Energieleveranciers

Maandelijks voorschotbedrag gas van april tem september: 25€.
Afrekeningsfactuur -87€ (Want ik heb natuurlijk in de zomer geen gas verbruikt)

Nieuw voorschotbedrag gas (aangepast door de leverancier) vanaf september rekeninghoudend met de winter: 82€ (+57€)
Bedrag te betalen in september -5€.

Nu goed ik heb veel betaald voor gasverbruik na de winter (Ik heb bijna 400€ moeten opleggen in april). Nu valt de factuur dus mee. :tongue:

Ik ga die 82€ / maand wel behouden, want als straks tijdens de winter, de verwarming aanstaat, dan gaat dat zelfs nog aan de lage kant zijn qua bedrag.

Laatst bewerkt:
Iemand een idee waar ik de Belpex-S21 factor kan terugvinden voor bv augustus om de huidige kwh prijs uit te rekenen volgens tariefformule (1.014xBelpex-S21 +2)?
Nieuwe contracten werken allemaal met Belpex en deze vind ik terug (08/2022 is deze 448,14) maar Beplex-S21 nergens te vinden..

Of zijn deze gelijk ?

nog altijd 23.4 graden binnen. En de chauffage staat echt af af. :S
Kvraag me af vanwaar die warmte komt.
Massa van de muren die nog warm is? Hier blijft het ook opvallend lang warm binnen, maar da's enkel maar extra uitstel om te moeten verwarmen, dus niet erg. :p

Momenteel komen de variabele contracten uit op ongeveer 0,25€/KWh. Best dus nog even Optifix houden (als je tarief van 0,2376€/KWh hebt) als verzekering en zien hoe de prijzen verder evolueren.
Die 0,25 die de meeste variabele contracten nu weergeven is nog steeds gebaseerd op de Belpex van vorig kwartaal (193,92), voor de maand september staat deze ondertussen op 448,14 dus de prijs van 0,25 die je hier aanhaalt klopt niet hoor..

Vb energie.be : https://energie.blob.core.windows.net/cms/assets/Tariff_Cards_f029de1609.pdf
--> met belpex 448,14 = 0,52€/kwh
Vb eneco wind & flex: https://cdn.eneco.be/downloads/nl/general/tk/BC_032_012209_NL_ENECO_POWER_FLEX.pdf
--> daar geven ze al aan dat de geschatte jaarprijs op 0,76€/kwh komt.
" Belpex-RLP (2de kwartaal 2022: €194,5776/MWh), anderzijds de jaarlijkse geraamde kostprijs op basis van een inschatting van Belpex-RLP (€673,0054/MWh)"

Of ben ik verkeerd?

Die 0,25 die de meeste variabele contracten nu weergeven is nog steeds gebaseerd op de Belpex van vorig kwartaal (193,92), voor de maand september staat deze ondertussen op 448,14 dus de prijs van 0,25 die je hier aanhaalt klopt niet hoor..

Vb energie.be : https://energie.blob.core.windows.net/cms/assets/Tariff_Cards_f029de1609.pdf
--> met belpex 448,14 = 0,52€/kwh
Vb eneco wind & flex: https://cdn.eneco.be/downloads/nl/general/tk/BC_032_012209_NL_ENECO_POWER_FLEX.pdf
--> daar geven ze al aan dat de geschatte jaarprijs op 0,76€/kwh komt.
" Belpex-RLP (2de kwartaal 2022: €194,5776/MWh), anderzijds de jaarlijkse geraamde kostprijs op basis van een inschatting van Belpex-RLP (€673,0054/MWh)"

Of ben ik verkeerd?
Ik heb het hierboven over de gastarieven, niet elektriciteit…

Hier 23,2 graden zonder verwarming. Warmte zit nog in het huis, de meubels, de muren, vloer. Kan vlug veranderen als het kouder wordt.

Hier 21,9 graden. Al wat ouder huis natuurlijk.
Ik hoop door wat zonnestralen binnen te krijgen het stookseizoen weer pas in Oktober te starten. Vorig jaar is dat ook gelukt.
En anders… pech. Er is nog gas, dus stoken zullen we :).

Tijd geleden overgestapt van mega naar engie. Voor gas is alles reeds in orde, contract bij mega is gestopt, contract bij engie is actief. Voor elek echter staat bij engie in behandeling en ik krijg ook nog geen voorschotfactuur voor elek. Voorlopig blijft mega voorschotten sturen voor elek.
Wat doe je dan best? blijven betalen bij mega? Bij wie moet ik klagen? fluvius, mega of engie?

Waarom allemaal ramen open? Om energie te besparen omdat je u niet meer wast?

Om te verluchten kan je beter ramen volledig open zetten voor korte periode dan lang op kiep

Even gekeken en denk niet dat wij in september ooit al verwarmd hebben (op basis van metergegevens). Is hier nu nog 24°, loop nog rond in T-shirt en korte broek

Optifixers, prepare your pitchforks...

De regering wil vandaag de laatste hand leggen aan een basispakket voor gas en stroom. In de praktijk zou er in november en december een korting worden toegepast op de energiefactuur. Binnen de regering ligt een korting op tafel van 50 euro per maand voor gas en 10 euro per maand voor elektriciteit voor een doorsneegezin.

Er woedt echter nog een politieke discussie over wie hiervoor in aanmerking komt. Want hoe groter de doelgroep, hoe kleiner het voordeel per begunstigde. Verschillende scenario’s circuleren. Wie een sociaal tarief of een vast (gas)contract heeft, wordt wellicht uitgesloten van de steunmaatregel. Verschillende regeringspartijen willen ook de 20% hoogste Belgische inkomens weren - maar daaronder vallen net veel werkende Vlamingen. Zij zouden het toegekende voordeel dan achteraf via hun belastingbrief moeten terugbetalen. Maar die ingreep is niet enkel technisch omslachtig, hij is ook politiek onpopulair. Daarom valt zo’n bovengrens - pakweg een inkomen van 2.500 euro netto voor een alleenstaande - mogelijk toch nog weg.
De federale regering is er dus nog niet helemaal uit, maar ze wil wel snel beslissen - onder meer om het verschil te maken met de Vlaamse regering. Het water staat ook hoog: de Vlaamse energieregulator VREG berekende dat de gemiddelde energiefactuur voor een gezin in september is opgelopen tot liefst 9.200 euro per jaar.

Voor de financiering van het basispakket hoopt Vivaldi de opbrengst in te zetten van een Europese overwinstbelasting op energiebedrijven. Energiewaakhond CREG is aan het becijferen hoeveel zo’n belasting in ons land zou opleveren - die raming komt morgen binnen.

Toch van de pot gerukt dat mensen met een vast contract geweerd zouden worden?
Waren of zijn die contracten niet voor iedereen beschikbaar dan? Zijn er mensen die niet de kans hebben om te kiezen welk contract ze aangaan?
Lijkt me dat iedereen zelf kan instaan voor de keuzes die ze maken.

Terug
Bovenaan