Energieleveranciers

Simulatie op de site van Octa plus levert mij het volgende op.

(3000 kwh E en 15000 kwh gas)

Elektriciteit: 90/maand,. Gas 161/maand.

Hoe kunnen mensen nu deftig vergelijken? Zelf mijnenergie of V-test geven compleet andere situaties.
Hier vind je de tariefkaarten terug. Al heeft silence al geantwoord, desondanks kan ik niet meer zeggen omdat er geen gegevens staan over welk contract je hebt...

Vraag me soms af hoeveel volk nog intekent op optifix sinds 1/9 omdat ze nog ergens een hln artikel van een week oud zien passeren.
Ik ga de kat uit de boom kijken deze maand en zit nog safe tot eind december. Worst case neem ik toch die optifix, misschien ook niet.

@Renegadexxripxx Ik heb heus wel moeite gedaan in juni door zaken proberen vast te leggen aan lagere prijzen. Die man van luminus raadde dat zelf af om af te stappen van het huidige tarief/contract bij Engie.
Hier vind je de tariefkaarten terug. Al heeft silence al geantwoord, desondanks kan ik niet meer zeggen omdat er geen gegevens staan over welk contract je hebt...
Ik maakte gewoon de simulatie via hun site voor gas en elektriciteit. Het is koffiedik kijken wat de prijs gaat doen, de handelaars gaan er al van uit dat de Norstream niet meer open gaat. Het prijsplafond hebben ze ook al in hun achterhoofd. Gaat het overleg vrijdag oplossingen bieden, ik weet het niet.

Ik begin toch te twijfelen aan de Optifix keuze. Ik kijk even naar de tarief kaart van Total Energies Pixel tov mijn Augustus Optifix

Total Energies Pixel: 27.5 dag, 21,05 nacht voor Elek en 10ct voor gas
Optifix: 58,9 dag, 45,6 nacht voor elk en 23ct voor gas.

Of mis ik iets?

Tariefkaarten Pixel:

Tariefkaarten Optifix:

Ik begin toch te twijfelen aan de Optifix keuze. Ik kijk even naar de tarief kaart van Total Energies Pixel tov mijn Augustus Optifix

Of mis ik iets?

Tariefkaarten Pixel:

Tariefkaarten Optifix:
Wapenen voor de winter is altijd het argument geweest ook hier.

@Renegadexxripxx Ik heb heus wel moeite gedaan in juni door zaken proberen vast te leggen aan lagere prijzen. Die man van luminus raadde dat zelf af om af te stappen van het huidige tarief/contract bij Engie.

Ik maakte gewoon de simulatie via hun site voor gas en elektriciteit. Het is koffiedik kijken wat de prijs gaat doen, de handelaars gaan er al van uit dat de Norstream niet meer open gaat. Het prijsplafond hebben ze ook al in hun achterhoofd. Gaat het overleg vrijdag oplossingen bieden, ik weet het niet.
Dat was niet waarom ik antwoordde. Ik antwoordde omdat ik niet weet als je een vergelijking maakt waarmee je vergelijkt en dan is het moeilijk om een analyse te maken over waar een eventuele fout in de inschatting zit. Als je deze thread doorneemt dan weet je dat het probleem met die simulaties van hen zelf is dat die gebruik maken van enerzijds de huidige prijzen. En bij kwartaal versies zijn die nog niet geïndexeerd aan de huidige marktprijzen en geven die als je daar uw resultaat op baseert gewoon een vertekend beeld. Hell er zijn er zelfs bepaalde versies die stellen dat de effectieve marktprijs voor deze maand gebaseerd wordt op de prijs die op het einde van het kwartaal het geval zal zijn. Waardoor de prijs die je ziet staan op de tarieffiche volledig fout kan zijn en een verkeerde inschatting gaat geven als je daarvan uit bent.

