parabellum
Well-known member
In welk microklimaat leef jij?Januari is ongeveer de laatste grote maand qua verbruik...
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
In welk microklimaat leef jij?Januari is ongeveer de laatste grote maand qua verbruik...
Ja, en na januari is de verbruikspiek gepasseerd.Hier is toch telkens Februari ook nog serieus stoken. Dan moet dat bij de rest toch ook zijn? Deze maand heeft de verwarming niet aangestaan. Morgen wss wel, het gaat echt koud worden deze nacht.
Stookmoment is normaliter :Hier is toch telkens Februari ook nog serieus stoken. Dan moet dat bij de rest toch ook zijn? Deze maand heeft de verwarming niet aangestaan. Morgen wss wel, het gaat echt koud worden deze nacht.
I’ll take the bait. Tis tegenwoordig trouwens RLP en niet meer SLP voor gas hoor.
Kan iemand mij vertellen waarom ik op de vtest, mijnenergie en op engie.be altijd hun flow contract voorgesteld krijg ipv direct voor gas terwijl als ik de tariefkaarten bekijk ik geen enkel argument kan vinden waarom je voor flow zou moeten gaan.. Waar zie ik over?
Hier is Flow toch het goedkoopst.. (ong 160€/j)Kan iemand mij vertellen waarom ik op de vtest, mijnenergie en op engie.be altijd hun flow contract voorgesteld krijg ipv direct voor gas terwijl als ik de tariefkaarten bekijk ik geen enkel argument kan vinden waarom je voor flow zou moeten gaan.. Waar zie ik over?
Hier is Flow toch het goedkoopst.. (ong 160€/j)
Flow:
Gas: 22,5 c€/kWh
Elektriciteit: 54,77 c€/kWh - 45,44 c€/kWh
Injectie: 42,19 c€/kWh - 18,48 c€/kWh
Direct:
Gas: 23,20 c€/kWh
Elektriciteit: 62,75 c€/kWh - 43,37 c€/kWh
Injectie: identiek
Enkel nachttarief is goedkoper bij Direct
Verder een kopie van een post van mezelf op een ander forum, maar mss zijn er hier ook die me in de juiste richting kunnen duwen:
Ons huidig contract (bij energie.be) loopt tot 08/12/2022 maar wij zouden willen overstappen. Volgens de VREG V-test zou Engie het goedkoopst uitkomen. (Eigenlijk Bolt, maar daar is domiciliëring verplicht en dat weiger ik).
De grootste reden dat ik wil overstappen is dat ik nu geen enkel idee heb van de prijzen. Hun tarieffiches zijn zo goed als onvindbaar.
Ik wil zelf al eens kunnen schatten hoeveel m'n eindafrekening zal zijn, maar als ik geen prijzen kan vinden is dat moeilijk. Ik heb enkel een tariefkaart van 12/21 en 10/22.
En ook dat Engie naar het schijnt een deftige app heeft waar je veel meer kan terugvinden.
We hebben vandaag een mail gekregen van energie.be:
Beste Mevrouw Waelvis,
Ondertussen ben je al bijna 1 jaar klant bij energie.be. Dankjewel daarvoor! Dat wil zeggen dat het moment is aangebroken om je energiecontract te verlengen. Wij doen dat automatisch voor jou, maar niet stilzwijgend en zonder kleine lettertjes. Bij ons blijf je verzekerd van een altijd scherp tarief. Dit geldt voor onze nieuwe én onze bestaande klanten. Net als vorig jaar blijft ons tarief één van de beste van de markt. Geloof je ons niet? Kijk dan zeker eens zelf op de V-test van de VREG.
Weet dat de verlenging van jouw contract geen invloed heeft op jouw voorschot. Je voorschot wordt enkel herberekend bij een afrekening of uitzonderlijke marktveranderingen.
Hierbij enkele details over jouw verlenging:
Klantennummer: xxx
Duurtijd: 1 jaar
Leveringsadres: xxx
EAN Elektriciteit: xxx
Startdatum verlenging: 08/12/2022
EAN Gas: xxx
Startdatum verlenging: 08/12/2022
Jouw bijhorende tariefkaart kan je terugvinden in bijlage. Deze kan je ook steeds raadplegen je klantenzone onder jouw contracten.
Wij hebben sinds 2 weken ook zonnepanelen, maar die zijn nog niet gekeurd. (Ik wacht vol ongeduld op een telefoontje van de keurder om een afspraak te maken om langs te komen). (Een digitale teller hebben we al sinds oktober '21)
Wanneer teken ik nu best in bij Engie?
- zo snel mogelijk, met startdatum 8/12/2022
- nog even wachten en hopen dat de prijzen nog wat dalen? (Alhoewel dat wss niet uitmaakt met een variabel contract)
En wat vul ik qua waarden van elektriciteit best in om de prijs te berekenen?
