Energieleveranciers

V-test houd ook rekening met toekomstige prijsstijgingen wat bij mijn energie niet is.
Ik had wel al zo'n vermoeden, maar dan nog vind ik het toch wel zeer misleidend van mijn energie.

De berekening van de V-test zou het meest correcte moeten zijn.
Mijn energie daar houden ze enkel rekening met de huidige tarieffiches, bij de V-test proberen ze rekening te houden met toekomstige prijzen, ze proberen dat in te schatten.
Het KAN ook zijn dat ze daar te pessimistisch zijn natuurlijk en het beter zal meevallen dan wat ze aanraden, maar ik zou eerder daarvan uitgaan dan van mijn energie

Wel een gigantisch hoog gasverbruik.
Zelfs met 20% minder zit je op bijna het dubbel van een gemiddeld gezin. Valt daar nog ergens extra te besparen ?
Ja, er zal zeker nog wel te besparen zijn. Het is een ouder en relatief groot huis en we hebben in het verleden ook totaal niet gelet op ons verbruik.
Ook wel regelmatig thuiswerk en bepaalde ruimtes verwarmen waar het misschien niet altijd even nodig is en nog zo'n zaken. Nu voor de aankomende koude periode gaan we wel nog wat zaken aanpassen en ook onze kachel zal nu terug gebruikt worden.
Momenteel staan de settlements voor september op gemiddeld 233,4176€c/MWh. Bij de Octa Cool formule van TTF103 + 9,2 (excl BTW) zou dat bij 233,4176 €c/MWh (maand is wel nog lang niet om) uitkomen op 25,717€c/KWh incl. BTW (volgens huidige stand). Dat zou dan de prijs gaan zijn voor oktober-november-december.
Gezien de aardgasprijzen weer in een dalende trend zitten, vermoed ik dat de V-test momenteel wat te pessimistisch is.

Als ik dit zo bekijk voor ons gezin, dan gaat dit wel een zware worden om te slikken, het zal wel gaan lukken, maar als dit zo verder blijft evolueren, dan verwacht ik wel wat drama's.

Ik had wel al zo'n vermoeden, maar dan nog vind ik het toch wel zeer misleidend van mijn energie.

Mijnenergie.be volgt de berekeningswijze die de CREG goedkeurt, daar is op zich dus niets mis mee. Mijnenergie maakt ook gebruik van de maandelijkse tariefkaarten van de leveranciers, daar is dus op zich ook niks mis mee. Mijnenergie.be geeft ook de optie om gebruik te maken van de andere berekeningsmethode, daar is ook niks mis mee..

De VREG is nog maar sinds mei begonnen met hun nieuwe manier van berekenen. Die zorgt voor een betere inschatting - de reden waarom lees je op de site van de VREG - maar kan er ook voor zorgen dat de berekening niet accuraat is. Op dit moment zou het een pessimistische berekening kunnen zijn..

Als ik dit zo bekijk voor ons gezin, dan gaat dit wel een zware worden om te slikken, het zal wel gaan lukken, maar als dit zo verder blijft evolueren, dan verwacht ik wel wat drama's.

Die drama's komen eraan en wordt hier al een tijdje voor gewaarschuwd.

Prosumententarief is geen taks, dat is een forfaitair distributietarief op basis van de capaciteit van de omvormer.

Is dan ook logisch dat als je op het distributietarief btw heft, dat je dit ook doet op het prosumententarief
Tomato tomato he. Geef het de naam "tarief" en het is geen belasting meer.

Yep idem hier
Sinds mei een goei 100 - 120 kWh gas per maand. In december/januari gaat dat naar 1800-1900 per maand.

Dus de besparing moet gezocht worden bij verwarming.
Ik krijg dat met alle goede wil van de wereld niet onder de 160 en zelfs dat vind ik al weinig in vergelijking met vroeger nu ik er extra op let.

Mail van Luminus. Ze stellen voor om mijn voorschotbedrag (Comfy, vast tarief) op te krikken van 209 euro naar 524 euro om een zware eindafrekening te voorkomen. Maar dit jaar zou ik ook 1000+ moeten bijbetalen volgens hun berekening en ik kreeg 50 euro terug. En mijn meterstanden kan ik pas invullen vanaf november, omdat er dan pas een correcte schatting van de eindafrekening kan gebeuren. Dus ik wacht nog af en pas juist niets aan.