Voor de rest baseer ik mij nooit op wat iemand anders zegt. Zeker niet wat iemand van Luminus of Engie of... zegt. Ik baseer mij op het risico dat ik wil aangaan en de kost die ertegenover staat. Al zal ik nu wel duidelijk zeggen dat ik voorlopig af zou zien van optifix aangezien met de prijs waar die momenteel op ingeschaald zit, je al quasi aan 320+€/mwh als marktprijs hebt voor gas. En we voorlopig schommelen tussen de 200 - 250€ dacht ik.

Dus ik zou voorlopig dan ook het variabel contract dat aangeboden wordt uitzitten, dit als leergeld zien (en vloeken op mijn eigen terwijl ik mijn verbruik verlaag) terwijl ik nu dit even opvolg en zie hoe het verder evolueert en of ik zo ergens rond maart - mei er geen vast contract is waar ik mij eventueel weer mee kan indekken. Of toch besluit om het voor het jaar erop ook gewoon weer uit te zitten (en al dan niet opnieuw te vloeken). Want voor hetzelfde geld stijgt die gaskost nog een klein beetje naar 24 cent en zit je met uw variabel contract beter dan met een vast contract van Augustus (maar wel niet als het vast contract van maart/april)

Of mis ik iets?

Tariefkaarten Pixel:

Tariefkaarten Optifix:
" De energieprijs wordt elk kwartaal geïndexeerd " Dus dit is gewoon een vast contract voor 3 maanden.

-> de prijszetting is dan ook voorzien en gebaseerd op ongeveer 110€/mwh. De tarieven van september waren gebaseerd op 170€/Mwh. De tarieven van Oktober op een 220 - 240€/mWh of iets in die aard. Al klopt het niet volledig (de zeebrugge tarief is lager als die van nederland, hoe die evolueert kan ik niet voorspellen en is een gok, maar ik ga er vanuit dat die ook wel zal graviteren naar de marktprijs)

Dat is dan ook hetgeen men probeert te duiden via die nieuwe Vtest. En wat aan de discrepantie ligt tussen de cijfers van de V-test en de eigen simulatie van de energieleverancier. Of als je domweg gewoon de tariefkaarten naast elkaar legt

Laatst bewerkt:

Of mis ik iets?

Tariefkaarten Pixel:

Tariefkaarten Optifix:
Pixel contract werkt per kwartaal waarin de grote stijging nog niet in zit.

Vraag me soms af hoeveel volk nog intekent op optifix sinds 1/9 omdat ze nog ergens een hln artikel van een week oud zien passeren.

Als ik nu de v-test doe komt optifix nog steeds maar 10 euro duurder uit per maand dan een variabele. Ik veronderstel dat veel mensen wel gewoon zullen afgaan op zo'n gegevens.

2 jaar geleden 22000 kWh gas verbruikt, vorig jaar 19000 kWh. Deze winter zal de gashaard plaats moeten maken voor een elektrisch vuurtje denk ik.
Ik zou toch uw gashaard in gang steken ipv uw elektrisch vuurtje.
Hou er rekening mee dat 1kWh gas nog steeds goedkoper is als 1kWh elektriciteit. Enige manier om te besparen met elektriciteit is in combinatie met een warmtepomp omdat die gemiddeld van 1kWh elektriciteit 4.4kWh warmte maakt.

Ik hoor zoveel mensen zeggen: De gas is duur dus ik ga m'n elektrisch vuurtje opzetten. Dat is minstens dubbel zo duur als gas is om dezelfde hoeveelheid warmte op te wekken.

Ik zou toch uw gashaard in gang steken ipv uw elektrisch vuurtje.
Hou er rekening mee dat 1kWh gas nog steeds goedkoper is als 1kWh elektriciteit. Enige manier om te besparen met elektriciteit is in combinatie met een warmtepomp omdat die gemiddeld van 1kWh elektriciteit 4.4kWh warmte maakt.

