Energieleveranciers

Woekerwinqten... zij zijn de enigste die het nog aandurven om een vast contract aan te bieden. Dit heeft namelijk het potentieel om hun broek eraan te scheuren.

Je weet wel dat contract dat ik heb afgesloten in maart wat minstens 40 % onder de huidige marktprijs ligt. Of je wet wel uw huidige contract dat 70% onder de huidige marktprijs ligt maar spijtig genoeg afloopt rond december.

Daarnaast ben jij ook niet iemand die gratis werkt. Voor u moet er ook boter bij de vis zijn... zodanig zelfs dat je zelfs niet tevreden bent et 1 job. Neen, zoveel mogelijk met zoveel mogelijk aftrekposten om zoveel mogelijk winst over te houden...

Begrijp ik het individueel standpunt... tuurlijk.... maar voor mij zijn dat ook overwinsten. Dus afromen maar !!!!!!
Maar ze kunnen ook wel op dat moment mss al aankopen / afspraken maken met hun leverancier aan die prijzen

Jij bent toch loodgieter he? Wat is uw mening over die ventilatoren?
Op Tweakers loopt daar een topic over. De meesten zijn daar zeer tevreden over. Het maakt niet direct uw installatie zuiniger, maar je kan uw aanvoer temperatuur naar beneden halen en toch genoeg warmte uit de radiatoren halen. Zonder die ventilators verdwijnt uw natuurlijke convectie bij lage aanvoer en is er minder afgifte naar de ruimte.

Door uw aanvoer temperatuur te verlagen, wordt de COP hoger bij een warmtepomp werkt. En bij een condensatie gasketel is het rendement ook hoger bij lage aanvoertemperatuur.

Heb je een gasketel waarvan de je temperatuur niet kunt aanpassen, dan durf ik niet te zeggen als er voordeel mee te halen is. Het grootste voordeel zit hem volgens in het stoken op een lagere aanvoer temperatuur wat het rendement vergroot.

Woekerwinqten... zij zijn de enigste die het nog aandurven om een vast contract aan te bieden. Dit heeft namelijk het potentieel om hun broek eraan te scheuren.

Je weet wel dat contract dat ik heb afgesloten in maart wat minstens 40 % onder de huidige marktprijs ligt. Of je wet wel uw huidige contract dat 70% onder de huidige marktprijs ligt maar spijtig genoeg afloopt rond december.

Daarnaast ben jij ook niet iemand die gratis werkt. Voor u moet er ook boter bij de vis zijn... zodanig zelfs dat je zelfs niet tevreden bent et 1 job. Neen, zoveel mogelijk met zoveel mogelijk aftrekposten om zoveel mogelijk winst over te houden...

Begrijp ik het individueel standpunt... tuurlijk.... maar voor mij zijn dat ook overwinsten. Dus afromen maar !!!!!!
Luminus heeft gigantische cashflow en koopt hun energie al lang op voorhand. Die hun prijs verandert niet elke maand zoals bij de consument.

Nog eens wat liggen rondsnuisteren. Wat een veelvoud aan contracten. Binnen de variabele contracten soms 4 verschillende per leverancier. Wat een soep. Sommige werken met maandprijzen, andere met kwartaalprijzen. Vogel maar eens uit wat je nu best doet voor een contract dat moet starten op 21/12.

Nog eens wat liggen rondsnuisteren. Wat een veelvoud aan contracten. Binnen de variabele contracten soms 4 verschillende per leverancier. Wat een soep. Sommige werken met maandprijzen, andere met kwartaalprijzen. Vogel maar eens uit wat je nu best doet voor een contract dat moet starten op 21/12.
Is nochtans niet zo moeilijk.

Als je denkt dat de prijs in oktober, november, december zakt. Maandelijks.
Als je denkt dat de prijs in september zakt maar in oktober, november of december stijgt of gelijk blijft -> kwartaal
Als je denkt dat de prijzen enorm stijgen in september en de rest van het jaar -> vast

Maar uiteindelijk is het kiezen en op de blaren zitten van uw keuze. Zeker ben je nooit, anders had ik u al lang de euromillion cijfers van de komende trekking gevraagd... je hebt nu eenmaal geen glazen bol... allez dat denk ik toch. En kun je niet meer doen dan koffiedik kijken.

