Energieleveranciers

ik heb mijn factuur voor november gekregen moet ik deze betalen of moet ik gewoon wachten tot ik die bonus krijg? Want mijn fac is 155€ en de bonus 190€

Iemand met een variabel tarief die kan zeggen of die bedragen (dagelijks/maandelijks) in de ENGIE app effectief overeen komen met hun eindfactuur ?
Hun klantenportaal op de site werkt niet bij mij en ik kan ook zelf geen meterstanden daar toevoegen. Kan me enkel baseren op de gekoppelde app met de digitale meter

Ze schatten er ook maar op los heb ik het gevoel
Ingeschat gas verbruik voor oktober door ENGIE : 828kWh
Vorig jaar oktober : 604kWh
Werkelijk verbruik van 01/10 tot 11/10 dit jaar: 57kWh
Zoals ik het onlangs las, schatten ze voor gasverbruik gewoon aan de hand van het meerjaarlijks gemiddelde van wat een doorsnee gezin zou verbruiken elke maand. Bv in mei verbruik je 5% van je jaarlijks gasverbruik, in juni, juli en augustus 3%, in september terug 5%, in oktober ± 10% en in de wintermaanden het grootste gedeelte van je verbruik.
Of je een digitale meter hebt of niet, doet er niet toe, want de link tussen de software van Fluvius en de energieleverancier werkt (nog) niet, dus ze rekenen niet je werkelijk verbruik aan, maar nog steeds dat geschat verbruik.
Ik las wel dat in voorjaar 2023 die link tussen Fluvius en de energieleveranciers eindelijk zou moeten werken?

wel een plusartikel...

Of je een digitale meter hebt of niet, doet er niet toe, want de link tussen de software van Fluvius en de energieleverancier werkt (nog) niet, dus ze rekenen niet je werkelijk verbruik aan, maar nog steeds dat geschat verbruik.
Ik las wel dat in voorjaar 2023 die link tussen Fluvius en de energieleveranciers eindelijk zou moeten werken?
Maar het verbruik in de app klopt wel met hetgeen de digitale meter zegt

Voor oktober (01/10 - 11/10) staat er nu
Stroom: 70,9kWh verbruikt
Gas: 51,10 kWh verbruikt
Dat komt overeen met de digitale meter (gegevens op mijn.fluvius)

Zij zetten in de app dan
Stroom: verbruikt 39,34€ (55€c)
Gas: verbruikt 12,02€ (0.23€c)

Prijzen per kWh lijken me wel te kunnen kloppen want variabel contract (Engie Easy & -40% op de energieprijs)
Als ik de bedragen van elke maand op tel en mijn voorschot daar op aanpas. Dan zal dat bedrag niet overeen komen met mijn afrekeningsfactuur en moet ik alsnog bijbetalen.
Netjes

ik heb mijn factuur voor november gekregen moet ik deze betalen of moet ik gewoon wachten tot ik die bonus krijg? Want mijn fac is 155€ en de bonus 190€

Je moet kijken naar de factuurdatum, niet de maand die erop vermeld staat. Op de factuur die je in november krijgt gaat de korting moeten staan.

Ik lees overal horrorverhalen vn absurd hoge voorschotten die worden gepresenteerd.
Klopt dat allemaal wel tov werkelijk verbruik ?
Wat is jullie verbruik per jaar qua gas en electriciteit?

Ik lees overal horrorverhalen vn absurd hoge voorschotten die worden gepresenteerd.
Neen, die kloppen absoluut niet altijd met het werkelijke verbruik. Het voorschot van vorig jaar x3 is wèl realistisch. Maar je leest soms een gigantisch veelvoud dat absoluut niet klopt.
Er zijn gemiddelden terug te vinden online maar dan nog zegt dat absoluut niets. Omdat én de energiezuinigheid van de woningen een belangrijke invloed heeft én de energiezuinigheid van de bewoners. Een single die van 6u tot 19u van huis weg is kan in een huis met F-score minder verbruiken dat een gezin met 2 thuiswerkers in een B-score woning.

Verbruik situatie per jaar
Alleenstaande woonst 5 personen 13500 kwh gas pj en 3300 kw electriciteit pj.
Enkel met de nodige besparingen bereik ik dit niveau.
Ik hoop iets minder gas te verbruiken dit jaar maar das afhankelijk vh weer en de temperatuur.
Verwarming op gas en doorstromer cv. ( 12 jaar oud )
5 maanden geleden zonnepanelen laten plaatsen dus ik zal wel wat terugval merken in prijs electriciteit.

Europa en Rusland voeren een oorlog die niemand gaat winnen...

Verbruik situatie per jaar
Alleenstaande woonst 5 personen 135000 kwh gas pj en 3300 kw electriciteit pj.
Enkel met de nodige besparingen bereik ik dit niveau.
Ik hoop iets minder gas te verbruiken dit jaar maar das afhankelijk vh weer en de temperatuur.
Verwarming op gas en doorstromer cv. ( 12 jaar oud )
5 maanden geleden zonnepanelen laten plaatsen dus ik zal wel wat terugval merken in prijs electriciteit.
Denk dat er nog wel wat marge is om te besparen 🙊

Ksnap die voorschotbedragen ook niet. Als je de verbruiksgegevens ziet en door de v test draait… alsof ze er nog een 50% bij lappen

Hier een voorschot verkregen van 750€ voor de maanden oktober tem december. (3000€ per jaar)

MAAR dit gaat in mijn scenario over de VME. Dwz elektriciteitsverbruik van sporadisch gebruik van de parlofoon, de verlichting en de lift. En that is it. Het totale jaarverbruik is geschat op 1165 Kwh.