Ons jaarverbruik is nu (geschat door mezelf: huidig verbruik tot nu toe dit jaar + kopie van verbruik okt-nov-dec vorig jaar)
Piek: 2500kWh
Dal: 2000kWh
Volgens installateur zouden mijn zonnepanelen 5223kWh/j opwekken waarvan 3708 piek en 1515 dal. (16 panelen van 405Wp (8 Oost en 8 West) en een omvormer van 4.0kVA driefasig. Totaal 6480Wp)
Vul ik die 4 waarden dan in, of kies ik voor "ik ken mijn productievolume niet" waarbij de tool zelf 2324/996 schat?
Als ik m'n eigen waardes ingeeft kom ik ongeveer 70€ goedkoper uit per maand aan voorschotfacturen.
Direct Variabel: 434,95€/m
Flow Variabel: 428,22€/m
Easy Variabel: 464,80€/m
Simulatie huidige: 431,98€/m
Het verschil tussen Easy en de andere 2 is duidelijk, dat is variabel per trimester ipv maandelijks.
Maar wat is het verschil tussen Direct en Flow? (En welk zou het meest interessante zijn voor mij?)
Extra vraagje, ons energiecontracten staan al sinds jaar en dag op mijn vrouw haar naam. Ik wil deze graag op mijn naam hebben. Da is het gemakkelijkst omdat al de rest op mijn naam staat, en zij daar totaal niet mee bezig is.
Kan ik da in 1x regelen bij de overstap naar Engie, of stappen we best over met huidige gegevens en laat ik da op een later tijdstip aanpassen? Of houden we het het best zoals het is om rompslomp en eventuele problemen te vermijden?
Gemiddeld gezien wordt in België midden september voor het eerst de verwarming opgezet. Dat was dit jaar hier ook weer het geval. Vorig jaar hebben we ook nog in mei gestookt zag ik (al was het maar zeer weinig). En zo slecht zat de isolatie toen al niet meer, maar we willen in geen geval een lagere temp dan 21 graden in huis dus als de temp eronder zakt springt de ketel aan.Stookmoment is normaliter :
November, december, januari, februari. Met daarnaast afhankelijk van de isolatiefactor en weersomstandigheden oktober, maart en april.
EDIT Bij mij grootteorde: 311kwh (1261kwh), 378kwh (1494kwh), 418 kwh (1504kwh), 284kwh (990kwh) met daanaast respectievelijk 120kwh (518kwh) ,150kwh (620kwh) en 110 kwh (405kwh) met dan voor de resterende maanden +/- 5*38kwh - elektrisch verbruik ((88 genegeerde warmte in kwh uitgedrukt).
Dus verbruikspiek is na januari nog niet gepasseerd. (meten is weten hé...)
Iedereen bepaalt voor zijn eigen of hij het vaste contract opzegt.
(350-70) * 0.25€ == 70€ extra betaald om in september een aangename temperatuur te hebben. Volgens mij? Als je 15 cent betaald per kwh is het 42€.Gemiddeld gezien wordt in België midden september voor het eerst de verwarming opgezet. Dat was dit jaar hier ook weer het geval. Vorig jaar hebben we ook nog in mei gestookt zag ik (al was het maar zeer weinig). En zo slecht zat de isolatie toen al niet meer, maar we willen in geen geval een lagere temp dan 21 graden in huis dus als de temp eronder zakt springt de ketel aan.
Net eens gekeken en vorige maand 350kWh gas verbruikt, terwijl we op een maand zonder stoken 70kWh gas verbruiken. We hebben dus een 25 euro extra betaald om in september een aangename temperatuur te hebben binnen. Dat heb ik er zeker en vast voor over.
.

Nieuwe update betreffende Mega, de deurwaarder heeft mij eindelijk een antwoord gestuurd in deze grote MEGA SOAP DRAMA ***die nu al ruim 10 maanden*** bezig is.
Voor de mensen die tijd hebben en de samenvatting hieronder goed begrijpen - jullie mogen eens goed lachen met deze zever.
Dit heb ik als laatste doorgestuurd naar Mega / de deurwaarder -->
Ik zie volgende data staan op mijn facturen
Tussentijdse factuur (Afrekening september 2021)
Periode 01-01-2021 tem 06-09-2021
Verbruik = 8053,93 Kwh
Op de slotfactuur staat (Afrekening januari 2022 na exact 1 jaar klant)
Periode 07-09-2021 tem 31-12-2021
Verbruik = 2091,81 Kwh
Periode 01-01-2021 tem 31-12-2021 (1 volledig jaar)
8053,93 Kwh + 2091,81 Kwh = 10145,74 Kwh
10145 Kwh is méér dan 10000 Kwh dus de korting moest 180€ zijn en NIET 140€.
In mijn contract staat ook hetvolgende in (en NIETS meer hierover) -->
U geniet van een unieke korting, die zal verminderd worden op uw afrekeningsfactuur na één jaar energieconsumptie (CHECK).
