Energieleveranciers

Ow, en wie denkt dat Engie direct voor november even goedkoop zal uitkomen als voor oktober, die kans is echt niet zo heel groot.
Vanaf volgende week gaat de connectie tussen UK en Belgie twee weken in onderhoud. Dat is het equivalent van 2000 jaarverbruiken van een gemiddeld gezin die minder naar Belgie zal vloeien, elk uur.

Lijkt nog altijd even laag te zijn voor hun volgende tarieffiche. De ZIG dam is gebaseerd op vloeibaar gas en daar is er momenteel te veel van.

Wat ik ook denk: als je ziet hoe ze eigenlijk op redelijk korte termijn toch aan een overaanbod geraakt zijn qua gas (ok, zachte herfstmaanden tot nog toe, maar dan nog) dan gaan ze dat toch sowieso kunnen voor volgende winter ook? Ik kan bijna niet geloven dat volgende winter de prijzen weer zo hoog gaan zijn. Maar bon, ik neem het risico en zal wel zien :).
Als de economie in Azië terug op volle toeren draait hebben die ook wel meer gas nodig natuurlijk.

Nuja als die direct half december nog op 6cent zal ik het ook overwegen. Is het verschil maar een paar cent zit ik die 2 maand wel uit zoals @Mulan

Best @parabellum zijn reacties nog eens doornemen ivm de zigdam voor je dingen fout komt verkondigen 😊

Ik meende dat ergens gelezen te hebben ... Excuses als dat fout is :). Hoe komt het dat die zoveel sneller en meer gedaald is dan de TTF ?

Bij deze gevonden waarom ik in de war was, artikel van op tijd.be

Hoe komt het dat de prijzen van Zeebrugge en die van het Nederlandse TTF zo verschillen? De oorzaak is de vervanging van Russisch gas door lng, vloeibaar aardgas. Dat leidde in heel Europa tot een omkering van de gasstromen: de traditionele flow van oost naar west werd er nu een van de lng-havens in het westen naar het oosten. Ons land ontpopte zich als een doorvoerland van gas uit het knooppunt Zeebrugge naar Duitsland, dat sterk afhankelijk was van Russisch gas.

Laatst bewerkt:
Ik meende dat ergens gelezen te hebben ... Excuses als dat fout is :). Hoe komt het dat die zoveel sneller en meer gedaald is dan de TTF ?

De enige index die echt gebaseerd is op LNG is de Aziatische JKM. In Europa willen ze een gelijkaardige index uit de grond stampen in de hoop dat die goedkoper zou uitvallen dan TTF, en dan daar variabele contracten op indexeren, maar in de praktijk is dat niet echt voor de hand liggend omdat een leverancier nu eenmaal een andere stiel heeft dan een LNG-importeur.

Reden waarom de prijs voor Zeebrugge zo veel lager lag/ligt dan voor TTF: maximale import uit FR+UK, beperkte stockagecapaciteit in Belgie, lagere interne vraag, grote LNG-import, export naar DE en NL die al op maximum stond.
De LNG import is dus een belangrijke factor, maar niet de enige. Eens de winter momentum oppikt zal Zeebrugge naar de TTF prijs convergeren. Of als de import uit UK twee weken stilvalt zal de prijs normaal ook stijgen.

Domme vraag wss maar ik ken niets van elektriciteit, verbruik, Kwh of wat dan ook.

Ik heb Engie Direct en ik merk een groot verschil tussen de prijs van elektriciteit voor bijvoorbeeld september en oktober.
Ik betaal natuurlijk elke maand hetzelfde voorschot maar in de app kan ik mijn verbruik opvolgen en zie ik:

September: 134 kWh, €70,72
Oktober: 113 kWh, €36,04

Dus toch een groot verschil met niet zo heel veel verschil in kWh (lijkt mij). Komt dit dan door maandelijkse prijsschommelingen of kan dit een fout zijn?

Domme vraag wss maar ik ken niets van elektriciteit, verbruik, Kwh of wat dan ook.

Ik heb Engie Direct en ik merk een groot verschil tussen de prijs van elektriciteit voor bijvoorbeeld september en oktober.
Ik betaal natuurlijk elke maand hetzelfde voorschot maar in de app kan ik mijn verbruik opvolgen en zie ik:

September: 134 kWh, €70,72
Oktober: 113 kWh, €36,04

Dus toch een groot verschil met niet zo heel veel verschil in kWh (lijkt mij). Komt dit dan door maandelijkse prijsschommelingen of kan dit een fout zijn?
Engie Direct elektriciteit volgt Epex DAM: https://www.engie.be/nl/energie/ele...eparameters/indexatieparameters-elektriciteit

Volgens die index was september 346.51EUR per MWh, oktober was 157.45EUR per MWh.

