Energieleveranciers

Eindfactuur ontvangen van totalenergies.
Hoe kan je eigenlijk de aangerekende eenheidsprijzen verifiëren van variabel contract? (E&G?)
VanDuur (d)HoeveelheidEenheidsprijs excl. btwNiet aan btw onderworpen bedragAan 21% btw onderworpenAan 6% btw onderworpen
Aardgasprijs tip17/07/202176581,88 kWh3,5970 c€/kWh20,93 €
Aardgasprijs tip01/10/2021923.707,48 kWh7,2168 c€/kWh267,56 €
Aardgasprijs tip01/01/2022593.155,34 kWh12,1266 c€/kWh382,64 €
Aardgasprijs tip01/03/202231736,75 kWh12,1266 c€/kWh89,34 €

alvast dank
Michiel

En hoe bereken je dat zelf?
De formule staat in de tariefkaart waarop je ingetekend hebt. Je zal alleen de Belpex waarde voor de maand moeten opzoeken, maar die is niet altijd eenvoudig te vinden. De spot prijzen zijn wel makkelijk te vinden.

Misschien wel interessant voor het vergelijk te maken met september '21?

Type huis: OB, 220m² bewoonbare oppervlakte, 2 volwas, 2 peuters

September 21:
21,8 m³ (op temperatuur 21°)

September 22:
28.6m³ (op temperatuur 20°)
Hier open bebouwing, 128m2, 2 volwassenen en deze maand 32m3 verbruikt met verwarming dag en nacht op 21gr (douche zit ook in dit verbruik). Kan niet vergelijken met vorig jaar want toen hadden we nog geen digitale meter.

Qua elektriciteit komen we deze maand op -31,05 euro uit. :cool:

Laatst bewerkt:
effe bg een weekje niet meer gevolgd.
Zijn de prijzen nu niet enorm gezakt? Ik kan de vaste optifix niet meer genereren maar de variabele zitten een pakje onder de vaste formule van augustus.

effe bg een weekje niet meer gevolgd.
Zijn de prijzen nu niet enorm gezakt? Ik kan de vaste optifix niet meer genereren maar de variabele zitten een pakje onder de vaste formule van augustus.

Als ik vreg vtest doe zit ik variabel nog altijd amper onder mijn vaste optifix.

Als ik vreg vtest doe zit ik variabel nog altijd amper onder mijn vaste optifix.
Net ook eens ingegeven.

De goedkoopste variabele zou nu 59€ op jaarbasis goedkoper zijn dan mijn optifix
Terwijl toen ik afsloot in augustus de variabele meer dan 650€ op jaarbasis goedkoper zou zijn.

Dus @zwarten volgens mij was optifix nog steeds een goeie keuze

Net ook eens ingegeven.

De goedkoopste variabele zou nu 59€ op jaarbasis goedkoper zijn dan mijn optifix
Terwijl toen ik afsloot in augustus de variabele meer dan 650€ op jaarbasis goedkoper zou zijn.

Dus @zwarten volgens mij was optifix nog steeds een goeie keuze
Dat zijn natuurlijk simulaties met geëxtrapoleerde prijzen voor deze winter.
Maar ja, het stelt me toch ook gerust om nog even die optifix van augustus aan te houden (hoewel die bij mij pas in december ingaat… Dus anderzijds ben ik ook blij dat de variabelen nog niet meebogen gestegen zijn. Ik wordt er een beetje schizofreen van eerlijk gezegd :crazy:

Eneco stelt bij mij voor om maandelijks een voorschot van > €500 te betalen (enkel aardgas) en ik kan het zelf niet lager zetten dan €255 :crazy: Voor een jaarverbruik van om en bij de 165 m³ is dat toch absurd veel of niet? Dan heb ik op twee maand tijd mijn jaarfactuur betaald? Of verwacht men dat de prijzen deze winter nog eens maal 10 gaan? Mail gestuurd naar de klantendienst...

Kan dat misschien liggen aan het feit dat mijn digitale meter niet van op afstand kan worden ingelezen en ik dus een "gemiddeld" verbruiksprofiel krijg toegewezen?

Ja is absurd veel, en waarschijnlijk gekoppeld aan feit dat men het niet kan uitlezen en het dan voorbereidt op het gemiddelde.

Al zou dat niet mogen als ze historische gegevens hebben. Als je pas nieuw aangesloten bent is dit een indekking.

Ja is absurd veel, en waarschijnlijk gekoppeld aan feit dat men het niet kan uitlezen en het dan voorbereidt op het gemiddelde.

Al zou dat niet mogen als ze historische gegevens hebben. Als je pas nieuw aangesloten bent is dit een indekking.
Ja nieuwe klant inderdaad. Hopelijk passen ze het snel aan.

