Energieleveranciers

Dat ding levert 3.5kW warmte terwijl zijn gaskachel waarschijnlijk 25kW warmte of meer levert. Als uw huis zijn lucht opgewarmd geraakt met 10x minder krachtige warmtebron dan ist OK, maar dat moet je zeker checken, I would think not en dat zijn isolatieverliezen in de winter groter gaan zijn dan 3.5kW. Tenzij het een klein appartementje is ofzo of 1 kamer.
Kan natuurlijk ook naar een 7kw versie kijken.Ons huis is rond 120m2 goed geisoleerd plat dak.

Wij hebben in maart een variabel gascontract bij Mega afgesloten (was Knack groepsaankoop)

Gestart in maart aan 9,8€c/kWh
Nu: (tariefkaarten van andere producten op hun site, groepsaankoop nergens te raadplegen): 27,8€c/kWh

Kameraad heeft onlangs bij Eneco "Aardgas Flex" afgesloten aan 11,22€c/kWh ---> huh?

Is het nu het best om zo rap als mogelijk daarop te springen? Dat contract gaat dan wel pas binnen 2 maanden van start, dus wie weet hoe het tegen dan is :unsure:

dat is iets wat ik me ook wel afvraag, maar dan zou zo een spaardouchekop toch ook totaal geen nut hebben?
Ik denk dan doordat er minder gaatjes inzitten ivm de regendouchekop dat je daardoor minder water gebruikt?

Minder gaatjes en ik zou denken ook fijnere gaatjes. Het resultaat is dat er veel minder water doorstroomt, omdat de bottleneck de douchekop wordt ipv het debiet van de kraan.
Vergelijk het met een tuinslang waar je een knik in legt, ook al staat je kraan op dezelfde stand, komt er ineens een pak minder water uit.

Ik heb ook gewoon een handdouchekop in mijn douche, niet voor de energiekost (kop zit er al 5 jaar, toen gas nog goedkoop was) maar omdat ik het ergens zonde vind om zoveel drinkbaar water te gebruiken.

Onze buren zitten op sociaal tarief maar zitten wel godganse dagen in hun jacuzzi. Tja..
Ik wil gerust solidair zijn maar ze mogen toch wel eens een maximumverbruik zetten op dat sociaal tarief.

Kameraad heeft onlangs bij Eneco "Aardgas Flex" afgesloten aan 11,22€c/kWh ---> huh?
Die 11,22€c/kWh is gebaseerd op prijzen van Q2 (€96,3300/MWh), en zijn niet de echte prijzen. Hetgeen hij uiteindelijk gaat moeten betalen gaat een stuk hoger zijn... Eerder het dubbel of zelfsnog wat meer. De tariefkaart zegt: geschatte jaarprijs 32,93€c/kWh. Dat is echter overdreven.

Laatst bewerkt:
Die 11,22€c/kWh is gebaseerd op prijzen van Q2 (€96,3300/MWh), en zijn niet de echte prijzen. Hetgeen hij uiteindelijk gaat moeten betalen gaat een stuk hoger zijn... Eerder het dubbel of zelfsnog wat meer. De tariefkaart zegt: geschatte jaarprijs 32,93€c/kWh. Dat is echter overdreven.
Maar wat zou mijn beste zet zijn momenteel.

Tariefkaart van ons product (een groepsaankoop) voor deze maand zal ik wel nergens kunnen inkijken...
V-test opnieuw doen en ook nadien regelmatig blijven vergelijken?

Maar wat zou mijn beste zet zijn momenteel.

Tariefkaart van ons product (een groepsaankoop) voor deze maand zal ik wel nergens kunnen inkijken...
V-test opnieuw doen en ook nadien regelmatig blijven vergelijken?
Bij variabel is het moeilijk om nu te zeggen wat goed zal zijn voor de toekomst. Bij sommige formules zullen de prijzen van oktober-november-december gebaseerd zijn op de settlements van september, bij andere formules weet je pas na afloop van de maand of het kwartaal wat de prijzen voor die maand of dat kwartaal waren...
Bij Engie zou ik nu bv eerder voor Engie Direct gaan dan Engie Easy. Dit doordat de gasprijzen weer aan het dalen zijn.

Ons vast contract bij Engie loopt af in november 2022. Voorschot is € 300.
Op dit moment ben ik wat aan het rondkijken en zie door het bos de bomen niet echt meer.

Gezinssamenstelling: 2 volwassenen en 2 kinderen (3 jaar & 2 maanden)
  • Elektriciteit: verbruik 2021 = 3900 kWh
  • Gas: verbruik 2021 = 38000 kWh
    • Opmerking: voor 2022 zitten we op dit moment -20% gasverbruik ten opzichte van het verwachte verbruik.