Als je denkt dat de prijs in oktober, november, december zakt. Maandelijks.
Als je denkt dat de prijs in september zakt maar in oktober, november of december stijgt of gelijk blijft -> kwartaal

Uiteindelijk zal je aangerekend worden aan het gemiddelde van de parameter. Het verschil tussen kwartaal en maandelijks maakt dus niets uit.
Je doet best de vergelijkingstest van de VREG. Die test houdt geen rekening met die verschillende parameters

Uiteindelijk zal je aangerekend worden aan het gemiddelde van de parameter. Het verschil tussen kwartaal en maandelijks maakt dus niets uit.
Je doet best de vergelijkingstest van de VREG. Die test houdt geen rekening met die verschillende parameters
Maakt wel uit. Als je voor oktober-november-december moet betalen op basis van prijs van september KAN een groot verschil geven met een prijs bepaald op het gemiddelde van elke maand op zich.

Maakt wel uit. Als je voor oktober-november-december moet betalen op basis van prijs van september KAN een groot verschil geven met een prijs bepaald op het gemiddelde van elke maand op zich.

Neen. Als je beleverd wordt voor de maand okt-nov-dec ga je aangerekend worden aan de gemiddelde parameter van deze periode, niet aan de prijs van september..

[

Ben je dat zeker?

Daar lijkt het bijvoorbeeld op bij engie easy indexed.

Even de kleine lettertjes er uit gehaald:

(1) De aangeboden variabele prijs kan in de loop van de maand wijzigen
(bv. door schommelingen in beschikbaarheid van elektriciteit op de
markt). De prijs die wordt geafficheerd op engie.be op de datum van
intekening op het contract geldt. De prijzen zijn geldig voor alle
contracten die afgesloten worden in September 2022 en die ten laatste
ingaan de laatste dag van de 6de maand na intekening op het
contract.
Bovenstaande prijs werd berekend op basis van de driemaandelijkse
parameter TTF103 (Heren) = 111,3806 €/MWh, van toepassing tijdens
het 3de trimester 2022.
De multiplicator van TTF103 (Heren) is zo opgesteld dat de prijs van
TTF103 (Heren) wordt omgezet in c€/kWh.
De parameter TTF103 (Heren) wordt berekend en gepubliceerd door
ENGIE (zie engie.be). De parameter TTF103 (Heren) evolueert in
functie van de gasprijs op de groothandelsmarkt van Nederland
“ESGM” (TTF).
De definitie van TTF103 (Heren) is de volgende: TTF103 (Heren) is het
rekenkundig gemiddelde van de dagelijkse forward prijzen van
aardgas voor het betrokken leveringskwartaal op de "European Spot
Gas Markets" ("ESGM") (zoals gepubliceerd door ICIS-Heren Energy
Ltd., onder de titel "TTF Price Assessment") gepubliceerd gedurende
de maand voorafgaand aan het trimester van levering.
De verbruiksfacturen worden opgemaakt op basis van het gewogen
gemiddelde van de prijzen van de betreffende verbruiksperiode.
De formule exclusief btw van toepassing voor September 2022 is:
Afname: 1,3150 + 0,1000 x TTF103 (Heren)

De ttf103 staat veel lager dan de ttf101.

Laatst bewerkt:
Ben je dat zeker?
Ja

De verbruiksfacturen worden opgemaakt op basis van het gewogen
gemiddelde van de prijzen van de betreffende verbruiksperiode.
Je citeert het zelf uit de kleine letters.