Heb ook al contact gehad met Fluvius, maar die zeggen dat mijn gasmeter niet gelezen kan worden omdat die in de ondergrondse hangt en te ver van de elektriciteitsmeter. Nochtans toont de gasmeter een volledige signaalsterkte op het display...

Ik denk dat het in mijn geval wel een stuk voordeliger zou zijn, mocht ik gefactureerd worden volgens mijn werkelijke verbruik in plaats van standaardprofielen.

Ja nieuwe klant inderdaad. Hopelijk passen ze het snel aan.

Heb ook al contact gehad met Fluvius, maar die zeggen dat mijn gasmeter niet gelezen kan worden omdat die in de ondergrondse hangt en te ver van de elektriciteitsmeter. Nochtans toont de gasmeter een volledige signaalsterkte op het display...

Ik denk dat het in mijn geval wel een stuk voordeliger zou zijn, mocht ik gefactureerd worden volgens mijn werkelijke verbruik in plaats van standaardprofielen.
Je kan eens horen achter de bedrade optie men was toch bezig op die optie voor mensen die geen wilde tgv straling. Al weet ik niet of die ondertussen er ook al zijn.

Vaste loopt af op 20/12, engie stelt easy variabel voor. Ik las hier dat ze tussen oud en nieuw geen meterstanden opvragen? Dat is natuurlijk in mijn nadeel, ik wil tot 20/12 23u59 stoken aan 6ct/kwh.

Sommige mensen hebben toch echt 0 zelfreflectie
Roepen dat de regering moet tussenkomen in hun energiefactuur omdat ze zo gestegen is (*4) maar als je dan even doorvraagt nadat ze eerst beweren in nieuwe woning die goed geïsoleerd is te wonen blijken ze een gasverbruik van 50k kWh per jaar te hebben

Tja

Laatst bewerkt:
Sommige mensen hebben toch echt 0 zelfreflectie
Roepen dat de regering moet tussenkomen in hun energiefactuur omdat ze zo gestegen is (*4) maar als je dan even doorvraagt nadat ze eerst beweren in nieuwe woning die goed geïsoleerd is te wonen blijken ze een gastverblijf van 50k kWh per jaar te hebben

Tja

Op wie heb je het nu? Ik heb geen gastverblijf hoor;)

50000 kwh is bijna niet door te rekenen in de huurprijzen

De prijslijsten bij Luminus zijn alvast nog niet aangepast aan oktober zo te zien.
Nee klopt.

Ik merk dat Total nu de laatste tijd opduikt met energiecontracten, die toevallig altijd bovenaan staan in de lijst. Ik denk dat Total zich enerzijds schuldig voelt bij de woekerwinsten en daardoor wat korting geeft aan de pomp in Frankrijk, maar anderzijds ook weer veel casht door de stormloop op hun naftepompen.

Heel die energiemarkt is toch gewoon 1 grote cashmachine voor die zogenaamde "leveranciers". Het grote Total die miljarden aan dividend uitkeert. Het is gewoon misselijkmakend hoeveel dinero's er gecasht worden nu op basis energie voor gezinnen.

Vaste loopt af op 20/12, engie stelt easy variabel voor. Ik las hier dat ze tussen oud en nieuw geen meterstanden opvragen? Dat is natuurlijk in mijn nadeel, ik wil tot 20/12 23u59 stoken aan 6ct/kwh.

Zou toch moeten afrekening krijgen op 20/12? Namelijk andere contract?

Neen. Ander contract bij zelfde leverancier zorgt niet voor een afrekening. De verdeling van het verbruik zal gebeuren via SLP/RLP-profielen.

Je zou meterstanden kunnen doorgeven op 20/12 aan Fluvius of Engie, maar daar moet geen rekening mee gehouden worden. Enige optie om effectief een afrekening te krijgen is om van leverancier te veranderen zodat er een afrekening opgemaakt moet worden

Wanneer komt die "maandelijkse" facturatie erdoor? (Hoeveelste van de maand?) Hier al lang geleden aangevraagd maar tot op heden geen bevestiging of iets dergelijks ontvangen, alleen een netbeheerders-meterstandopname op 31/08 gezien en nu een onbeschikbaarheid van meterstanden/voorschotten, maar de voorschotfacturen worden wel nog doorgevoerd... Lekker transparant en duidelijk allemaal.
Afrekening hier was tot de 13e september. Denk dat ik het mid augustus (misschien zelfs de 13e had aangevraagd). De klantendienst van Luminus zei dat de doorlooptijd 2 maanden kon zijn eer het ok was.

Terug
Bovenaan