Mijn geschatte jaarfactuur is volgens de VREG met het huidig tarief van oktober 860€ / jaar (en belange na geen 3000 balletjes). Ik ga echt geen 4x750€ betalen met zo'n laag jaarverbruik he. :unsure:

Ksnap die voorschotbedragen ook niet. Als je de verbruiksgegevens ziet en door de v test draait… alsof ze er nog een 50% bij lappen
Hier MAAL 4. Ik ben daar dus niet mee akkoord. 50% verhoging OK, maar 4x zoveel ??? Dat is lichtjes overdreven ;)

Ik betaalde voor de periode 01/04/2021 - 31/03/2022 per maand € 85,6 voor 24.011 kWh gas.
Volgens de V-test is de geschatte jaarkost nu € 5755,53 (Engie Flow), wat neerkomt op een maandkost van € 479,62.
Is dus maal 5,5..

Ik betaalde voor de periode 01/04/2021 - 31/03/2022 per maand € 85,6 voor 24.011 kWh gas.
Volgens de V-test is de geschatte jaarkost nu € 5755,53 (Engie Flow), wat neerkomt op een maandkost van € 479,62.
Is dus maal 5,5..
Het gaat hier bij mij over elektriciteit, gas is harder gestegen. Maar inderdaad de prijzen zijn echt heel hoog.
En het gaat over een enkelvoudige meter.

----

Ik post even de volledige details, dan is het duidelijker :)
Want ik ben een beetje kort door de bocht gegaan

2020 - 2021 (21% Btw) --> 331.04€
2021 - 2022 (Deels aan 6% Btw) --> 453,97€
2022 - 2023 (Deels aan 6% btw) --> Geschat via de V-test 885,64€
Ik krijg in januari 2023 éénmalig ook nog een creditnota van 125€
885.64 - 125 = 760.64€

Geschat jaarverbruik volgens de energieleverancier --> 3*250€ + 3*600€ (nieuwe berekening) = 2550€

Je weet nooit hoe hard de prijzen nog gaan stijgen, maar is bovenstaande niet een 'klein'' beetje overkill? :tongue:

Het gaat hier bij mij over elektriciteit, gas is harder gestegen. Maar inderdaad de prijzen zijn echt heel hoog.
En het gaat over een enkelvoudige meter.

----

Ik post even de volledige details, dan is het duidelijker :)
Want ik ben een beetje kort door de bocht gegaan

2020 - 2021 (21% Btw) --> 331.04€
2021 - 2022 (Deels aan 6% Btw) --> 453,97€
2022 - 2023 (Deels aan 6% btw) --> Geschat via de V-test 885,64€
Ik krijg in januari 2023 éénmalig ook nog een creditnota van 125€
885.64 - 125 = 760.64€

Geschat jaarverbruik volgens de energieleverancier --> 3*250€ + 3*600€ (nieuwe berekening) = 2550€

Je weet nooit hoe hard de prijzen nog gaan stijgen, maar is bovenstaande niet een 'klein'' beetje overkill? :tongue:
Je moet dan ook niet kijken naar de prijs. Want die prijs zegt noegabollen.

Je moet kijken naar de kwh die je verbruikt hebt op 1 jaar. En dat dan gewoon *0.9kwh bij variabel contract (dan dek je waarschijnlijk zelfs nog een stijging) ofwel uw vast tarief +18cent (en dat dan multipliëren met het aantal kwh). En daarop uw conclusie baseren.

Niet gewoon zeggen van ik betaalde vroeger 453,97 en nu vraagt men 2550 en dat is veel te veel. Die link is gewoon BS.

Mensen even een vraagje, mijn ouders beweren dat het geen nut heeft om nu de VREG test te doen. Volgens hun bronnen wordt het overal afgeraden omdat de prijzen blijven wijzigen en je toch nergens geen vast contract kan nemen.

Klopt deze info? Of blijft het interessant om op dit moment de goedkoopste te nemen, of loop je dan toch het risico om bij een stijging plots de duurste leverancier te hebben?

Je moet dan ook niet kijken naar de prijs. Want die prijs zegt noegabollen.

Je moet kijken naar de kwh die je verbruikt hebt op 1 jaar. En dat dan gewoon *0.9kwh bij variabel contract (dan dek je waarschijnlijk zelfs nog een stijging) ofwel uw vast tarief +18cent (en dat dan multipliëren met het aantal kwh). En daarop uw conclusie baseren.

Niet gewoon zeggen van ik betaalde vroeger 453,97 en nu vraagt men 2550 en dat is veel te veel. Die link is gewoon BS.
In de V-test voer ik in --> Enkelvoudige meter elektriciteit EN 1165 Kwh verbruik per jaar (dat is mijn jaarverbruik en deze is erg constant)
--> V-test zegt dan 885,64€

[Met uw buffer erbij --> 0.9 * 1165 = 1048.5€]

1225€ (de helft daarvan) zou dus nog OK zijn (buffer inbouwen, ik begrijp dat), maar die 2550€ is dan toch gewoon van de pot gerukt?

Dat is eigenlijk wel waar. On second thought, met die zin hierboven ben ik volledig mee akkoord.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan