Energieleveranciers

Goh, het is niet voor iedereen weggelegd om dat te kunnen doen besef ik, maar als je de mogelijkheid hebt om elke maand wat geld aan de kant te zetten daarvoor, dan kan je dat al doen voor je weet of die de capaciteiten en goesting heeft om verder te leren. Als je kind dat dan niet doet, kan je dat spaarpotje ook nog anders besteden.
Wij zetten nu elk als we betaald worden zo'n 50 euro op een boekje dat voor hem is. Dat is toch al 100 euro per maand, dus tegen dat hij gaat moeten studeren is dat al een mooi potje. En als hij niet kan of wil studeren, dan kan je met dat potje nog heel wat andere voordelen om een goeie start te hebben geven. Ik denk maar aan een rijbewijs sponsoren, een eerste autootje betalen zodat hij naar zijn werk kan, ...
Als je dat kan missen, is dat zeker aan te raden! Al redeneer ik wel dat studeren op zich geen grote kost is in ons landje. Als je ze een eigen auto wil geven, op kot wil laten gaan,... Èn er is geen studiebeurs is het wel een ander verhaal natuurlijk.

En zie je het als een gemis dat ze niet op voorhand hebben gespaard om je op kot te laten gaan? Of ben je dankbaar voor de kansen die je wél kreeg? (Want dat is niet duidelijk in jouw post)

Toen ik ging studeren leefden we net niet meer in armoede, dat is zowat het kantelpunt geweest in hun leven.
Dus ben ze wel dankbaar dat ik alsnog die kans heb gekregen, heb dat nooit als een gemis ervaren dat ik niet op kot kon.

Hoelang duurt het eigenlijk eer dat ik het volle effect van de energieprijzen op mijn factuur zie?

In juli terug getrokken bij de eindafrekening.
Vast contract bij engie (180€/maand) afgelopen in augustus en omgezet naar variabel.
Het factuur van september is intussen in de bus beland maar dat is voor de tweede maand op rij slechts 150€ ...

Wanneer kan ik die gepeperde rekeningen beginnen verwachten?

Hoelang duurt het eigenlijk eer dat ik het volle effect van de energieprijzen op mijn factuur zie?

In juli terug getrokken bij de eindafrekening.
Vast contract bij engie (180€/maand) afgelopen in augustus en omgezet naar variabel.
Het factuur van september is intussen in de bus beland maar dat is voor de tweede maand op rij slechts 150€ ...

Wanneer kan ik die gepeperde rekeningen beginnen verwachten?
Ofwel oktober ofwel juli volgend jaar.

Hoe zit het eigenlijk met de meterstanden bij overgang van tarief A naar B. Heb ik nu goed gezien dat die kerel bij Verhulst zijn talkshow zei om er wat bij te doen en dat te betalen aan het oude tarief? Die overgang kan toch nooit helemaal correct zijn bij een analoge meter, want die standen halen ze van fluvius, maar die dateren al van de zomer...

Hoe zit het eigenlijk met de meterstanden bij overgang van tarief A naar B. Heb ik nu goed gezien dat die kerel bij Verhulst zijn talkshow zei om er wat bij te doen en dat te betalen aan het oude tarief? Beetje het net als opslag gebruiken.
Dat is fraude hé. Daarnaast als de afwijking te groot is, volgens fluvius, kunnen ze altijd ter plaatse komen

Maakt niet uit of die bij sint juttemis gekomen zijn. Als ze vinden dat de afwijking te groot is tov uw historische doorgegeven hoeveelheden dan kunnen ze een nieuwe controle doen. Of ze maken zelf een schatting als ze u niet kunnen bereiken.

Je begrijpt het niet goed, ze komen in augustus. Maar er zit 3-4 maand speling tussen opname stand en nieuw tarief. Hoe wordt dat dan correct verwerkt?

Je begrijpt het niet goed, ze komen in augustus. Maar er zit 3-4 maand speling tussen opname stand en nieuw tarief. Hoe wordt dat dan correct verwerkt?
Als je van tarief wisselt ga je gewoon opnieuw meterstanden moeten doorgeven.

