Energieleveranciers

Ik zit met een probleem, 8 maanden geleden heeft een nieuwe buur per ongeluk mijn aardgasmeter doorgegeven en tot vandaag staat het nog steeds niet terug op mijn naam.
Meerdere keren bellen naar Engie haalt niks uit, krijg enkel dezelfde antwoorden, spoed dossier opgestart enzovoort enzovoort, krijg ook niemand anders aan de lijn buiten het nummer 078 35 33 33.
8 maanden lang ook geen voorschot kunnen betalen.
Kan ik ergens anders een klacht aanspannen of iets dergelijks of zelfs een advocaat?
Dat kan niet dat zoiets 8 maanden kan duren.

Ik zou wegblijven van die exotische leveranciers als Energie.be, Elegant, Bolt, waar komen die plots vandaan? Vorige keer onzichtbaar in de lijst en nu staan die er plots tussen. Iedereen weet wat er gebeurd is met Mega, eerst wat voorschotten en cashen, de doos leeg maken en dan failliet gaan. Je moet niet denken dat die 2 snullen ook maar 1 euro verliezen, nee en bij afhandeling krijgen de arme klanten nog wat brieven van de curator om eerst nog hun torenhoge laatste voorschot te betalen, maar hun eindafrekening en teruggave daar kunnen ze achter fluiten.

Ik zou wegblijven van die exotische leveranciers als Energie.be, Elegant, Bolt, waar komen die plots vandaan? Vorige keer onzichtbaar in de lijst en nu staan die er plots tussen. Iedereen weet wat er gebeurd is met Mega, eerst wat voorschotten en cashen, de doos leeg maken en dan failliet gaan. Je moet niet denken dat die 2 snullen ook maar 1 euro verliezen, nee en bij afhandeling krijgen de arme klanten nog wat brieven van de curator om eerst nog hun torenhoge laatste voorschot te betalen, maar hun eindafrekening en teruggave daar kunnen ze achter fluiten.
Fake news, mega is niet failliet.

Overschakelen op Engie Direct als je Optifix (van augustus of eerder) hebt is wel echt een grote gok. Nu ja, als je van gokken houdt, waarom niet. Maar anders zou ik nog even de kat uit de boom kijken. Het stookseizoen is nog maar met begonnen, dus ik zie de prijzen nog fameus omhoog schieten.

Fake news, mega is niet failliet.
Klopt maar 1/4 klachten over energieleveranciers is wel van mega
Als je dan hoort dat mensen die voor kwartaalafrekeningen gaan dan facturen krijgen waar ze 'een foutje hebben gemaakt en *3 hebben gedaan' dan stel ik mij toch ook vragen bij hun capaciteiten

Overschakelen op Engie Direct als je Optifix (van augustus of eerder) hebt is wel echt een grote gok. Nu ja, als je van gokken houdt, waarom niet. Maar anders zou ik nog even de kat uit de boom kijken. Het stookseizoen is nog maar met begonnen, dus ik zie de prijzen nog fameus omhoog schieten.
Langs de andere kant gaan de prijzen volgens mij nooit nog zo hoog zijn als in augustus, dan komt er wel iets vanuit Europa.

Veel hoger zie ik die prijzen niet gaan want dan gaat de vraag ook volledig crashen, er zijn al genoeg bedrijven die hun productie in augustus/september hebben stil gelegd met die prijzen.

Energie.be. Klant van. Zou van luminus zijn ( denk k 🤓)

Je moet het laten ingaan. Niet zeker of je het langer als 1 dag moet actief laten zijn.
Maar indien wel 1/01/23 rekening houdende met 1 maand overgangstermijn/behandelingstermijn vanaf de aanvraag voor de overgang.

Mijn Optifix start vanaf 1/1. Ik hoopte eigenlijk het nu al te kunnen opzeggen. Ik zal dan maar wachten tot 2/1...

Mijn Optifix start vanaf 1/1. Ik hoopte eigenlijk het nu al te kunnen opzeggen. Ik zal dan maar wachten tot 2/1...
Indien je binnen de 14 dagen na het afsluiten van het contract op uw beslissing terugkomt, dan kan het aangezien je dan uw contract kan annuleren.

Eens voorbij die termijn is uw contract actief. En is het begrijpbaar dat daar iets van vergoeding tegenover staat natuurlijk. Ze hebben nu eenmaal wat administratieve rompslomp gehad. En voor die administratieve rompslomp rekenen ze dan ook voorlopig hun vaste kost aan (al dan niet partieel)

Indien je binnen de 14 dagen na het afsluiten van het contract op uw beslissing terugkomt, dan kan het aangezien je dan uw contract kan annuleren.

