Energieleveranciers

Vergeet niet dat de prijs van injectie op de tariefkaart van juni 22 niet meer klopt vandaag. Die formule is bij mijn weten gelijk aan die van maart 22 en komt met de huidige Belpex index dus op de huidige injectieprijs die ik vermelde voor de prijzen van maart 22 (26,07 cent per kwh).
Kan wel

Juni
Index (excl. BTW): Belpex = 162,64 €/MWh;
Dag (dagmeter) = 0,1007 x Belpex - 1,0500;

Februari:
Index (excl. BTW): Belpex = 269,28 €/MWh;
Dag (dagmeter) = 0,0660 x Belpex - 1,0500;

Ik neem aan dat die Belpex dus uit februari in formule juni gebruikt moet worden? Dan komt die op 26,07 was idd beter geweest :p

Kan wel

Juni
Index (excl. BTW): Belpex = 162,64 €/MWh;
Dag (dagmeter) = 0,1007 x Belpex - 1,0500;

Februari:
Index (excl. BTW): Belpex = 269,28 €/MWh;
Dag (dagmeter) = 0,0660 x Belpex - 1,0500;

Ik neem aan dat die Belpex dus uit februari in formule juni gebruikt moet worden? Dan komt die op 26,07 was idd beter geweest :p
Bij afname zit je sowieso ook nog met de distributietarieven die erbij komen. Daarvoor moet je de nieuwe tarieffiche checken, want we zitten nu met het capaciteitstarief dat nog niet gold vorig jaar. Dus het is niet zo eenvoudig om dit uit te rekenen.

Nog niet opgemerkt dat je veel meer betaalt dan enkel het bedrag dat je energieleverancier vermeldt? Dat zijn bijkomende kosten, waaronder distributietarieven, btw, ...
Ja, maar die zijn niet van toepassing op de injectietarieven.

Maar bon, nu pas door dat hij over afname sprak terwijl hij antwoordde op de bepaling en formule voor injectie

Gisteren mail gehad van Mega dat we in aanmerking komen voor ons variabel contract om te zetten naar een vast contract van 1 jaar.
voor elektriciteit zou het enkelvoudig tarief op 0.32135€/kWh komen en voor gas op 0.109996€/kWh.
via ons huidig variabel tarief betaal we nu 0.333836€ voor elektriciteit en 0.112434€ voor gas.
Op de vaste vergoeding kost krijgen we ook 50% korting voor zowel elektriciteit als gas zodat deze op 68.9€ komt te liggen, nu betalen we bij het variabel contract slecht 42.4€ dus dit komt wel duurder uit.

Mijn vrouw zou er willen op in gaan maar ik twijfel, zoveel goedkoper is het nu ook weer niet en de vaste vergoeding ligt hoger. Langs de andere kant ben je wel zeker moesten ze deze zomer weer zotte bedragen vragen bij het aanvullen van de gasreserves.

Wat zouden jullie doen ?

Gisteren mail gehad van Mega dat we in aanmerking komen voor ons variabel contract om te zetten naar een vast contract van 1 jaar.
voor elektriciteit zou het enkelvoudig tarief op 0.32135€/kWh komen en voor gas op 0.109996€/kWh.
via ons huidig variabel tarief betaal we nu 0.333836€ voor elektriciteit en 0.112434€ voor gas.
Op de vaste vergoeding kost krijgen we ook 50% korting voor zowel elektriciteit als gas zodat deze op 68.9€ komt te liggen, nu betalen we bij het variabel contract slecht 42.4€ dus dit komt wel duurder uit.

Mijn vrouw zou er willen op in gaan maar ik twijfel, zoveel goedkoper is het nu ook weer niet en de vaste vergoeding ligt hoger. Langs de andere kant ben je wel zeker moesten ze deze zomer weer zotte bedragen vragen bij het aanvullen van de gasreserves.

Wat zouden jullie doen ?
Ik zou kiezen voor vast. Maar dat is omdat ik niet houd van variabel. Ik heb liever zekerheid over wat ik ga betalen.