-->
Je zou hier eventueel kunnen interpreteren dat de afrekeningsfactuur deze is van september en niet deze van de slotfactuur (waarop de korting berekend is), maar erg duidelijk is dit niet. Ik interpreteer dit als: Ik ben klant geworden op 1 januari, op 1 januari heb ik een contract afgesloten met Mega. 1 jaar later is 31 december. Dan heb ik de korting ook verkregen en de korting geldt gewoon over dit jaarverbruik ..
Die op voorwaarde dat de facturen tijdens de totale duur van het contract verstuurd worden via e-mail en betaald worden via domiciliëring zonder enige uitzondering (CHECK). De korting bedraagt 140 euro (incl Btw) voor een jaarlijkse consumptie minder dan 10000 Kwh, 180 euro (incl Btw) tussen 10001 en 17000 Kwh .. (CHECK)
+ in de kleine lettertjes van mijn contract staat
Korting is niet cumuleerbaar met ander kortingen en promoties (CHECK), gelimiteerd tot de totale jaarkost en toegepast op het product Group en enkel bestemd voor nieuwe klanten die zich online hebben ingeschreven (CHECK)
-----------------------------------------------------------
Antwoord DEURWAARDER:
Informatie ontvangen van mijn cliënt na uw e-mail:
MEGA laat ons weten dat de promotie werd op één factuur toegepast en betreft alleen maar één verbruik in overeenstemming met de algemene verkoopsvoorwaarden (in bijlage) ;
Gelet op het voorgaande moet mijn klant niet overgaan tot rechtzetting en bevestigt dat de sommen nog verschuldigd zijn.
We nodigen u uit om zo snel mogelijk een voorstel voor een afbetalingsplan te nemen.
Bij gebreke aan deze, zal de procedure verder lopen en zal u voor de rechtbank moeten verschijnen (dagvaarding).
Dit schrijven/email wordt u verstuurd onder alle voorbehoud van rechten en zonder enige nadelige erkentenis.
-----------------------------------------------------------
Indien iemand hier wenst kan ik wel de algemene voorwaarden (per email) doorsturen, maar WTF. Dit is toch gewoon 100% klanten misleiding? Welke klant leest het op de Mega manier ??? Iemand?![]()
Flow en Direct zijn beide maandelijks. Je hebt nog Easy dat trimesteieel is. (Zie screenshots in bijlage, zijn mijn 3 voorstellen)Verschil tussen variabel en flow is :
1) variabel is trimestrieel variabel op basis van het verleden
2) flow is maandelijks variabel op basis van toekomstige cijfers (einde van de maand is die gekend voor de lopende maand)
Ik heb uiteraard liefst dat mijn voorschotten zo dicht mogelijk bij m'n effectieve verbruik liggen. Ik wil niet onnodig sponsoren, maar wil ook geen zware afrekening. En idd, dit is natuurlijk koffiedik kijken.serieuze post..
Een voorschot is een voorschot. Je kan invullen wat je wil. Al geef je 1 kWh in en betaal je 1 euro per maand. Uiteindelijk word je afgerekend aan je verbruik en ben je niets met die "goedkope voorschotten". Of je Easy, Direct of Flow neemt is gokken.. De een gebruikt een forward parameter, de ander niet. Verwacht je dat de prijzen gaan dalen, kan je best forward nemen denk ik.
Je kan best je eigen naam nemen bij je contractaanvraag naar Engie. Een naamswijziging achteraf is een heel gedoe en vereist vaak dat je een nieuw contract moet tekenen.
Die 2500/2000 is mijn verbruik van afgelopen jaar toen ik nog geen zonnepanelen had.Je moet natuurlijk minder invullen. Kweet niet of die 2500 dag en 2000 nacht inclusief je zelf gebruik is.
Trek er een derde van af voor zelf verbruik
Neemt grofweg 1600 piek en 1250 dal vebruik
( of die voorstel kan ook wel kloppen grof gerekend) je kan maar injecten wat je overhoud na zelf comsumptie
En bij injectie het verschil dan. Je verkoopt ook stroom. 400plus per maand. Kweenie maar das precies wel vree hoog
Familielid heeft onlangs gewoon van firma x naar y gegaan door andere naam in te vullen. Vermits je zelfde meter nummer en zo gebruikt gaat da vlot
Ik heb uiteraard liefst dat mijn voorschotten zo dicht mogelijk bij m'n effectieve verbruik liggen. Ik wil niet onnodig sponsoren, maar wil ook geen zware afrekening. En idd, dit is natuurlijk koffiedik kijken.
Maart 2018 en 2005 vergeten?Alles aan de juiste prijs.
Januari is ongeveer de laatste grote maand qua verbruik...
Waarom dan geen maandelijkse afrekening nemen?Ik heb uiteraard liefst dat mijn voorschotten zo dicht mogelijk bij m'n effectieve verbruik liggen. Ik wil niet onnodig sponsoren, maar wil ook geen zware afrekening. En idd, dit is natuurlijk koffiedik kijken.