Eens voorbij die termijn is uw contract actief. En is het begrijpbaar dat daar iets van vergoeding tegenover staat natuurlijk. Ze hebben nu eenmaal wat administratieve rompslomp gehad. En voor die administratieve rompslomp rekenen ze dan ook voorlopig hun vaste kost aan (al dan niet partieel)
Ik had eind augustus ingetekend op Optifix, terwijl ik voordien al bij Luminus zat.
Begin september dan formeel aanvraag gedaan van annulering tot mijn aanvraag voor Optifix.
Maar ze krijgen dat nu niet teruggezet naar mijn vorig tarief zo blijkt. Al heel veel en lang aan de telefoon gehangen met verschillende medewerkers.

En sinds begin september hebben ze ook de contactmogelijkheden enorm beperkt: enkel nog telefonisch mogelijk. Moeilijk om dan een paper-trace aan te leggen van uw dossier en de acties die je ondernomen hebt.
Intussen dan ook maar klacht ingediend bij de Ombudsdienst. Eens zien hoe het bij de eindafrekening zal verlopen.

Mja, het herroepingsrecht is absoluut. Wat niet wil zeggen dat het in het honderd loopt of moeilijk is. En dan ook voor miserie zorgt.

Maar dat herroepingsrecht is van tel voor 14 dagen.

Dat begrijp ik. Maar ik hoopte enkel de vaste vergoeding te kunnen betalen en vanaf 1/1 met een andere leverancier te starten. Nu moet ik dus een maand lang Optifix behouden. Ook geen ramp natuurlijk.

Als ik een nieuw contract aanvraag bij een andere leverancier, en ik duid aan vroegste datum mogelijk, is dit 3 weken. Was ook zo bij mijn switch vorig jaar, 3 weken was voldoende.

Hebben hier vorige week onze eindafrekening gehad van Mega. +200€ opleg voor gas (smart flex) en +500€ electriciteit (smart flex), het jaarcontract loopt binnen enkele dagen af, op de voorschotfactuur staat een vermelding dat ze ons gaan omschakelen naar het voordeligste gelijkaardig contract bij afloop maar kan op de Mega site nergens terugvinden naar welk contract ze ons gaan overzetten. Voorschotfactuur verhoogt van 180€ naar 400€ per maand dus hoog tijd om op zoek te gaan naar een goedkoper contract.
Dus heb eens liggen zoeken de voorbije uren maar vind het zo moeilijk om de laagste aanbieder te vinden.
Heb vergelijkingstests gedaan via creg scan, de V-test, mijnenergie en energie-vergelijker. En elke van die 4 test geeft compleet andere resultaten weer, bij het ene staat engie bovenaan bij de andere staan die dan weer op plaats 6 dus ben eigenlijk nog geen stap verder geraakt. Op de websites van de energieleveranciers is het ook alles behalve duidelijk hoeveel je nu echt betaald per kwh. Die prijs per kwh zit precies telkens heel goed weggestopt.
Welke van die tests is volgens jullie het meest te vertrouwen ?

Mijn vrouw had ook nog van een collega de tip gekregen om eens june energy te bekijken (die switchen je automatisch over naar de goedkoopste) en die te laten kiezen maar vind daar heel gemixte reviews van terug. Iemand ervaring mee hier of dat zijn 60€ per jaar waard is?

Hebben hier vorige week onze eindafrekening gehad van Mega. +200€ opleg voor gas (smart flex) en +500€ electriciteit (smart flex), het jaarcontract loopt binnen enkele dagen af, op de voorschotfactuur staat een vermelding dat ze ons gaan omschakelen naar het voordeligste gelijkaardig contract bij afloop maar kan op de Mega site nergens terugvinden naar welk contract ze ons gaan overzetten. Voorschotfactuur verhoogt van 180€ naar 400€ per maand dus hoog tijd om op zoek te gaan naar een goedkoper contract.
Dus heb eens liggen zoeken de voorbije uren maar vind het zo moeilijk om de laagste aanbieder te vinden.
Heb vergelijkingstests gedaan via creg scan, de V-test, mijnenergie en energie-vergelijker. En elke van die 4 test geeft compleet andere resultaten weer, bij het ene staat engie bovenaan bij de andere staan die dan weer op plaats 6 dus ben eigenlijk nog geen stap verder geraakt. Op de websites van de energieleveranciers is het ook alles behalve duidelijk hoeveel je nu echt betaald per kwh. Die prijs per kwh zit precies telkens heel goed weggestopt.
Welke van die tests is volgens jullie het meest te vertrouwen ?

Mijn vrouw had ook nog van een collega de tip gekregen om eens june energy te bekijken (die switchen je automatisch over naar de goedkoopste) en die te laten kiezen maar vind daar heel gemixte reviews van terug. Iemand ervaring mee hier of dat zijn 60€ per jaar waard is?
V-test
Al is die momenteel zelfs iets te pessimistisch waarschijnlijk

Terug
Bovenaan