Energieleveranciers

Weet je hoeveel de Belgen per jaar collectief spenderen aan gas en elektriciteit? 4M gezinnen, pakt 5000 per jaar. Dat is 20mrd. De rekensom is gemakkelijk he. 1 kwart krijgt sociaal tarief en betaalt nog 500-1000 per jaar -> kost 4mrd. Die overige 15mrd zal niet gecompenseerd worden, zelfs geen 10 of 20%.

Er is 0 budgetaire ruimte. Hoeveel gaan ze er nog eens tegensmijten? 1mrd, 2mrd ? Drop in the ocean. Mensen nog altijd pissig en de staatskas leeg.

(Kun je beter de mensen pushen om 10% te besparen, ik zeg maar wat)

En ja, ze gaan weer op zijn DeCroo's veel toeteren en de staatskist gebruiken om stemmen te kopen. Iedereen met verstand en centen zal weer uit de boot vallen. Alle "Wij gaan niet meer betalen" debielen die zijn contract nooit checkt of stookt met zijn raam open zal weer wel iets krijgen en wie in PV of warmtepomp geinvesteerd heeft, een vast contract heeft of wat centen verdient zal weer niks krijgen en nog eens mogen betalen voor de muppets.

Top land is dit geworden.

Er zijn toch al belastingschalen? Of mis ik iets.

Pas maar op mensen met oneven huisnummers. Misschien worden die ook uitgesloten.

Mijn excuses, ik was fout. Het is gewoon voor iedereen. Dat is natuurlijk gemakkelijker dan eventueel kritiek krijgen van @cege en consoorten...

Stil a drop in the ocean. Beetje grotere drop dan verwacht en voor veel meer mensen dan verwacht. Ergo, gat in begroting. Hopelijk verlengen ze dit niet in januari/februari of we zitten al aan 32 of 33mrd tekort. Oh nee, wacht, er is ook iets voor bedrijven en tijdelijke werkloosheid. Ik zie daar de 40mrd in verte.

Ivm stookolie is het een beetje onduidelijk.

Die premie van stookolie komt die EXTRA bovenop die 225€ stookolie premie of wordt die premie verhoogd naar 300€?
Indien dat laatste, wat als je deze premie al hebt aangevraagd? Heb je dan pech en krijg je dan niks extra meer?

Wat als je reeds stookolie hebt laten leveren maar je hebt de stookolie premie nog niet aangevraagd? Krijg je dan 225€ of 300€ (als je even afwacht voor het aanvragen van die premie)

Uiteindelijk weer een iets grotere druppel op een hete plaat, ma goed. Op zo korte termijn ist ook niet simpel.
Gefinancieerd dus door de meeropbrengst van BTW op gas en electriciteit en een nucleaire bijdrage. Benieuwd of dat de lading kan dekken.

Ivm stookolie is het een beetje onduidelijk.

Die premie van stookolie komt die EXTRA bovenop die 225€ stookolie premie of wordt die premie verhoogd naar 300€?
Indien dat laatste, wat als je deze premie al hebt aangevraagd? Heb je dan pech en krijg je dan niks extra meer?

Wat als je reeds stookolie hebt laten leveren maar je hebt de stookolie premie nog niet aangevraagd? Krijg je dan 225€ of 300€ (als je even afwacht voor het aanvragen van die premie)
Parallel aan de verlenging van de BTW-verlaging heeft de regering ook beslist om de stookoliecheque te verhogen van €225 naar €300. De periode wordt ook verlengd tot eind maart 2023. Er kan slechts 1 maal een mazoutcheque aangevraagd worden, maar ook wie al een aanvraag heeft ingediend, zal €300 ontvangen.

Parallel aan de verlenging van de BTW-verlaging heeft de regering ook beslist om de stookoliecheque te verhogen van €225 naar €300. De periode wordt ook verlengd tot eind maart 2023. Er kan slechts 1 maal een mazoutcheque aangevraagd worden, maar ook wie al een aanvraag heeft ingediend, zal €300 ontvangen.
Bedankt voor het antwoord op mijn vragen. ;)

Je wint de verkiezingen niet met goed beleid. Nee, lineair uitdelen, put graven, je land in de afgrond knallen voor eigen politiek gewin.

Ik ben echt pissig, ik ga wat in mijn hof rondlopen om te kalmeren.

Uiteindelijk weer een iets grotere druppel op een hete plaat, ma goed. Op zo korte termijn ist ook niet simpel.
Gefinancieerd dus door de meeropbrengst van BTW op gas en electriciteit en een nucleaire bijdrage. Benieuwd of dat de lading kan dekken.
Is het een quizvraag?

Hoeveel ministers denken dat hun maatregelen met dezelfde centen gedekt zijn?

Alles is zogezegd altijd gedekt en berekend, maar ik zie het tekort van 15 naar 30mrd gaan op 10y. Vreemd als het allemaal gedekt is.

Ze hebben het nu wel maar over een tegemoetkoming voor 2 maand hé... ik had liever gehad dat ze het geld van die overwinstbelasting inzette om de kerncentrales te verlengen :(.

Lijkt mij veel duurbaarder te zijn dan ons allemaal 500€ of zo te gaan geven... en de overwinst van een volledig jaar er hebt doorgedraaid door 2 maandjes een premie te geven...

Moest ik alleen wonen dan sloot ik me op in 1 kamer die dienst zou doen als bureau, slaapkamer en woonkamer en verwarmde ik die met mijn zonnepanelen en een electrisch vuur. Ik wil het gewoon vertikken om aan die prijzen gas te verbruiken ma goed.

Ze hebben het nu wel maar over een tegemoetkoming voor 2 maand hé... ik had liever gehad dat ze het geld van die overwinstbelasting inzette om de kerncentrales te verlengen :(.

Lijkt mij veel duurbaarder te zijn dan ons allemaal 500€ of zo te gaan geven... en de overwinst van een volledig jaar er hebt doorgedraaid door 2 maandjes een premie te geven...
Tis datte. Of je nu 10000€ moet ophoesten of 9600. T zal veel uitmaken.

Ja, dat maakt veel uit. De voorlaatste uit het Europse schuldenpeloton rijdt nog iets verder voor me. Ik kijk achter me en zie daar Zimbabwe naderen...

Stel ge zit binnen de range vn inkomen die recht heeft op die korting.
Is het dan beter om optifix te stoppen?
En wat met mensen die minder betalen dan de korting? Dus stel factuur gas is 50€ en ge krijgt 135€ korting? Wordt het overgedragen naar andere maanden zoals de premie begin dit jaar?

5000kwh gas kan je aan een verlaagd tarief krijgen per maand. Dat kan je een besparing van 135 euro opleveren, dus 2 cent / kwh tussenkomst?😅 of krijg je standaard de 135 euro ongeacht hoeveel je verbruikt?

Geen vaste energiecontracten meer te krijgen​

Luminus stopt met het aanbieden van vaste energiecontracten. Voortaan biedt niemand nog een vast contract aan voor een gewone klant.

Luminus-woordvoerder Nico De Bie bevestigt informatie van L’Echo. “Vanaf 1 oktober bieden we geen nieuwe vaste contracten meer aan. Bestaande vaste contracten worden natuurlijk nog gerespecteerd.” Luminus verwijst voor de beslissing naar de enorme volatiliteit op de markt. Daarmee stopt de laatste leverancier met het aanbieden van vaste contracten voor elektriciteit en aardgas

Terug
Bovenaan