Energieleveranciers

Ik ben toch blij met mijn Optifix met prijzen van april dit jaar.
12 cent voor gas en 29 cent voor elektriciteit.
 
Iedereen met variabel die nu loopt te roepen, zal waarschijnlijk weer uit de lucht vallen bij aanpassing prijzen?

Ik vrees er inderdaad voor.

Toch een beetje beangstigend dat het gros van de mensen met dergelijk type contract eigenlijk niet goed weten hoe dat variabel gedeelte werkt..
 
Kan iemand het volgende verklaren of heeft iets soortgelijk meegemaakt? :)

Wij wonen nu iets langer dan 1 jaar in onze nieuwbouw met gasketel en vloerverwarming. Een jaar geleden ging ik bij Luminus een Comfy-contract aan met vast tarief (dat was begin september 2021). In het contract stond als voorwaarde "minstens 1 jaar vast tarief voor gas" aan het (oude, normale) tarief van 4,3 eurocent/kWh. Als je tegenwoordig een Optifix (vast tarief) neemt bij Luminus, dan is dat aan 33,35 eurocent/kWh. Dat is bijna het achtvoud van ons oorspronkelijk tarief. Dus wij stonden hier al schrap voor een forse herziening van ons contract deze week met voorstel tot veel hoger voorschot.

Wat blijkt deze week? Die herziening is er (stilzwijgend) gekomen: ons tarief voor gas is nu 14,2 eurocent/kWh geworden. Ik heb hier geen e-mail van ontvangen (of bericht via ander communicatiekanaal). Maar uiteraard valt dat een pak beter mee dan het tarief voor een nieuw contract Optifix... Ben toch eens benieuwd welke berekeningsmethode Luminus hier achterliggend voor gebruikt om een nieuw (vast) tarief voor ons in te stellen, maar 't zal wel niet zo simpel zijn in deze tijd om daar iemand telefonisch te pakken te krijgen voor toelichting...

Heeft nog iemand zo een milde herziening gehad van zijn vast contract voor gas? Nu goed, ons gasrekening zal het komende jaar dus x3,3 gaan i.p.v. x7,75 dus ik klaag voorlopig niet. :)
Volgens mij ben je omgezet naar hun variabele tarief dat eind september (per kwartaal) een herziening krijgt. Variabel staat nog op 14,2 eurocent. De aap moet nog eind van de maand uit de mouw komen?
 
Awel true..maar als de federale regering zegt dat vaste contracten uit de boot vallen, zijn we wel gezien.
Vraag is dan of we dan nog wel de vergoeding gaan krijgen eens we na de invoering van de compensatie rap naar variabel overschakelen. Of de regering gaat beslissen dat het enkel geldt voor klanten die "nu" (aka tot invoering compensatie) met een variabel zaten.
Dan gaan we naar UNIA en de raad van state!
Ik ben toch blij met mijn Optifix met prijzen van april dit jaar.
12 cent voor gas en 29 cent voor elektriciteit.
Die van juni waren goedkoper he, slechte deal gedaan :unsure:
 
Ik vrees er inderdaad voor.

Toch een beetje beangstigend dat het gros van de mensen met dergelijk type contract eigenlijk niet goed weten hoe dat variabel gedeelte werkt..
Ik zou graag een website bouwen waar je elke tariefformule kan volgen, over de tijd heen, met de huidige waarde vd parameters. Jammer genoeg weinig kennis van dus misschien moet ik het in google sheets bouwen :p
 
Volgens mij ben je omgezet naar hun variabele tarief dat eind september (per kwartaal) een herziening krijgt. Variabel staat nog op 14,2 eurocent. De aap moet nog eind van de maand uit de mouw komen?
Nope, is geen variabel tarief.

Op 4 juli e-mail ontvangen van Luminus met volgende mededeling:

In bijlage bezorgen we je alvast de algemene en nieuwe bijzondere voorwaarden met de prijzen die vanaf 08.09.2022 van toepassing zullen zijn.

In die bijlage staat dan ook duidelijk "een vaste prijs gedurende minstens 1 jaar".

Edit

Vermelde bedragen zijn afgerond. Luminus verbindt zich ertoe de in deze Bijzondere Voorwaarden
vermelde door Luminus geleverde energieprijzen niet te verhogen tijdens de eerste 12 maanden van
de levering. Na afloop van deze periode kan Luminus de energieprijzen aanpassen overeenkomstig
artikel 11 van de Algemene Voorwaarden, onverminderd de rechten van de klant beschreven in
datzelfde artikel.
 