Degenen die op optifix elektriciteit hebben ingetekend in april 2022, is deze nog steeds interessant om te behouden?
Qua gas ligt de prijs nu wel lager, maar 8,8ct of 6 en een beetje ct vind ik nu nog een verwaarloosbaar verschil.
Bij elektriciteit lijkt dat verschil wel een stuk verder op te lopen.

Mijn schoonpa had aflopend contract dat automatisch vernieuwd ging worden vanaf 3/11 naar iets duur
Op 1/11 heb ik dat online (Luminus) aangepast naar ander tarief (wijziging) dat ingaat op 21/11

Maar nu staat er op zijn profiel helemaal geen contract meer :wtf:

Maandag eens bellen ...

Degenen die op optifix elektriciteit hebben ingetekend in april 2022, is deze nog steeds interessant om te behouden?
Qua gas ligt de prijs nu wel lager, maar 8,8ct of 6 en een beetje ct vind ik nu nog een verwaarloosbaar verschil.
Bij elektriciteit lijkt dat verschil wel een stuk verder op te lopen.
Ik zie op vergelijkingssite's 15 cent voor gas?

Ik zie op vergelijkingssite's 15 cent voor gas?
Ik heb niet zelf gecontroleerd, maar ik zag dat al een paar keer passeren in deze (of andere energie-) thread.
Bijvoorbeeld onderstaande comment.
Mijn optifix gaat pas 01/12 in
Dan nog 1 maand opzeg is 01/01 ten vroegste dat ik kan wisselen

10 maart lag de verwarming hier al terug af dus ik kan max 2 wintermaanden winnen eigenlijk.
Kans dat de Direct rond die 6-7 cent blijft lijkt me ook klein, niet ?

Ik zit met de optifix gas van april 2022 op 8.8c en dat gaat zo blijven tot dat contract afloopt of er ergens een ander goedkoop vast contract moest komen. Paar cent daling is voor mij een verwaarloosbare risicopremie om de komende 2 winters door te komen. Nu is mijn factuur vast op 100 euro per maand en de staat gaat dat ook nog eens dik sponsoren.

Kan me alleen voor de kop slaan optifix toen ook niet vast te leggen voor elektriciteit...

Mijn schoonpa had aflopend contract dat automatisch vernieuwd ging worden vanaf 3/11 naar iets duur
Op 1/11 heb ik dat online (Luminus) aangepast naar ander tarief (wijziging) dat ingaat op 21/11

Maar nu staat er op zijn profiel helemaal geen contract meer :wtf:

Maandag eens bellen ...
Best vandaag later op de dag nog eens kijken op My Luminus. Een week of 2 geleden stond daar bij mij ook ineens een melding dat'k geen contract had, dus ik had me ook al voorgenomen om op maandag te bellen. Maar de dag nadien stond alles automatisch weer gewoon normaal op de site.

Ik snap niks van de prijsberekening.
Ik zit voorlopig met een Engie Easy, zou het voordelig zijn om naar een Engie Direct over te schakelen? Op korte termijn precies wel, maar ook op jaarbasis?

Mij hebben ze ook mijn vast naar easy variabel gezet sinds 17/september
Heb ook al zitten vloeken maar mss toch beter houden tot de eerste winterprik er aan komt want wie weet wat dan...
En wat betaal je van kosten als je veranderd?

Ik snap niks van de prijsberekening.
Ik zit voorlopig met een Engie Easy, zou het voordelig zijn om naar een Engie Direct over te schakelen? Op korte termijn precies wel, maar ook op jaarbasis?
Hier dezelfde vraag. Ik zit bij Luminus Optifix aan 0,23c/KW. Als ik de huidige tarieven voor aardgas vergelijk zie ik daar KW-prijzen van ca. 0,16-0,18KW. Een besparing van ca. 20% maar ik twijfel om over te schakelen gezien die wel eens heel snel zouden kunnen stijgen...

Volgens wat ik terug vind zit Engie Direct op een 50 cent en Easy op +/- 17.
Maar wat bij stijging van de algemene prijzen, stijgen beide formules even hard mee of niet?
Als ik simulatie op Engie zelf doe win ik per maand 'maar' een 50 euro.

Terug
Bovenaan