VTest:
  • Elektriciteit - Engie – Easy Indexed 1 jaar – variabel = € 3260,37
  • Gas - Octa + - Cool – variabel = € 12774,09
Totaal = € 16034.46
Voorschot per maand = € 1336,21

Mijn energie:
  • Elektriciteit - Octa + - Care – variabel = € 1373,99
  • Gas - Octa+ - Care -gas – variabel = € 4546,54
Totaal = € 5920,54
Voorschot per maand = € 493,38

Nu is eigenlijk mij vraag, welke berekeningsmethode gaat het dichtste aanleunen bij de werkelijkheid?
Ik weet dat niemand van ons een glazen bol heeft, maar ik vind toch dat het verschil tussen de beide vergelijken zeer groot is.

Op dit moment ben ik wat aan het rondkijken en zie door het bos de bomen niet echt meer.

• Opmerking: voor 2022 zitten we op dit moment -20% gasverbruik ten opzichte van het verwachte verbruik.

VTest:
Totaal = € 16034.46

Mijn energie:
Totaal = € 5920,54

Nu is eigenlijk mij vraag, welke berekeningsmethode gaat het dichtste aanleunen bij de werkelijkheid?
Ik weet dat niemand van ons een glazen bol heeft, maar ik vind toch dat het verschil tussen de beide vergelijken zeer groot is.
V-test houd ook rekening met toekomstige prijsstijgingen wat bij mijn energie niet is.

VTest:
Totaal = € 16034.46

Mijn energie:
Totaal = € 5920,54

De berekening van de V-test zou het meest correcte moeten zijn.
Mijn energie daar houden ze enkel rekening met de huidige tarieffiches, bij de V-test proberen ze rekening te houden met toekomstige prijzen, ze proberen dat in te schatten.
Het KAN ook zijn dat ze daar te pessimistisch zijn natuurlijk en het beter zal meevallen dan wat ze aanraden, maar ik zou eerder daarvan uitgaan dan van mijn energie

Wel een gigantisch hoog gasverbruik.
Zelfs met 20% minder zit je op bijna het dubbel van een gemiddeld gezin. Valt daar nog ergens extra te besparen ?

VTest:
Totaal = € 16034.46

Mijn energie:
Totaal = € 5920,54

Momenteel staan de settlements voor september op gemiddeld 233,4176€c/MWh. Bij de Octa Cool formule van TTF103 + 9,2 (excl BTW) zou dat bij 233,4176 €c/MWh (maand is wel nog lang niet om) uitkomen op 25,717€c/KWh incl. BTW (volgens huidige stand). Dat zou dan de prijs gaan zijn voor oktober-november-december.
Gezien de aardgasprijzen weer in een dalende trend zitten, vermoed ik dat de V-test momenteel wat te pessimistisch is.

Bij variabel is het moeilijk om nu te zeggen wat goed zal zijn voor de toekomst. Bij sommige formules zullen de prijzen van oktober-november-december gebaseerd zijn op de settlements van september, bij andere formules weet je pas na afloop van de maand of het kwartaal wat de prijzen voor die maand of dat kwartaal waren...
Bij Engie zou ik nu bv eerder voor Engie Direct gaan dan Engie Easy. Dit doordat de gasprijzen weer aan het dalen zijn.
Als ik de V-test doe dan komt geschatte jaarprijs van variabel en vaste contracten ong. op hetzelfde uit? (verbruik gas 10.000kWh/jaar)

Allemaal rond de 3500€, dus dan is het alsnog beter om vast te gaan? (Optifix)

Als ik de V-test doe dan komt geschatte jaarprijs van variabel en vaste contracten ong. op hetzelfde uit? (verbruik gas 10.000kWh/jaar)

Allemaal rond de 3500€, dus dan is het alsnog beter om vast te gaan? (Optifix)
Niet doen... Optifix is momenteel te duur geworden. De variabele tarieven staan bij de V-test mijn inziens momenteel te duur ingeschat.
De V-test doet momenteel een inschatting van €301,1293/MWh voor de TTFDAWRLP op jaarbasis, hetgeen veel te hoog is.
De aardgasprijs staat momenteel op €198/MWh. Er is wel een dalende trend, dus het gemiddelde van september ligt momenteel hoger, nl. ongeveer €233/MWh.

Laatst bewerkt:
Geen idee in welk topic ik het het beste kan vragen dus hier een poging doen

Wij hebben zowel boven als onder een apart circuit voor vloerverwarming, met aparte thermostaat voor de temperatuur te regelen
Boven is dat iets van een +25m² voor de badkamers + dressing terwijl we momenteel nog maar 1 badkamer gebruiken
ALS alle deuren goed dicht zouden blijven en er geen warmte verlies is

Zou ik op de één of ander manier kunnen achterhalen hoeveel mijn verbruik is voor dat ene circuit ? Ik heb het nu nog niet kunnen bekijken op de ketel of thermostaat, maar ik veronderstel dat ik daar geen opsplitsing zal kunnen zien ?

Moest er daar veel te besparen zijn kan ik dat systeem op 18° zetten ipv 20 of 21 en dan zo'n infraroodpaneel op de badkamer zetten voor 's morgens of bij het douchen.

Iemand een idee hoe ik daar achter kan komen ?

Wij hebben zowel boven als onder een apart circuit voor vloerverwarming, met aparte thermostaat voor de temperatuur te regelen
Boven is dat iets van een +25m² voor de badkamers + dressing terwijl we momenteel nog maar 1 badkamer gebruiken

Zou ik op de één of ander manier kunnen achterhalen hoeveel mijn verbruik is voor dat ene circuit ? Ik heb het nu nog niet kunnen bekijken op de ketel of thermostaat, maar ik veronderstel dat ik daar geen opsplitsing zal kunnen zien ?

Moest er daar veel te besparen zijn kan ik dat systeem op 18° zetten ipv 20 of 21 en dan zo'n infraroodpaneel op de badkamer zetten voor 's morgens of bij het douchen.

Heb je een digitale meter? Indien ja, een P1-meter aanschaffen? Kun je het gasverbruik per 5 minuten opvolgen (stroomverbruik realtime). Als je dan 1 circuit uitzet, kun je misschien kijken hoeveel gasverbruik er minder is :thinking:

Laatst bewerkt:
Heb je een digitale meter? Indien ja, een P1-meter aanschaffen? Kun je het gasverbruik per 5 minuten opvolgen (stroomverbruik realtime). Als je dan 1 circuit uitzet, kun je misschien kijken hoeveel gasverbruik er minder is :thinking:
Strak plan! Nog niet bij stilgestaan
Alhoewel. Tegen dat ik dat echt kan opvolgen is de winter natuurlijk wel bezig

Het zou handig zijn moest je (bij ons nu Vaillant) kunnen zien
xxx kWh verbruik waarvan x% naar warm water, x% naar circuit 1 en x% naar circuit 2

Uit hoeveel kringen bestaat dat? Misschien kan je de kring van de dressing en 2e badkamer knijpen of volledig dicht draaien?

Kan natuurlijk ook naar een 7kw versie kijken.Ons huis is rond 120m2 goed geisoleerd plat dak.
Gooi het daar eens in, dan kun je op basis van de dimensies het warmteverlies berekenen en bepalen welke capaciteit je nodig hebt bij vb -10. Daarnaast als je met een airco zit om te verwarmen de oppervlakte van de ruimte nemen die je daarmee wil uitrusten en dan de isolatie van het totale gebouw op de grenzen van het lokaal zetten. Dat gaat niet perfect overeenkomen, maar het geeft wel een grootte orde. En dus een eerste idee. Daarna laat je de installateurs een voorstel doen van wat zij zouden aanraden en koppel je die gegevens terug met die rudimentaire berekening en hun inschatting en maak je een beslissing.

Uit hoeveel kringen bestaat dat? Misschien kan je de kring van de dressing en 2e badkamer knijpen of volledig dicht draaien?
2 kringen dacht ik. één voor elke badkamer, maar die vertrekken in de dressing dus daar lopen ze sowieso
Natuurlijk hangt het klokje in badkamer 1 die nog niet af is (de kring die ik dan zou dicht draaien) en gebruiken we de andere badkamer. Dus die gaat dan toch continu blijven vragen voor warmte, nee ?

2 kringen dacht ik. één voor elke badkamer, maar die vertrekken in de dressing dus daar lopen ze sowieso
Natuurlijk hangt het klokje in badkamer 1 die nog niet af is (de kring die ik dan zou dicht draaien) en gebruiken we de andere badkamer. Dus die gaat dan toch continu blijven vragen voor warmte, nee ?
Hmmm, ja das iets moeilijker dan.
Wat je kan proberen is de kring in de badkamer met thermostaat te knijpen, maar niet volledig te zetten. En dan 18°C op die thermostaat instellen. De badkamer die je gebruikt gaat meer water krijgen en hopelijk 21-22°C halen. Het zal wat trial and error zijn, maar het lijkt me de beste manier als je wil bezuinigen.

Terug
Bovenaan