Laatst bewerkt:
Nope, is geen variabel tarief.

Op 4 juli e-mail ontvangen van Luminus met volgende mededeling:

In bijlage bezorgen we je alvast de algemene en nieuwe bijzondere voorwaarden met de prijzen die vanaf 08.09.2022 van toepassing zullen zijn.

In die bijlage staat dan ook duidelijk "een vaste prijs gedurende minstens 1 jaar".

Edit

Vermelde bedragen zijn afgerond. Luminus verbindt zich ertoe de in deze Bijzondere Voorwaarden
vermelde door Luminus geleverde energieprijzen niet te verhogen tijdens de eerste 12 maanden van
de levering. Na afloop van deze periode kan Luminus de energieprijzen aanpassen overeenkomstig
artikel 11 van de Algemene Voorwaarden, onverminderd de rechten van de klant beschreven in
datzelfde artikel.
Zal Comfy zijn. Is 1 jaar vast.
 
Hoezo sneller koud?
Door dat systeem kan je uw cv-ketel idd lager instellen. (Toch volgens het artikel dat ik las en zwarten hieronder vertelt het ook al op een wat technischere wijze) wat voor een extra besparing kan zorgen. Ik denk dat het vooral besparend zal werken wanneer je de verwarming ´s ochtend aanzet om je huis op te warmen. Het moment waar de cv het hardste moet werken.

Dimensionering van mijn radiatoren weet ik niet.
Ik ga eens nakijken hoe mijn ketel staat ingesteld. Maar is het ook niet zo dat je een ketel niet te laag mag instellen qua temp voor gevaar op legionella? Of zijn dat 2 aparte instellingen? 1 voor de radiatoren en 1 voor het warm water van de douche etc.

Volgens het artikel erg weinig. Die van heatfan bvb 1kwh/jaar per stuk

Het artikel in kwestie:
Interessant die ventilatoren.. wat zou dat geven in combinatie met radiatorfolie?
 
Waar komt die radiator folie opeens uit eigenlijk? Daarvan is het effect pas minien

En heb je ook geen risico op vocht tussen die folie en die muur, dat had ik toch altijd als een nadeel ervan gelezen?
Veel zal dat inderdaad niet doen, een beetje warmteverlies van je muur naar je radiator weerkaatsen...
 
Jij bent toch loodgieter he? Wat is uw mening over die ventilatoren?
Op warmtepompen plaatsen we nu naast vloerverwarming ook ventiloconvectoren omdat die ook op lage temperstuur werken, dus ik vermoed dat dit ook wel iets van effect zal hebben. Ik zou het zelf eens willen testen maar ik vind het nogal duur voor een paar ventilatorkes :p als dat goed werkt zou het dan voornamelijk het meeste effect hebben omdat je uw stooktemperatuur zou kunnen verlagen.
 

Luminus zegt dat de situatie onhoudbaar is, maar wel blijven ze vaste contracten aanbieden aan woekerprijzen
 

Luminus zegt dat de situatie onhoudbaar is, maar wel blijven ze vaste contracten aanbieden aan woekerprijzen
Woekerwinqten... zij zijn de enigste die het nog aandurven om een vast contract aan te bieden. Dit heeft namelijk het potentieel om hun broek eraan te scheuren.

Je weet wel dat contract dat ik heb afgesloten in maart wat minstens 40 % onder de huidige marktprijs ligt. Of je wet wel uw huidige contract dat 70% onder de huidige marktprijs ligt maar spijtig genoeg afloopt rond december.

Daarnaast ben jij ook niet iemand die gratis werkt. Voor u moet er ook boter bij de vis zijn... zodanig zelfs dat je zelfs niet tevreden bent et 1 job. Neen, zoveel mogelijk met zoveel mogelijk aftrekposten om zoveel mogelijk winst over te houden...

Begrijp ik het individueel standpunt... tuurlijk.... maar voor mij zijn dat ook overwinsten. Dus afromen maar !!!!!!
 
Luminus zou graag hebben dat we 2 jaar vast hangen aan deze prijzen :laugh:

Mss blijven we, mss niet, we shall see. Nonkel Vlad ging het mij laten weten.
 
Terug
Bovenaan