Mail van Luminus. Ze stellen voor om mijn voorschotbedrag (Comfy, vast tarief) op te krikken van 209 euro naar 524 euro om een zware eindafrekening te voorkomen. Maar dit jaar zou ik ook 1000+ moeten bijbetalen volgens hun berekening en ik kreeg 50 euro terug. En mijn meterstanden kan ik pas invullen vanaf november, omdat er dan pas een correcte schatting van de eindafrekening kan gebeuren. Dus ik wacht nog af en pas juist niets aan.

Altijd dodgy dat ze bij vaste tarieven het voorschot willen verhogen... En de logica bij Luminus is ook niet altijd alles, bv. in juni stelden ze zelf voor om mijn voorschot met €4 per maand te verminderen (enorm verschil natuurlijk), in juli wilden ze het met €50 verhogen.

Ik krijg dat met alle goede wil van de wereld niet onder de 160 en zelfs dat vind ik al weinig in vergelijking met vroeger nu ik er extra op let.
In ons huurappartement hadden we verbruik van 8-10 m3 voor water.
Nu is dat eerder 15m3

Verschil: doorstroomboiler vs boiler met intern vat. Vat verbruikt meer gas maar minder water want sneller warm

Het voorgesteld voorschotbedrag op de site staat bij mij voor Optifix op 480€. Ik had ze hierover gebeld en de persoon van de klantendienst zei dat dit bedrag te hoog is afgaande op mijn voorbije verbruik. Hij stelde voor voor het op 280€ te zetten (heb het op 295€ zelf gezet aangezien dat het niet lager kon).

Altijd dodgy dat ze bij vaste tarieven het voorschot willen verhogen... En de logica bij Luminus is ook niet altijd alles, bv. in juni stelden ze zelf voor om mijn voorschot met €4 per maand te verminderen (enorm verschil natuurlijk), in juli wilden ze het met €50 verhogen.

Het voorgesteld voorschotbedrag op de site staat bij mij voor Optifix op 480€. Ik had ze hierover gebeld en de persoon van de klantendienst zei dat dit bedrag te hoog is afgaande op mijn voorbije verbruik. Hij stelde voor voor het op 280€ te zetten (heb het op 295€ zelf gezet aangezien dat het niet lager kon).
Ik blijf gewoon van mijn voorschot af tot ik zie dat de ingave van mijn gasmeterstand effect heeft op de geschatte eindafrekening. In het slechtste geval weet ik waar ik mijn vakantiegeld aan kwijt ben ...

Ik blijf gewoon van mijn voorschot af tot ik zie dat de ingave van mijn gasmeterstand effect heeft op de geschatte eindafrekening. In het slechtste geval weet ik waar ik mijn vakantiegeld aan kwijt ben ...
Uw tarief is vast, dat is echt niet zo moeilijk om te berekenen wat uw eindfactuur gaat zijn als je uw jaarverbruik weet.

Ik kwam van 115€ bij Optifix maar heb opnieuw ingetekend aan de tarieven van augustus, vandaar de stijging van mijn voorschotbedrag.
Voor mij van 't zelfde...moest blijken dat wat men mij verteld had niet klopt dan ga ik gewoon een hoge eindafrekening hebben.
Och ja, we zien wel.

Uw tarief is vast, dat is echt niet zo moeilijk om te berekenen wat uw eindfactuur gaat zijn als je uw jaarverbruik weet.
Ik probeer mijn jaarverbruik te verlagen tegenover vorig jaar, dus ik weet nog niet hoeveel dat gaat zijn. De geschatte eindafrekening op de website van Luminus zat er bij de eindafrekening in april dit jaar alleszins héél fel naast en dat vind ik wel verwarrend.

Ik probeer mijn jaarverbruik te verlagen tegenover vorig jaar, dus ik weet nog niet hoeveel dat gaat zijn. De geschatte eindafrekening op de website van Luminus zat er bij de eindafrekening in april dit jaar alleszins héél fel naast en dat vind ik wel verwarrend.
Hoe lang ben je al klant bij Luminus? Weet niet hoe hun systeem werkt maar zo lastig is dat niet bij een vaste.
Anyway als je wilt besparen weet je dat ook wel ongeveer he (1° lager is 7% minder verbruik)

Hoe lang ben je al klant bij Luminus? Weet niet hoe hun systeem werkt maar zo lastig is dat niet bij een vaste.
Anyway als je wilt besparen weet je dat ook wel ongeveer he (1° lager is 7% minder verbruik)
Sinds 2019, maar met verbouwingen hier en daar (zonneboiler & dakisolatie 2020, kelderisolatie eind 2021, ...) heb ik nog geen consistent jaarverbruik. Het daalt alleszins wel jaarlijks. :tongue:

Terug
Bovenaan