk lastiger om toch eventueel over te schakelen voor elektriciteit, ik zou dan zelfs eventueel naar Engie Direct overschakelen.

Ik heb gebeld met de klantendienst van Luminus in verband met de vaste vergoeding. Ik heb redelijk lang moeten wachten omdat ze het intern even moesten uitzoeken, maar ze gaven duidelijk aan dat de vaste vergoeding officieel pas na 1 jaar pro rata wordt verrekend. In het eerste jaar betaal je officieel dus de volledige vergoeding bij een wijziging van Optifix maand x naar Optifix maand y. Een overstap is een nieuw contract en bijgevolg gaat het jaar daarna opnieuw in.

Ik heb aangehaald dat het in praktijk anders lijkt te verlopen volgens de informatie van klanten op het internet, maar ze gaven aan dat dit de normale manier van werken zou moeten zijn.
Daar zou ik nu niet voor gebeld hebben. Iets met geen slapende honden wakker maken. Verschillende mensen hier hebben bevestigd dat het pro rata berekend wordt. Grote kans dat dit nu intern onderzocht gaat worden en we binnenkort wel de volledige jaarlijke vergoeding aan ons been hebben elke keer...

Wij zitten zowel voor gas als elektriciteit nog op optifix van maart '22 (de 29e, dus nog eventjes wachten voor ik overschakel).
Voor gas is het een nobrainer om over te schakelen denk ik, tenzij we die bonus zouden verliezen waar we ergens rond oktober november op ingetekend hebben die we krijgen als we x% minder zouden verbruiken.
Hier overgeschakeld voor gas (mrt '22 -> mrt '23). Voor die bonus moet je afaik gewoon klant blijven bij Luminus.

Maar voor elektriciteit is het een ander verhaal. Wij zitten op enkelvoudige digitale teller, het verschil is ongeveer 5 cent.
De injectietarieven die we nu nog hebben liggen een pak hoger. Dus hierop gebaseerd zou ik zeggen dat het interessanter is om het oud contract te blijven behouden.

Maar we hebben ook een EV en die terugbetaling voor februari was al nipt lager dan wat wij betaalden aan elektriciteit. In maart gaat dit dus nog een pak erger worden (pas rond 15 maart weten we het effectieve bedrag van VREG), we gaan kijken om zo veel mogelijk op werk te laden ipv thuis. Maar het gemak om thuis te laden is wel érg groot, dus daar zullen we denk ik af en toe toch eens gebruik van maken.
Dit maakt de keuze wel een stuk lastiger om toch eventueel over te schakelen voor elektriciteit, ik zou dan zelfs eventueel naar Engie Direct overschakelen.
Voor elektriciteit ga ik straks de berekening ook eens maken voor ons. Gelukkig geen EV en die gaan we zo lang mogelijk buitenhouden, dus daar hoef ik geen rekening mee te houden. Maar de injectie is idd lager, vraag me alleen af of dat bij de huidige lage tarieven nog een groot verschil geeft.

Voor elektriciteit ga ik straks de berekening ook eens maken voor ons. Gelukkig geen EV en die gaan we zo lang mogelijk buitenhouden, dus daar hoef ik geen rekening mee te houden. Maar de injectie is idd lager, vraag me alleen af of dat bij de huidige lage tarieven nog een groot verschil geeft.
Laat je de conclusie weten?

Hey,

Zie hier iedereen op Optifix springen.
Als ik de berekening doe van Basic kom ik bijna 55€ goedkoper uit. Dit omdat het geen vast gegeven is of waarom kijkt iedereen liever naar Optifix?

EDIT: en dat is 55€ per maand verschil eh niet op het einde van de rit.

Mvg

Hey,

Zie hier iedereen op Optifix springen.
Als ik de berekening doe van Basic kom ik bijna 80€ goedkoper uit. Dit omdat het geen vast gegeven is of waarom kijkt iedereen liever naar Optifix?