Wat betreft die vaste kost, is dat dan ook 20€ extra die het u kost. Is nu ook niet onoverkomelijk of zodanig zwaar. Zolang je niet denkt om binnen dit en 2 maand van leverancier te wijzigen. Mega vordert namelijk het volledige bedrag, dacht ik.

er zitten er hier niet meer veel bij hun optifix van september zeker, die hier zo werd geprezen?
Ook overgezet van Optifix januari naar Optifix februari!
Tov Optifix augustus al een daling van 60% van de prijzen, phew!
en zeggen dat de helft van BG daar toen is op opgesprongen gelijk een wilde horde :)

Ik kan in my Luminus nergens de startdatum kiezen van de nieuwe optifix? Ik zit nu sowieso in m'n laatste maand optifix van 2j geleden, dus als ik nu switch zal nieuw contract dan ook ingaan op 1 maart?

er zitten er hier niet meer veel bij hun optifix van september zeker, die hier zo werd geprezen?

en zeggen dat de helft van BG daar toen is op opgesprongen gelijk een wilde horde :)
Waarom zou je nog op Optifix september zitten als februari een pak goedkoper is? Optifix september werd trouwens afgeraden, augustus werd geprezen.

Ik kan in my Luminus nergens de startdatum kiezen van de nieuwe optifix? Ik zit nu sowieso in m'n laatste maand optifix van 2j geleden, dus als ik nu switch zal nieuw contract dan ook ingaan op 1 maart?
Ja lap, 21 dagen dus. Een week te vroeg geswitched voor electriciteit. Voor gas wacht ik dus nog een weekje.

Normaal bij engie mijn afrekening 10 februari gas en elec samen voor 1 jaar.

Krijg gisteren een mail elec -312 terug van 10/01 tot 24/10

Wss omdat ik eind october ergens mijn zonnepanelen aangemeld heb bij fluvius vermoed ik?? Dacht dat je een eindafrekening kreeg bij plaatsing digitale meter maar heb ik nog niet.

Note: had tot 17/09 nog mijn voordelig vast tarief dus zit maar 1 dure maand bij.

Waarom zou je ook op de tarieven van september blijven.
Die werd enkel geprezen voor de mensen waarvan die hun contract afliep of bijna afliep. Zo hadden ze een zekerheid dat het niet nog meer kon stijgen.
Ik zat al bij Luminus Optifix (al bijna 6 jaar denk ik zelfs) maar mijn contract zou afgelopen zijn in oktober. Ik heb dus vervroegd overgestapt naar Optifix van augustus. Verleden maand Optifix januari en nu Optifix februari.

Als ik het had geweten had ik mijn contract (optifix van mid November 2020) ook laten aflopen, even variabel en dan optifix Februari.
Maar heb bewust gekozen om mijn prijs te blokkeren (veel te hoog achteraf) voor de zekerheid, niet zeuren en gewoon doorgaan.

We kunnen maar blij zijn dat de zotte prijzen voorlopig achter de rug zijn. Zonder die zotte prijzen zou ik mss mijn situatie ook niet herbekeken hebben en via huur/verhuur blijven geld verliezen. Dus het heeft ook een voordeel voor ons, we hebben nu een duidelijk plan om zo snel als mogelijk een andere woonst te kopen.

Bij afname zit je sowieso ook nog met de distributietarieven die erbij komen. Daarvoor moet je de nieuwe tarieffiche checken, want we zitten nu met het capaciteitstarief dat nog niet gold vorig jaar. Dus het is niet zo eenvoudig om dit uit te rekenen.
Ja dat weet ik

Wat zouden jullie doen ?
Optifix is goedkoper?

Telkens als ik die persverantwoordelijke op tv zie dan denk ik dat Mega gewoon een clubje hippies is

Waarom zou je nog op Optifix september zitten als februari een pak goedkoper is? Optifix september werd trouwens afgeraden, augustus werd geprezen.
"geprezen" als mogelijke verzekering tegen de toenmalig enorm onvoorspelbare mogelijk nog stijgende winterprijzen.
De meesten hier die die zijn aangegaan hadden ook het idee om de prijzen in t oog te houden en dus over te schakelen wanneer de situatie terug stabiliseerde.

De Optifix injectieprijs voor februari 2023 klopt niet volgens mij. Daar staat nog de Belpex index van vorige maand. Belpex januari is ook niet gekend, dus misschien krijgt de fiche nog een update komende week.

Ik ben allesinds over Engie Direct omwille van de slechte injectie formule van Luminus. Terwijl Luminus vorig jaar de beste formule had.

Volgt er trouwens ook een afrekening als je binnen dezelfde leverancier van tarief verandert of wordt dit op de jaarlijkse afrekening verrekend?

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan