Energieleveranciers

Een afrekening loopt over een jaar. De prijzen zijn het afgelopen jaar alleen maar blijven stijgen. Als je nu break-even bent zou ik ook niet meteen verlagen, want de volgende afrekening zal op basis van huidige en toekomstige prijzen zijn. Als de prijzen over enkele maanden gedaald zijn zou je wel kunnen verlagen.
Dat klinkt logisch.
Ik las net een artikel over radiatorventilatoren. Deze zouden voor een merkbare besparing kunnen zorgen in gas omdat deze het huis sneller doen opwarmen en de radiatoren minder moeten opwarmen. Ga me daar eens wat verder in verdiepen. Als daar waarheid achter zit dat dan misschien eens proberen.

Dat klinkt logisch.
Ik las net een artikel over radiatorventilatoren. Deze zouden voor een merkbare besparing kunnen zorgen in gas omdat deze het huis sneller doen opwarmen en de radiatoren minder moeten opwarmen. Ga me daar eens wat verder in verdiepen. Als daar waarheid achter zit dat dan misschien eens proberen.

Betekend natuurlijk ook sneller koud. Maar als je maar paar uur stookt is dat mogelijks geen probleem
Dacht altijd dat het doel van ventilatoren vooral op lage temp stoken is.

Dat klinkt logisch.

De meeste radiatoren zijn gedimensioneerd op 80/60°C of 70/50°C Echter met de radiatorventilatoren zorg je ervoor dat je op 70/50 °C gedimensioneerde radiatoren op een lagere temperatuur kan laten werken. 60/40°C of mss zelfs 50/30°C. Hence zit je met een groter rendement op je ketel omdat je meer condenseert.
Radiator geeft via straling en convectie (natuurlijk) zijn warmte af. Bij gedwongen luchtstroom over de radiator verhoog je het convectieverhaal.

De premie halveert na nieuwjaar, dus financieel doe je er zelfs goed aan om er nog een aan te vragen en die te betalen. Als ze dan nog voor de zomer van 2023 je analoge komen vervangen, ben je dus een halve premie kwijt en ook geen terugdraaiende teller tijdens die zomer.
Keuringsdatum telt voor de premie toch?
Digitale teller heeft er niets mee te maken,alleen als je u injectietarrief wil ja dan wel

Nog zoiets ... ik las ergens enkelvoudig tarief nu soms goedkoper uitkomt?
Nacht(dubbeluur) teller blijft voorlopig zowat zelfde staan als toen we met de zonnepanelen begonnen zijn.
Zaterdag en zondag draait die wat terug om dan tegen het volgende weekend met ma-di-wo-do Nachtverbruik terug te staan waar hij stond
Maar komende weken gaat dit wel natuurlijk niet meer het geval zijn.

Voorschot van 300 naar 600. Gevraagd om dit naar 400 te veranderen want sinds kort ook zonnepanelen + batterij en digitale meter met p1 meter dus meer controle op verbruik ... Willen ze niet doen. (Total Energies). Ik ben geneigd om te veranderen van leverancier, geen idee of het veel nut heeft...

Voorschot van 300 naar 600. Gevraagd om dit naar 400 te veranderen want sinds kort ook zonnepanelen + batterij en digitale meter met p1 meter dus meer controle op verbruik ... Willen ze niet doen. (Total Energies). Ik ben geneigd om te veranderen van leverancier, geen idee of het veel nut heeft...
Bij luminus mocht ik toch zelf mijn voorschot bepalen.

Normaal toch ergens een wet die zegt dat ze niet kunnen verplichten om dat te aanvaarden?

En heb je dit al gemeld dat je ondertussen zonnepanelen hebt?

Ik kan dit max (20%) tot 507 aanpassen online. Dus momenteel 200 voor elektriciteit en 307 voor gas per maand. Via klantendienst wilden ze het ook niet verder aanpassen. Goed om weten dat het bij anderen wel kan.

Ik kan dit max (20%) tot 507 aanpassen online. Dus momenteel 200 voor elektriciteit en 307 voor gas per maand. Via klantendienst wilden ze het ook niet verder aanpassen. Goed om weten dat het bij anderen wel kan.
Bij luminus moest ik mijn verbruik doorgeven, als je het naar beneden afrondt kom je het voorschot uit dat je wil. 😁

Als je van je energieleverancier een voorschotverhoging krijgt, kan je altijd een tegenvoorstel doen. Houtman: "Als je een tegenvoorstel doet en de leverancier weigert dat, dan moet hij motiveren waarom hij het weigert."

Je zou bijvoorbeeld kunnen staven dat je energieverbruik heel wat lager ligt omdat je onlangs zonnepanelen hebt geïnstalleerd. En dat je voorschot dus niet verhoogd moet worden. Je leverancier moet daar dan rekening mee houden.

Bij mij zei Total Energies dat ze het pas verder wouden verlagen wanneer ze officieel van Fluvius doorkrijgen dat er zonnepanelen zijn geplaatst...
Maar is het sowieso niet interessant om je leverancier te herbekijken ivm injectietarief?

Dat klinkt logisch.
En hoeveel stroom verbruiken die radiatorventilatoren?

Terug
Bovenaan