Energieleveranciers

Gewoon een hersenspinsel. Maar stel ik heb een volledig elektrische wagen. Ik ga naar kantoor en laad daar, met mijn laadpas van het werk, de auto vol. Dan heb ik 80kwh (in theorie) aan energie. Ik rij naar huis en verbruik een 10-tal kWh.
Als ik mijn wagen aansluit, en ik dek een deel van mijn eigenverbruik ‘s avonds en de rest injecteer ik aan 39 cent (engie flow) en ik hou nog wat over om opnieuw naar het werk te gaan. Dan zit ik toch gewoon cash te printen elke dag? :unsure:

Of bestaan er zo al controlemechanisme’s die zoiets verhinderen?
Bij ons op het werk zal je snel op de vingers getikt worden. Die gaat een extreem hoog verbruik opmerken met jouw auto en zullen snel door een controle van de KM stand merken dat je aan het vals spelen bent tbh.

Gewoon een hersenspinsel. Maar stel ik heb een volledig elektrische wagen. Ik ga naar kantoor en laad daar, met mijn laadpas van het werk, de auto vol. Dan heb ik 80kwh (in theorie) aan energie. Ik rij naar huis en verbruik een 10-tal kWh.
Als ik mijn wagen aansluit, en ik dek een deel van mijn eigenverbruik ‘s avonds en de rest injecteer ik aan 39 cent (engie flow) en ik hou nog wat over om opnieuw naar het werk te gaan. Dan zit ik toch gewoon cash te printen elke dag? :unsure:

Neen, is perfect mogelijk. Het zal uw werk zijn bij wie het eventueel zal opvallen dat je elke dag 80 kWh zit op te laden.
Ik zou mijn niet-elektrische wagen van het werk na mijn uren ook kunnen uitlenen en elke dag kunnen bijtanken..

Edit: In principe ben je dan aan het stelen van je werk, dus ik zou daar toch mee oppassen.

Laatst bewerkt:

Het probleem stelt zich nog niet omdat V2H nog niet echt ingeburgerd is - er is nog nauwelijks ondersteuning voor. Eens dat is zal dat wel afgeblokt worden in een car policy, en op dezelfde manier gecontroleerd als het voltanken van een privé auto met je tankkaart: Verbruik per gereden km.

Iemand enig idee hoe mijn optifix gas te wijzigen naar mijn vorig contract (Optimal)? (ik zou denk ik nog binnen de termijn vallen..nieuw contract begint op 15/9)
Is dit gewoon terug naar Luminus gaan en een nieuw contract tekenen..of kan je die Optifix via een knop ergens annuleren?

Imo kan/zal er daar nog geen controle op zijn, de wagen-als-thuisbatterij optie is iets wat ik nog niemand heb weten doen. Ik denk wel dat die controle gaat komen en in de buurt komt van diesel uit je bedrijfswagen zuigen en gebruiken voor je mazoutketel.

Bij ons was er al ophef omdat er een docent aan het slowchargen was in de parkeergarage.

Iemand enig idee hoe mijn optifix gas te wijzigen naar mijn vorig contract (Optimal)? (ik zou denk ik nog binnen de termijn vallen..nieuw contract begint op 15/9)
Is dit gewoon terug naar Luminus gaan en een nieuw contract tekenen..of kan je die Optifix via een knop ergens annuleren?
Als je nieuw contract begint op 15/09 vermoed ik dat je bedenktijd van 14 dagen al om is? Eventueel klantendienst contacteren?
Wel rekening houden dat het tarief van Optimal voor oktober-november-december bepaald wordt adhv de settlements van september. Deze staan momenteel gemiddeld op 229,6044€. Met Optimal kom je misschien komend kwartaal niet (veel) goedkoper uit dan Optifix. Dus misschien beter tarief kiezen op basis van de gemiddelde dagnoteringen van de maand of hetkwartaal zelf?

Laatst bewerkt:

Dacht dat je 2 systemen had: vehicle 2 home en vehicle 2 grid. Bestaat dat laatste al überhaupt?
Imo kan/zal er daar nog geen controle op zijn, de wagen-als-thuisbatterij optie is iets wat ik nog niemand heb weten doen. Ik denk wel dat die controle gaat komen en in de buurt komt van diesel uit je bedrijfswagen zuigen en gebruiken voor je mazoutketel.