Wel bij Engie Easy contract bijvoorbeeld… (TTF103 heren). Daar berekening oktober-november-december op gemiddelde van september https://www.mijnenergie.be/sheets/2022-09/Engie-Electrabel/Part/01-Easy-Gas-Var-1Y-VL-NL.pdf
Neen. De tariefkaart is opgemaakt op basis van de parameter van het laatst gekende kwartaal/maand. Ze moeten zich nu eenmaal ergens op baseren. De parameterwaarde voor de maand september is pas gekend in oktober. Daarom is de huidige tariefkaart gebaseerd op het vorige kwartaal/maand.
Maar de prijs op de tariefkaart is dus niet de prijs die zal worden aangerekend voor die maand of de daaropvolgende maand.

@Ludanto, ik vermoed dat je het verkeerd aan het interpreteren bent, want ze hebben weldegelijk gelijk.

Punt is dat elk variabel contract een andere eindfactuur zal opleveren, afhankelijk van de gebruikte indexatieparameter (dagelijks, maandelijks, kwartaal,…). Maar wat er het goedkoopste zal uitkomen kan je nu toch niet op voorhand voorspellen.
Als je denkt dat de prijzen zullen dalen kan je inderdaad beter een maandelijks geindexeerde variabele prijs nemen. Als je denkt dat hij zal stijgen, een kwartaalprijs.

Even een greep uit een aantal berekeningsmethodes van verschillende aardgascontracten:
0,1000 x TTF DAHW + 0,7880
(0,1 X TTF103 + 1,635) X 1,06
1,3150 + 0,1000 x TTF103
(0,1 X TTFDAW-RLP + 0,955) X 1,06

Dit is voor een leek toch bijna niet te achterhalen? En dan moet de klant volgens jou maar de gevolgen dragen van zijn keuzes ;) ? @Renegadexxripxx

Even een greep uit een aantal berekeningsmethodes van verschillende aardgascontracten:
1,3150 + 0,1000 x TTF103

Dit is voor een leek toch bijna niet te achterhalen? En dan moet de klant volgens jou maar de gevolgen dragen van zijn keuzes ;) ? @Renegadexxripxx

Ik weet als klant als ik een loodgieter bel ook niet wat ik moet verwachten van de aangeleverde service. Ik maak ook gewoon een inschatting naar best vermogen. En we ondergaan de gevolgen van die inschatting. Ik zie niet in welke informatie jij extra wil? En hoe je verwacht dat het verkrijgen van die informatie logisch is.
Waar ik wel akkoord mee ben, is dat het een last van de energieleverancier zou moeten zijn om de van toepassing zijnde elektriciteitsprijs ten alle tijde te zien (met uitzondering indien die pas gedefinieerd staat op basis van de resultaten van het huidige kwartaal... en dit duidelijk vermeld staat in het contract dat je tekent). Dus gewoon in hun online portaal zou dan als je klikt op energieprijs /kwh bij uw contract zowel voor gas, elektriciteit,... die formule moeten ingevuld en berekend zijn gebaseerd op al de parameters. Dat zou ik wel gewoon correct vinden ipv dat je het nog allemaal zelf moet gaan in een excelblaadje steken. Dat zou voor mij het minste zijn wat men kan doen.

Aan de andere kant, zo ingewikkeld is het nu ook weer niet echt om in een excel met de door de energieleverancier aangeleverde parameters (vb engie vind je die relatief simpel terug in 1 document) die in te vullen en de berekening te maken als je effectief uw kwh-prijs zou willen weten. Maar zoals al hoger gezegd lijkt het mij niet meer als correct dat die berekening al standaard voorzien wordt door de energieleverancier en dat die voor elk consument consulteerbaar is zonder discussie. Zoals wettelijk gezien die ook ter beschikking moet zijn op de tarieffiche voor nieuwe klanten. Is gerust iets wat ze via wetgeving of mogelijks zelfs instructies kunnen na een overgangstermijn kunnen opleggen.