Ik hoor zoveel mensen zeggen: De gas is duur dus ik ga m'n elektrisch vuurtje opzetten. Dat is minstens dubbel zo duur als gas is om dezelfde hoeveelheid warmte op te wekken.
Tenzij ze terugdraaiende teller hebben met overschot

Dan kunt ge toch gewoon terug wisselen ?
Dat is allemaal nie op een week geregeld hè, als ze al iets deftig kunnen regelen
Waarom moet ik nu wisselen van 6ct nr 23 ct/kwh? Op 30 september zal die prijs nog op 23 ct staan als er geen maatregelen genomen worden. Ik kan dan nog veranderen.
How jong zelf iets doen? Nee nee ik wil dat de overheid betaald wat ik wil maar niet zelf kan betalen
Wat is dat nu voor een belachelijke opmerking? De overheid zal niet ingrijpen in lopende vaste contracten.

Tenzij ze terugdraaiende teller hebben met overschot
Dan moet je al veel overschot hebben hoor. Een gemiddeld gezin vebruik 17000kWh gas. Ongeveer 3000kWh daarvan is voor warm water.
In dat geval ga je met uw elektrisch vuurtje 14000kWh aan elektriciteit verbruiken over winter periode. De meeste gezinnen hebben een installatie die 3000-5000kWh op jaarbasis opbrengt. Na 1 maand elektrisch verwarmen staat uw teller al positief en kost het alleen maar extra.

Waarom moet ik nu wisselen van 6ct nr 23 ct/kwh? Op 30 september zal die prijs nog op 23 ct staan als er geen maatregelen genomen worden. Ik kan dan nog veranderen.

Wat is dat nu voor een belachelijke opmerking? De overheid zal niet ingrijpen in lopende vaste contracten.
Maar waarom zou ik vast nemen, die zijn duurder dan variabel?

2 maand later 'ja lap diene variabele is ineens zo duur, overheid help me'

Zo iets?
Dat gevoel krijg ik namelijk met al die interviews die je op TV ziet / krantenartikels.

Dan moet je al veel overschot hebben hoor. Een gemiddeld gezin vebruik 17000kWh gas. Ongeveer 3000kWh daarvan is voor warm water.
In dat geval ga je met uw elektrisch vuurtje 14000kWh aan elektriciteit verbruiken over winter periode. De meeste gezinnen hebben een installatie die 3000-5000kWh op jaarbasis opbrengt. Na 1 maand elektrisch verwarmen staat uw teller al positief en kost het alleen maar extra.
Wij hebben iets van 6-7k verbruik van gas en iets van 1000kwh elektriciteit over.
Door thuiswerk staat er wel eens elektrische vuurtje aan (geen verwarming op die kamer) maar de plaatsen waar VVW ligt ga ik gewoon ook zo verwarmen aangezien die warmte veel aangenamer (stabieler) is

Wij hebben iets van 6-7k verbruik van gas en iets van 1000kwh elektriciteit over.
Door thuiswerk staat er wel eens elektrische vuurtje aan (geen verwarming op die kamer) maar de plaatsen waar VVW ligt ga ik gewoon ook zo verwarmen aangezien die warmte veel aangenamer (stabieler) is
Ja voor eens bij te verwarmen in de bureau of de slaapkamer van de kinderen is dat prima. Maar om daar echt uw woonkamer mee te gaan opwarmen gaat dit niet voordelig zijn zoals er nu velen denken en redeneren.

Hoe is verbruik van een lucht-lucht airco die kan verwarmen/koelen 3.5kW SEER 6,1 / SCOP 4,82 energieklasse: A++
als je van gas wilt afstappen?

Hoe is verbruik van een lucht-lucht airco die kan verwarmen/koelen 3.5kW SEER 6,1 / SCOP 4,82 energieklasse: A++
als je van gas wilt afstappen?
Dat is prima.
SCOP van 4.82 betekent dat je gemiddeld doorheen het seizoen van 1kWh elektriciteit 4.82kWh warmte maakt. Daarmee ben je dus goedkoper af als met gas stoken.

SEER is hetzelfde als SCOP maar dan voor koelen ipv verwarmen.

Vraag best ook eens de COP op bij -10 en de opbrengst. Want je moet natuurlijk nog kunnen verwarmen bij die temperaturen. Bij A merken is dat normaal geen probleem.

Terug
Bovenaan