Hier was het wissel van leverancier in 1/12 -> standen doorgeven en Afrekening
Meteropname van fluvius was dan eind januari dus dan opnieuw afrekening maar dan van 2 maand.

Jij zal ook 2 afrekeningen krijgen.
1 van 8 a 9 maanden en 1 van 3 a 4 maand, alletwee aant oude tarief dat dan nog van toepassing is

Meteropname van fluvius was dan eind januari dus dan opnieuw afrekening maar dan van 2 maand.

1 van 8 a 9 maanden en 1 van 3 a 4 maand, alletwee aant oude tarief dat dan nog van toepassing is
Hetzelfde hier.

Maakt niet uit of die bij sint juttemis gekomen zijn. Als ze vinden dat de afwijking te groot is tov uw historische doorgegeven hoeveelheden dan kunnen ze een nieuwe controle doen. Of ze maken zelf een schatting als ze u niet kunnen bereiken.
Als je een te grote afwijking 'online' door geeft, dan krijg je daar automatisch een melding van. Je krijgt dan de vraag om uw meterstanden nogmaals te controleren vooraleer je op 'versturen' klikt, of om indien deze toch correct zijn, foto's te nemen en deze te uploaden. (En dan is de kous ook gewoon af).

Nee hoor, zolang dat bij dezelfde leverancier is niet
Mijn contract liep af in juni, automatisch omgezet naar iets dat duurder was dan op dat moment genomen kon worden dus dat weer omgezet -> maand later actief.

Maar meterstanden heb ik nooit doorgegeven. Neem aan dat ze met de profielen werken zoals bij variabele tarieven daar geef je ook niet constant uw standen door

Nee hoor, zolang dat bij dezelfde leverancier is niet
Mijn contract liep af in juni, automatisch omgezet naar iets dat duurder was dan op dat moment genomen kon worden dus dat weer omgezet -> maand later actief.

Maar meterstanden heb ik nooit doorgegeven. Neem aan dat ze met de profielen werken zoals bij variabele tarieven daar geef je ook niet constant uw standen door
Fluvius heeft 1 meteropname per jaar (geen idee of je het ook moet doorgeven bij een digitale)

En je energieleverancier heeft ook een meteropname na afloop van je contract (bij stopzetting/wissel van contract of na een jaar looptijd)

Die 2 momenten kunnen toevallig gelijktijdig vallen.

Als je wisselt van contract zal je toch een afrekening krijgen volgens mij hoor. Zelfs als je je 2e jaar ingaat van hetzelfde contract krijg je een afrekening

Indien ik het mij goed herinner kreeg ik toch geen extra afrekening toen ik een jaar of 3 geleden van Luminus BeGreen ofzo naar Optifix ging.
Ook geen meterstanden moeten doorgeven.

Bij de eerstvolgende afrekening waren de eerste x dagen gewoon aan het oude tarief gerekend, vanaf de omschakeling was de rest dan aan Optifix-tarief.

Hoe zit dat eigenlijk bij een variabel contract?

Betaal je op het moment van de afrekening je volledig verbruik aan het tarief dat op die moment van toepassing is?
Of bekijken ze per kwartaal je verbruik en rekenen ze dat zo door? (Dit is enkel mogelijk met digitale teller allicht)

Hoe zit dat eigenlijk bij een variabel contract?

Betaal je op het moment van de afrekening je volledig verbruik aan het tarief dat op die moment van toepassing is?
Of bekijken ze per kwartaal je verbruik en rekenen ze dat zo door? (Dit is enkel mogelijk met digitale teller allicht)
Zoals hier al vermeld. Afhankelijk van welke variabele formule je hebt (kwartaal, maandelijks) nemen ze uw jaarverbruik en gebruiken ze het profiel van de VREG om dat jaarverbruik naar maand of kwartaalverbruik om te zetten en dat dan te vermenigvuldigen met de variabele kwh-kost (mnd/kwartaal).

En dat geeft dan het totaal. Bij een digitale gebruiken ze ALS je maandfactuur aanvraagt de effectieve maandelijkse resultaten van uw meter anders is dit ook volgens het profiel.

Terug
Bovenaan