Energieleveranciers

De Optifix injectieprijs voor februari 2023 klopt niet volgens mij. Daar staat nog de Belpex index van vorige maand. Belpex januari is ook niet gekend, dus misschien krijgt de fiche nog een update komende week.

Ik ben allesinds over Engie Direct omwille van de slechte injectie formule van Luminus. Terwijl Luminus vorig jaar de beste formule had.
Belpex januari is 130,7 €/MWh.

Belpex januari is 130,7 €/MWh.
Dan wordt het de volgende berekening voor injectie

Optifix Mrt 22
0,1007 x 130,7 - 1,0500
12,11 cent per kwh

VS

Optifix Feb 23
0,0660 x 130,7 - 1,0500
7,58 cent per kwh

Een verschil van 4,53 cent per kWh voor injectie (in voordeel van Optifix Mrt 22) vs 3,38 cent per kWh voor afname (in voordeel van Optifix Feb 23).
Gezien wij meer injecteren dan afnemen nog steeds de moeite om te blijven zitten bij Optifix Mrt 22 dus.

Wij nemen serieus meer af dan we injecteren sinds we een EV hebben, het lijkt er dan op dat we beter zouden overstappen.
En ik die dacht dat we er 2j lang niet meer achter ging moeten kijken.

Contract loopt af bij Engie op 16/2, ik wil instappen in Optifix maar kan niet. Startdatum moet 50 dagen in toekomst liggen, want ze krijgen het niet sneller verwerkt volgens chat. En nu???

Contract loopt af bij Engie op 16/2, ik wil instappen in Optifix maar kan niet. Startdatum moet 50 dagen in toekomst liggen, want ze krijgen het niet sneller verwerkt volgens chat. En nu???

Je hebt nu Direct? Of wat?
Want indien Direct zie ik het probleem niet echt, gewoon daarbij blijven tot dan? Kans is groot dat het je goedkoper uitkomt...

Neen, hebben nu nog vast contract bij Engie tot 16/2 (prijzen van 4j terug). Zal dan maar overstappen op Engie Direct, en dan wel zien wat vaste contracten nog doen. Wou eignelijk liever vast maar als luminus zo reageert, fuck 'em.

Neen, hebben nu nog vast contract bij Engie tot 16/2 (prijzen van 4j terug). Zal dan maar overstappen op Engie Direct, en dan wel zien wat vaste contracten nog doen. Wou eignelijk liever vast maar als luminus zo reageert, fuck 'em.
Wel pas overstappen op de dag dat je echt wil overstappen. Dan pas switch doen dus.
Anders gaan ze al vanaf vandaag (indien je vandaag overstap zou doen) je contract aanpassen. En ik vermoed dat jouw huidige tarief interessanter is.

Oei dat heb ik niet gevraagd, maar contract liep sowieso tot 16/2. Zal op die 14 dagen nu ook wel zoveel niet schelen mochten ze meteen switch doen denk ik. Vind het gewoon idioot dat switch naar Lumines enkel kan 40 dagen na aanvraag terwijl zo een dingen allemaal online aangevraagd worden. Afin, variabel it is. Heb gelukkig de zware energiestorm op oud vast contract gezeten dus puur financieel nog niks van gevoeld. Maandbedrag gaat nu van 200 naar kleine 290. Valt dus nog mee.

Oei dat heb ik niet gevraagd, maar contract liep sowieso tot 16/2. Zal op die 14 dagen nu ook wel zoveel niet schelen mochten ze meteen switch doen denk ik. Vind het gewoon idioot dat switch naar Lumines enkel kan 40 dagen na aanvraag terwijl zo een dingen allemaal online aangevraagd worden. Afin, variabel it is. Heb gelukkig de zware energiestorm op oud vast contract gezeten dus puur financieel nog niks van gevoeld. Maandbedrag gaat nu van 200 naar kleine 290. Valt dus nog mee.
Stond online zo aangegeven. Vandaag overgestapt, dus het zit nog vers in't geheugen :)
Misschien als je het rechtstreeks met hen regelt, dat het dan anders kan (en dus pas begint op de dag dat je "oude" contract afloopt)

Hoop in elk geval dat die Engie Direct dan nog relatief goeie keuze is. Wou Optifix maar als Luminus niet wil dan tja… Hoop stiekem dat Engie binnen x maand terug met goed vast contract komt dan stap ik over. Liever iets duurder en zekerheid dan lotto spelen.

Hier zie ik in mijn fluvius eindelijk dat de meteropname eerste dag van de maand zal gebeuren.
Had in oktober al gebeld naar luminus om dat te doen, zodat het misschien in orde was tegen dat ik er vanaf eind november/begin december klant werd. Vorige week toch nog eens gehoord, ze hebben dan de aanvraag opnieuw gedaan, en is nu dus snel doorgekomen.
Ben benieuwd of ze mijn twee maand voorschotten gaan bijhouden, terugstorten of wat juist :).

Nu kan ik in ieder geval iedere maand de prijzen deftig opvolgen.

De vtest geeft ook aan dat ik met Luminus Basic eigenlijk erg goed zit, behalve voor injectie wat iets beter kan. Volgens de vtest zou het iets van een 220 euro schelen, wat niet niets is natuurlijk.
Hopelijk tegen dan hebben we een laadpaal zodat die PHEV wat vaker insteekt, ook bij minder zon, zodat er netto toch minder geinjecteerd zal worden.
In ieder geval gaat de stroom volgens de vtest projectie (zonder exacte maandpieken) toch een nul operatie worden over een jaar.\
Misschien tegen de zomer nog eens herevalueren om een beter injectietarief te scoren.

Als 1.4 cent niks is, dan vraag ik mij af waarom er vroeger op 9L/BG zoveel posts waren aangezien toen op de gasprijs alles behalve 1.4 cent verschil zat tussen Luminus en Engie:unsure:

Laatst bewerkt:
Heb mijn meterstanden ingegeven via my Luminus in de hoop zo mijn voorschotbedrag te kunnen laten zaken, maar helaas laat hij het niet toe. We betalen momenteel 430 (optifix augustus) Als ik op de website een simulatie doe aan de huidige optifix prijzen kom ik uit op €194. Straks toch eens proberen bellen om er 200 af te doen.

Begrijp nog altijd niet waarom ik op 2/2 niet op Luminus Optifix kon overstappen dat daar volgens Luminus "minstens 40 dagen" moet overgaan. Gaat om switch van contract dat al sinds 02/2019 loopt, dus geen recent afgesloten. Maar was niks aan te doen, ook niet de chat. Denk wel dat als volgende maand of maand nadien de prijzen nog wat dalen, ik toch ga overschakelen naar vast contract dan. Heb er nihil vertrouwen in dat de prijzen op eind van de zomer niet terug ineens de hoogte in gaan.

Terug
Bovenaan