Energieleveranciers

Stel ge zit binnen de range vn inkomen die recht heeft op die korting.
Is het dan beter om optifix te stoppen?
En wat met mensen die minder betalen dan de korting? Dus stel factuur gas is 50€ en ge krijgt 135€ korting? Wordt het overgedragen naar andere maanden zoals de premie begin dit jaar?
Kan je voor die maanden je voorschot niet zelf hoger zetten, of zou dat zo niet werken? 🙈 En dan daarna weer zelf verlagen ...

Ik heb optifix in augustus vastgelegd en contract start op 1 november... Ga ik nog altijd goedkoper uitkomen? Beter weer naar variabel gaan? Al iemand uitgerekend?

Ik heb optifix in augustus vastgelegd en contract start op 1 november... Ga ik nog altijd goedkoper uitkomen? Beter weer naar variabel gaan? Al iemand uitgerekend?

Bij vast blijven is het slimste denk ik. Die korting krijg je sowieso. Als de variabele plots toch de lucht in schiet dan kom je toch nog goedkoper uit met een vaste.

Denk dat dat al vastgelegd is en dus 1 november gewoon start. Kijk rond 1 november wat de prijzen zijn en beslis dan of je naar variabel gaat. Je zult toch een maand (of 21 dagen indien je bij Luminus blijft) je vast contract gaan moeten uitzitten.

Als ik voor mijn ouders een prijssimulator doe op basis van verbruik vorig jaar:
Elektriciteit Piek: 1617 kWh Dal: 1354 kWh en Aardgas 21372 kWh

Krijg ik bij
TotalEnergies: euro 315/maand
Elegant: euro 508/maand
Luminus: euro 815/maand

Vanwaar dit giga verschil??

Als ik voor mijn ouders een prijssimulator doe op basis van verbruik vorig jaar:

Krijg ik bij

Andere manier/prijs van berekenen. Kan zijn dat de ene lagere “prijsaannames” doet dan de andere.

Krijg ik bij

Doe die simulatie eens bij vreg.

Maar waarschijnlijk zal de oorzaak wel weer liggen bij de kwartaalindexatie (die quasi verdubbelt zodra het oktober wordt) ipv maandelijkse indexatie of gewoon vaste prijs.

Heeft er iemand raad voor mij? Vind het allemaal nog ingewikkeld 😕

Heb op 13/09 mijn bestaand contract van Engie voor aardgas aangepast naar Easy. Volgens mijn profiel op Engie momenteel de helft goedkoper dan het vaste contract bij Luminus. Maar de prijzen bij Easy gaan in oktober de hoogte ingaan omdat er dan een nieuw kwartaal ingaat? Is het dan wel zinvol om nu nog te tekenen voor Optifix?

Ongelooflijk dat als je op een milieuvriendelijke manier verwarmt je niets krijgt en voor fossiele brandstoffen 100en euro’s….
Zolang uw elektriciteit niet 100% milieuvriendelijk is, is dat quatsch.
Maar klopt wel dat het niet correct is als je alles op elektriciteit doet je minder krijgt
Is het een quizvraag?

Hoeveel ministers denken dat hun maatregelen met dezelfde centen gedekt zijn?

Alles is zogezegd altijd gedekt en berekend, maar ik zie het tekort van 15 naar 30mrd gaan op 10y. Vreemd als het allemaal gedekt is.
We zitten al aan 31 nu dacht ik :p

Heeft er iemand raad voor mij? Vind het allemaal nog ingewikkeld 😕

Heb op 13/09 mijn bestaand contract van Engie voor aardgas aangepast naar Easy. Volgens mijn profiel op Engie momenteel de helft goedkoper dan het vaste contract bij Luminus. Maar de prijzen bij Easy gaan in oktober de hoogte ingaan omdat er dan een nieuw kwartaal ingaat? Is het dan wel zinvol om nu nog te tekenen voor Optifix?
Optifix is nu veel te duur. Engie Easy staat momenteel volgens de settlements in september tot nu toe op ongeveer 25€cent/KWh. Eventueel Engie Direct nemen. Dan profiteer je vlugger van de dalende gadprijzen.

Mogelijk dat Luminus nog vlug een aantal vaste contracten wil binnenhalen bij mensen die vlug beslissen om alsnog vast te nemen nu het nog kan 🤔. Luminus zou hiermee topprijzen binnen halen.

Bij vast blijven is het slimste denk ik. Die korting krijg je sowieso. Als de variabele plots toch de lucht in schiet dan kom je toch nog goedkoper uit met een vaste.
Is dat zo? Ik lees inderdaad op HLN de regeling ook geldt voor vaste contracten aangegaan na 1 oktober, maar ik heb die vastgelegd in augustus he...

Zolang uw elektriciteit niet 100% milieuvriendelijk is, is dat quatsch.
Waarom is dat quatsch? Als je op lage temperatuur kan verwarmen en uw warmtepomp dus een deftig rendement haalt, stoot je minder CO2 uit met een warmtepomp dan met een gasketel, zelfsal komt die zijn stroom volledig van een gascentrale.

Optifix is nu veel te duur. Engie Easy staat momenteel volgens de settlements in september tot nu toe op ongeveer 25€cent/KWh. Eventueel Engie Direct nemen. Dan profiteer je vlugger van de dalende gadprijzen.
Ik kan op eender welk moment wisselen tussen Easy en Direct. Momenteel een verschil van 60 euro/maand dus lijkt me beter van dit dan elke maand te controleren in mijn profiel?
Momenteel staat Optiflex inderdaad heel duur maar als de prijzen alsnog blijven stijgen. Zou bijvoorbeeld ook mijn contract kunnen laten ingaan vanaf november of december en indien het toch niet voordeliger is annuleren. Of kan dat niet?

Ik kan op eender welk moment wisselen tussen Easy en Direct. Momenteel een verschil van 60 euro/maand dus lijkt me beter van dit dan elke maand te controleren in mijn profiel?
Momenteel staat Optiflex inderdaad heel duur maar als de prijzen alsnog blijven stijgen. Zou bijvoorbeeld ook mijn contract kunnen laten ingaan vanaf november of december en indien het toch niet voordeliger is annuleren. Of kan dat niet?
Je kan het 4 maand in de toekomst activeren (want leverancierswissel). Indien je het later aanvraagt kan de energieleverancier de aanvraag nog weigeren. Natuurlijk kan je het dan wel weer niet vervroegen...

Je hebt 13-14 dagen kosteloze annulatietijd van moment van aanvraag. Anders betaal je als boete de vaste kost (iets van een 40€ of zo... zie de fiche)

Optifix aan 33 €cent is gewoon te duur… Je kunt het laten ingaan vanaf november of december, maar je hebt na aanvraag maar 14 dagen tijd om gratis te annuleren. Ik zou het persoonlijk niet doen.

Engie Direct wordt binnenkort (veel) goedkoper dan Engie Easy indien de daling van de aardgasprijzen blijft doorzetten, wat volgens mij zal gebeuren.

Terug
Bovenaan