Voor de rest, als je u echt niet capabel voelt om een variabel tarief in te schatten. Dan was er gelukkig destijds, al is het nu nog maar bij 1ne speler, zoiets als een vast tarief. En dan moet je er u niet mee bezig houden, en betaal je mogelijks meer, minder of evenveel tov het variabel tarief afhankelijk van de omstandigheden die de firma had ingeschat. Maar dan moet je er niet aan denken.
Voor de rest kan je de tool van de Vreg gebruiken, die ook al helpt, om de verschillende tarieven te vergelijken. Ook al gaat dit niet perfect zijn. Maar het geeft al wel een goed idee...

Ik zie eigenlijk niet in wat je nog anders zou moeten hebben om eerlijk te zijn. Uiteindelijk als er 1 tarief was dat aangeleverd zou worden door de overheid, dan zie ik eigenlijk niet veel verschil met dat vast van hierboven. En had je de gevolgen ook gewoon moeten slikken. En garanties dat die goedkoper zou zijn, heb je ook op geen enkele wijze. Al zou je mogelijks makkelijker pieken er hebben kunnen uitfilteren doordat de winsten zouden kunnen volledig gebruikt worden (ipv enkel die beperkte overwinsten die men nog denkt te kunnen afromen). Aan de andere kant, dan had de overheidskas tijdens corona ook kunnen opdraaien voor de enorm lage prijzen die er gedurende die 2 jaar waren geweest waardoor de belastingsbetaler dan op termijn voor zou opdraaien. Dus elk voordeel heb zijn nadeel. Elke keuze heeft zijn voor- en nadelen. En je neemt die evengoed als ze komen... aangezien ook dan je de toekomst niet kan voorspellen.

Dus waarom ik van opinie zou moeten veranderen gewoon omdat er wat simpele wiskunde gebruikt wordt in een indexatiemechanisme... ik weet het niet hoor. Laat ons eerlijk zijn die indexatiemechanisme is geen integraal, afgeleiden, imaginaire berekening, 3D vectorberekening, matrix,... dit is een simpele functie met 1 onbekende parameter die zodra men ze publiceert, wat ze doen, door u gewoon in die formule kan ingestoken worden. Voor mij is dat algebra zoals ik toen ik naar het school ging al perfect moest kunnen berekenen (ik laat in het midden of dat was op 10j, 12j of 14j... aangezien ik niet vanbuiten meer weet op welke leeftijd dat nu exact is voorgekomen). Dat het een gok blijft aangezien het gaat over iets in de toekomst, dat geef ik toe. Maar dat is nu eenmaal wat variabel is... inschatten wat de toekomst brengt. Staat u dat niet aan, of vind jij dat je dat niet kan, dan neem je de vaste. En betaal je, en ik herval in herhaling, te veel, te weinig of genoeg en zitten ofwel jij op de blaren van uw keuze of de energieleverancier die een verkeerde inschatting heeft gemaakt. Met dit verschil dat jij als klant op elk moment kan wijzigen rekening houdende met 1 maand op de blaren te zitten (en daarna op de blaren te zitten als je verkeerd wijzigt) terwijl de energieleverancier vasthangt aan dat contract voor die volledige termijn bij een bepaald contract, of een beperkte termijn (langer dan die 1 maand) bij een onbepaald contract.

Maar opnieuw, verwachten dat jij als klant de toekomst kan voorspellen. En verwachten dat je dat MOET kunnen omdat jij de klant bent, dat is belachelijk. Dat kun je nu gewoonweg ook niet eisen...

1,3150 + 0,1000 x TTF103

Ik ben ingenieur, maar ik heb echt geen zin om daar moeite in te steken XD pfff

Mijn contract van optifix gaat vandaag in (optifix naar optifix). Krijg ik nog een document waar ik de meterstanden moet ingeven? Heb nog niets gezien.

Heb de voorschotten wel kunnen aanpassen en dat is ineens 100 euro/maand meer dan wat er berekend was. Lager kan ik niet gaan. Nu, de eindafrekening is in April en we gaan altijd moeten bijbetalen, maar nu klopt mijn uitgaven excel nietmeer... Maar opzich is dat niet erg.

Terug
Bovenaan