Mvg
Omdat jij maar voor 1 maand zeker bent van die prijs en de optifixers 2j zeker zijn van hun prijs. Als die volgende winter verdubbeld, heb jij pech en de optifixers niet. Je betaalt dus lichtjes meer voor 2j zekerheid.

Omdat jij maar voor 1 maand zeker bent van die prijs en de optifixers 2j zeker zijn van hun prijs. Als die volgende winter verdubbeld, heb jij pech en de optifixers niet. Je betaalt dus lichtjes meer voor 2j zekerheid.

Dus als ik 6 maanden deze prijs krijg (inclusief de zomer daar dan altijd de verbruiken laag zijn) scheelt me dat 330 €

Dat is toch zeker een flinke hap nee?

Lijkt me bijna paniek switching naar een vast bedrag...

Dan wordt het de volgende berekening voor injectie

Optifix Mrt 22
0,1007 x 130,7 - 1,0500
12,11 cent per kwh

VS

Optifix Feb 23
0,0660 x 130,7 - 1,0500
7,58 cent per kwh

Een verschil van 4,53 cent per kWh voor injectie (in voordeel van Optifix Mrt 22) vs 3,38 cent per kWh voor afname (in voordeel van Optifix Feb 23).
Gezien wij meer injecteren dan afnemen nog steeds de moeite om te blijven zitten bij Optifix Mrt 22 dus.
Ik quote mezelf even.

Nieuwe situatie:

Afname (enkelvoudige teller)

Optifix Mrt 22
29,52 cent per kwh

VS

Optifix Mrt 23
25,38 cent per kwh

Injectie (enkelvoudige teller)
Berekend met Belpex van Feb '23

Optifix Mrt 22
0,1007 x 143,51 - 1,0500
13,40 cent per kwh

VS

Optifix Mrt 23
0,0660 x 143,51 - 1,0500
8,42 cent per kwh

Een verschil van 4,98 cent per kWh voor injectie (in voordeel van Optifix Mrt 22) vs 4,14 cent per kWh voor afname (in voordeel van Optifix Mrt 23).
Gezien wij meer injecteren dan afnemen nog steeds de moeite om te blijven zitten bij Optifix Mrt 22 dus (tenzij de Belpex naar de zomer toe nog fameus ineen zou stuiken, aangezien de injectie nu nog op een laag pitje staat).

Hij kan nog altijd in een van de volgende maanden overstappen natuurlijk.

Bij “Prijsinfinformatie” in “My Luminus-app” staat: “De vermelde prijzen en eventuele promoties zijn incl. 6% BTW. De vaste vergoeding wordt pro rata verrekend op je afrekening. Indien het geldende btw-tarief verandert gedurende de looptijd van uw contract, dan wijzigen ook de prijzen en promoties.”
Maar niet op de website, daar staat die andere zin :biglaugh:
Ze spreken zichzelf aldus tegen.

Omdat er nu toch twijfel was over die vaste vergoeding ben ik het eens gaan uitpluizen op mijn factuur (heb namelijk tussentijdse afrekening gehad wegens omschakeling van analoge gasmeter naar digitale).

- Tem 26/1/23 had ik enkele jaren BeGreenGix met een vaste vergoeding van 40 euro per jaar.

- Vanaf 27/1/23 ben ik overgeschakeld naar Optifix met vaste vergoeding van 17 euro per jaar.

- Mijn tussentijds factuur loopt van 26/9/22 tem 28/1/2023.

- Ik zie dat er 123 dagen aangerekend werden aan de vergoeding van 40 euro (13,48 op factuur) en 2 dagen aan die van 17 euro (0,09 euro op factuur).

Dus dat wordt hier wel pro rata verrekend...

De vraag is nu alleen wel of dit idd komt omdat ik al jaren de begreenfix had en dan pas omgeschakeld ben.
Dus misschien dat ik nu wel telkens de volledige 17 euro moet betalen bij elke wissel van optifix maand x naar optifix maand x+1.

Terug
Bovenaan