Energieleveranciers

Grote volumes aardgas zijn onderweg van Amerika naar Europa…
81 lng tankers, waarbij 1 lng tanker gelijk is aan ongeveer 188000 m3 vloeibaar lng of iets meer dan 1 TWh. Dus ongeveer 90 TWh gas in september vanuit Amerika.

Oh regering heeft mss een voorstel om eerste 5000kwh tegen verlaagd tarief te factureren.. handig als ik maar 3000kwh/jr verbruik 😎
Vermoedelijk alleen op variabele tarieven zeker? Dan loont het misschien de moeite om Optifix vast voor gas op te zeggen en naar een variabel over te stappen als dit effectief doorgaat.
Ik verbruik ongeveer 9500kWh/jr.

81 lng tankers, waarbij 1 lng tanker gelijk is aan ongeveer 188000 m3 vloeibaar lng of iets meer dan 1 TWh. Dus ongeveer 90 TWh gas in september vanuit Amerika.
En heb je een idee hoeveel we in Europa op een winter verbruiken? Heb eerlijk gezegd geen flauw idee als dat veel of weinig is.

550 miljard m3 in een jaar.
81 lng rankers x 188000 m3 lng vloeibaar gas = 15228000 m3 vloeibaar gas. 1 m3 lng vloeibaar gas is ongeveer 600 m3 gas. Dus 15228000 m3 x 600 = 9,136 miljard m3 gasvormig gas in 1 maand = 1,66% in 1 maand. Tot april (einde winter; 8 maanden) zou dat 13,28% (of 20% op jaarbasis) betekenen van jaarverbruik. Europa heeft daarbij ook ongeveer 100 miljard m3 gas in voorraad. Daarnaast komt nog gas van oa Noorwegen.
Tevens zou Europa momenteel nog maar voor 9% afhankelijk zijn van Russisch gas. Indien er een beparing van 15% op het gasverbruik gerealiseerd wordt (hiervoor zit men ook al voor op schema), is er waardchijnlijk voldoende gas. Een extreem koude winter of een defect aan een belangrijke terminal zou alles kunnen bemoeilijken. Europa zal gasleveringen van Rusland niet zelf stop zetten, wil geen contracten verbreken. Laat Poetin dit zelf maar doen, snijden in zijn inkomsten. Poetin zijn kaarten zijn stilaan uitgespeeld. Hij staat bijna schaakmat.
Het is duidelijk dat de piek in aardgasprijzen vermoedelijk achter ons ligt. Enkel een extreem koude winter gecombineerd met het niet functioneren van een belangrijke gasterminal zouden de emoties tijdelijk de bovenhand kunnen doen nemen waardoor de top opnieuw opgezocht kan worden.

Laatst bewerkt:
Vermoedelijk alleen op variabele tarieven zeker? Dan loont het misschien de moeite om Optifix vast voor gas op te zeggen en naar een variabel over te stappen als dit effectief doorgaat.
Ik verbruik ongeveer 9500kWh/jr.
Toch benieuwd hoe dit concreet in z'n werk zal gaan, immers heeft elk gezin een ander tarief dus hoe pak je dit het best aan?

• Iedereen 5000 kWh, ongeacht de prijs (dus 5k€ bij de een, 1k€ bij de ander)
  • Iedereen 2500€, ongeacht het tarief dus een variabele hoeveelheid kWh per gezin
  • ...
Op zich ook weinig fair dat mensen die hun zaken goed opvolgen en op tijd ingrijpen 'bijbetalen' voor de rest te compenseren.

Toch benieuwd hoe dit concreet in z'n werk zal gaan, immers heeft elk gezin een ander tarief dus hoe pak je dit het best aan?

• Iedereen 5000 kWh, ongeacht de prijs (dus 5k€ bij de een, 1k€ bij de ander)
  • Iedereen 2500€, ongeacht het tarief dus een variabele hoeveelheid kWh per gezin
  • ...
Op zich ook weinig fair dat mensen die hun zaken goed opvolgen en op tijd ingrijpen 'bijbetalen' voor de rest te compenseren.

Vaste contracten zouden al niks krijgen.

Het zou al 1 - 2 miljard kosten ( dit jaar) enkel voor de gebruikers van gas... voeg mazout en elektriciteit toe en de sky is the limit :(.
Ja, inderdaad. Mazout prijzen ken ik niet, maar elektriciteitprijs is gewoon meegegaan met de gasprijs. Dus als je gezin A helpt moet je gezin B ook helpen imo.
En iedereen moet naar een warmtepomp, maar ze gaan nu wel gas sponsoren. Dat klopt niet helemaal vind ik.

Dat klinkt weinig logisch toch. Een vast contract is niet gratis...
Dacht dat die actie enkel van toepassing was met dat prijsplafond. Maar dan zou het nog niet logisch zijn aangezien je dan bij een vast contract het verschil tussen het prijsplafond en de uiteindelijke prijs van de elektriciteit of de gas zou moeten afromen...

De variabele contract-owners hebben er zelf voor gekozen dat ze minder willen betalen maar wel het risico erbij willen nemen dat dit hoger wordt, en dan zou de regering enkel hun energie korting op geven en de vasten niet? Dus dan wordt je afgestraft omdat je meer betaald hebt om minder risico te hebben? Bullshit I think.
Daag ze nie uit hé.

Ik hoor het al. Degene die halftijds werken en/of te mottig zijn om zelf wat opzoekwerk te doen gaan weer iets krijgen en de rest niets en mag de factuur van de cadeautjes ophoesten...
Het zal noot veranderen :)

Ik hoor het al. Degene die halftijds werken en/of te mottig zijn om zelf wat opzoekwerk te doen gaan weer iets krijgen en de rest niets en mag de factuur van de cadeautjes ophoesten...
Het zal noot veranderen :)
Tgo ik geloof nie dat ze in het zuiden van het land gaan toelaten dat er enkel voor gas iets wordt gedaan, beetje zoals die energiecheque en verwarmingspremie… ze stoken daar veel meer op mazout dan in vlaanderen. En de waalse regering neemt dan nog maatregelen om uithuiszettingen tegen te gaan 😳

De variabele contract-owners hebben er zelf voor gekozen dat ze minder willen betalen maar wel het risico erbij willen nemen dat dit hoger wordt, en dan zou de regering enkel hun energie korting op geven en de vasten niet? Dus dan wordt je afgestraft omdat je meer betaald hebt om minder risico te hebben? Bullshit I think.
Misschien wordt het iets genre "gas mag max x ct/kwh kosten tot 5000kwh verbruik." En dat alles daarboven gecompenseerd wordt door de overheid.

Terug
Bovenaan