Bij ons was er al ophef omdat er een docent aan het slowchargen was in de parkeergarage.
Omdat de eerste laadpaal die dit kan pas op de markt is nu en er weinig auto's het ondersteunen

En pas maar op bij vehicle 2 grid komen ze uw auto gewoon leegzuigen en sta je daar 's morgens zonder

Hoe kijken de Optifix kiezers (die in Augustus hebben ingetekend) naar huidige evolutie?
Voorlopig nog even blijven zitten als risico indekking?

Hoe kijken de Optifix kiezers (die in Augustus hebben ingetekend) naar huidige evolutie?
Zolang er geen officiële prijsafspraken zijn vanuit Europa blijf ik netjes bij optifix, ja. We zijn er vet mee als het Europees plafond bvb op 30cent zou stranden. 🤷🏼

Zolang er geen officiële prijsafspraken zijn vanuit Europa blijf ik netjes bij optifix, ja. We zijn er vet mee als het Europees plafond bvb op 30cent zou stranden. 🤷🏼
Awel true..maar als de federale regering zegt dat vaste contracten uit de boot vallen, zijn we wel gezien.
Vraag is dan of we dan nog wel de vergoeding gaan krijgen eens we na de invoering van de compensatie rap naar variabel overschakelen. Of de regering gaat beslissen dat het enkel geldt voor klanten die "nu" (aka tot invoering compensatie) met een variabel zaten.

Ik ga mijn Optifix nog niet veranderen. Voel me precies een beetje veiliger wanneer ik de evolutie nog wat kan afwachten. Hopelijk blijft het verder zakken!

Awel true..maar als de federale regering zegt dat vaste contracten uit de boot vallen, zijn we wel gezien.
Vraag is dan of we dan nog wel de vergoeding gaan krijgen eens we na de invoering van de compensatie rap naar variabel overschakelen. Of de regering gaat beslissen dat het enkel geldt voor klanten die "nu" (aka tot invoering compensatie) met een variabel zaten.

Als je verandert zal je dat ook wel krijgen zeker.
Genoeg contracten van 1-2-3 jaar oud die net na eventuele maatregelen zouden aflopen. Ga je die allemaal in de kou laten staan. Gaat moeilijk te verdedigen zijn.

Euh... 1 maand wachttijd om over te schakelen naar variabel gaan we nu toch nog net wel overleven zeker? :unsure:

Stel dat ze het op 20 cent plafonneren en ik 1000kWh zou verbruiken die maand is dat 4 cent oftewel 40 euro voor die maand "verlies". Dat trekken onze portefeuilles nog wel net zeker?

toch blij dat ik niet op die optifix-hype wagon gesprongen ben vorige maand.

Toegeven, ik stond op twijfelen, maar met mijn variabele zit ik nog zo heel slecht nie bij engie.

toch blij dat ik niet op die optifix-hype wagon gesprongen ben vorige maand.

Toegeven, ik stond op twijfelen, maar met mijn variabele zit ik nog zo heel slecht nie bij engie.
De mensen die recent ingestapt zijn hebben nog geen (of amper) gas verbruikt. Die kunnen gerust nog een paar weken de kat uit de boom kijken.

De prijzen van het contract in augustus zijn vergelijkbaar met die van een variabel contract. Ge zou het dus moeten zien als een gratis verzekering.

Euh... 1 maand wachttijd om over te schakelen naar variabel gaan we nu toch nog net wel overleven zeker? :unsure:

Stel dat ze het op 20 cent plafonneren en ik 1000kWh zou verbruiken die maand is dat 4 cent oftewel 40 euro voor die maand "verlies". Dat trekken onze portefeuilles nog wel net zeker?

Klopt, de gasprijs gaat niet magisch naar 100 euro/MWh ofzo, mss na de winter maar dat zien we dan wel.
Ben voorlopig nog blij met mijn optifix.

Iedereen die met Optifix is gegaan, wou toch gewoon zeker zijn deze winter? Iedereen met variabel die nu loopt te roepen, zal waarschijnlijk weer uit de lucht vallen bij aanpassing prijzen?

Terug
Bovenaan